Jakie kwestie techniczne decydują o tym,  że amplitunery wielokanałowe nie dostarczają tak dobrego dźwięku stereo, jak tradycyjne wzmacniacze dwukanałowe?

Jakie kwestie techniczne decydują o tym, że amplitunery wielokanałowe nie dostarczają tak dobrego dźwięku stereo, jak tradycyjne wzmacniacze dwukanałowe?

Stereo, wzmacniacze

Nie decydują o tym problemy tylko techniczne, ale raczej techniczno-ekonomiczne. W ramach amplitunera wielokanałowego otrzymujemy nie dwie, ale pięć, sześć, a nawet siedem końcówek mocy, a do tego dekodery, znacznie więcej terminali przyłączeniowych, autokalibrację z mikrofonem, nawet tuner radiowy... a nic za darmo.

W tej sytuacji jakość pojedynczej końcówki mocy, odpowiedzialnej za brzmienie jednego kanału, nie może być tak wysoka, jak we wzmacniaczu dwukanałowym, którego konstrukcja skupia się na tym, co potrzebne do słuchania stereofonicznego. Takie porównanie ma oczywiści sens tylko w kontekście określonej, podobnej ceny obydwu urządzeń.

Wysokiej klasy amplituner wielokanałowy może mieć końcówki mocy lepsze niż tani wzmacniacz stereofoniczny, czy wówczas jego dźwięk stereofoniczny również będzie lepszy? Też niekonieczne, bo sposób prowadzenia sygnału przez skomplikowany i nafaszerowany obwodami amplituner zwykle naraża go na większe zakłócenia i szumy.

Na zdjęciu amplituner wielokanalowy SONY DA5700ES

 

Pozostałe zagadnienia z tego tematu

Co to jest przedwzmacniacz gramofonowy?

Jakie są podstawowe rodzaje lamp próżniowych, ich charakterystyka i zastosowanie?

Jaka jest żywotność lamp we wzmacniaczach lampowych?

Co oznacza Single Ended?

Jakie są podstawowe typy tranzystorów, ich charakterystyka i zastosowanie?

Co to są wzmacniacze hybrydowe?

Co to jest konstrukcja dual-mono i jakie są jej zalety?

Na czym polega konstrukcja zbalansowana, jakie są jej zalety i wady?

Czy wejścia XLR oznaczają, że urządzenie jest zbalansowane?

Co to znaczy zmostkować wzmacniacz?

Jakie są sposoby regulacji wzmocnienia (głośności), jakie są ich zalety i wady?

Jakie są podstawowe typy wzmacniaczy cyfrowych?

Czy wzmacniacze cyfrowe można zaliczyć do sprzętu wyższej klasy?

Czy do wzmacniaczy cyfrowych można podłączyć gramofon analogowy?

Czy lepiej podłączyć monobloki (wzmacniacze mocy) krótkim kablem głośnikowym i długim interkonektem, czy na odwrót?

Czy wzmacniacze stereo mogą być wyposażone w HDMI?

Leksykon

Felietony

Reportaże i wywiady

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio