Jakie są podstawowe techniki nagraniowe i jakie są słyszalne rezultaty ich stosowania?

Jakie są podstawowe techniki nagraniowe i jakie są słyszalne rezultaty ich stosowania?

Akustyka

Istnieje kilka podstawowych sposobów rejestracji nagrania, każda ze swoimi zaletami i wadami. O wyborze decydują warunki akustyczne, nagrywany materiał, wybór artystyczny i możliwości techniczne. Generalnie można podzielić je na dwumikrofonowe (stereo) i wielomikrofonowe (multi-mono), najwierniejsze techniki nagraniowe należą do pierwszej grupy.

Dwumikrofonowe (stereo) techniki nagraniowe

Metoda dwumikrofonowa ma różne warianty.

  • Najczęstszym jest metoda XY (intensywnościowa), w której dwa mikrofony kierunkowe (kardioidalne) ustawione są blisko siebie (nie dalej niż 5 cm) i skierowane na skraje sceny. Zaletą tej metody jest prostota, naturalne rozmieszczenie źródeł pozornych na scenie oraz naturalna proporcja głośności między instrumentami. Wadą jest słaba rejestracja akustyki pomieszczenia. Sprawdza się przede wszystkim przy małych składach.
  • Drugą metodą jest metoda AB (różnicowo-fazowa). Ustawia się w niej dwa mikrofony o charakterystyce kołowej w odległości 3-5 m od siebie. Odmianą tej metody jest tzw. "Decca Tree" (AB+M), z trzema mikrofonami, gdzie trzeci ustawiony jest na środku sceny. Jej zaletą jest znakomita przestrzeń i szeroka baza stereofoniczna, wadą niestabilne przejście źródeł pozornych między lewym i prawym kanałem - tzw. "przeskok".
  • Warto wspomnieć także o metodzie Blumleina z mikrofonami o charakterystyce ósemkowej - przypomina ona metodę XY, jednak uzyskuje się znacznie lepsze wrażenie przestrzenności.

Wielomikrofonowe (multi-mono) techniki nagraniowe

Najbardziej popularną metodą jest jednak dzisiaj metoda wielomikrofonowa MM, z wykorzystaniem wielu mikrofonów monofonicznych. W tym przypadku każde źródło dźwięku rejestrowane jest przez osobny mikrofon, często w osobnym pomieszczeniu (i w innym czasie) niż pozostałe instrumenty.

Rejestracji dokonuje się na urządzeniu wielośladowym, dzięki czemu realizator może dowolnie manipulować barwą, siłą i ustawieniem każdego źródła w przestrzeni. Jest to, niestety, najmniej transparentna metoda rejestracji, która nie oddaje prawdziwej akustyki pomieszczenia, ani też realnej barwy instrumentu.

Pozostałe zagadnienia z tego tematu

Czym różni się "ciśnienie akustyczne" od "głośności"?

Dlaczego słuchawki, nawet mając bardzo niewielkie wymiary, potrafią przetwarzać najniższe częstotliwości, a kolumny głośnikowe mają z tym problem?

Czy jakość brzmienia słuchawek bezprzewodowych jest niższa od tych "na kablu"?

Co to są krzywe izofoniczne i charakterystyka "fizjologiczna"?

Dlaczego postuluje się, aby charakterystyka przetwarzania urządzeń była płaska, skoro charakterystyka czułości ucha ludzkiego płaska wcale nie jest?

Dlaczego w sprzęcie wysokiej klasy nie są stosowane korektory graficzne?

Jakie jest optymalne wytłumienie pomieszczenia odsłuchowego?

Jaka jest optymalna odległość kolumn od ścian pomieszczenia?

Jak należy ustawić zespoły głośnikowe względem miejsca odsłuchowego?

Jaki jest związek między wielkością zespołów głośnikowych a wielkością odpowiedniego dla nich pomieszczenia?

Na czym polega niesfazowanie kolumn i jaki jest tego wpływ na charakter brzmienia?

Co to jest kompresja - w studiu i w sprzęcie domowym - i czym się objawia?

Leksykon

Felietony

Reportaże i wywiady

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio