Czym różni się "ciśnienie akustyczne" od "głośności"?

Ciśnienie akustyczne (a także natężenie dźwięku) to wielkości fizyczne obiektywne, mierzalne z dokładnością do dokładności systemu pomiarowego - tak jak masa, długość, napięcie elektryczne itd. Zobacz więcej

Dlaczego słuchawki, nawet mając bardzo niewielkie wymiary, potrafią przetwarzać najniższe częstotliwości, a kolumny głośnikowe mają z tym problem?

Natężenie dźwięku i pochodne od niego wrażenie głośności, zależy od odległości ucha od źródła dźwięku – maleje wraz z kwadratem odległości. Kolumn słuchamy zwykle z odległości kilku metrów, przetworniki słuchawek znajdują się w odległości kilku centymetrów. Zobacz więcej

Czy jakość brzmienia słuchawek bezprzewodowych jest niższa od tych "na kablu"?

Na jakość brzmienia słuchawek składa się klasa samych przetworników znajdujących się w muszlach, dopasowanie muszli do ucha (złe ustawienie może być nie tylko niewygodne, ale też pogarszać odsłuch), jak też sposób transmisji i wynikające stąd ewentualne problemy. Zobacz więcej

Co to są krzywe izofoniczne i charakterystyka "fizjologiczna"?

To krzywe jednakowej głośności - a krzywe są dlatego, że nasz zmysł słuchu nie ma "liniowej charakterystyki przetwarzania". Sygnały o takim samym natężeniu, ale o różnej częstotliwości, wywołują wrażenia różnej głośności. Stąd też - natężenie nie równa się głośność. Zobacz więcej

Dlaczego postuluje się, aby charakterystyka przetwarzania urządzeń była płaska, skoro charakterystyka czułości ucha ludzkiego płaska wcale nie jest?

Dowodzenie odwrotne, że sam kształt krzywej izofonicznej oznacza konieczność "podbijania" niskich i wysokich częstotliwości w celu uzyskania takiej samej głośności dźwięków z całego pasma, jest błędne - przecież słuchając dźwięków z naturalnych źródeł, a nie za pośrednictwem sprzętu, nie wprowadzamy żadnej korekcji; to, co odbieramy jako "naturalne brzmienie", odbieramy właśnie wedle krzywych izofonicznych, gorzej słysząc niskie i najwyższe częstotliwości (i wreszcie nie słysząc w ogóle... Zobacz więcej

Dlaczego w sprzęcie wysokiej klasy nie są stosowane korektory graficzne?

Prawdę mówiąc, obecnie nie są stosowane również w sprzęcie średniej klasy, ewentualnie spotykamy je, w bardzo uproszczonej formie, w sprzęcie najniższej klasy, w tym w sprzęcie przenośnym. Z kolei bardzo zaawansowane systemy korekcji czasami zdarzają się w systemach absolutnie najwyższej klasy... Zobacz więcej

Jakie jest optymalne wytłumienie pomieszczenia odsłuchowego?

Współczesne pomieszczenia, w których słuchamy muzyki ze sprzętu audio, czyli po prostu nasze mieszkania, są coraz częściej urządzane nowocześnie, czyli oszczędnie - dywany nie przykrywają podłóg, ściany nie są zabudowane biblioteczkami, nawet na oknach często nie ma grubych zasłon. W większości przypadków mamy więc do czynienia z "niedotłumieniem" pomieszczenia. Zobacz więcej

Jaka jest optymalna odległość kolumn od ścian pomieszczenia?

Im kolumny stoją dalej od ścian czy innych powierzchni odbijających, tym w ich promieniowaniu mniejszy jest udział niskich częstotliwości. Dlatego od rodzaju kolumn, ich własnej charakterystyki, tego czy "same z siebie" uprzywilejowują bas, czy go upośledzają, zależy optymalne ustawienie, a także od tego, jaki charakter dźwięku sami bardziej lubimy. Zobacz więcej

Jak należy ustawić zespoły głośnikowe względem miejsca odsłuchowego?

To zależy od charakterystyki samych zespołów głośnikowych, warunków akustycznych w pomieszczeniu i naszych upodobań brzmieniowych. Zobacz więcej

Jaki jest związek między wielkością zespołów głośnikowych a wielkością odpowiedniego dla nich pomieszczenia?

Po pierwsze sama wielkość kolumn wcale nie determinuje ich mocy, efektywności ani cech brzmieniowych. Intuicyjnie obawiamy się nadmiaru niskich tonów z dużych kolumn w małym pomieszczeniu, ale intuicja może nas tu zmylić. Nawet konstrukcja podstawkowa może mieć w taki sposób dostrojony bas-refleks, że będzie on emitował wyeksponowany, a do tego słaby impulsowo bas, który w małym pomieszczeniu szybko się "zagotuje", a duża kolumna z obudową zamkniętą może być w tym zakresie całkiem powściągliwa... Zobacz więcej

Leksykon

Felietony

Reportaże i wywiady

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio