Co to jest kompresja - w studiu i w sprzęcie domowym - i czym się objawia?

Co to jest kompresja - w studiu i w sprzęcie domowym - i czym się objawia?

Akustyka

Kompresja jest zniekształceniem oryginalnego sygnału polegającym na zmniejszeniu jego dynamiki. Jest to jednak zniekształcenie wprowadzane często celowo - po stronie nagrania kompresja stosowana jest w studio do dopasowania dynamiki naturalnego dźwięku do możliwości nośnika. W przypadku CD jest to maksymalnie 96 dB, podczas kiedy orkiestra symfoniczna ma dynamikę ok. 140 dB!

W nowych nagraniach masowych dokonuje się maksymalnej kompresji po to, aby nagranie brzmiało jak najgłośniej - aby również jego ciche fragmenty wciąż były "na wierzchu". Stąd fatalny dźwięk wielu współczesnych nagrań.

Od strony użytkownika dochodzi do kompresji sygnału albo we wzmacniaczu (kompresja elektryczna), albo w kolumnach (kompresja mechaniczna i termiczna). W obydwu przypadkach polega to na niezdolności do przeniesienia przez urządzenie lub przetwornik sygnałów impulsowych o dużym skoku i poziomie.

Pozostałe zagadnienia z tego tematu

Czym różni się "ciśnienie akustyczne" od "głośności"?

Dlaczego słuchawki, nawet mając bardzo niewielkie wymiary, potrafią przetwarzać najniższe częstotliwości, a kolumny głośnikowe mają z tym problem?

Czy jakość brzmienia słuchawek bezprzewodowych jest niższa od tych "na kablu"?

Co to są krzywe izofoniczne i charakterystyka "fizjologiczna"?

Dlaczego postuluje się, aby charakterystyka przetwarzania urządzeń była płaska, skoro charakterystyka czułości ucha ludzkiego płaska wcale nie jest?

Dlaczego w sprzęcie wysokiej klasy nie są stosowane korektory graficzne?

Jakie jest optymalne wytłumienie pomieszczenia odsłuchowego?

Jaka jest optymalna odległość kolumn od ścian pomieszczenia?

Jak należy ustawić zespoły głośnikowe względem miejsca odsłuchowego?

Jaki jest związek między wielkością zespołów głośnikowych a wielkością odpowiedniego dla nich pomieszczenia?

Na czym polega niesfazowanie kolumn i jaki jest tego wpływ na charakter brzmienia?

Jakie są podstawowe techniki nagraniowe i jakie są słyszalne rezultaty ich stosowania?

Leksykon

Felietony

Reportaże i wywiady

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio