AKG
K501

AKG jest wiodącym austriackim producentem sprzętu nagłośnieniowego. Początki firmy sięgają 1947 roku, kiedy to dr Rudolf Gorike i inż. Ernst Pless założyli mały zakład naprawczy Photophon. Pierwotną działalnością obu panów była naprawa sprzętu radiowego zniszczonego podczas działań wojennych. W owych czasach było duże zapotrzebowanie na sprzęt rozrywkowy, więc tak mała firma mogła szybko się rozwijać.

Nasza ocena
Wykonanie
Klasyczny wzór AKG serii Hi-Fi, prosty ale praktyczny.
Brzmienie
Przyjemne i pogodne, gładka i wyrównana prezentacja.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie

W roku 1965 firmę przemianowano na AKG Acoustics i pod taką marką funkcjonuje do dziś. Obecnie wchodzi w skład koncernu Harman. Produkty znane są chyba wszystkim audiofilom, jednak najwięcej mogą o nich powiedzieć osoby pracujące w studiach nagraniowych. Wynika to z nastawienia produkcji na rynek urządzeń profesjonalnych. Firma nie zapomina jednak o użytkownikach sprzętu Hi−Fi i od lat ma w swej ofercie kilka modeli przeznaczonych właśnie dla nich.

Bardzo popularna jest seria, której przedstawicielami są: K 301, 401 oraz nasz dzisiejszy gość 501. Modele z jedynką na końcu pojawiły się wprawdzie już kilka lat temu, wizualnie niewiele różnią się od swych poprzedników, i nic nie wskazuje na to, aby miały zostać wymienione.

AKG K501 zaopatrzono w przetworniki dynamiczne o średnicy 45 mm. Zagościł tu również "Varimotion System", czyli firmowa technologia zarezerwowana jedynie dla kilku modeli. Membrany ukształtowano w taki sposób, aby pracowały sztywno w obszarze cewki i elastycznie na zewnątrz. Jak obiecuje producent, takie rozwiązanie zapewnia lepszą dynamikę i niższe zniekształcenia na skrajach pasma.

Obudowa typu otwartego w szarym kolorze wykonana została z tworzywa sztucznego. Pokryto ją setkami maleńkich otworów zapewniających wentylację. Okrągłe poduszki całkowicie okalają uszy. Są przyjemne w dotyku, gdyż wykonano je naturalnego materiału tekstylnego wysokiej klasy. Ponad nimi umieszczono sprężynujący pałąk będący wspólnym elementem całej serii. Pokryto go skórą, na szczycie której widnieje logo firmy. W momencie zakładania na głowę, słuchawki same dobierają sobie dogodny rozstaw. Są bardzo wygodne, dzięki czemu możemy godzinami delektować się dźwiękiem bez przemęczenia.

Odsłuch

AKG K501 to przedstawiciel otwartego i pogodnego rodzaju prezentacji. Słuchawki grają dość gładko i w miarę soczyście. Badania odsłuchowe pokazały dobrą równowagę tonalną. Dół pasma został przedstawiony jako ciepły i miękki. Momentami mocno przypomina "puchatą kulkę", aczkolwiek to wcale nie musi być uznane za wadę. Jeśli dobierzemy odpowiedni wzmacniacz, wszystko będzie pod kontrolą i podane jak na dłoni.

Podczas dynamicznych utworów zawierających dużo niskich rejestrów “pięćset jedynki” potrafią zagrać bardzo przekonująco. Środek został nieco cofnięty, daje to subiektywne odczucie pewnej przestrzeni. Jest delikatny, ale nie brak mu szczegółów i własnego charakteru.

Bardzo przyjemnie na AKG K501 słuchało mi się płyt Patricii Barber, której nieco zamglony głos przykuwał uwagę. Na testowanych słuchawkach można też poczuć klimat jazzowych recitali. Wyższy środek przysuwa się nieco i nieźle komponuje się z górą. Tony wysokie są czytelne i przejrzyste, bez przerysowań. Jest ich raczej sporo, ale dzięki dobremu połączeniu ze środkiem nie dominują. Słuchawki brzmią dźwięcznie i przyjemnie, nigdy się nie narzucają. Dzięki temu nie odczuwamy znużenia nawet przy głośnym słuchaniu.

Parametry
AKG K501
Produkowany Tak
Typ Otwarte
Poduszka Wokółuszne
Masa 235
Impedancja (Ω) 120
Pasmo przenoszenia (Hz) 16-30 000
Ergonomia Miłe w kontakcie z uchem, nie sprawiają zbytniego kłopotu na głowie.
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
AKG testy
Live Sound & Installation marzec 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2020

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista marzec 2020

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio kwiecień 2020

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2020

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu