Dlaczego w sprzęcie wysokiej klasy nie są stosowane korektory graficzne?

Dlaczego w sprzęcie wysokiej klasy nie są stosowane korektory graficzne?

Akustyka

Prawdę mówiąc, obecnie nie są stosowane również w sprzęcie średniej klasy, ewentualnie spotykamy je, w bardzo uproszczonej formie, w sprzęcie najniższej klasy, w tym w sprzęcie przenośnym. Z kolei bardzo zaawansowane systemy korekcji czasami zdarzają się w systemach absolutnie najwyższej klasy...

Pomysł stosowania korektora graficznego, czy po prostu rozbudowanego korektora częstotliwościowej charakterystyki przenoszenia, wziął się z intencji korygowania jej nierównomierności, wprowadzanych przez cały system, przede wszystkim przez zespoły głośnikowe, a także przez pomieszczenie odsłuchowe (odbicia).

Patrząc jednak na obraz charakterystyki zmierzonej w dowolnym miejscu tego pomieszczenia, w tym również w miejscu teoretycznie najlepszym, wybranym jako miejsce odsłuchowe, zobaczylibyśmy charakterystykę tak silnie i nieregularnie pofalowaną, że działanie najpopularniejszego niegdyś korektora oktawowego (dziesięciopunktowego - ingerującego niezależnie w dziesięć oktawowych podzakresów całego pasma akustycznego) nie jest w stanie takiej charakterystyki "wyprostować", jest bowiem zbyt mało dokładne - w jednej oktawie będzie np. zlokalizowane zarówno osłabienie, jak i wzmocnienie, albo np. osłabienie pojawi się na granicy między ustalonymi w korektorze oktawami. A choćby nawet można było jednak, teoretycznie, takim korektorem charakterystykę poprawić, to będzie to bardzo trudne "na słuch", bez pomocy systemu pomiarowego.

Nowoczesne amplitunery wielokanałowe mają wbudowane systemy automatycznej kalibracji i korekcji wszystkich głośników, wykorzystujące realne pomiary z udziałem mikrofonów, i takie mają szansę na skuteczne działanie - ale nie są to już "ręczne", tradycyjne korektory graficzne. W najtańszych urządzeniach korektory są zwykle tylko pięciopunktowe (pasmo podzielone na pięć dwuoktawowych podzakresów) i służą raczej zabawie w kształtowanie charakterystyki tonalnej najbardziej odpowiadającej gustom użytkownika, a nie szukaniu ideału.

Pozostałe zagadnienia z tego tematu

Czym różni się "ciśnienie akustyczne" od "głośności"?

Dlaczego słuchawki, nawet mając bardzo niewielkie wymiary, potrafią przetwarzać najniższe częstotliwości, a kolumny głośnikowe mają z tym problem?

Czy jakość brzmienia słuchawek bezprzewodowych jest niższa od tych "na kablu"?

Co to są krzywe izofoniczne i charakterystyka "fizjologiczna"?

Dlaczego postuluje się, aby charakterystyka przetwarzania urządzeń była płaska, skoro charakterystyka czułości ucha ludzkiego płaska wcale nie jest?

Jakie jest optymalne wytłumienie pomieszczenia odsłuchowego?

Jaka jest optymalna odległość kolumn od ścian pomieszczenia?

Jak należy ustawić zespoły głośnikowe względem miejsca odsłuchowego?

Jaki jest związek między wielkością zespołów głośnikowych a wielkością odpowiedniego dla nich pomieszczenia?

Na czym polega niesfazowanie kolumn i jaki jest tego wpływ na charakter brzmienia?

Jakie są podstawowe techniki nagraniowe i jakie są słyszalne rezultaty ich stosowania?

Co to jest kompresja - w studiu i w sprzęcie domowym - i czym się objawia?

Leksykon

Felietony

Reportaże i wywiady

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio