Luxman L-550AX i L-590AX

11 maja 2012 Sprzęt

Luxman prezentuje dwa nowe wzmacniacze - modele L-590AX i L-550AX. 

W 2005 roku, kiedy Luxman obchodził swoje 80. urodziny, zaprezentował wzmacniacze zintegrowane L-550A i L-590A. Urządzenia te potwierdziły wysoki status Luxmana w panteonie sprzętu high-endowego. Zastosowano w nich trudną w realizacji, drogą, ale mającą wiele zalet technikę klasy A - wzmacniania sygnału - od wejścia do wyjścia, uzupełnioną o pewne elementy wzięte z topowych modeli przedwzmacniaczy tego producenta.

Na przykład już w L-550A II można było znaleźć nowy, elektroniczny selektor wejść, zaadaptowany z przedwzmacniacza C-1000f, a nowy, zastępujący go model  L-550AX wyposażono dodatkowo w dyskretną kontrolę głośności LECUA poprzednio aplikowaną tylko w C-1000f.

Obudowę wykonano tak, aby doskonale tłumiła wibracje, obniżając tym samym poziom szumów. Transformator, elektrolityczne kondensatory i sekcja wzmacniacza są od siebie fizycznie oddalone, więc nie zakłócają się nawzajem. Aby dodatkowo zredukować interferencje, urządzenie zbudowano blokowo, izolując każdą sekcję przy pomocy ekranów.

Czysta klasa A

Dzięki uproszczonej topologi i usunięciu elementów, które były możliwe do wyeliminowania, brzmienie jest spójniejsze i bardziej detaliczne; dźwięk jest niezwykle dynamiczny i przejrzysty. Dzięki zastosowaniu klasy A wzmacniacz tego typu jest w stanie zaoferować więcej niż, dla przykładu, konstrukcje lampowe.

Selektor wejść

L-590AX i L-550AX, podobnie jak L509u wykorzystują podobny, najwyższej jakości elektroniczny selektor wejść, który oryginalnie był sercem innego urządzenia, a mianowicie przedwzmacniacza Luxman C-1000f.

Użycie nowego elektronicznego przełącznika wejściowego minimalizuje zniekształcenia, w znaczący sposób polepsza się zaś separacja kanałów oraz zmniejsza przesłuch międzykanałowy (w stosunku do L-550A/L-590A). Podświetlany wskaźnik pozycji selektora wyboru źródła informuje, jakie źródło jest aktywne.

Kontrola głośności

W nowych układach regulacji siły głosu użyto patentu pierwotnie wykorzystanego w topowym przedwzmacniaczu C-1000f, regulatora o nazwie LECUA 1000. To układ dyskretny, z wykorzystaniem oporników, a nie scalonego potencjometru, czy potencjometru oporowego. Dzięki takiej aranżacji w każdym pojedynczym ustawieniu głośności w ścieżce sygnału znajduje się tylko kilka pojedynczych rezystorów. A im mniej komponentów w ścieżce sygnału, tym jest on mniej zniekształcony i bardziej rozdzielczy.

Przy niskich poziomach standardowe potencjometry mają trudność z utrzymaniem balansu między kanałami, więc jeden z nich może grać nawet 3 dB głośniej niż drugi. Kontrola głośności zbudowana z dyskretnych oporników pozwala ten błąd wyeliminować.

Przedwzmacniacz

W nowym projekcie nie pominięto także sekcji przedwzmacniacza. Szum i zniekształcenia zostały zredukowane do minimum dzięki układowi sprzężenia zwrotnego ODNF wersji 3.0.

Okablowanie wewnętrzne z czystej miedzi

Wielokrotnie powtarzane odsłuchy przekonały nas o wykorzystaniu wysokiej jakości okablowania z miedzi beztlenowej OFC do transmisji sygnału wewnątrz wzmacniacza. Kable te wywierają minimalny wpływ na sygnał. Szerokie pasmo przenoszenia z liniową fazą uzyskano poprzez ich niską indukcyjność i pojemność.

Przedwzmacniacz gramofonowy

Obydwa nowe wzmacniacze wyposażono w zintegrowany przedwzmacniacz gramofonowy, obsługujący zarówno wkładki MM, jak i MC. Wejście MM charakteryzuje się wzmocnieniem 35 dB, natomiast wejście MC około 55 dB. Dla tego ostatniego rekomendujemy wkładki MC o napięciu wyjściowym > 0,7 mV. Przy wkładkach o niższych napięciach wyjściowych trzeba zastosować MT-88 – transformator step-up Luxmana dla wkładek MC.

Filtr subsoniczny

Filtr subsoniczny dostępny jest z pilota zdalnego sterowania i służy do usunięcia przydźwięku przy niskich częstotliwościach podczas słuchania płyt winylowych z gramofonów niskiej klasy. Kiedy ramię dotyka powierzchni płyty można usłyszeć modulację niskotonową nawet jeśli jeszcze nie gra muzyka. Powodowane jest to niskimi częstotliwościami pochodzącymi od silnika napędzającego talerz. Ta niepotrzebna informacja filtrowana jest przez filtr subsoniczny. Przycisk "Mono" służy do odsłuchu starych nagrań analogowych nagranych w tym właśnie formacie.

Wzmacniacz słuchawkowy

Wzmacniacz wyposażono w wysokiej klasy wzmacniacz słuchawkowy, dostępny z panelu przedniego, idealny dla nocnych odsłuchów. Głośniki można odłączyć za pomocą selektora wejść głośnikowych. Wyjście słuchawkowe "widzi" ten sam sygnał co wyjścia głośnikowe.

Para terminali głośnikowych

Wzmacniacz wyposażono w duże terminale głośnikowe, pozwalające napędzić dwie pary wymagających głośników. Możliwa jest zmiana pary głośnikowej A lub B. Można oczywiście włączyć obie pary jednocześnie. Równolegle do wyjść zastosowano kondensatory Takasina, pozwalające bezpiecznie stosować bi-wiring.

ODNF 3.0

Luxman jest właścicielem wielu patentów z zakresu audio, a wśród nich patentu na jedną z najważniejszych technik stosowanych we wzmacniaczach audio – Global Negative Feedback (ujemne sprzężenie zwrotne, globalne) – często wykorzystywaną w przemyśle audio, choć od lat już nie przez samego Luxmana.

W zamian za to Luxman stosuje dziś rozwiązanie redukujące szum i poszerzające pasmo przenoszenia o nazwie Only Distortion Negative Feedback (ODNF). Ta odmiana prądowego sprzężenia zwrotnego działa w ten sposób, że na wyjściu układu izoluje się szumy i zniekształcenia (przez porównanie do wejścia) i dodaje negatywne sprzężenie zwrotne, ale jedynie z tym "nadmiarowym" sygnałem, sygnałem zniekształceń.

Konwencjonalne systemy ujemnego sprzężenia zwrotnego skutkują zwykle negatywnym wpływem na dźwięk, przede wszystkim w domenie czasowej (fazy). Układ ODNF ma niezwykle szerokie pasmo przenoszenia i jest ekstremalnie szybki. Nie korzysta też z kompensacji fazowej w układzie wzmocnienia. Nowa technika pozwala na rezygnację z układu DC-servo, dodatkowo upraszczając układ.

ODNF w wersji 3.0 analizuje sygnał muzyczny w trzech kolejnych „rzutach”, korygując szum i/lub zniekształcenia znalezione w analizowanym sygnale.

Kontrola barwy

Kontrola wysokich i niskich tonów w erze minimalizmu  może się wydawać anachronizmem, ale może być także niebywale efektywnym rozwiązaniem, przywracającym do życia każdą kolekcję płyt. Wszyscy posiadamy muzyczne skarby, które są wyzwaniem sonicznym. Wiele płyt z lat 80. brzmi ostro, z cyfrową jaskrawością, która może przeszkadzać. Redukując wysokie tony sprawimy, iż dźwięk płyty CD będzie bardziej przyjazny i delikatniejszy – zbliżony do głębokich analogowych brzmień. Kiedy chcemy wyłączyć kontrolę tonów wystarczy wcisnąć przycisk "Line Staight". Kontroli barwy można użyć również do kompensacji akustyki pomieszczenia.

Dane techniczne:

Luxman L-550AX

- Moc wyjściowa: 2 x 20 W/8 Ohm; 2 x 40 W/4 Ohm
- Czułość/impedancja wejściowa:
- Phono MM: 2,5 mV/47 kOhm
- Phono MC: 0,3 mV/100 Ohm
- Liniowe: 180 mV/42 kOhm
- Całkowite zniekształcenia harmoniczne: <0,005%
- Pasmo przenoszenia: 20 Hz-100 kHz (-3 dB)
- Stosunek sygnał/szum: >105 dB
- Wejścia: 4 x liniowe RCA, 2 x liniowe XLR, 1 x MM/MC (przełącznik), 1 x TAPE, 1 x - wejście na wzmacniacz mocy
- Wyjścia: 1 x przedwzmacniacz, 1 x TAPE, 1 x słuchawkowe
- Terminale głośnikowe: A i B (przełącznik)
- Wymiary: 440 mm x 193 mm x 463 mm
- Waga: 28,2 kg
- Akcesoria: metalowy pilot, kabel sieciowy JPA-1000

_luxman550ax_m_min_max

luxman550ax_rear_max

luxman550ax_wnetrze_max

Luxman L-590AX:

- Moc wyjściowa: 2 x 30 W/8 Ohm; 2 x 60 W/4 Ohm
- Czułość/impedancja wejściowa:
- Phono MM: 2,5 mV/47 kOhm
- Phono MC: 0,3 mV/100 Ohm
- Liniowe: 180 mV/42 kOhm
- Całkowite zniekształcenia harmoniczne: <0,005%
- Pasmo przenoszenia: 20 Hz-100 kHz (-3 dB)
- Stosunek sygnał/szum: >107 dB
- Wejścia: 4 x liniowe RCA, 2 x liniowe XLR, 1 x MM/MC (przełącznik), 1 x TAPE, 1 x - wejście na wzmacniacz mocy
- Wyjścia: 1 x przedwzmacniacz, 1 x TAPE, 1 x słuchawkowe.
- Terminale głośnikowe: A i B (przełącznik)
- Wymiary: 440 mm x 193 mm x 463 mm
- Waga: 28,2 kg
- Akcesoria: metalowy pilot, kabel sieciowy JPA-1000

luxmanl590ax_max

luxmanl590ax_rear_max

luxmanl590ax_wnetrze_max

LUXMAN testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu