MONITOR AUDIO Silver 6

MONITOR AUDIO Silver 6
Srebro co się świeci

Znowu dobrze trafiliśmy - w "odgórnie" ustalonym zakresie cenowym zmieścił się najmniejszy z trzech modeli wolnostojących serii Silver. Konstrukcja ta z pewnością ma szanse na duży sukces, a nawet już go odniosła, bo jest w sprzedaży od początku roku. To jednocześnie nasz pierwszy test jakichkolwiek nowych Silverów, jest więc o czym pisać, bo seria jest obszerna, a producent przygotował, jak zwykle, wiele technicznych atrakcji.

Pierwszy rzut oka na stronę www i widzę cztery modele: dwa podstawkowe (Silver 1 i Silver 2) i dwa wolnostojące (Silver 6 i Silver 8). Nie najgorzej, ale gdzie są jakieś głośniki do kina domowego - przynajmniej centralny? Oczywiście nie zauważyłem paska do przewijania strony, wystarczyło przejść obok... a tam następna, już trzecia kolumna wolnostojąca (Silver 10), centralny (Silver Centre), specjalny surroundowy (Silver FX) i subwoofer (Silver W12). Jesteśmy w komplecie, nawet w nadkomplecie. Test dotyczy stereofonicznej pary Monitor Audio Silver 6, ale nie mogę się oprzeć wskazaniu, że surroundowe Silver FX są wyjątkowe - zaprojektowane specjalnie do powieszenia na ścianie i do pracy w dwóch, przełączanych trybach - bipolarnym lub dipolarnym. Na czym polega różnica... Wybaczcie, na to nie ma już tutaj miejsca.Seria jest więc duża i na dodatek możemy o niej sporo poczytać.

W odróżnieniu od "minimalistycznej" koncepcji materiałów informacyjnych u innych producentów, Monitor Audio trzyma się klasycznej formuły opisywania wszystkich oryginalnych rozwiązań, bardziej lub mniej ważnych. W opisie samego modelu Monitor Audio Silver 6 producent wskazuje na jego zaawansowanie aż w dwunastu punktach. Oczywiście konkrety pojawiają się w standardowym opakowaniu zachwytów i obietnic: że tutaj wszystko jest najlepsze, są też niezręczności w tłumaczeniu (np. "stalowe induktory", czyli cewki z rdzeniem stalowym), ale lepsze to niż nic.

Faktycznie seria Silver skupia wiele najistotniejszych firmowych rozwiązań, w tym zastosowanych wcześniej w droższych seriach Gold i Platinum, dodano w niej kilka świeżych modyfi kacji i udostępniono to za atrakcyjną cenę.

Membrany wszystkich przetworników są podobne jak w poprzedniej serii Silver RX - typu C-CAM (stop aluminiowo- magnezowy jest pokryty warstwą ceramiczną). W głośnikach nisko-średniotonowych widać na nich charakterystyczne wgniecenia przypominające powierzchnię piłki golfowej, zwiększające sztywność (RST - Rigid Surrface Technology) i jednocześnie służące rozproszeniu rezonansów (przychodzą na myśl blachy perkusji). Natomiast kopułka wysokotonowa została pokryta warstwą złota (zabieg stosowany już dwadzieścia lat temu); głośnik wysokotonowy w nowej serii został jednak udoskonalony poprzez dodanie komory wytłumiającej za układem magnetycznym.

To też już znany, ale wciąż wyrafinowany sposób mocowania głośników do obudowy - zamiast przykręcać je wprost do przedniej ścianki, są one tutaj izolowane od wibracji specjalnymi kołnierzami, a trzymane za pomocą pojedynczych, długich śrub (wchodzących do centrum układu magnetycznego), sięgających aż do tylnej ścianki; tym samym zostaje wzmocniona też sama obudowa. Dodatkowa korzyść z takiego rozwiązania - to wyeliminowanie z frontu obudowy wszelkich śladów mocowania (śrub, wkrętów).

Konsekwentnie, aby utrzymać "czystość", maskownice są trzymane na ukrytych magnesach. W przypadku Monitor Audio oddzielnym i zawsze ważnym tematem jest wybór wariantów wykończenia. Od lat firma trzyma bardzo wysoki poziom nawet w produktach umiarkowanych cenowo, dając dostęp do kilku opcji naturalnych fornirów, a teraz również, w standardowej cenie, powiększając wybór o wersje lakierowane na wysoki połysk - czarną i białą.

Wróćmy do zasadniczych cech konstrukcji elektroakustycznej - Monitor Audio Silver 6 reprezentuje klasyczny układ dwuipółdrożny, w którym jeden głośnik jest filtrowany jako niskotonowy, a drugi - jako nisko-średniotonowy (w przypadku Cabasse Jersey układ wygląda z zewnątrz podobnie, jednak elektrycznie jest prostszy, dwudrożny). Konstruktor pokusił się także o podzielenie obudowy na dwie komory bas-refleks, niezależne dla obydwu głośników, w związku z czym widzimy dwa otwory - jeden na przedniej ściance (z komory dolnej), drugi na tylnej (z górnej), a w komplecie są też zatyczki pozwalające na ich zamknięcie i tym sposobem na regulowanie natężenia i charakteru niskich częstotliwości.

Odsłuch

Temat znaczenia zrównoważonej charakterystyki można by wałkować dalej, w tej sprawie jestem "za" (przynajmniej za przyzwoitym wyrównaniem), a nawet "przeciw"... (przeciw obserwowaniu pod lupą wszelkich odchyłek), przyjmując równocześnie do wiadomości, że nie wszyscy klienci, a w ślad za tym nie wszyscy producenci, przykładają do tego dużą wagę lub wręcz ustalają kształty charakterystyk znacznie odbiegające od liniowości. Tak to się właśnie zaczęło w tym teście - od mocno (chociaż wcale nie bardzo nisko...) basujących AE, od których potem "odcięły się" znacznie lżejsze i swobodniejsze Davisy (chociaż ładnego basiku też im nie brakowało), a w kolejnym "podejściu", wraz z Indianami, znaleźliśmy się w ramach nie tylko dobrego ogólnego zrównoważenia, ale też wyrównania i spójności.

Przechodząc do Monitor Audio Silver 6, wcale nie opuszczamy tego obszaru, którego granice są tak właśnie określone - dobra równowaga, zasadnicza neutralność, wyeliminowanie wyraźnych podbić czy osłabień w całym pasmie - dostajemy jednak nieco inną barwę, ale rozumianą jako coś głębszego, będącą pochodną bardziej złożonych zjawisk, nie tylko częstotliwościowej charakterystyki przenoszenia.

Monitor Audio Silver 6 coś z brzmienia Indiany ujmują, a coś dodają. Pokazują jednak generalnie więcej - są bowiem bardziej przejrzyste (chociaż wcale nie rozjaśnione!) i wszystkie detale, wybrzmienia itp. wychodzą "na wierzch", a chociaż nie są eksponowane, to czytelne z łatwością - i z przyjemnością, bowiem nie mają w sobie żadnej ostrości ani syntetyczności. Dawka metaliczności jest dobrana wręcz idealnie i chyba nie ma na to lepszego sprawdzianu niż muzyka... Na pewno nie "metalowa", ale symfoniczna, gdzie muszą "się dogadać" instrumenty o najróżniejszych genach. Tam naturalnego metalu jest najwięcej i musi on "przegryźć się" z drewnem.

Zachowanie właściwych proporcji i oddanie wszystkich subtelności przez system audio już w zakresie barwy jest bardzo trudne, nie mówiąc o wymiarze dynamicznym. Tymczasem Monitor Audio Silver 6 poradziły sobie z tym najlepiej ze wszystkich kolumn tego testu - słychać było wyodrębnianie poszczególnych instrumentów, a jednocześnie brzmiały one bardzo naturalnie, promował je nie tylko rysunek, ale i odpowiednie wypełnienie. Silver 6 mają mniej ciepła niż Indiany, ich bas jest krótszy, mniej "wzbogacający", a bardziej dopełniający, jednak na pewno "wystarczający". W sumie Monitor Audio Silver 6 grają żywiej i jednocześnie dokładniej, chociaż mniej "powabnie".

Andrzej Kisiel

MONITOR AUDIO Silver 6

  • Produkowany Tak
  • Moc [W] 150
  • Wymiary [cm]* 93,5 x 18,5 x 27,5*
  • Rodzaj głośników W
  • Efektywność [dB] 86
  • Impedancja (Ohm)** 6
  • * Wymiary: wys./szer./gł.
  • ** W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona

Laboratorium

Chociaż do idealnej liniowości jeszcze trochę brakuje (ale w praktyce jest ona nieosiągalna), to Silver 6 są najbliżej niej wśród wszystkich kolumn tego testu. Nie dopuszczono nawet do "standardowego" wzmocnienia basu, ale i nie wycofano przejścia w zakresie kilku kHz; wręcz przeciwnie, jest ono lekko eksponowane, co może przełożyć się na bliskie, dość jasne brzmienie, mimo że najwyższe tony znowu są uspokojone.

W ten sposób charakterystyka w bardzo szerokim zakresie, od 45 Hz do 20 kHz, jest utrzymywana w polu +/- 1,5 dB (na osi głównej). Jeżeli preferujemy brzmienie delikatniejsze, zejdźmy na oś +7 st.(usiądźmy wyżej), wówczas przejście środek-góra zostanie lekko obniżone. Tak czy inaczej, skręćmy kolumny w stronę miejsca odsłuchowego, aby nie tracić na samym skraju pasma. Maskownica wprowadza tylko lokalne niepokoje, na pewno nie pomaga, ale i szkodzi niewiele.

Na pewno spodoba się bas, mimo że nieuwypuklony, to osiągający najniższą w tym teście dolną częstotliwość graniczną (spadku -6 dB) - przy 35 Hz. Czułość jest umiarkowana - 85 dB, ale wpływa na nią właśnie delikatny sposób prowadzenia "wyższego" basu.

Impedancja - niekłopotliwa; po pierwsze, zmienność w całym pasmie jest niewielka; po drugie, minima niekrytyczne; najbardziej interesujące ze względu na zapotrzebowanie na moc, przy ok. 200 Hz, ma wartość 4,5 ohm,więc możemy przyznać 6-omową impedancję znamionową, jednak na 8-omową, deklarowaną przez producenta, nie możemy się zgodzić (podobnie jak na 90-dB skuteczność...).

 
 

Podstawowe dane

  • 5 000 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Monitor Audio bez niespodzianek - nadzwyczaj urodziwe w swojej klasie cenowej. Duży wybór wersji wykończeniowych (oczywiście naturalne forniry lub lakier fortepianowy), wysokiej klasy przetworniki, dużo technicznych i estetycznych smaczków
  • Laboratorium: Charakterystyka wyrównana w całym pasmie, impedancja 6 ohm, czułość 86 dB.
  • Brzmienie: Przejrzyste i selektywne, soczyste i błyszczące. Bas jako fundament - bezpieczny i stabilny.
MONITOR AUDIO Platinum PL500 II

MONITOR AUDIO
Platinum PL500 II

Kiedy siedem lat temu firma Monitor Audio wprowadziła pierwszą generację serii Platinum, była to tyleż sensacja, co ruch...

SONUS FABER Chameleon T

SONUS FABER
Chameleon T

Cena: 10 000 zł

PROAC Studio 148

PROAC
Studio 148

Cena: 10 000 zł

KEF R500

KEF
R500

Cena: 8 160 zł

Audio - październik 2016

Strefa Magazynu

Audio 10/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio