SONY MDR-Z7

SONY
MDR-Z7

Słuchawki

"Siódemki" to słuchawki zaprezentowane szerszej publiczności w połowie zeszłego roku. Jest to flagowy model Sony, budzi więc spore nadzieje, tym bardziej, że lista konstrukcyjnych smaczków w MDR-Z7 jest długa".

Wewnątrz wielkiego pudła widać miękkie wyściółki, a na pierwszym planie oczywiście same słuchawki Philips. Są one równie potężne jak opakowanie, muszle są gigantyczne, polakierowane na półmat i oznaczone logo firmy. Montaż do pałąka jest typowy - za pomocą uchylnych i obrotowych (tylko o nieznaczny kąt) "klamer" z metalu. Mechanizm regulacji samego pałąka to także zwyczajowe szyny, chowające się do wewnątrz górnego elementu. Przy maksymalnym wysunięciu nad głową nie miałem już dużo wolnego miejsca, ale wystarczyło.

Pałąk jest wyłożony gąbką i obszyty skórą - tym razem producent nie stara się jednak tym chwalić w każdym możliwym miejscu, a wiele wskazuje na to, że - wyjątkowo - mógłby, bo to prawdopodobnie naturalny, w każdym razie bardzo mięciutki, przyjemny w dotyku i zapachu materiał. Podobnym wyłożono grube i równie przytulne poduszki, wyprofilowano je starannie uwzględniając kształt głowy - w tylnej części (za uchem) wymaga ona przecież nieco więcej materiału, stąd poduszki są asymetryczne. Sony MDR-Z7 nie mają żadnego mechanizmu składania, ale już ze względu na swoją wielkość są modelem typowo domowym.

Na obudowie muszli znajdują się otwory połączone z wewnętrzną komorą – konstrukcja nie jest więc dokładnie typu zamkniętego, chociaż tak jest przez producenta klasyfikowana.

Na obudowie muszli znajdują się otwory połączone z wewnętrzną komorą – konstrukcja nie jest więc dokładnie typu zamkniętego, chociaż tak jest przez producenta klasyfikowana.

Muszle są okrągłe, ale przestrzeń dla ucha uformowano w owal. Jest wciąż mnóstwo miejsca, a ucho czuje się bardzo swobodnie. Komfort noszenia słuchawek jest bardzo wysoki.

Producent twierdzi, że Sony MDR-Z7 to konstrukcja zamknięta. I tak jest od strony funkcjonalnej, natomiast od strony ściśle technicznej wygląda to nieco inaczej - na dolnej krawędzi każdej muszli znajdują się podłużne otwory zabezpieczone metalową siatką, połączone z wewnętrzną komorą. Mamy więc do czynienia z czymś w rodzaju otworu stratnego, ale izolacja od zewnętrznych hałasów jest wciąż wysoka.

W ogromnych muszlach czają się proporcjonalnie wielkie przetworniki. Zwykle mają 40 mm, czasami ok. 50 mm, jednak Sony pobiło rekord instalując w MDR-Z7 przetworniki aż 70-mm!

Obszerne i asymetryczne poduszki są starannie dopracowane pod kątem wygodnego noszenia.

Obszerne i asymetryczne poduszki są starannie dopracowane pod kątem wygodnego noszenia.

Takie działanie ma być podyktowane chęcią uzyskania rekordowo szerokiego pasma przenoszenia. Jeśli wierzyć danym firmowym, rozciąga się ono od 4 Hz do 100 kHz. Górna granica ma oczywiście związek z hasłem "Hi-Res", plikami HD itd.

Przetworniki mają membrany polimerowe z zewnętrznymi warstwami wykonanymi z aluminium.

Konstruktorzy błysnęli też projektem w zakresie połączeń. Wtyki 3,5-mm (z zakręcanym systemem zabezpieczającym) umieścili na każdej muszli, a do kompletu dali dwa przewody. Jeden jest klasyczny, zakończony również 3,5-mm wtykiem, drugi realizuje słuchawkową koncepcję zbalansowaną. Chodzi tu o rozdzielenie elektryczne sygnałów dla lewego i prawego kanału, który w klasycznym przypadku (pojedynczy wtyk standardu jack) ma wspólną masę, a w układzie zbalansowanym stosuje się dwa niezależne wtyki. Mogą być to XLR-y, ale także zwykłe 3,5-mm złącza (są wtedy dwa). Taki jest więc drugi z kabli dostarczanych w komplecie. Połączenie "zbalansowane" nie wymaga specjalnych słuchawek (każde można w taki sposób podłączyć, o ile uda się wyprowadzić kable od przetworników), ale wzmacniacza ze specjalnym wyjściem.

Kable mają posrebrzane przewodniki i gumową, elastyczną izolację.

Parametry

SONY MDR-Z7

  • Typ Zamknięte
  • Poduszka Wokółuszne
  • Masa 335
  • Impedancja (Ω)* 70
  • Pasmo przenoszenia (Hz) 4 - 100 000
  • Sterowanie (podst./MFI/Android) nie/nie/nie
  • * W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona

Podstawowe dane

  • 2 600 zł

Nasza ocena

  • Wykonanie: Spektakularne technicznie i wzorniczo. Ogromne muszle z rekordowo dużymi przetwornikami, ciężka i sztywna konstrukcja z otworem stratnym, wtyki i przewód do połączeń zbalansowanych.
  • Funkcjonalność: Duże, domowe słuchawki, leżą pewnie na głowie, mimo sporej masy nie męczą.
  • Brzmienie: Obfite, gęste, z bardzo niskim, rozbudowanym, ale dobrze wkomponowanym basem, mocnym, dynamicznym środkiem i eteryczną górą.
NAD Viso HP70

NAD
Viso HP70

Cena: 1 730 zł

KEF Space One Wireless

KEF
Space One Wireless

Cena: 1 730 zł

B&O PLAY H8i

B&O PLAY
H8i

Cena: 1 730 zł

SENNHEISER HD4.40BT

SENNHEISER
HD4.40BT

Cena: 440 zł

Zobacz także
Audio - marzec 2019

Czytaj bieżący numer na swoim tablecie za darmo!

Test pięciu podstawkowych "monitorów", chociaż układowo dość prostych (dwudrożnych), został wzbogacony o wyjątkowo rozwinięte opisy konstrukcji i komentarze wyników pomiarów, odnoszące się też do wielu ogólniejszych wątków. Do tego finał testu wspaniałych, ...

Kup ten numer Zaprenumeruj Przejrzyj

B&O PLAY
H8i

B&O PLAY H8i

B&O Play ma w ofercie trzy modele nauszne i bezprzewodowe - H4, H8i i H9i. Najnowsze są te ostatnie, ale H8i, którym...