AUDIO-TECHNICA
ATH-ADX5000

Promując model ATH-ADX5000, firma Audio-Technica posługuje się hasłem "Referencyjne słuchawki otwarte" (z dodatkiem Air Dynamic, właściwym dla serii AD), co sugeruje, że to najlepsza konstrukcja otwarta. I tak też jest w tym momencie, i pewnie tak będzie nawet po wprowadzeniu już jesienią jeszcze droższego (ok. dwukrotnie) modelu ATH-L5000, który prawdopodobnie okaże się konstrukcją zamkniętą.

Testy porównawcze
ATH-ADX5000
SENNHEISER
HD820
Nasza ocena
Wykonanie
Konstrukcja otwarta, wokółuszna, z bardzo dużymi przetwornikami, ekstremalnie niska masa. Klasyczny pałąk (zamiast firmowych "skrzydełek"), miękkie poduszki z Alcantary. Luksusowe opakowanie, w komplecie elegancka i praktyczna walizeczka.
Funkcjonalność
Dzięki lekkości i otwartości są cudownie wygodne. Umiarkowany nacisk pałąka, bardzo szeroki zakres regulacji. Mistrzostwo ergonomii. Gniazda A2DC, ale w komplecie tylko kabel niezbalansowany.
Brzmienie
Bogate, efektowne, nasycone i detaliczne. Atrakcyjne od pierwszych chwil, angażujące wieloma bodźcami. Mocny, sprężysty bas, góra błyszcząca detalami, środek kuszący ciepłem i płynną "analogowością". Znakomita dynamika i swobodna przestrzeń.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Wszyscy producenci są świadomi znaczenia opakowania i akcesoriów, które w dużym stopniu określają zarówno prestiż, jak i funkcjonalność słuchawek. Jak pokazują przykłady ATH-ADX5000 oraz HD820, podejście do tego tematu może być jednak różne. W HD820 mamy "pęk" kabelków, ale pudełko nie jest luksusowe.

W pudełku ze słuchawkami Audio-Technica ATH-ADX5000 kabli jest absolutne minimum, za to opakowanie - królewskie. Może to i przesada, ale kto wie, gdzie jest granica? Szary karton to tylko zewnętrzne zabezpieczenie, pod nim znajduje się lakierowane pudło z piękną grafiką. Do samych słuchawek droga jednak wciąż daleka. To kolejna warstwa i znowu szary karton, dalej jeszcze jeden... W sumie aż cztery.

Wreszcie po zdjęciu foliowego woreczka docieramy do skórzanego neseserka - dodatku eleganckiego i praktycznego. Tenże wyposażony jest w parę (metalowych) zatrzasków oraz wygodną rączkę; wnętrze wyścielono atłasowym materiałem, przygotowując dwie komory - jedną na słuchawki, drugą na instrukcję i 3-m kabel.

Poduszki są bardzo miękkie i przyjemne. Zarówno poduszki, jak i pałąk wykończono miękką Alcantarą.

Poduszki są bardzo miękkie i przyjemne. Zarówno poduszki, jak i pałąk wykończono miękką Alcantarą.

Audio-Technica ATH-ADX5000 to słuchawki wokółuszne, ale zaskoczyła mnie ich niska masa - to oczywiście przyjemna niespodzianka. Zgodnie z fabryczną specyfikacją, wynosi zaledwie 260 g, niemal się ich nie czuje na głowie, co zawdzięczamy też specjalnym mechanizmom.

Samo "odchudzenie" wymagało specjalnych zabiegów, zastosowania wysokiej jakości materiałów (lekkich, ale wytrzymałych - magnezu, polimerów i włókien szklanych) i sprytnych połączeń.

Muszle są okrągłe i dostatecznie obszerne, przetwornik oraz fragmenty wnętrza można zobaczyć przez ażurowe kapselki. Widać efektowną strukturę "plastra miodu", który ma mieć też zalety akustyczne.

Do tej pory Audio-Technica raczyła nas oryginalnymi pomysłami na pałąki złożone z górnej konstrukcji nośnej oraz ruchomych skrzydełek z mechanizmami sprężynującymi, które zastępowały tradycyjną regulację. W słuchawkach Audio-Technica ATH-ADX5000 nastąpił jednak powrót do rozwiązania klasycznego.

Ażurowa maskownica w tylnej części muszli ma formę plastra miodu; na obudowie przetworników widać naniesiony laserowo numer seryjny.

Ażurowa maskownica w tylnej części muszli ma formę plastra miodu; na obudowie przetworników widać naniesiony laserowo numer seryjny.

Muszle są mocowane do sztywnych widelców, przegub pałąka pozwala na obrót o niewielki kąt. Do głównej regulacji góra-dół służy mechanizm zapadkowy, działający z wyraźnym skokiem, bardzo pewnie. Zakres jest bardzo duży; ATH-ADX5000 to słuchawki nawet na największą głowę. Poduszki nie są grube, ale sprężyste i przyjemne - zostały wykonane z Alcantary.

Słuchawki Audio-Technica ATH-ADX5000 są bardzo wygodne, o co dba też umiarkowany uścisk pałąka, a także wentylacja - gdy się dobrze przyjrzeć, dojrzymy promienie szczelin wokół przetworników. Alcantarą wykończono też pałąk.

Konstrukcja sprawia wrażenie elastycznej, podatnej na szukanie optymalnej pozycji na głowie. Jednocześnie nie towarzyszą temu żadne "podejrzane" trzaski i skrzypienia (co ponoć trapiło niektóre egzemplarze z pierwszych serii produkcyjnych, ale najwyraźniej producent opanował sytuację).

Przetworniki są duże, mają średnicę aż 58 mm, zewnętrzną część membrany pokryto wolframem, materiał magnetyczny "napędu" to penmendur (stop żelaza z kobaltem). Do podłączania kabli (niezależnie do każdej muszli) przygotowano miniaturowe konektory A2DC.

Poprzez miniaturowe złącze typu A2DC sygnał doprowadzamy niezależnie do każdej z muszli, można więc przygotować połączenie zbalansowane (należy jednak dokupić specjalny kabel).

Poprzez miniaturowe złącze typu A2DC sygnał doprowadzamy niezależnie do każdej z muszli, można więc przygotować połączenie zbalansowane (należy jednak dokupić specjalny kabel).

Od kilku lat producenci słuchawek oraz dedykowanych im wzmacniaczy skłaniają się, zwłaszcza w przypadku droższych modeli, ku promowaniu połączeń zbalansowanych. ATH-ADX5000, tak jak każde inne słuchawki, będą pracowały również w podstawowym trybie niezbalansowanym (temu zresztą służy dostarczany w komplecie kabel z typowym, 6,3-mm wtykiem). Jeśli ktoś chce spróbować konfiguracji zbalansowanej, to same słuchawki są na to przygotowane, jednak trzeba dokupić kabel - odpowiedni do posiadanego wzmacniacza.

Odsłuch

Typując na podstawie cech konstrukcyjnych, po słuchawkach zamkniętych spodziewamy się brzmienia solidnego, gęstego, ubasowionego, a modele otwarte kojarzymy raczej z graniem swobodniejszym i lżejszym. Z kolei sama Audio-Technica jest znana z charakterystyki przesuniętej w kierunku wysokich częstotliwości, przejrzystości i detaliczności. Testujemy jednak słuchawki tej klasy, że żadne rozwiązanie konstrukcyjne nie może być usprawiedliwieniem dla poważnych ograniczeń, a firmowe zwyczaje nie powinny przekraczać pewnych granic - obiektywnie bardzo dobrego, zrównoważonego brzmienia.

W zestawie znajduje się tylko jeden przewód sygnałowy o długości 3 m, zakończony najbardziej typowym 6,3-mm wtykiem.

W zestawie znajduje się tylko jeden przewód sygnałowy o długości 3 m, zakończony najbardziej typowym 6,3-mm wtykiem.

Audio-Technica ATH-ADX5000 spełniają taki warunek z nawiązką. Niskie tony są w świetniej kondycji, zarówno pod względem rozciągnięcia, nasycenia, jak i walorów rytmicznych. Bogactwo i rozmach basu może być prawdziwą ucztą.

Brzmienie często jest potężne właśnie za sprawą niskich rejestrów (chociaż nie tylko). Konkurent jest w tym zakresie bardziej powściągliwy, a Audio-Technica nie ma skrupułów, lecz nie ma też problemów z kontrolą. Bas jest obszerny, zaokrąglony, a przy tym dynamiczny i selektywny - dźwięki się nie zlewają, podążają za rytmem.

Wysokie tony błyszczą, są przejrzyste i szczegółowe, współtworzą swobodną, a jednocześnie precyzyjną przestrzenność. Słychać tutaj nie tyle firmową skłonność do eksponowania detalu, co zdolność do jej pogodzenia z wyższą kulturą, co w sumie daje dźwięk bogaty i lekki.

"Made in Japan".

"Made in Japan".

Panorama zróżnicowanych wybrzmień nie staje się męcząca, ważne jest też śledzenie cichych pasaży - ekspresja przenika z fantastycznej mikrodynamiki, krystalicznej czystości, wyławiania niuansów z gęstego tła. Audio-Technica ATX-ADX grają więc szerokim frontem, od dołu do góry, potężnie i subtelnie. Energetycznie, świeżo i w dobrym tego słowa znaczeniu - trochę nonszalancko. Jest dynamika i uderzenie, nie ma twardości i napięcia. Scena pokazuje nie tylko detale, ale ma "oddech", nie jest wbita w środek głowy, a fizyczna lekkość słuchawek i komfort związany z ich otwartą konstrukcją pozwala delektować się przez długie godziny.

Audio-Technica świetnie połączyła najlepsze cechy swojego "detalizującego" stylu z lekkim przeprofilowaniem charakterystyki w kierunku niskich częstotliwości, a przede wszystkim złapała puls muzyki.

Parametry
AUDIO-TECHNICA ATH-ADX5000
Typ Otwarte
Poduszka Wokółuszne
Masa 0,270
Impedancja (Ω) 420
Pasmo przenoszenia (Hz) 5-50 000
Połączenie przewodowe Tak
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
AUDIO-TECHNICA testy
L100 Classic
JBL
L100 Classic
Zespoły głośnikowe

Nie ma co ukrywać - wreszcie dotarliśmy do sedna tego testu. Bez L100 Classic byłby on jak występy artystów wspierających, podczas gdy główna gwiazda koncertu nie dojechała... na co w pewnym momencie nawet się zanosiło. Na szczęście wpadła na scenę w ostatniej chwili, aby pokazać, kto tutaj rządzi.

4307
JBL
4307
Zespoły głośnikowe

W symbolu zmienia się tylko ostatnia cyfra, licznik przeskakuje z 6 na 7, ale konstrukcja jest wyraźnie większa i pod wieloma względami zupełnie inna. Z 4306 wciąż łączy ją kilka charakterystycznych, firmowych elementów, jednak wpisanie obydwu do jednej serii możliwe było tylko w ramach tych specyficznych założeń, jakie przyświecały tworzeniu całej rodziny "tradycyjnych" monitorów JBL-a.

4306
JBL
4306
Zespoły głośnikowe

Najmniejsza z testowanych konstrukcji, i jednocześnie w całej kategorii "bookshelf" JBL-a, ma swoją specyfikę, zarazem bardzo wyraźnie nawiązującą do ważnego punktu technicznego programu firmy. Tym elementem jest tutaj przetwornik "kompresyjny".

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu