Dlaczego postuluje się, aby charakterystyka przetwarzania urządzeń była płaska, skoro charakterystyka czułości ucha ludzkiego płaska wcale nie jest?

Dlaczego postuluje się, aby charakterystyka przetwarzania urządzeń była płaska, skoro charakterystyka czułości ucha ludzkiego płaska wcale nie jest?

Akustyka

Dowodzenie odwrotne, że sam kształt krzywej izofonicznej oznacza konieczność "podbijania" niskich i wysokich częstotliwości w celu uzyskania takiej samej głośności dźwięków z całego pasma, jest błędne - przecież słuchając dźwięków z naturalnych źródeł, a nie za pośrednictwem sprzętu, nie wprowadzamy żadnej korekcji; to, co odbieramy jako "naturalne brzmienie", odbieramy właśnie wedle krzywych izofonicznych, gorzej słysząc niskie i najwyższe częstotliwości (i wreszcie nie słysząc w ogóle częstotliwości spoza zakresu akustycznego, które słyszą niektóre zwierzęta).

Natomiast wartym rozważenia argumentem za wprowadzaniem korekcji są różnice między krzywymi izofonicznymi - jeżeli słuchamy bardzo cicho, a słuchamy muzyki, która w swoim naturalnym źródle gra głośniej, to odtworzenie oryginalnych proporcji tonalnych wymaga skorygowania charakterystyki o te różnice, które dzielą krzywe izofoniczne dla odpowiednich poziomów głośności. A ponieważ na niższych poziomach (w tym przykładzie na poziomach odtwarzania dźwięku przez sprzęt) krzywa izofoniczna ma bardziej podniesione zakresy niskich i wysokich częstotliwości, niż na wysokich poziomach, więc uzasadnione jest wzmocnienie tych zakresów o tę różnicę - ale tylko o różnicę, a nie odtwarzanie kształtu krzywej izofonicznej.

Można jednak wyobrazić sobie sytuację odwrotną, chociaż mało prawdopodobną - gdy ktoś lubi głośno słuchać akustycznej gitary czy wokali, i słucha ich głośniej niż brzmią one w rzeczywistości, powinien skraje pasma... przytłumić. A teraz każdy wyciąga z tych faktów takie wnioski, jakie mu się bardziej podobają.

Pozostałe zagadnienia z tego tematu

Czym różni się "ciśnienie akustyczne" od "głośności"?

Dlaczego słuchawki, nawet mając bardzo niewielkie wymiary, potrafią przetwarzać najniższe częstotliwości, a kolumny głośnikowe mają z tym problem?

Czy jakość brzmienia słuchawek bezprzewodowych jest niższa od tych "na kablu"?

Co to są krzywe izofoniczne i charakterystyka "fizjologiczna"?

Dlaczego w sprzęcie wysokiej klasy nie są stosowane korektory graficzne?

Jakie jest optymalne wytłumienie pomieszczenia odsłuchowego?

Jaka jest optymalna odległość kolumn od ścian pomieszczenia?

Jak należy ustawić zespoły głośnikowe względem miejsca odsłuchowego?

Jaki jest związek między wielkością zespołów głośnikowych a wielkością odpowiedniego dla nich pomieszczenia?

Na czym polega niesfazowanie kolumn i jaki jest tego wpływ na charakter brzmienia?

Jakie są podstawowe techniki nagraniowe i jakie są słyszalne rezultaty ich stosowania?

Co to jest kompresja - w studiu i w sprzęcie domowym - i czym się objawia?

Leksykon

Felietony

Reportaże i wywiady

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio