Archiwum

kwiecień 2017

Numer 4
Edytorial

DOBRE PACZKI

Test kolumn kosztujących niecałe 2000 zł (za parę) daje trochę do myślenia. Szczyty high-endu są coraz wyższe – na pewno pod względem cen i luksusu wykonania, w wielu przypadkach – techniki, w niektórych – jakości brzmienia.

Na drugim biegunie, albo na samym dnie, pojawiły się różne pomysłowe (wzorniczo), funkcjonalne (strumieniujące, bezprzewodowe), ogólnie "nowoczesne" głośnikowe wynalazki, które jednak jakością dźwięku nierzadko przypominają stare kuchenne radyjko i często taką rolę spełniają. Zatem nie ma się co obrażać, trzeba tylko sobie zdać sprawę, że nie jest to żadne Hi-Fi, bez względu na Bluetoothy, aplikacje, platformy, a nawet "hi-resy".

Chciałem jednak zasadniczo o czymś zupełnie innym... O kosztujących niewiele więcej, tradycyjnych kolumnach, które potrafi ą zaskakująco dużo. Przysłużył się im postęp, ale nie w koncepcjach, materiałach, technologiach itp. – współczesne, niskobudżetowe kolumny są pod względem konstrukcyjnym bardzo podobne do tych sprzed dziesięciu, a nawet dwudziestu lat. Zwrotnice, obudowy, same przetworniki... to tylko kolejne "wariacje na temat".

Wyraźna zmiana na lepsze leży w połączeniu niskich kosztów produkcji z wysokimi umiejętnościami projektantów. Pomaga w tym rozwój i popularyzacja systemów pomiarowych, chociaż musiało upłynąć trochę czasu, zanim nowicjusze, chcący być konstruktorami, pojęli, do czego one służą. Są już przecież dostępne od wielu lat, a my w tym czasie, ze zdumieniem i zgorszeniem, obserwowaliśmy w niejednym teście, że nie zrobiono z nich żadnego użytku (wybaczcie, że część tych testów... w ogóle się nie ukazała).

Nie ma tak złych przetworników, albo przetworniki nie muszą być aż tak złe, nawet w najtańszych kolumnach, aby średnio doświadczony konstruktor nie potrafi ł ich z sensem połączyć, czyli zaprojektować zwrotnicę i uzyskać przynajmniej przyzwoite brzmienie. Wreszcie, właśnie w tym teście większość kolumn gra dobrze, a w relacji do ceny – wyśmienicie. Wiadomo, że nawet renomowane firmy wyprowadziły swoją niskobudżetową produkcję do Azji, mając jednak wciąż atut umiejętności swoich inżynierów i kontroli jakości produkcji.

W przypadku tanich zespołów głośnikowych ta przewaga jest już łatwa do zniwelowania – ostatecznie nie są to urządzenia "hi-tech", wymagające geniuszu, wielkich inwestycji i laboratoryjnych reżimów. Wymagają pewnego poziomu umiejętności i staranności, który osiąga coraz więcej nieznanych dotąd firm.

Andrzej Kisiel

Zobacz więcej
Spis treści
  • 6 Aktualności
  • 78 Rynek audio
  • 103 Reportaż – FOCAL
HI-FI
  • 12 Gramofon na urodziny. MIRACORD 90 ANNIVERSARY
  • 17 Słuchawki 3500 zł
  • 18 Audio-Technica ATH-A2000Z
  • 22 Denon AH-D7200
  • 25 Zespoły głośnikowe 1700–2000 zł
  • 26 JBL ARENA 170
  • 32 Melodika BL30
  • 38 Pro-Ject SPEAKER BOX 10
  • 44 Pylon TOPAZ 20
  • 50 Wilson RAPTOR 5
KINO DOMOWE
  • 57 Amplitunery A/V 7000–8000 zł
  • 58 Anthem MRX-520
  • 62 Denon AVR-X4300H
  • 66 Marantz SR7011
  • 70 Pioneer SC-LX801
  • 74 Yamaha RX-A2060
HIGH-END
  • 95 Musical Fidelity NU-VISTA. CD PLAYER + 800
MUZYKA
  • 81 8 Wywiad – Tomasz Stańko
  • 82 Jazz i okolice
  • 88 Rock i okolice
  • 94 Klasyka
Testy w tym numerze
Recenzje w tym numerze
Zobacz więcej
Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu