Archiwum

kwiecień 2016

Numer 04
Edytorial

SŁYSZYMY OCZAMI

Znamy frazę o "kupowaniu oczami". Niezależnie od zasadniczego przeznaczenia jakiegokolwiek produktu w ogólności, a urządzenia audio w szczególności, jego wygląd ma duże znaczenie i wpływ na naszą "decyzję zakupową", choćbyśmy się od tego solennie odżegnywali.

Szukając związków między widzeniem a słyszeniem, znajdziemy również wyniki badań, które wskazują, że "dorabiamy" wrażenia odsłuchowe do wrażeń wzrokowych (i w pewnym stopniu również na odwrót), czego najlepszym przykładem jest lepsze rozumienie mowy, gdy obserwujemy twarz i usta mówiącego. W ślad za tym, sam widok sprzętu, zwłaszcza kolumn, z których dobiega dźwięk, uaktywnia w naszym mózgu połączenia, ukierunkowując i wzbogacając nasze wrażenia odsłuchowe. Tuba będzie grała tubowo, a lampa - lampowo, w dużej mierze dlatego, że się tego spodziewamy.

To też żadne odkrycie – tylko przypominam, żeby zrobić kontrast do zjawiska, o którym chyba mało kto wie... Ze źródła godnego zaufania dowiedziałem się, iż w literaturze medycznej można znaleźć dowody na to, że za odbiór ultradźwięków (umownie częstotliwości leżących poza pasmem akustycznym, powyżej zakresu "normalnego" słyszenia za pomocą uszu), odpowiedzialne są... oczy, a dokładniej fizjologiczna ciecz w oku (ciecz wodnista oka albo płyn ciała szklistego?).

Na tej podstawie, przynajmniej do pewnego stopnia, mogą być wyjaśniane kontrowersje dotyczące tego, czy człowiek słyszy, czy nie słyszy dźwięki powyżej 20 kHz, i czy idące w tym kierunku rozszerzanie pasma przenoszenia urządzeń audio ma sens. W kolumnach ma, w słuchawkach raczej nie... Pytanie, czy koniecznie słuchać z otwartymi oczami, pozostaje otwarte, ale zawsze lepiej mieć otwartą głowę, poznawać tajniki i parametry nie tylko sprzętu, lecz i naszego słyszenia. Aha, i to nie jest żart primaaprilisowy..

Andrzej Kisiel

Zobacz więcej
Spis treści
  • 6 Aktualności
  • 72 Rynek i giełda
HI-FI
  • 19 Zespoły głośnikowe 2500–3000 zł
  • 20 Indiana Line TESI 560
  • 24 JBL ARENA 180
  • 28 Monitor Audio BRONZE 5
  • 32 Taga AZURE F-100 v2
  • 36 Yamaha NS-F330
KINO DOMOWE
  • 39 Amplitunery AV 6500–8000 zł
  • 40 Cambridge Audio CXR120
  • 44 Denon AVR-X4200W
  • 48 Marantz SR7010
  • 52 Pioneer SC-LX59
  • 56 Yamaha RX-A2050
HIGH-END
  • 12 Słuchawkowy odlot. Sennheiser ORPHEUS HE-1
  • 88 Kolumna wyścigowa. Focal SOPRA 2
AUDIO PRZENOŚNE
  • 61 Odtwarzacze 2500–3600 zł
  • 62 HiFiMAN HM-802
  • 65 Pioneer XDP-100R
  • 68 Teac HA-P90SD
MUZYKA
  • 77 Wywiad – Wojciech Majewski
  • 78 Jazz i okolice
  • 84 Rock i okolice
Testy w tym numerze
Recenzje w tym numerze
Zobacz więcej
Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu