Jak należy ustawić zespoły głośnikowe względem miejsca odsłuchowego?

Jak należy ustawić zespoły głośnikowe względem miejsca odsłuchowego?

Akustyka

To zależy od charakterystyki samych zespołów głośnikowych, warunków akustycznych w pomieszczeniu i naszych upodobań brzmieniowych.

Zespoły głośnikowe często mają wyeksponowane wysokie tony. Wielu słuchaczy lubi takie brzmienie, a skoro tak, to powinni skierować kolumny (ich osie główne) wprost na miejsce odsłuchowe - na osiach głównych bowiem poziom wysokich tonów jest prawie zawsze najwyższy (i obniża się wraz ze zwiększaniem kąta pomiędzy osią główną kolumny a linią łączącą łączą kolumnę ze miejscem odsłuchowym). Dzięki temu zjawisku ci audiofile, którzy cenią sobie najdalej idącą neutralność brzmienia, również mogą z powodzeniem korzystać z kolumn mających "podbitą" górę - o ile poprowadzą osie główne daleko od miejsca odsłuchowego, czyli ustawią je mniej-więcej równolegle względem siebie, co wprost zalecają niektórzy producenci, w ten sposób strojący swoje kolumny.

Nieliczni sugerują, aby dla uzyskania najlepszej stereofonii skrzyżować osie główne jeszcze przed miejscem odsłuchowym. Jeżeli natomiast charakterystyka przetwarzania jest bardzo wyrównana już na osi głównej, to zdecydowanie najlepiej skierować osie główne na miejsce odsłuchowe, gdyż w innym przypadku odczujemy deficyt wysokich tonów, zwłaszcza gdy pomieszczenie jest mocno wytłumione.

Pozostałe zagadnienia z tego tematu

Czym różni się "ciśnienie akustyczne" od "głośności"?

Dlaczego słuchawki, nawet mając bardzo niewielkie wymiary, potrafią przetwarzać najniższe częstotliwości, a kolumny głośnikowe mają z tym problem?

Czy jakość brzmienia słuchawek bezprzewodowych jest niższa od tych "na kablu"?

Co to są krzywe izofoniczne i charakterystyka "fizjologiczna"?

Dlaczego postuluje się, aby charakterystyka przetwarzania urządzeń była płaska, skoro charakterystyka czułości ucha ludzkiego płaska wcale nie jest?

Dlaczego w sprzęcie wysokiej klasy nie są stosowane korektory graficzne?

Jakie jest optymalne wytłumienie pomieszczenia odsłuchowego?

Jaka jest optymalna odległość kolumn od ścian pomieszczenia?

Jaki jest związek między wielkością zespołów głośnikowych a wielkością odpowiedniego dla nich pomieszczenia?

Na czym polega niesfazowanie kolumn i jaki jest tego wpływ na charakter brzmienia?

Jakie są podstawowe techniki nagraniowe i jakie są słyszalne rezultaty ich stosowania?

Co to jest kompresja - w studiu i w sprzęcie domowym - i czym się objawia?

Leksykon

Felietony

Reportaże i wywiady

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio