styczeń 2020

Numer 1
Edytorial

WCIĄŻ NA FALACH FM

Pozornie mało ambitnym, ale bardzo praktycznym tematem tego numeru jest test czterech amplitunerów stereofonicznych. Wyczekujemy usieciowienia wzmacniaczy zintegrowanych jako kolejnego etapu ewolucji po powszechnej "dakointegracji".

Niektóre wzmacniacze doczekały się już podobnych rozwiązań, ale to głównie droższe modele, a same układy strumieniujące nie mają tutaj nawet takiego rozmachu, jaki znamy już z taniego sprzętu wielokanałowego i jaki występuje właśnie w amplitunerach stereo.

Ideą amplitunera, czyli mówiąc po polsku – radioodbiornika radiowego – było połączenie funkcji (i układów) tunera radiowego oraz wzmacniacza. Niczego nie ujmując, a dodając moduł sieciowy, poszerzamy horyzonty nie o kilkadziesiąt, ale o tysiące stacji radiowych, dostępnych w Internecie. Jaki jednak sens ma dalsze montowanie odbiornika radiowego (FM czy DAB), skoro sieć wszystko załatwia?

Powód najbardziej racjonalny jest jednocześnie najbardziej zaskakujący. Jakość dźwięku nawet w FM-ie jest wciąż znacznie lepsza, niż ta z przekazów internetowych, głównie przez ich ograniczoną przepustowość (tzw. niski bitrate), a więc bardzo wysoką kompresję. Kto by pomyślał, że na początku 2020 roku będziemy chwalić FM?

Sytuacja pewnie z czasem zmieni się na lepsze (co obserwujemy w przypadku serwisów muzycznych takich, jak choćby Tidal) albo na gorsze, jeżeli wcześniej producenci wpadną na pomysł zaoszczędzenia paru groszy i pozbawią amplituner tunera FM, wychodząc z założenia, że jego "radiową" tożsamość w nowoczesny sposób wypełnia sam Internet.

Już aktualnym problemem większości amplitunerów sterefonicznych (trzech z czterech testowanych) jest ograniczenie zupełnie innej natury – słabo radzą sobie z obciążeniem 4-omowym. Dziwna korelacja, ale ma swoje przyczyny.

Konstrukcje te wywodzą się z amplitunerów wielokanałowych, w których problem obsługi niskich impedancji ma swoje "naturalne" przyczyny; potrzebne tam rozwiązania zostały w prosty sposób powielone w układzie dwukanałowym, chociaż tutaj nie wydaje się to już konieczne, a osłabia parametry i uniwersalność urządzenia.

Tylko jedna konstrukcja jest rozwinięciem regularnego wzmacniacza stereofonicznego, nie mając żadnych problemów z "napędzeniem" kolumn 4-omowych, ale "w zamian"... nie jest tak bogato wyposażona w dodatkowe funkcje, jak konkurenci. Mamy więc wybór wśród niedrogich i dobrych amplitunerów stereofonicznych, ale na bardzo dobre jeszcze czekamy.

Andrzej Kisiel

Zobacz więcej
Spis treści
  • 6 Aktualności
  • 91 AVS 2019 – cz.2 pokoje bez widoku na boisko
HIGH-END
  • 13 T+A M40HV
HI-FI
  • 21 Słuchawki 2000–2200 zł
  • 22 Audeze LCD-1
  • 25 Denon AH-D5200
  • 28 Neumann NDH 20
  • 31 Amplitunery stereo 2400–3000 zł
  • 32 Cambridge Audio AXR100
  • 36 Denon DRA-800H
  • 40 Marantz NR1200
  • 44 Onkyo TX-8270
  • 48 Wolnostojące zespoły głośnikowe 4000–5000 zł, cz 1.
  • 50 Acoustic Energy AE 309
  • 56 Castle KNIGHT 5
  • 62 KEF Q550
  • 68 Mission QX3
  • 74 Wharfedale DIAMOND 11.5
MUZYKA
  • 80 Album miesiąca
  • 81 Jazz i okolice
  • 86 Rock i okolice
  • 90 Klasyka
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu