DEFINITIVE TECHNOLOGY BP6B

DEFINITIVE TECHNOLOGY BP6B
Smak własnej kreacji

Nietypowe konstrukcje, zarówno ze względu na szczególny wygląd, jak i odmienne brzmienie, powinny zwracać uwagę, i nawet jeżeli nie zdobywać powszechnego aplauzu, to przynajmniej polaryzować opinię. Czasami jednak pozostają w cieniu, niedostrzeżone i niedocenione...

Design Definitive Technology BP6B, a także innych konstrukcji bipolarnych tej marki, nie ułatwia im kariery. Wyróżniają się z całego tłumu... wyglądem niepozornym i enigmatycznym. Według obowiązującej, niemal powszechnej konwencji, współczesne kolumny nie chowają swoich tajemnic pod maskownicami, których nie można by zdjąć; wręcz przeciwnie, to właśnie obraz odkrytego frontu z kompletem przetworników jest tym, co ma przyciągnąć i przekonać klienta o technicznej jakości i oryginalności. Ma też być po prostu ozdobą.

Firma Definitive ucieka od tego tematu, a także od kwestii rodzaju i jakości okleiny czy lakieru na pozostałych ściankach obudowy - oblekając prawie całą konstrukcję materiałem tekstylnym jak pończochą, a tylko górną ściankę zasklepiając lakierową na czarno płytą mdf. Po jej zdjęciu można rozwiązać sznurek ściągający tkaninę, a tę opuścić w dół, lecz nie jest to manewr polecany użytkownikowi. Żadnej szkody nie zrobimy, lecz naszym oczom ukaże się widok mało estetyczny - surowa płyta mdf i przetworniki bez żadnych dekoracji.

Nie musimy zresztą tego robić, aby się przekonać, że Definitive Technology BP6B skrywają w sobie również specjalną aranżację przetworników - zdublowany układ dwudrożny; jeden zestaw (14-cm nisko-średniotonowy i 25-mm kopułka wysokotonowa) zainstalowano na froncie, a drugi na tylnej ściance. W ten sposób utworzono tzw. źródło bipolarne, a więc promieniujące w obydwie strony (w takiej samej fazie; natomiast źródło o charakterystyce dipola promieniuje w fazach przeciwnych).

Ideałem (dla konstruktora idącego w tę stronę) byłaby charakterystyka omnipolarna, czyli wszechkierunkowa, dookólna, której wyegzekwowanie w zakresie średnio-wysokotonowym jest bardzo trudne i kosztowne, ale konstrukcja bipolarna znacznie do tego zbliża.

Niezależnie od tego dyskusyjny pozostaje sam wszechkierunkowy "ideał", już same instrumenty akustyczne mają różne charakterystyki kierunkowe, niewpisujące się w żaden jednolity schemat, a do tego dochodzą inne wątpliwości, jak kompatybilność sposobu nagrania ze sposobem odtworzenia (w studiach nagraniowych nie monitoruje się za pomocą kolumn bipolarnych czy omnipolarnych), ale efekty brzmieniowe na pewno będą wyjątkowe, bo tak duży udział fal odbitych, jaki wywołuje tego typu konstrukcja, musi przekształcić cały obraz dźwiękowy.

Odsłuch

Dźwięk z Definitive Technology BP6B to nie jest coś "pomiędzy", to coś zupełnie odmiennego. Nietypowa, bipolarna konstrukcja ma największy udział w uzyskanym efekcie, i nie jest to dorabianie teorii do praktyki, tylko jednoznaczne doświadczenie zgodności teorii z praktyką - najbardziej charakterystyczną cechą, chociaż wynikają z niej pewne pochodne, jest przestrzenność zadeklarowana przez producenta i bez żadnych wątpliwości związana z charakterystykami kierunkowymi, sposobem rozpraszania, a więc wynikająca z aranżacji przetworników.

W każdej brzmieniowej specyfice można się doszukiwać wad, błędów, odstępstw od neutralności; nawet bez wyostrzania słuchu zaczynamy po pewnym czasie "rozumieć", jakie jej elementy są dla nas męczące, a jakie nie. Jednak bardzo dobre pierwsze wrażenie rzadko kiedy znika jak kamfora, wbrew temu, co się często o tym zjawisku pisze; rzecz jasna przy założeniu, że jesteśmy już względnie osłuchani i „ustabilizowani” w naszych brzmieniowych upodobaniach, bo jeżeli dopiero uczymy się i "dojrzewamy", to możemy po prostu zmienić nasze preferencje.

Kolumny o lakonicznym symbolu BP6B kreują brzmienie zdecydowanie najbardziej obszerne, efektowne, wręcz spektakularne na tle wszystkich konkurentów, i pewnie dałyby radę zabłysnąć w konfrontacji ze znacznie droższymi konstrukcjami.

Pierwsze nagranie ujawnia całą perspektywę; z każdym kolejnym będzie się ona co prawda zmieniać, w następstwie różnic realizacyjnych, ale wyjaśnijmy, że Definitive Technology BP6B nie odtwarza jeden do jednego tego, co zamierzał i co słyszał inżynier w swojej reżyserce, ani tego, co słyszymy ze sceny - BP6B dodają do tego wyraźną, własną kreację, dosłownie "uprzestrzenniają" nagranie. Rezultat w dużym stopniu będzie też zależny od ustawienia i akustyki pomieszczenia, ale trudno przypuszczać, że jakiekolwiek warunki zniweczyłyby efekt, jaki usłyszałem w zupełnie normalnym pomieszczeniu.

Nie potraktowałem Definitive Technology BP6B w żaden szczególny sposób, ustawiłem je tak jak wszystkie pozostałe kolumny, ok. 1 m od ściany za nimi - wystarczyło. W ramach bardzo dużej sceny mamy też bliskie i mocne pozycje na pierwszym planie; w charakterystyce częstotliwościowej lekką przewagę ma górny środek, lecz nie okazuje się to dręczące... wygrywa żywość, swoboda i swoisty magnetyzm niezwykłej przestrzeni. Śledząc poszczególne podzakresy, można ustalić, że skraje pasma nie są najlepiej rozwinięte i precyzyjne, ale to naprawdę nie boli, a w zamian dostajemy niepowtarzalny spektakl.

Bipol czy dipol?

Jeżeli dwa głośniki (dwie sekcje przetworników), zainstalowane na ściance przedniej i tylnej, podłączone są w tej samej fazie, to mamy do czynienia z konstrukcją bipolarną; gdy podłączone są w przeciwnych fazach – z konstrukcją dipolarną (dipolem).

Celowość zastosowania pierwszej lub drugiej konfi guracji zależy przede wszystkim od rodzaju charakterystyki kierunkowej (sposobu rozpraszania), jaki chcemy osiągnąć. "Normalne" kolumny, z przetwornikami tylko na przedniej ściance, są pod tym względem bliższe bipolom, bowiem niskie częstotliwości rozchodzą się wszechkierunkowo, natomiast dipol generuje ósemkową charakterystykę kierunkową.

Zamiar uzyskania jeszcze bardziej kołowej charakterystyki za pomocą konstrukcji bipolarnej ma z kolei taką wadę, że fale z obydwu źródeł promieniowania – umieszczonych z przodu i z tyłu – docierają do słuchacza w przesuniętych fazach akustycznych, co wywołuje nierównomierności charakterystyki przenoszenia, a charakterystyka kierunkowa jest wciąż daleka od doskonałości...

Andrzej Kisiel

DEFINITIVE TECHNOLOGY BP6B

  • Produkowany Tak
  • Moc [W] 20-175
  • Wymiary [cm]* 89 x 18 x 28
  • Rodzaj głośników W
  • Efektywność [dB] 85
  • Impedancja (Ω)** 4
  • * Wymiary: wys./szer./gł.
  • ** W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona

Laboratorium

Cała rodzina charakterystyk, mierzonych w standardowym dla naszych pomiarów zakresie kątów, opada poniżej 800 Hz. Efekt wynika z poważnego przesunięcia fazy akustycznej między sekcją przednią i tylną, jakie występuje w punkcie pomiarowym, ustawionym przecież znacznie bliżej jednego (przedniego) niż drugiego (tylnego) zestawu.

W zakresie średnio-wysokotonowym nie obserwujemy takiego osłabienia, ponieważ ze względu na bardziej kierunkowe promieniowanie obydwu podsystemów nie wchodzą one sobie "w paradę". Jednocześnie pod jeszcze większym kątem (w płaszczyźnie poziomej), a zwłaszcza w boku, przesunięcie fazowe będzie się zmniejszać, co podniesie poziom w zakresie niskich częstotliwości, ale ciśnienie w zakresie średnio-wysokotonowym będzie się zmniejszać - właśnie na skutek bardziej bipolarnego, a mniej omnipolarnego promieniowania w tym zakresie. Aby to wykazać, zrobiliśmy dodatkowy pomiar, na osi 90O (a więc dokładnie z boku), pokazany krzywą czarną. Teraz trzeba wziąć pod uwagę, że do słuchacza docierają również fale odbite (które nasz pomiar eliminuje)... i trudno o proste wnioski. Na pewno nie będzie tak źle, jak sugeruje to podstawowy zestaw pomiarów.

Minima impedancji w zakresie niskotonowym mają wartość ok. 3 ohm, sytuację ułatwia jednak niewielka zmienność charakterystyki.

 
 

Podstawowe dane

  • 3 800 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Szczególna estetyka związana z układem akustycznym - konstrukcja bipolarna, z dwoma kompletami dwudrożnymi, z przodu i z tyłu, w całości zakryta tkaniną.
  • Laboratorium: Promieniowanie bipolarne, charakterystyka z osi głównej mało reprezentatywna. Impedancja 4 omy, czułość umiarkowana - 85 dB.
  • Brzmienie: Wyjątkowo przestrzenne, swobodne, lekko rozjaśnione, mniej neutralne i precyzyjne, ale inspirujące i wciągające w swoją prezentację.
DALI Opticon 6

DALI
Opticon 6

Firma Canton była już potęgą, kiedy powstała marka Dali. Dzisiaj są to równorzędni konkurenci, i nawet jeżeli Canton wci...

AVANTGARDE ACOUSTIC Duo XD

AVANTGARDE ACOUSTIC
Duo XD

Cena: 120 000 zł

SONUS FABER Chameleon T

SONUS FABER
Chameleon T

Cena: 10 000 zł

PROAC Studio 148

PROAC
Studio 148

Cena: 10 000 zł

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio