AUDIO ACADEMY HYPERION

AUDIO ACADEMY HYPERION

Producent, debiutujący w ten sposób w Audio, pochodzi z Łodzi. AA, jak większość firm polskich i niepolskich, swoje konstrukcje opiera na renomowanych przetwornikach z Danii, samodzielnie przygotowując projekty i obudowy. Sądząc po wyglądzie skrzynek, zostały one wykonane u dobrego stolarza, nawet jeśli nie w fabryce nastawionej na produkcję wielkoseryjną, to w zakładzie dysponującym zestawem podstawowych narzędzi i technik potrzebnych do dokładnego złożenia i starannego wykończenia głośnikowego mebla.

Producent rozpoczął działalność w 1996 roku, ale dopiero od 2001r. występuje pod nazwą Audio Academy. Hyperion jest właściwie pierwszą poważną konstrukcją tej firmy, plany rozwoju przewidują stopniowe kroki w górę pod względem jakości i ceny. W Hyperionach użyto przetworników Vify, droższe kolumny zawierać mają ScanSpeaki. Strategia jest przemyślana pod każdym względem Audio Academy Hyperion to jeden z dziewięciu księżyców Saturna, dalekosiężne zamierzenia przewidują więc ofertę składającą się właśnie z tylu modeli.

Wszystkie ścianki obudowy, za wyjątkiem przedniej i dolnej, zostały pokryte okleiną w kolorze dębowym. Okleina jest sztuczna, ale genialnie wręcz udaje fornir, szczególnie mylące są głębokie pory przypominające do złudzenia strukturę drewna. Alternatywą dla dębowego wykończenia jest klasyczny, czarny kolor. Niezależnie od koloru bocznych ścianek, przednia zawsze pokryta jest czarnym, a właściwie ciemnoszarym lakierem, który nie do końca potrafi ukryć charakterystyczne nierówności płyty MDF.

Całość wygląda jednak bardzo poprawnie i solidnie. Większa część frontu przykrywana jest maskownicą z materiału rozpiętego na masywnej ramce, jednak jej krawędzie zostały podcięte w ten sposób, aby stanowiły jak najmniejszą przeszkodę podczas rozpraszania fal.

Właściwa obudowa opiera się na 2,5-cm cokole zaopatrzonym w efektowne, złocone kolce. Właściwie nie są to kolce, każda ze szpilek została zakończona sporą kulką. Na przednią ściankę wykorzystano MDF o grubości 2,2 cm. Dodatkowe wzmocnienia w postaci dwóch poziomych wieńców i pionowych listew ciągnących się przez całą wysokość skrzyni bez wątpienia usztywniają dużą obudowę.

Audio Academy Hyperion jest konstrukcją trzygłośnikową i dwudrożną, wysokotonowa kopułka znajduje się pomiędzy dwoma 18-centymetrowymi głośnikami średnio-niskotonowymi, których kosze zostały po bokach „ścięte”, aby o 2cm zmniejszyć szerokość konstrukcji. Zresztą już samo ścięcie koszy nadaje sylwetce większą smukłość. Mamy do czynienia z dobrze znanymi głośnikami marki Vifa z serii TC.

Tweeter to 20-mm tekstylna kopułka, membrany w “18” przygotowano z powlekanej celulozy. Połączenie dwóch “18” z kopułką mniejszą od standardu 25mm wydaje się dość ryzykowne, zwłaszcza w układzie d'Appolito, w którym dąży się do ustalenia możliwie najniższej częstotliwości podziału. Konstruktor na pewno musiał dużo popracować nad filtrami, aby uzykać satysfakcjonujące rezultaty. Bassreflex ulokowano na przedniej ściance, poniżej przetworników. Gniazda głośnikowe są pojedyncze, złocone, umieszczone bardzo nisko.

Odsłuch

Audio Academy Hyperiony mocno prażą średnicą, odczują to wszyscy, którzy znajdą się w polu rażenia. Nadaje to brzmieniu swoistą wiarygodność, z jednej strony łatwo można zdać sobie sprawę z odejścia od neutralności, ale najczęściej dodaje to muzyce dużo emocji i polotu, zwłaszcza w zakresie wokali. Hyperiony nie pozbywają się swej cechy nawet w najbardziej zawiłych fragmentach.

Przy dużych poziomach głośności pojawiają się niedomagania, bowiem nagle wali się analityczność, porządek, i górę biorą feerie dźwięków trzymanych dotąd w ryzach. Po przesłuchaniu kilkunastu fragmentów widać, że im słabsza rejestracja, tym gorzej, co niby oczywiste, ale tutaj degradacja jest spotęgowana. Miłośnicy płyt Chesky lub JVC XRCD mogą być spokojni, ale zwolennicy Tool, Korn czy akustycznych dokonań Tima Berna będą mieli trochę kłopotów.

Wydaje się, że producent bardzo wiele podporządkował dynamice. Pojedyncze elementy uderzają słuchacza niczym drobne elektryczne wstrząsy, całość natomiast dysponuje rozmachem, którego w pewnym momencie zaczynamy się obawiać. Na tak ekspresyjnym podłożu dynamicznym zdecydowanie dobrze oddawane są wielkości głosów i instrumentów.

Niewielkie zastrzeżenia można mieć jedynie do umiejscowienia źródeł, lokalizacje nie zawsze są zdecydowane. Zdarza się, że saksofon czy gitara złożone są wyraźnie z dwóch połówek, należących do kolumny lewej i prawej, które słuchacz musi sobie sklejać przy użyciu własnej percepcji. Z przebiegu testu wynika, że ośrodek mózgowy odpowiedzialny za tę operację jest dość sprawny, przynajmniej u mnie, po godzinie słuchania Hyperionów rozdwojenia przestały mnie prześladować.

Detale wysokich tonów są wyważone i zawsze na swoim miejscu. Nie są finezyjne, uderzenia w talerze nie rozpryskują się na drobinki różnobarwnych cząsteczek, ale wybrzmienia są dostatecznie lekkie i otwarte.

Solidna i duża obudowa zwiastuje mocny bas, i rzeczywiście tak jest. Głośniki sprawnie manewrują, nie boją się przekazywać pomruków z najniższych rejestrów, dla niektórych kolumn z tego testu w ogóle niedostępnych.

AUDIO ACADEMY HYPERION

  • Produkowany Tak
  • Moc [W] 10-150
  • Wymiary [cm]* 100x20,5x33,5
  • Typ obudowy br-p
  • Rodzaj głośników W
  • Efektywność [dB] 90
  • Impedancja (Ω)** 4
  • * Wymiary: wys./szer./gł.
  • ** W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona

Laboratorium

Laboratorium Audio Academy Hyperion

Charakterystyka modułu impedancji Hyperiona wykazuje niewielką zmienność (rys. 1), ale z minimalną wartością niewiele ponad poziomem 3Ω jest to konstrukcja znamionowo 4-omowa, z którą nie każdy tani amplituner da sobie radę.

Niskie strojenie bass-reflexu do 29Hz w odpowiednio dużej obudowie, zaowocowało ładnymi charakterystykami w zakresie niskotonowym (rys. 2), spadek -6dB notujemy przy ok. 35Hz, co jest rekordem testu, również poniżej nachylenie nie zwiększa się wyraźnie, wynik wyśmienity.

Na wyraźnie większą swobodę interpretacyjną konstruktor dopuścił w zakresie średnio-wysokotonowym (rys. 3a). Wyeksponowano zakres 1-1,5kHz, a powyżej obniżono poziom, ponad który wystaje jeszcze rezonans przy 4kHz. Mimo to na osi głównej mieścimy się w granicach +/- 3dB, ale sam kształt nie zapowiada neutralnego przetwarzania. Ponadto w tej sytuacji należy zdecydowanie rekomendować ustawienie głośników na wprost, bowiem dysproporcja między środkiem a górą pogłębia się pod innymi kątami. Maskownica powoduje zapadłość przy 5kHz, sfazowania jej ramek nie rozwiązały problemu odbić (rys. 3b).

Rys. 4 pokazuje, że w cieniu środka pasma pozostaje również zakres niskich tonów.

Między innymi na skutek wypuszczenia z ryzów średnicy, ale także poprzez niską impedancję, uzyskano bardzo wysoką efektyność 90 dB.

 
 

Podstawowe dane

  • 2 200 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Mocna skrzynka pokryta dobrą okleiną i wyposażona w znane nie od dzisiaj Vify TC.
  • Laboratorium: Charakterystyka w ramach +/- 3dB, ale wyraźnie wzmocnione okolice 1kHz. Nisko sięgający bas. Wysoka efektywność, ale przy wymagającej impedancji.
  • Brzmienie: Mocno nasycone średnie częstotliwości, zwarty i naturalny bas, wysokie tony w umiarze. Utrata kontroli przy dużych poziomach głośności.
DALI Opticon 6

DALI
Opticon 6

Firma Canton była już potęgą, kiedy powstała marka Dali. Dzisiaj są to równorzędni konkurenci, i nawet jeżeli Canton wci...

AVANTGARDE ACOUSTIC Duo XD

AVANTGARDE ACOUSTIC
Duo XD

Cena: 120 000 zł

SONUS FABER Chameleon T

SONUS FABER
Chameleon T

Cena: 10 000 zł

PROAC Studio 148

PROAC
Studio 148

Cena: 10 000 zł

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio