MONITOR AUDIO Silver 6

MONITOR AUDIO Silver 6
Srebro co się świeci

Znowu dobrze trafiliśmy - w "odgórnie" ustalonym zakresie cenowym zmieścił się najmniejszy z trzech modeli wolnostojących serii Silver. Konstrukcja ta z pewnością ma szanse na duży sukces, a nawet już go odniosła, bo jest w sprzedaży od początku roku. To jednocześnie nasz pierwszy test jakichkolwiek nowych Silverów, jest więc o czym pisać, bo seria jest obszerna, a producent przygotował, jak zwykle, wiele technicznych atrakcji.

Pierwszy rzut oka na stronę www i widzę cztery modele: dwa podstawkowe (Silver 1 i Silver 2) i dwa wolnostojące (Silver 6 i Silver 8). Nie najgorzej, ale gdzie są jakieś głośniki do kina domowego - przynajmniej centralny? Oczywiście nie zauważyłem paska do przewijania strony, wystarczyło przejść obok... a tam następna, już trzecia kolumna wolnostojąca (Silver 10), centralny (Silver Centre), specjalny surroundowy (Silver FX) i subwoofer (Silver W12). Jesteśmy w komplecie, nawet w nadkomplecie. Test dotyczy stereofonicznej pary Monitor Audio Silver 6, ale nie mogę się oprzeć wskazaniu, że surroundowe Silver FX są wyjątkowe - zaprojektowane specjalnie do powieszenia na ścianie i do pracy w dwóch, przełączanych trybach - bipolarnym lub dipolarnym. Na czym polega różnica... Wybaczcie, na to nie ma już tutaj miejsca.Seria jest więc duża i na dodatek możemy o niej sporo poczytać.

W odróżnieniu od "minimalistycznej" koncepcji materiałów informacyjnych u innych producentów, Monitor Audio trzyma się klasycznej formuły opisywania wszystkich oryginalnych rozwiązań, bardziej lub mniej ważnych. W opisie samego modelu Monitor Audio Silver 6 producent wskazuje na jego zaawansowanie aż w dwunastu punktach. Oczywiście konkrety pojawiają się w standardowym opakowaniu zachwytów i obietnic: że tutaj wszystko jest najlepsze, są też niezręczności w tłumaczeniu (np. "stalowe induktory", czyli cewki z rdzeniem stalowym), ale lepsze to niż nic.

Faktycznie seria Silver skupia wiele najistotniejszych firmowych rozwiązań, w tym zastosowanych wcześniej w droższych seriach Gold i Platinum, dodano w niej kilka świeżych modyfi kacji i udostępniono to za atrakcyjną cenę.

Membrany wszystkich przetworników są podobne jak w poprzedniej serii Silver RX - typu C-CAM (stop aluminiowo- magnezowy jest pokryty warstwą ceramiczną). W głośnikach nisko-średniotonowych widać na nich charakterystyczne wgniecenia przypominające powierzchnię piłki golfowej, zwiększające sztywność (RST - Rigid Surrface Technology) i jednocześnie służące rozproszeniu rezonansów (przychodzą na myśl blachy perkusji). Natomiast kopułka wysokotonowa została pokryta warstwą złota (zabieg stosowany już dwadzieścia lat temu); głośnik wysokotonowy w nowej serii został jednak udoskonalony poprzez dodanie komory wytłumiającej za układem magnetycznym.

To też już znany, ale wciąż wyrafinowany sposób mocowania głośników do obudowy - zamiast przykręcać je wprost do przedniej ścianki, są one tutaj izolowane od wibracji specjalnymi kołnierzami, a trzymane za pomocą pojedynczych, długich śrub (wchodzących do centrum układu magnetycznego), sięgających aż do tylnej ścianki; tym samym zostaje wzmocniona też sama obudowa. Dodatkowa korzyść z takiego rozwiązania - to wyeliminowanie z frontu obudowy wszelkich śladów mocowania (śrub, wkrętów).

Konsekwentnie, aby utrzymać "czystość", maskownice są trzymane na ukrytych magnesach. W przypadku Monitor Audio oddzielnym i zawsze ważnym tematem jest wybór wariantów wykończenia. Od lat firma trzyma bardzo wysoki poziom nawet w produktach umiarkowanych cenowo, dając dostęp do kilku opcji naturalnych fornirów, a teraz również, w standardowej cenie, powiększając wybór o wersje lakierowane na wysoki połysk - czarną i białą.

Wróćmy do zasadniczych cech konstrukcji elektroakustycznej - Monitor Audio Silver 6 reprezentuje klasyczny układ dwuipółdrożny, w którym jeden głośnik jest filtrowany jako niskotonowy, a drugi - jako nisko-średniotonowy (w przypadku Cabasse Jersey układ wygląda z zewnątrz podobnie, jednak elektrycznie jest prostszy, dwudrożny). Konstruktor pokusił się także o podzielenie obudowy na dwie komory bas-refleks, niezależne dla obydwu głośników, w związku z czym widzimy dwa otwory - jeden na przedniej ściance (z komory dolnej), drugi na tylnej (z górnej), a w komplecie są też zatyczki pozwalające na ich zamknięcie i tym sposobem na regulowanie natężenia i charakteru niskich częstotliwości.

Odsłuch

Temat znaczenia zrównoważonej charakterystyki można by wałkować dalej, w tej sprawie jestem "za" (przynajmniej za przyzwoitym wyrównaniem), a nawet "przeciw"... (przeciw obserwowaniu pod lupą wszelkich odchyłek), przyjmując równocześnie do wiadomości, że nie wszyscy klienci, a w ślad za tym nie wszyscy producenci, przykładają do tego dużą wagę lub wręcz ustalają kształty charakterystyk znacznie odbiegające od liniowości. Tak to się właśnie zaczęło w tym teście - od mocno (chociaż wcale nie bardzo nisko...) basujących AE, od których potem "odcięły się" znacznie lżejsze i swobodniejsze Davisy (chociaż ładnego basiku też im nie brakowało), a w kolejnym "podejściu", wraz z Indianami, znaleźliśmy się w ramach nie tylko dobrego ogólnego zrównoważenia, ale też wyrównania i spójności.

Przechodząc do Monitor Audio Silver 6, wcale nie opuszczamy tego obszaru, którego granice są tak właśnie określone - dobra równowaga, zasadnicza neutralność, wyeliminowanie wyraźnych podbić czy osłabień w całym pasmie - dostajemy jednak nieco inną barwę, ale rozumianą jako coś głębszego, będącą pochodną bardziej złożonych zjawisk, nie tylko częstotliwościowej charakterystyki przenoszenia.

Monitor Audio Silver 6 coś z brzmienia Indiany ujmują, a coś dodają. Pokazują jednak generalnie więcej - są bowiem bardziej przejrzyste (chociaż wcale nie rozjaśnione!) i wszystkie detale, wybrzmienia itp. wychodzą "na wierzch", a chociaż nie są eksponowane, to czytelne z łatwością - i z przyjemnością, bowiem nie mają w sobie żadnej ostrości ani syntetyczności. Dawka metaliczności jest dobrana wręcz idealnie i chyba nie ma na to lepszego sprawdzianu niż muzyka... Na pewno nie "metalowa", ale symfoniczna, gdzie muszą "się dogadać" instrumenty o najróżniejszych genach. Tam naturalnego metalu jest najwięcej i musi on "przegryźć się" z drewnem.

Zachowanie właściwych proporcji i oddanie wszystkich subtelności przez system audio już w zakresie barwy jest bardzo trudne, nie mówiąc o wymiarze dynamicznym. Tymczasem Monitor Audio Silver 6 poradziły sobie z tym najlepiej ze wszystkich kolumn tego testu - słychać było wyodrębnianie poszczególnych instrumentów, a jednocześnie brzmiały one bardzo naturalnie, promował je nie tylko rysunek, ale i odpowiednie wypełnienie. Silver 6 mają mniej ciepła niż Indiany, ich bas jest krótszy, mniej "wzbogacający", a bardziej dopełniający, jednak na pewno "wystarczający". W sumie Monitor Audio Silver 6 grają żywiej i jednocześnie dokładniej, chociaż mniej "powabnie".

Andrzej Kisiel

MONITOR AUDIO Silver 6

  • Produkowany Tak
  • Moc [W] 150
  • Wymiary [cm]* 93,5 x 18,5 x 27,5*
  • Rodzaj głośników W
  • Efektywność [dB] 86
  • Impedancja (Ω)** 6
  • * Wymiary: wys./szer./gł.
  • ** W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona

Laboratorium

Chociaż do idealnej liniowości jeszcze trochę brakuje (ale w praktyce jest ona nieosiągalna), to Silver 6 są najbliżej niej wśród wszystkich kolumn tego testu. Nie dopuszczono nawet do "standardowego" wzmocnienia basu, ale i nie wycofano przejścia w zakresie kilku kHz; wręcz przeciwnie, jest ono lekko eksponowane, co może przełożyć się na bliskie, dość jasne brzmienie, mimo że najwyższe tony znowu są uspokojone.

W ten sposób charakterystyka w bardzo szerokim zakresie, od 45 Hz do 20 kHz, jest utrzymywana w polu +/- 1,5 dB (na osi głównej). Jeżeli preferujemy brzmienie delikatniejsze, zejdźmy na oś +7 st.(usiądźmy wyżej), wówczas przejście środek-góra zostanie lekko obniżone. Tak czy inaczej, skręćmy kolumny w stronę miejsca odsłuchowego, aby nie tracić na samym skraju pasma. Maskownica wprowadza tylko lokalne niepokoje, na pewno nie pomaga, ale i szkodzi niewiele.

Na pewno spodoba się bas, mimo że nieuwypuklony, to osiągający najniższą w tym teście dolną częstotliwość graniczną (spadku -6 dB) - przy 35 Hz. Czułość jest umiarkowana - 85 dB, ale wpływa na nią właśnie delikatny sposób prowadzenia "wyższego" basu.

Impedancja - niekłopotliwa; po pierwsze, zmienność w całym pasmie jest niewielka; po drugie, minima niekrytyczne; najbardziej interesujące ze względu na zapotrzebowanie na moc, przy ok. 200 Hz, ma wartość 4,5 ohm,więc możemy przyznać 6-omową impedancję znamionową, jednak na 8-omową, deklarowaną przez producenta, nie możemy się zgodzić (podobnie jak na 90-dB skuteczność...).

 
 

Podstawowe dane

  • 5 000 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Monitor Audio bez niespodzianek - nadzwyczaj urodziwe w swojej klasie cenowej. Duży wybór wersji wykończeniowych (oczywiście naturalne forniry lub lakier fortepianowy), wysokiej klasy przetworniki, dużo technicznych i estetycznych smaczków
  • Laboratorium: Charakterystyka wyrównana w całym pasmie, impedancja 6 ohm, czułość 86 dB.
  • Brzmienie: Przejrzyste i selektywne, soczyste i błyszczące. Bas jako fundament - bezpieczny i stabilny.
DALI Opticon 6

DALI
Opticon 6

Firma Canton była już potęgą, kiedy powstała marka Dali. Dzisiaj są to równorzędni konkurenci, i nawet jeżeli Canton wci...

AVANTGARDE ACOUSTIC Duo XD

AVANTGARDE ACOUSTIC
Duo XD

Cena: 120 000 zł

SONUS FABER Chameleon T

SONUS FABER
Chameleon T

Cena: 10 000 zł

PROAC Studio 148

PROAC
Studio 148

Cena: 10 000 zł

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio