KOSS
PRO 4/AA

W minionych latach sprzęt profesjonalny stanowił nie lada gratkę dla pasjonatów hi−fi i zdobycie jakiegokolwiek ogniwa systemu z napisem PRO utożsamiane było z przeniesieniem się do wyższej kasty.

Nasza ocena
Wykonanie
Dużo z pozoru taniego plastiku, ale w gruncie rzeczy solidna konstrukcja.
Brzmienie
Zimne, mało muzykalne, techniczne i analityczne.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie

Szczęśliwy posiadacz takiegoż urządzenia z podziwem opowiadał wśród licznych znajomych, w jakich okolicznościach zdobył upragnioną zabawkę. Jego podekscytowanie było tym wyższe, im większe zrobił wrażenie na przyjacielach. Czasem jednak podniecenie było iście niezdrowe, spełniało rolę klapek na oczach, przez które ciężko dostrzec właściwe walory i przeznaczenie posiadanej rzeczy.

Nasz gość z firmy Koss wydaje się być żywym tego przykładem, znajdującym się zresztą w handlu od kilkunastu lat bez większych modyfikacji. Koss słynie jako dostawca sprzętu do studiów muzycznych i stacji radiowych. Koss Pro 4 jest klasycznym przykładem takiego urządzenia.

Testowany model wygląda bardzo solidnie, wręcz potężnie. Słuchawki ważą najwięcej wśród całej porównywanej grupy. Ogromne muszle kryją w sobie duże przetworniki, dzięki którym obiekt naszego zainteresowania uzyskuje znaczną masę sięgającą 650 g.

Testowane słuchawki dzięki swej budowie doskonale mogłyby sprawdzić się w służbach powietrznych, dla których producent też zresztą ma specjalną ofertę. Koss Pro 4 stanowią konstrukcję zamkniętą, cieszącą się największym wzięciem wśród zawodowców. Zadaniem takiego rozwiązania jest separowanie realizatora nagrań od otaczających go hałasów. Ważne jest także to, aby cecha ta miała zastosowanie również w drugą stronę. Pierścień okalający ucho wykonano z tworzywa sztucznego, dzięki czemu przylega on szczelnie do ucha, ale może być trochę męczący.

Odsłuch

Brzmienie przedstawione przez Pro 4 absolutnie nie jest lustrzanym odbiciem masywnego wyglądu. Po tak potężnie wyglądających słuchawkach spodziewalibyśmy się raczej dynamicznego, basowego i głośnego sposobu prezentacji. Wręcz przeciwnie. Cechami dominującymi tutaj są środek i tony wysokie. Bas jest rzadkim gościem i występuje tylko tam, gdzie inne słuchawki już by się dusiły jego nadmiarem.

Średnie częstotliwości, a w szczególności wokal po prostu wchodzą nam do głowy. Można tego doświadczyć w nagraniach z pogranicza jazzu i soulu, gdzie artyści podchodzą z duża dozą ekspresji do każdego fragmentu utworu. Zalety takich własności dostrzegamy w studiu. Właśnie tam musimy trzymać wykonawcę za rękę i w razie potrzeby zaświecić właściwe światełko w tunelu. Niesłychanie zimno przedstawiona została gitara, szarpanie strun wprost rozcinało uszy, gdy gałka głośności powędrowała za daleko.

Momentami metaliczne brzmienie było wręcz irytujące. Taka prezentacja była obfita w szczegóły, często przerysowane rzecz jasna. Występowało tu mnóstwo elementów, o których istnieniu z innymi słuchawkami na uszach nie mielibyśmy pojęcia. To przemawia na korzyść “czwórek”, ale ponownie zwłaszcza w warunkach studyjnych. Wiele szmerów, przypadkowych muśnięć strun i oddechów nie zostało puszczonych płazem. W domowym zaciszu niekoniecznie musimy odebrać to jako plus.

Koss Pro 4 to wyrób specyficzny. Dedykowany jest raczej wąskiemu gronu odbiorców, którzy pragną szczegółów ponad wszystko.

Parametry
KOSS PRO 4/AA
Produkowany Tak
Typ Zamknięte
Poduszka Wokółuszne
Masa 650
Impedancja (Ω) 250
Pasmo przenoszenia (Hz) 10-25 000
Ergonomia Ciężkie, niewygodne, słabo przylegają do uszu.
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
KOSS testy
L100 Classic
JBL
L100 Classic
Zespoły głośnikowe

Nie ma co ukrywać - wreszcie dotarliśmy do sedna tego testu. Bez L100 Classic byłby on jak występy artystów wspierających, podczas gdy główna gwiazda koncertu nie dojechała... na co w pewnym momencie nawet się zanosiło. Na szczęście wpadła na scenę w ostatniej chwili, aby pokazać, kto tutaj rządzi.

4307
JBL
4307
Zespoły głośnikowe

W symbolu zmienia się tylko ostatnia cyfra, licznik przeskakuje z 6 na 7, ale konstrukcja jest wyraźnie większa i pod wieloma względami zupełnie inna. Z 4306 wciąż łączy ją kilka charakterystycznych, firmowych elementów, jednak wpisanie obydwu do jednej serii możliwe było tylko w ramach tych specyficznych założeń, jakie przyświecały tworzeniu całej rodziny "tradycyjnych" monitorów JBL-a.

4306
JBL
4306
Zespoły głośnikowe

Najmniejsza z testowanych konstrukcji, i jednocześnie w całej kategorii "bookshelf" JBL-a, ma swoją specyfikę, zarazem bardzo wyraźnie nawiązującą do ważnego punktu technicznego programu firmy. Tym elementem jest tutaj przetwornik "kompresyjny".

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu