Jakie są podstawowe typy wzmacniaczy cyfrowych?

Jakie są podstawowe typy wzmacniaczy cyfrowych?

Stereo, wzmacniacze

Panuje pewne zamieszanie dotyczące nazewnictwa różnych typów wzmacniaczy, mających mniej lub więcej wspólnego z techniką cyfrową.

Z czasów jeszcze 'przedcyfrowych' znana jest klasa D, w której mogą pracować tranzystory wzmaniacza. Po części ten sposób pracy, czyli klasa D, jest wykorzystywana we wzmacniaczach, które są cyfrowe 'pełną gębą'.

Jeżeli do wzmacniacza dostarczamy sygnał cyfrowy, i niemal aż do samych wyjść głośnikowych, do znajdujących się przy nich filtrów, sygnał ma postać zerojedynkową, wówczas mamy do czynienia z takim właśnie, bez wątpienia cyfrowym wzmacniaczem.

Wzmacniacze 'niby-cyfrowe' przyjmują sygnał analogowy, a następnie za pomocą analogowych układów generują na jego podstawie przebieg impulsów, który steruje tranzystorami końcowymi. Tutaj, ze względu na sposób modulacji stopnia wyjściowego, pojawia się albo PWM (Pulse Width Modulation), albo PDM (Pulse Density Modulation).

W pierwszym z nich, najpopularniejszym, przełączanie tranzystorów wyjściowych następuje tak, aby regulowana była długość trwania fazy 'włączonej' oraz 'wyłączonej' tranzystora. Dzięki temu można modulować szerokość danego impulsu (zero też jest informacją).

W znacznie rzadziej stosowanej modulacji PDM wszystkie impulsy mają identyczną szerokość, jednak zmienia się ich zagęszczenie w danej jednostce czasowej. Prosty filtr dolnoprzepustowy na wyjściu rekonstruuje analogowy kształt sygnału.

Na zdjęciu wzmacniacz NAD C 390DD

Pozostałe zagadnienia z tego tematu

Jakie kwestie techniczne decydują o tym, że amplitunery wielokanałowe nie dostarczają tak dobrego dźwięku stereo, jak tradycyjne wzmacniacze dwukanałowe?

Co to jest przedwzmacniacz gramofonowy?

Jakie są podstawowe rodzaje lamp próżniowych, ich charakterystyka i zastosowanie?

Jaka jest żywotność lamp we wzmacniaczach lampowych?

Co oznacza Single Ended?

Jakie są podstawowe typy tranzystorów, ich charakterystyka i zastosowanie?

Co to są wzmacniacze hybrydowe?

Co to jest konstrukcja dual-mono i jakie są jej zalety?

Na czym polega konstrukcja zbalansowana, jakie są jej zalety i wady?

Czy wejścia XLR oznaczają, że urządzenie jest zbalansowane?

Co to znaczy zmostkować wzmacniacz?

Jakie są sposoby regulacji wzmocnienia (głośności), jakie są ich zalety i wady?

Czy wzmacniacze cyfrowe można zaliczyć do sprzętu wyższej klasy?

Czy do wzmacniaczy cyfrowych można podłączyć gramofon analogowy?

Czy lepiej podłączyć monobloki (wzmacniacze mocy) krótkim kablem głośnikowym i długim interkonektem, czy na odwrót?

Czy wzmacniacze stereo mogą być wyposażone w HDMI?

Leksykon

Felietony

Reportaże i wywiady

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio