CAMBRIDGE AUDIO
CXN

CXN to wizytówka nowoczesnego sprzętu Hi-Fi i najważniejsze urządzenie serii CX. Duże pokrętło spełnia wiele różnorodnych funkcji. Podstawowa dotyczy regulacji poziomu głośności na wyjściach analogowych, co pozwala podłączyć to urządzenie bezpośrednio do końcówek mocy; służy też do poruszania się po menu i bibliotekach nagrań.

Nasza ocena
Wykonanie
Nowoczesny styl serii CX, kolorowy wyświetlacz, w układach elektronicznych upsampler Anagram Technologies, mocne procesory sygnałowe Analog Devices i duet konwerterów Wolfson.
Funkcjonalność
Sieć przewodowa LAN i bezprzewodowa Wi-Fi, opcjonalny moduł BT, wejścia i wyjścia współosiowe oraz optyczne, USB-B dla komputera, 2 x USB dla nośników pamięci. DLNA, AirPlay, obsługa plików Flac 24/192, DSD64 (tylko w niektórych trybach), bardzo dobra aplikacja dla sprzętu mobilnego, analogowe wyjścia RCA/XLR z cyfrową regulacją poziomu. Spotify Connect i radio internetowe.
Brzmienie
Różnicujące, rozdzielcze i otwarte, potrafi pokazać bas i detal, ale dość łagodnie obchodzi się z materiałem gorszej jakości.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Duży, kolorowy wyświetlacz (matryca TFT), który ułatwia nawigację, prezentuje również informacje o odtwarzanych ścieżkach (i okładki płyt). Na ciemniej szybie, za którą kryje się matryca, znajduje się jeszcze osiem przycisków (po cztery z każdej strony). Tak przygotowany interfejs daje dostęp właściwie do wszystkich funkcji.

Z przodu zainstalowano pojedyncze wejście USB (typ-A), do którego można podłączyć nośniki pamięci oraz sprzęt mobilny, ale tylko w celu uzupełnienia w nim energii. Cambridge Audio nie współpracuje (jak choćby Marantz czy Pioneer) z urządzeniami "i" Apple.

Cambridge Audio CXN ma zarówno wyjścia RCA, jak i XLR, cyfrowy sygnał można doprowadzić do gniazd współosiowego oraz optycznego, taką samą parę przewidziano w zestawie wyjść. Komputer podłączymy bezpośrednio do wejścia USB (typ-B), które - w zależności od ustawień - pracuje w trybie 1.0 lub 2.0; w tym drugim wymaga instalacji sterowników (w przypadku komputerów z systemem Windows).

Do komunikacji z siecią służy przewodowy port LAN lub bezprzewodowe Wi-Fi, które (wraz z antenką) przeniesiono na adapter USB (jest w komplecie). Należy go podłączyć do jednego z dwóch złącz (USB-A), drugie pozwala (tak jak port z przedniego panelu) dostarczyć do CXN pliki na nośnikach pamięci (np. pendrive). Producent oferuje także, działający w sposób identyczny jak adapter Wi-Fi, moduł Bluetooth (trzeba go już jednak dokupić).

Minimalistyczne wyposażenie nie wchodzi w grę, CXN ma ambicję, aby stać się cyfrowym centrum całego systemu Hi-Fi.

Minimalistyczne wyposażenie nie wchodzi w grę, CXN ma ambicję, aby stać się cyfrowym centrum całego systemu Hi-Fi.

Menu dostępu do muzyki podzielono w dość nietypowy sposób: jedną przestrzeń roboczą zajmują wejścia fizyczne (w tym USB-B na komputer) wraz z sieciową przecież funkcją Spotify Connect. W ramach tzw. biblioteki (brawa dla dystrybutora za przygotowanie polskiej wersji językowej) zgrupowano natomiast nie tylko pliki ze zdalnych serwerów, ale także z nośników (np. pendrive), podłączonych do portów USB (typ-A).

Uniwersalny sterownik obsługuje także wzmacniacze i odtwarzacz CD z gamy CXC, a dla każdego z tych urządzeń przygotowano niezależną strefę przycisków, więc ich liczba bardzo urosła. Na szczęście te przynależne Cambridge Audio CXN znajdują się pośrodku. Producent przygotował też aplikację dla smartfonów i tabletów, która sprawdza się dobrze, choć wydaje się, że wczytywanie większych bibliotek działa sprawniej z poziomu samego urządzenia. CXN wspiera transmisję AirPlay, ma także moduł radia internetowego.

Sygnały ze wszystkich wejść i zdalnych źródeł trafiają najpierw do procesora sygnałowego DSP marki Analog Devices. Wraz ze szwajcarską firmą Anagram Technologies, CA opracowało zaawansowany układ upsamplera sygnałów nazwany ATF (Adaptive Time Filtering). Jego działanie ma na celu takie przygotowanie sygnałów, aby wykorzystać maksimum możliwości (przejmujących w następnej kolejności sygnał) przetworników C/A; upsamplowane są wszystkie sygnały - począwszy od formatu CD (16/44,1) aż po FLAC (24/192) - i zamieniane na formę docelowych 24 bit/384 kHz.

Przetworniki C/A Wolfson WM8740 "rozumieją" sygnały PCM 24 bit/384 kHz, ale już nie dane DSD (prawdopodobnie są one przetwarzane na postać PCM przed konwersją). Procesory DSP odpowiadają również za buforowanie sygnałów i ich ponowne taktowanie. W ramach sekcji cyfrowej Cambridge Audio wykonało także precyzyjną regulację głośności (i ciekawostka - zrównoważenia kanałów).

Lekka, filigranowa wręcz konstrukcja odtwarzacza oparta jest na mocno zintegrowanej sekcji audio.

Lekka, filigranowa wręcz konstrukcja odtwarzacza oparta jest na mocno zintegrowanej sekcji audio.

Brzmienie

W urządzeniu takim jak odtwarzacz sieciowy występują, jak chyba w żadnym innym sprzęcie, materiały cyfrowe o skrajnie różnej jakości. Zachęcony bardzo sprawną obsługą serwisu Spotify, zacząłem również próby odsłuchowe właśnie od niego, a to materiał mocno skompresowany (nawet względem zapisu z płyty CD). Cambridge Audio CXN radzi sobie z nim nadzwyczaj dobrze, omijając większość pułapek. Nie jest to brzmienie referencyjne, ale przyjemne; nawet dynamika nie zostaje wyraźnie spłaszczona, przekaz pozostaje dość żywy, a jednocześnie nie staje się natarczywy.

Wysokie tony nie są bogate i zróżnicowane, a i tak wnoszą sporo blasku, i nie wpadają w męczącą jednostajność; przede wszystkim procentuje spójność i otwartość. Cambridge Audio rozkręca się, gdy dostarczymy przyzwoity materiał. Brzmienie jest rześkie, energetyczne, angażujące; każdy dźwięk jest ważny i zakreślony, ale też wszystko trzyma się właściwych proporcji - to wyraźnie inny przekaz niż ze spokojnego, „uczesanego" Arcama.

Bas schodzi nisko, lecz przede wszystkim dba o zwartość i utrzymanie rytmu. W zakresie średniotonowym Cambridge nie jest już taki jednoznaczny, czasami jest szorstki, czasami szybki i chłodny, czasami soczysty i zaokrąglony - w gruncie rzeczy jest bardzo wszechstronny i dyspozycyjny, ma bardzo dobrą rozdzielczość.

Do podręcznego gniazda USB załadujemy muzykę np. z pendrive`a.

Do podręcznego gniazda USB załadujemy muzykę np. z pendrive`a.

W dżungli

CXN, podobnie jak inne odtwarzacze sieciowe, ma wiele fizycznych wejść i sieciowych protokołów pozwalających na dostarczanie plików z różnych "kierunków". Zawsze zajmuje się nimi ten sam przetwornik C/A, w przypadku CXN obsługujący sygnały PCM 24 bit/192 kHz. Okazuje się jednak, że nie wszystkie sposoby są jednakowo "drożne" pod względem typu obsługiwanych danych.

Lokalne serwery sieciowe (tutaj komunikacja DLNA) pozwalają na przechowywanie plików bazujących na PCM (np. FLAC, ALAC) o maksymalnej rozdzielczości 24 bit/192 kHz. Jak czytamy w specyfi kacji CA, wejścia USB (do których podłączamy nośniki pamięci) mają identyczne możliwości.

Tymczasem okazuje się, że potrafią one skutecznie radzić sobie także z plikami DSD w wersji DSD64, czego tryb sieciowy już nie gwarantuje. CXN jest więc wyposażony w stosowne dekodery DSD (same przetworniki C/A sygnałów DSD nie wspierają, zachodzi prawdopodobnie konwersja na PCM), jednak moduł sieciowy ma z takimi sygnałami problem.

Z kolei w przypadku wejścia USB dla komputera (typ-B), o ile tylko skorzystamy z trybu 2.0, będziemy mogli przesłać zarówno dane PCM 24/192, jak i DSD64. Do formatu PCM są również ograniczone (co akurat jest typowe) złącza współosiowe oraz optyczne.

Podczas korzystania z nośników pamięci (podpiętych bezpośrednio do wejścia USB), na których nagramy popularne pliki, jak np. FLAC czy DSF, na odtwarzaczu (CNX) ciąży zadanie nie tylko właściwej konwersji cyfrowo-analogowej, ale też dekodowania zawartości plików, a więc ich wstępnego przygotowania.

Radosław Łabanowski

CAMBRIDGE AUDIO testy
Rubicon LCR + Sub P-10 DSS
DALI
Rubicon LCR + Sub P-10 DSS
Zestawy kina domowego

Firma Dali również przygotowała na rok 2014 całą nową serię zespołów głośnikowych. Jej nazwa też jest zupełnie nowa - Rubicon. Linia tych produktów nie powiększa jednak oferty Dali - i tak już bardzo bogatej, liczącej chyba z dziesięć serii - lecz wchodzi na miejsce serii Mentor. Czas szybko leci... Dopiero co poznawaliśmy Mentory, ale wystarczy sprawdzić, że od ich pierwszego testu na łamach "Audio" Dali RUBICON minęło 7 lat... Faktycznie, przyszła pora na zmiany.

BDS 480
HARMAN/KARDON
BDS 480
Zestawy kina domowego

Poprzednik przedstawianego modelu, czyli BDS 477, stał u mnie od zeszłorocznych wakacji i nie doczekał się testu. "Panie Nowak, czemu do ciężkiej cholery przez tyle czasu ten test nie został napisany?" - nawet jeżeli takie pytanie głośno nie padło, to wisiało w powietrzu. Odpowiadam: Przez kilka miesięcy nie udało się znaleźć dla BDS 477 rywala - systemu o podobnych funkcjach, jakości i cenie. Tak doczekaliśmy chwili, gdy BDS 477 został wycofany, a na jego miejsce wszedł BDS 480.

V300
KEF
V300
Zestawy kina domowego

KEF niemal co roku zgarnia za coś nagrodę EISA. Głośniki Serii T, które znajdują się w testowanym systemie, również taką otrzymały, i to już dwa lata temu. Nowością jest pojawienie się tych konstrukcji w osobnej podkategorii określanej przez firmę jako "dźwięk telewizyjny" - nie kinowy, a właśnie telewizyjny. W serii V znajdziemy: system płaskich głośników ze wzmacniaczem, czyli właśnie testowany system V300, oraz soundbary V720W i V700.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu