MARANTZ
NA8005

Pierwszy odtwarzacz sieciowy Marantza, NA7004, pojawił się już w 2009 roku, NA8005 należy do drugiej generacji, na którą składają się NA6005 oraz NA8005, pozostające w cieniu referencyjnego NA-11S1. NA8005 jest partnerem dla PM8005 (wzmacniacz zintegrowany) i SA8005 (odtwarzacz CD/SACD).

Nasza ocena
Wykonanie
Firmowa estetyka i elektronika, którą w dużym stopniu dzieli z odtwarzaczem płyt serii 8005. Znakomita obudowa z płytami usztywniającymi, rozbudowany zasilacz, dobre wyjście słuchawkowe.
Funkcjonalność
Wszechstronny odtwarzacz sieciowy uzupełniony funkcjonalnością USB-DAC. Wejścia cyfrowe, komunikacja LAN (brak Wi-Fi), AirPlay, Spotify Connect oraz radio internetowe. Dedykowana aplikacja na smartfony/ tablety, świetny tradycyjny pilot. Odtwarza Flac 24/192, Alac 24/96, DSD128.
Brzmienie
Przejrzyste i energetyczne, ale też subtelne i zniuansowane w wyższych rejestrach, bez przejaskrawień i ostrości. Firmowe połączenie dynamiki i muzykalności.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Lewy moduł przycisków jest uniwersalnym manipulatorem, pozwalającym "przechadzać się" po funkcjach konfiguracyjnych, prawy to wygodny, typowy komplet klawiszy sterujących odtwarzaniem. Pod ręką jest też wyjście słuchawkowe z dedykowanym pokrętłem regulacji wzmocnienia, wejście USB (typ-A) oraz wygodny przycisk do szybkiego, sekwencyjnego wyboru źródeł.

Umieszczony w centrum wyświetlacz (3 linie) wykonano w nowoczesnej technice OLED, dzięki czemu przy umiarkowanej jasności jest kontrastowy i czytelny. W tak nowoczesnym urządzeniu matryca może wydawać się mniej istotna, skoro standardem stają się aplikacje sterujące przygotowywane dla coraz większej liczby sprzętu mobilnego, jednak obsługę klasycznym pilotem (zwłaszcza tak dobrze zorganizowanym) można docenić, gdy protokoły transmisji sieciowej staną się zawodne.

Marantz NA8005 - złącza

Wyjście analogowe jest jedno, na złączach RCA (bez regulacji poziomu). W standardach optycznym i współosiowym przygotowano zarówno wyjścia jak i wejścia, dokładając tutaj USB typ-B, przeznaczone do podłączenia komputera. Komunikacja sieciowa musi odbywać się przez port LAN - nie ma modułu Wi-Fi. Na tylnej ściance znajdują się też gniazda sygnałów sterowania (RCA, RS232).

Gniazda współosiowe oraz optyczne przyjmują sygnały PCM o rozdzielczości 24 bit / 192 kHz. Złącze USB (typ-B) pracuje w trybie asynchronicznym, możemy tutaj podać z komputera sygnał PCM 24/192, a także DSD64 i DSD128. Do złącza USB typ-A (umieszczonego na froncie) podłączymy nośniki pamięci, Marantz sam zdekoduje formaty Flac, WAV i AIFF dla 24/192, ALAC dla 24/96, a DSD - ponownie maksymalnie do wersji DSD128.

Chociaż odtwarzacz sieciowy jest z natury urządzeniem skomplikowanym, to Marantz pomógł użytkownikowi logicznym układem i opisem gniazd.

Chociaż odtwarzacz sieciowy jest z natury urządzeniem skomplikowanym, to Marantz pomógł użytkownikowi logicznym układem i opisem gniazd.

O dodatkowych, skompresowanych formatach, takich jak MP3, wspominam dla porządku i przy okazji obsługi najróżniejszych mobilnych urządzeń Apple, które można podłączyć do wspomnianego portu USB.

Dokładnie z taką samą pulą (i parametrami) plików poradzi sobie sekcja sieciowa, choć wiele zależy tutaj od oprogramowania "na drugim końcu" współpracy Marantza oraz serwera (DLNA v1.5). Może nim być komputer lub dedykowany NAS. Moduł sieciowy wykorzystano także do uruchomienia radia internetowego, Marantz wspiera AirPlay oraz Spotify Connect.

Obsługa odtwarzacza Marantz NA8005 nie sprawi nikomu większego problemu, chociaż nawet najlepiej "rozpisane" menu nie pomoże w pokonywaniu zawiłości konfiguracyjnych w obszarze sieciowym. Menu dostępne jest po polsku.

W konstrukcji wewnętrznej widać rozwiązania znane już z odtwarzacza SA8005.

Warto wyróżnić wzmacniacz słuchawkowy na elementach dyskretnych. W torze RCA pracują firmowe moduły HDAM SA2. Przetworniki C/A to CS4398 marki Cirrus Logic; układ wielobitowy typu Delta-Sigma o teoretycznej rozdzielczości 24 bit i próbkowaniu 192 kHz, ma też wbudowany algorytm DSD włącznie z filtrami wyjściowymi, a także cyfrową regulację głośności (nie została ona tutaj uruchomiona).

Rozbudowany i podzielony układ zajmuje głównie cztery duże płytki, transformator odseparowano puszką ekranującą.

Rozbudowany i podzielony układ zajmuje głównie cztery duże płytki, transformator odseparowano puszką ekranującą.

Brzmienie

Marantz NA8005 dodaje trochę wygładzenia, delikatnie oddziałuje na warstwę zewnętrzną dźwięków, ale jest to wpływ bardzo subtelny, który pozwala zidentyfikować "sygnaturę" urządzenia, jednak nie prowadzi do poważnych zmian w jakimkolwiek ściśle określonym kierunku. Cokolwiek więcej w tej sprawie trudno zdefiniować.

Generalnie Marantz gra neutralnie i dokładnie - punktuje wady i zalety z profesjonalnym chłodem, jego wpływ nie ogranicza przejrzystości, czasami wręcz pozwala usłyszeć więcej, jakby ustawiając dźwięki w półcieniach, świetnie radząc sobie z gradacją czy to dynamiki, czy planów. Zarazem nie należy liczyć na to, że Marantz NA8005 wyciśnie więcej ze słabego nagrania, tuszując jego błędy i dodając jakiś muzykalny fluid.

Szybkość i kontrola całego przekazu może mieć swoje źródło w sposobie odtwarzanie niskich częstotliwości - bas jest sprawny, zwinny, nie epatuje niskimi zejściami, chętniej uderza, niż masuje, ale i ciosy nie są powalające; raczej celne, punktowe, dyrygujące akcją, a niepodążające za nią z jakimkolwiek opóźnieniem.

Co ciekawe, w zakresie średniotonowym można odnaleźć trochę słodyczy i sporo delikatności, co nie przeszkadza w swobodnym penetrowaniu wszystkich zakamarków nagrania. Góra wychodzi płynnie i odważnie, nie jest kunktatorska, wybrzmienia mogą być długie i soczyste, ale gdy trzeba, pojawiają się ostre cięcia.

Od kiedy Marantz podjął współpracę z Denonem, w jego urządzeniach pojawiły się nowoczesne funkcje. Wejście USB komunikujące się ze  sprzętem Apple to dzisiaj u Marantza standard.

Od kiedy Marantz podjął współpracę z Denonem, w jego urządzeniach pojawiły się nowoczesne funkcje. Wejście USB komunikujące się ze  sprzętem Apple to dzisiaj u Marantza standard.

Trzy drogi do HD

Wszechstronność Marantza sprawia, że dostajemy trzy różne sposoby na odtwarzanie plików wysokiej gęstości (i plików w ogóle). Standardową procedurą w przypadku odtwarzacza sieciowego, jakim jest Marantz NA8005, będzie podłączenie go do sieci komputerowej.

W jej obszarze powinien pracować serwer, na którym umieszczamy bibliotekę muzyki. Serwer to warstwa programowa, która może zostać uruchomiona na zwykłym komputerze (PC lub Mac) albo urządzeniu wyspecjalizowanym do magazynowania plików - NAS. Marantz wymaga jedynie, aby jednostka udostępniająca dane pracowała w popularnym standardzie DLNA (v1.5).

Odtwarzanie tych samych nagrań można jednak uzyskać zupełnie innym sposobem, przygotowując nośnik pamięci USB (może być to pendrive lub dysk twardy), który podłączymy bezpośrednio do NA8005 - korzystając ze stosownego gniazda na przednim panelu odtwarzacza. Nie trzeba nic ustawiać i konfigurować, baza utworów jest wczytywana natychmiast.

Wreszcie jest i trzecia droga: Marantz NA8005 ma kolejne wejście USB (tym razem na tylnym panelu), które komunikuje się z komputerem, a Marantz zachowuje się wówczas jak USB-DAC. W każdym przypadku odtworzymy nagrania aż do 24/192 oraz DSD128. Wymagania sprzętowe, programowe, konfiguracja, wreszcie codzienna obsługa - tak od strony odtwarzacza, jak i przygotowywania, zapisywania czy katalogowania nagrań - są jednak zupełnie inne.

Radosław Łabanowski

MARANTZ testy
PINK FAUN Streamer 2.16
Streamer 2.16

Pink Faun to marka holenderska, założona przez Triple M Audio - europejską sieć sklepów ze sprzętem Hi-Fi. Początkowa działalność opierała się na sprzedaży podzespołów, kitów do samodzielnego montażu, przeróbkach i naprawach sprzętu audio. Z czasem ofertę rozbudowano o gotowe urządzenia, a dzisiaj katalog przedstawia się imponująco, zawiera niemal wszystko: od kolumn, przez elektronikę (wzmacniacze i źródła), po kable i akcesoria. Źródła sieciowe zajmują w niej szczególnie ważne miejsce. Pink Faun proponuje cztery streamery. Testowany model 2.16 jest formalnie drugim od góry, choć łączy go z topową odmianą 2.16 X sporo bazowych elementów.

TEAC NT-503
NT-503

Japońska firma oferuje zarówno klasycznie wyglądający sprzęt Hi-Fi, jak i urządzenia nawiązujące do form studyjno- profesjonalnych, chociaż o domowym przeznaczeniu. Jednym z nich, i jednym z najnowszych, jest odtwarzacz plików NT-503.

CAMBRIDGE AUDIO CXN
CXN

CXN to wizytówka nowoczesnego sprzętu Hi-Fi i najważniejsze urządzenie serii CX. Duże pokrętło spełnia wiele różnorodnych funkcji. Podstawowa dotyczy regulacji poziomu głośności na wyjściach analogowych, co pozwala podłączyć to urządzenie bezpośrednio do końcówek mocy; służy też do poruszania się po menu i bibliotekach nagrań.

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu