Eisa 2017-2018

JAMO S 718

JAMO S 718

W tym samym zakresie cenowym, już prawie dwa lata temu, znaleźliśmy i przetestowaliśmy kolumny Jamo S 608. Dzięki różnorodności oferty udało się jednak znaleźć coś jeszcze i na tegoroczną okazję. I to coś wyjątkowego.

Jamo S 718 należą do tej samej co S 608, większej rodziny Studio, obejmującej cztery serie - S 400, S 500, S 600 i S 700. Ale o ile w pozostałych seriach znajdziemy przynajmniej po kilka modeli, pozwalających ułożyć np. system wielokanałowy, to w serii S 700 jest tylko ten jeden - Jamo S 718.

Być może pojawią się jakieś inne, w tym kinowo-domowe dodatki, ale na razie fi rmowy opis modelu S 718 na to nie wskazuje. Kolumny wyraźnie są dedykowane systemom stereo, również tym opartym na wzmacniaczach o niewysokiej mocy - co ma rekompensować wysoka efektywność. Jak rzadko kiedy, mamy do czynienia z kolumnami przeznaczonymi (według producenta) do reprodukcji muzyki (w tej mierze mają być jednak bardzo uniwersalne), które jednocześnie nie są żadnym hi-endem dla zamożnych dinozaurów, tylko ofertą niskobudżetową.

Są to bowiem kolumny "młodzieżowe" (tak je nazwał polski dystrybutor i zgadzam się z tym określeniem pod warunkiem, że ich ono nie deprecjonuje), a młodzież, i to jest nasza szansa, wcale nie pogrążyła się w odmętach kina domowego, lecz - tak jak poprzednie generacje - cieszy się przede wszystkim z muzyki.

Nie trzeba się więc do niej przymilać opcjami "rozwoju" systemu od stereo do wielokanałowego, trzeba za to dostarczyć parę porządnych kolumn w rozsądnej cenie. I takie właśnie są Jamo S 718.

System głośnikowy 

W obudowie o wielkości standardowej dla układów dwuipółdrożnych, zainstalowano znacznie mocniejszy system głośnikowy - trójdrożny, i to z 10-calowym niskotonowym!

Wylądował on na bocznej ściance, natomiast na froncie - co prawda węższym, ale wcale nie tak szczupłym jak w przypadku JBL-a Loft 50 i wielu innych kolumn projektowanych w podobnej konfi guracji - znalazło się dość miejsca dla dwóch 18-cm przetworników średniotonowych.

Przy niskiej częstotliwości podziału, a więc przy dużym obciążeniu sekcji średniotonowej, aby osiągnąć wysoką moc i efektywność całego zespołu - co jest w tej konstrukcji podstawowym założeniem - trzeba zadbać nie tylko o mocny głośnik niskotonowy, ale też o mocną sekcję średniotonową. Kopułce wysokotonowej pomaga z kolei krótka tubka.

Bas-refleks, którego tunel jest widoczny na przedniej ściance, pracuje z głośnikiem niskotonowym; obydwa głośniki średniotonowe zamknięto w mniejszej, niewentylowanej komorze. Kolumny są wystarczająco stabilne bez cokołu, w dolną ściankę można wkręcić kolce. Jedyna wersja kolorystyczna to "antracytowy metal"- odważnie ucieka więc od wszelkich rutynowych "fortepiano- i drewnopodobieństw" ku bezpretensjonalnej nowoczesności.

Odsłuch

"Młodzieżowe brzmienie" może okazać się trochę zaskakujące - zarówno dla części "młodzieży", jak i dla słuchaczy o dłuższym stażu, a generalnie dla tych, którzy takie hasło rozumieją jako zapowiedź wyeksponowania skrajów pasma, w kontrze do audiofilskiego uhonorowania i dopieszczania średnicy. Ani bas, ani wysokie tony nie są tutaj najważniejsze - ale ogólne wrażenie dźwięku koherentnego i mocnego w całym pasmie.

Basu nie jest też mało, a przy sposobie ustawienia kolumn w naszym teście (daleko od bocznych ścian) może on być "niedoszacowany" i w mniejszych pomieszczeniach, stając bliżej narożników, Jamo będą może nawet trząść domowymi sprzętami. Bo nawet u nas słychać było wyjątkową energię, zapas mocy wystarczający do grania znacznie głośniejszego, niż jest to w moim zwyczaju - zarówno w pracy, jak i w domu.

Brzmienie kolumn Jamo S 718 jest bezpośrednie, dobitne, a przy wysokiej głośności, czego przez moment spróbowałem - niemal estradowe, bezpardonowe. Subiektywne konsekwencje takiego stylu mogą być różne, ale wróćmy jeszcze do basu - dla mnie bas estradowy nie oznacza bulgotu na samym dole pasma, lecz krzepkość i koherencję, z wibrującym wybrzmieniem górnego podzakresu. I taki charakter ma bas S 817, oczywiście na mniejszą skalę.

Niektóre nagrania odtwarzane głośno przynoszą swoistą siarczystość i suchość, która nawet może się podobać, będąc w opozycji do brzmień glutowatych i misiowatych, lecz nie da się tego nijak podciągnąć pod miękkość, ocieplenie itp. Kto szuka "klimatu" - niech szuka gdzie indziej. Sam środek pasma, często w innych kolumnach tworzący intymność, tutaj jest bliski, ale dosadny, bezwzględny. Wszystkie mocne i krótkie uderzenia mają wyjątkową naturalność.

Brzmienie kolumn Jamo S 718 jest bardzo dobrze zintegrowane a także zrównoważone - ciekawa mieszanka obiektywnych zalet i "charakterności". To kolumny o największym potencjale dla obsłużenia towarzyskiej imprezy, nawet sylwestrowej, i najmniejszym talencie do głaskania delikatnymi dźwiękami. Zamiast głaskać, zawsze będą drapać - choćby lekko.

Andrzej Kisiel

JAMO S 718

  • Produkowany Tak
  • Moc [W] 200
  • Wymiary [cm]* 97 x 21,5 x 37
  • Rodzaj głośników P
  • Efektywność [dB] 90
  • Impedancja (Ω)** 4
  • * Wymiary: wys./szer./gł.
  • ** W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona

Laboratorium

Kolumny S 718 mają być odpowiednie dla słabszych wzmacniaczy zarówno poprzez swoją niekłopotliwą impedancję, jak i wysoką czułość (według danych katalogowych 6 omów i 92 dB).

Zmierzone parametry pokazują, że pod względem impedancji S 718 wcale nie są taką "łatwizną" - 3,5-omowe minimum w okolicach 100 Hz oznacza 4-omową impedancję znamionową; jednak niska impedancja pomaga czułości (płynie większy prąd) i wynik 90 dB, mimo że trochę słabszy od obiecywanego, jest już czymś wyjątkowym.

Podsumowując, S 718 można podłączać tylko do wzmacniaczy, które jakoś sobie radzą z czterema omami, za to ich moc może być umiarkowana, a przy pomocy S 718 i tak osiągniemy wysokie poziomy głośności. A przecież do S 718 można dostarczyć dużą moc (ich moc znamionowa to 200 W), co w połączeniu z wysoką efektywnością oznacza nadzwyczajne możliwości hałasowania.

Wysoka efektywność nie została okupiona jakimiś nadzwyczajnymi kompromisami w przebiegu charakterystyki przetwarzania, która biegnie na wysokim pułapie, poczynając już od niskich częstotliwości; spadek -6 dB (względem poziomu 90 dB) odnotowujemy przy ok. 40 Hz (co pokrywa się z granicą podawaną przez producenta).

 
 

Podstawowe dane

  • 1 600 zł

Nasza ocena

  • Wykonanie: Kawał solidnej kolumny - jeszcze nie bardzo duże, a już wyposażone w bardzo wydajny układ trójdrożny z 25-cm niskotonowym.
  • Laboratorium: Niech moc i efektywność będą z nami. Impedancja 4 omy, czułość aż 90 dB, charakterystyka dobrze zrównoważona, z niewielkim deficytem najwyższych częstotliwości.
  • Brzmienie: Dynamiczne, bezpośrednie, z krzepkim, "estradowym" basem i dosadną średnicą.
TAGA HARMONY TAV-616F SE

TAGA HARMONY
TAV-616F SE

Cena: 3 000 zł

Q ACOUSTICS 3050

Q ACOUSTICS
3050

Cena: 3 000 zł

POLK AUDIO Signature 50

POLK AUDIO
Signature 50

Cena: 3 000 zł

MONITOR AUDIO MR6

MONITOR AUDIO
MR6

Cena: 2 900 zł

 

 

Audio - lipiec - sierpień 2017

Strefa Magazynu

Audio 7-8/2017

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio
JBL Arena 170

JBL
Arena 170

Kolumny serii Arena pojawiły się na rynku prawie dwa lata temu. Są już doskonale znane dzięki temu "stażowi", renomie fi...