PSB SPEAKERS Imagine X1T

PSB SPEAKERS Imagine X1T
Wyobraź sobie...

Imagine i Image - dwie najważniejsze serie PSB łączy tak wiele, jak podobne są same ich nazwy. Jednak mogą one być ze sobą mylone, mamy więc okazję wyjaśnić, co jest co. Tym bardziej, że wraz z wprowadzeniem nowych modeli "X" sytuacja jeszcze bardziej się komplikuje...

Nawet jeżeli nie jest to produkt rewolucyjny, to na pewno bardzo świeży - wprowadzony do sprzedaży na początku lata. Wszedł więc do testu rzutem na taśmę, ale nie na doczepkę - wymienił inny model PSB, chociaż ten był już kompletnie opisany.

Seria Imagine X, składająca się dwóch modeli wolnostojących: X1T i X2T (te drugie są większe), ponadto podstawkowego XB i centralnego XC, w stosunku do funkcjonującej już od dawna serii Imagine jest pozycjonowana nieco niżej - pomiędzy Imagine a wyraźnie od nich tańszymi Image. Nowe "X-y" nie wnoszą wyraźnie nowych treści, a są raczej nową kombinacją dotychczasowych - z obudowami standardu Image (a więc tymi tańszymi) połączono przetworniki z półki Imagine (a więc te lepsze).

Ponieważ wyższa klasa obudów Imagine wyraża się przede wszystkim w ich bardziej wysublimowanych kształtach i luksusowym wykończeniu, zatem koncepcję serii Imagine X łatwo podsumować: maksimum dźwięku, minimum bajeru. Albo: najlepsza relacja jakości (dźwięku) do ceny. W każdym razie lepsza niż dotychczas. Ale nawet przy takim założeniu kolumny serii X wyglądają ciekawie, bo i obudowy serii Image, której tutaj "ściągnięto", nie są ordynarnymi skrzynkami. Chociaż z daleka i na zdjęciach wyglądają dość "plastikowo", to z bliska jest lepiej - jakość materiałów i dokładność wykonania nie rodzą zastrzeżeń, z pewnością trzymają poziom tego zakresu cenowego.

Dostępna jest tylko wersja czarna, w sytuacji braku wyboru z pewnością najlepsza, tym bardziej przy żółtym kolorze membran. PSB Imagine X1T to układ dwuipółdrożny, analogiczny do Focala Chorus 714, z parą 14-cm przetworników tego samego typu, działających we wspólnej komorze wentylowanej do przodu.

Odsłuch

Silna grupa północnoamerykańska nie gra na jedną nutę; za wspólny mianownik trudno nawet uznać silny, wyeksponowany bas, ponieważ przypisywanie tego kolumnom BP6B byłoby naciągane, a poza tym nieamerykańskie kolumny tego testu, Dali i Focal, zwłaszcza te drugie, też lubią sobie pograć basem...

PSB Imagine X1T włączają się do tego peletonu, w którym wszyscy się na siebie oglądają, żeby z basem nie odpuścić i prędzej dać go odrobinę za dużo, niż odrobinę za mało. X1T dobrze reprezentują ten trend, jak też ilustrują zjawisko, które zawsze warto mieć na uwadze: nawet niewielkie, szczupłe kolumienki mogą zagrać odważnym basem, niekoniecznie bardzo niskim i dojrzałym, ale znacznie mocniejszym, niż wielu się tego spodziewa.

Ten medal ma jednak dwie strony, ponieważ niektórzy ignorują takie kolumny jako podejrzane o basową impotencję, a inni szukają właśnie takich, myśląc że to gwarancja basowej powściągliwości, optymalnej do małych pomieszczeń; w dodatku konstrukcja ma bas-refleks z przodu, co tym bardziej skłoni wielu klientów do zastosowania jej w małych pomieszczeniach, blisko ściany. Tymczasem PSB Imagine X1T zagrały żywym, pobudzonym basem nawet w naszym dużym pomieszczeniu testowym, odsunięte od ściany na ok. półtora metra. Nie było to brzmienie dosłownie potężne, ani też - na szczęście - poluzowane czy tłuste, ale sposób strojenia bas-refleksu, przy umiarkowanym wytłumieniu obudowy, wysunął niskie tony na pierwszy plan.

Drugi skraj pasma nie jest aktywny w takim samym stopniu, więc cała charakterystyka nie została "wykonturowana". Zakres średnio-wysokotonowy jest delikatny, unika bliskiego kontaktu, powiększania źródeł i eksponowania detalu. Tanie kolumny o "mechanicznie" wyrównanej charakterystyce czasami tak kończą... Natomiast PSB Imagine X1T grają spokojnie (abstrahując od basu) i nienatarczywie, nie "przydzwaniają", nie podkreślają sybilantów.

Wokale są gładkie, lekkie, instrumenty dęte błyszczą bardzo delikatnie, pierwszy plan nie jest wypychany, a wszelkie źródła dźwięków nie są powiększane; prezentacja nie jest intensywna i gęsta, lecz przejrzysta i dostatecznie soczysta - bez suchości i schłodzenia, z lekkim ociepleniem i zaokrągleniem. Nawet muzyka symfoniczna jest odtwarzana z potrzebną jej klarownością i różnicowaniem, chociaż z ograniczeniami dynamicznymi.

PSB Imagine X1T nie są to kolumny do głośnego, drapieżnego grania, a ich wzmocniony bas przydaje się bardziej przy niskich poziomach głośności, wychodząc naprzeciw obniżeniu czułości naszego słuchu w tym zakresie. Ponadto dobre charakterystyki kierunkowe nie tylko w teorii, ale i praktyce pozwalają słyszeć dobry dźwięk na dużym obszarze - nie tylko wtedy, gdy siedzimy w audiofilskim fotelu.

Andrzej Kisiel

PSB SPEAKERS Imagine X1T

  • Produkowany Tak
  • Moc [W] 250
  • Wymiary [cm]* 87,5 x 21 x 39,5
  • Rodzaj głośników W
  • Efektywność [dB] 86
  • Impedancja (Ohm)** 4
  • * Wymiary: wys./szer./gł.
  • ** W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona

Laboratorium

Charakterystyka przetwarzania Monitora 9 v.7 jest podobna do tej zaprezentowanej przez Dali Zensor 7 - tego typu kształt, w ogólnym zarysie, nie jest więc niczym dziwnym, mimo że wyraźnie odchodzi od teoretycznej liniowości.

Obniżenie poziomu pojawia się tam, gdzie czułość słuchu jest największa (2-4 kHz), a wzmocnieniu podlegają skraje pasma. Jeżeli usiądziemy niżej (oś -7 st.), poziom średnich tonów będzie o 2-3 dB wyższy, niż wtedy, gdy usiądziemy wyżej (oś +7 st.).

Mimo że obydwie konstrukcje mają różne konfi guracje głośnikowe, nawet w zakresie niskich częstotliwości widać zbieżność - począwszy od częstotliwości rezonansowej bas-refl eksu (ok. 40 Hz, widocznej jako minimum na charakterystyce impedancji) do kształtu zbocza i dolnej częstotliwości granicznej, wyznaczonej przy spadku -6 dB, wynoszącej 35 Hz. Bardzo dobry rezultat, pokazujący, że zastosowanie relatywnie niewielkich przetworników niskotonowych również może przynieść bas mocny i nisko rozciągnięty.

Średni poziom czułości dla całego przetwarzanego pasma wynosi ok. 86 dB. Charakterystyka impedancji ma minimum w zakresie niskich częstotliwości na poziomie ok. 4 ohm. Tak też powinna zostać zadeklarowana impedancja znamionowa, ale nie należy w tym wypadku straszyć "trudnym obciążeniem".

 
 

Podstawowe dane

  • 3 900 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Delikatna konstrukcja dwuipółdrożna, schludna, miła i skromna
  • Laboratorium: Lekkie wzmocnienie i świetne rozciągnięcie niskich częstotliwości (-6 dB przy 35 Hz), obniżenie poziomu wysokich tonów, środek pasma wyrównany. Impedancja 4 omy, czułość 86 dB.
  • Brzmienie: Niski, żywy bas połączony z delikatnym zakresem średnio-wysokotonowym; staranne różnicowanie planów, bez wychodzenia do przodu. Czyste i nieprzejaskrawione, najlepsze do umiarkowanych poziomów głośności.
MONITOR AUDIO Platinum PL500 II

MONITOR AUDIO
Platinum PL500 II

Kiedy siedem lat temu firma Monitor Audio wprowadziła pierwszą generację serii Platinum, była to tyleż sensacja, co ruch...

SONUS FABER Chameleon T

SONUS FABER
Chameleon T

Cena: 10 000 zł

PROAC Studio 148

PROAC
Studio 148

Cena: 10 000 zł

KEF R500

KEF
R500

Cena: 8 160 zł

Audio - październik 2016

Strefa Magazynu

Audio 10/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio