AKG
K701

AKG to chyba najsłynniejsza firma austriacka w branży audio – nie tylko domowego, ale i profesjonalnego. Logo AKG zauważymy na słuchawkach noszonych przez muzyków, na mikrofonach, ostatnio również na głowach młodych ludzi słuchających muzyki w metrze, na rowerze i gdziekolwiek, gdzie da się też zabrać empetrójkę.

Słuchawki AKG gościły na łamach "Audio" wielokrotnie, lecz w ciągu ostatnich lat zajmowaliśmy się głównie modelami tańszymi, które wraz z rosnącą popularnością przenośnych grajków stały się daniem głównym również w katalogach renomowanych producentów.

Nie chodzi jednak o produkty z najniższej półki, ale o dobre słuchawki za kilkaset złotych, które wystarczą, żeby swoim brzmieniem zdeklasować badziewie, jakie zwykle jest w wyposażeniu sprzętu przenośnego.

W ofercie AKG najlepiej rozwinięta jest średniobudżetowa seria 500, w której ulokowano słuchawki przeznaczone do najróżniejszych zastosowań, jednak pozycje referencyjne zajmują dwa modele – K601 i K701, z których te drugie są nie tylko "Reference", ale nawet "Reference Premium".

Można tak sobie nazywać, co się chce, lecz już sam wygląd AKG K701 uświadamia, iż mamy do czynienia z czymś wyjątkowym. Nie jest to jednak doznanie konwencjonalnego luksusu i przepychu, jak w przypadku słuchawek Denona; czy profesjonalnej powagi, jak w AT.

AKG K701 - wzornictwo

AKG K701, jak na produkt referencyjny, są bardzo awangardowe, o czym decyduje głównie nowoczesna kolorystyka. Dominuje "designerska" błyszczącą biel, której towarzyszy szarość poduszek, paska od strony głowy i prętów pałąka.

Przebijają się też połyskujące elementy metalowe; na takim tle naturalna brązowa skóra zewnętrznej części paska nadaje całości nie tyle klasyczny, co właśnie ekstrawagancki styl. Kabelek jest jasnoszary i wychodzi tylko z lewej muszli (bez obaw – prawa też zagra).

Odważny i konsekwentny projekt, który łatwo zostanie zauważony i doceniony; inni producenci ozdabiają swoje najlepsze słuchawki egzotycznym drewnem, a AKG idzie w zupełnie inną stronę.

Wykonanie dużych drewnianych muszli nie wchodziło tu w grę również z powodów akustycznych – AKG K701, podobnie jak tańsze AKG K601, to modele otwarte, w których fala od tylnej strony membrany nie jest wytłumiana wewnątrz muszli, lecz ucieka na zewnątrz poprzez drobne perforacje w obudowie; wykonanie takiego ustroju akustycznego w drewnianych częściach byłoby bardzo trudne.

Słuchawki otwarte, w porównaniu z zamkniętymi, mają swoje plusy i minusy – abstrahując od cech brzmieniowych, są bardziej "długodystansowe" (nie odczuwa się zmęczenia nawet przy dłuższym słuchaniu), za to znacznie słabiej izolują słuchacza od dźwięków otoczenia, a same emitują dźwięk na zewnątrz, czym mogą zakłócać spokój przewrażliwionym domownikom.

W tym braku separacji jest jednak pewna szczególna zaleta: możemy na przykład podłączyć słuchawki do elektronicznej perkusji, a podkład przez zewnętrzne głośniki, i doskonale wszystko słyszymy.

Na komfort długiego noszenia wpływ będzie mieć też bardzo umiarkowana masa – 235 g to wyraźnie mniej niż w przypadku "drewniaków" AT i Denona, mniej nawet niż u bardziej zwartego Sennheisera (260 g).

AKG K701 - ergonomia

Pasek dociskający głowę wykonano ze skóry, ale poduszki na muszlach nie są skórzane, jak u konkurentów, lecz welurowe (to opcja może mniej ekskluzywna, ale ani trochę mniej wygodna, zwłaszcza przy dłuższych odsłuchach – pozwala uszom swobodniej oddychać).

Poduszki są okrągłe, grube i "napakowane", zdecydowanie dystansują ucho od przetworników, zupełnie inaczej niż w nietypowych pod tym względem słuchawkach AT.

System dopasowania do wielkości i kształtu głowy jest dość skomplikowany, lecz w pełni "zautomatyzowany". Skórzany pasek połączono z plastikowymi przedłużeniami za pośrednictwem płaskich zawiasów, umożliwiających pewną ruchomość.

Na końcu tych elementów znajdują się "łapki" przesuwające się po pałąkach; do uchwytów tych przymocowano też linki, ściągane przez sprężyny ukryte w zewnętrznych, wystających częściach muszli.

Do nich za pomocą mechanizmów działających jak zawias kulowy (zapewnia dużą ruchomość), mocowane są zasadnicze muszle słuchawkowe. Dwa główne osiągnięcia AKG z zakresu techniki samych przetworników to dwuwarstwowa membrana Varimotion (sztywna w centrum i zwiększająca swoją podatność ku krawędzi) a także płaski drut uzwojenia cewki drgającej, zapewniający lepsze wypełnienie szczeliny i zmniejszenie zniekształceń.

Zakładając słuchawki i naciskając głową na pasek, wyciągamy linki i napinamy ukryte sprężyny. Głowę mam tęgą, powodowałem więc maksymalne wysunięcie linek i napięcie całego systemu, wskutek czego odczuwałem lekkie "ciągnięcie" muszli i uszu do góry, a ponieważ pasek nagłowny też jest dość twardy, generalnie było mi w AKG K701 trochę ciasno, w przeciwieństwie do AT, które były z kolei zbyt luźne – nawet na moim dużym globusie.

Biorąc pod uwagę statystyczną wielkość głowy, można jednak podejrzewać, że AKG K701 gwarantują optymalny docisk i bardzo dobre ułożenie, a ich poduszki są tak czy inaczej bardzo przyjemne w dotyku.

Odsłuch

Zaskakująco umiarkowana jest ich moc, deklarowana przez producenta – tylko 200 mW w porównaniu z ok. 2000 mW AT i Denona (Sennheiser w ogóle nie podaje wartości tego parametru).

Dane dotyczące mocy znamionowych bywają naciągane, ale w przypadku różnicy dziesięciokrotnej coś musi być na rzeczy (chyba że jest to po prostu błąd).

Niską moc może rekompensować wyższa efektywność, jednak jest ona we wszystkich przypadkach podobna – waha się od 102 dB/mW (AT), poprzez 103 dB/ mW (Sennheiser), do 106 dB/mW (Denon), AKG notuje 105 dB/mW.

Mimo to w próbach odsłuchowych nie odczuwałem ograniczenia w natężeniu dźwięku, który jest swobodny, dynamiczny, nieskompresowany.  Jego charakter jest bardzo bezpośredni, komunikatywny, szczegółowy a przy tym spójny, szczególnie kompletny i kompetentny w zakresie średniowysokotonowym.

Bas jest trochę niedoważony, przez co brzmienie jest dość lekkie, jednak nie rozjaśnione ani zminiaturyzowane. Jest w nim życie i wybitne bogactwo faktur.

Góra pasma - rozdzielcza i wyrafinowana, wyraźna, pierwszoplanowa, ale nie jednostajna, nie wypolerowana, potrafi ujawnić chropawość jednych nagrań, jak też pokazać delikatność i subtelność innych.

Podobnie średnica - neutralna i klarowna (nie higienicznie czyściutka – bardzo naturalistyczna), nie uprzyjemniona ociepleniem. Świetne do "monitorowania" – dają doskonały wgląd zarówno w muzyczno-aranżacyjną strukturę samych nagrań, jak też różnicują jakość ich realizacji. Nie dla fanów soczystego basu.

Specyfikacja techniczna

AKG K701
Typ Otwarte
Poduszka Nauszne
Masa 235
Impedancja (Ω) 62
Pasmo przenoszenia (Hz) 10-39 800
Ergonomia Bardzo przyjemne poduszki, optymalny docisk, trochę ciągną do góry, ale w długim użytkowaniu nie męczą.
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu