HIGHLAND AUDIO
AINGEL 3201

Tak małe i tanie konstrukcje mają do odegrania- dosłownie i w przenośni- nieco inną rolę, niż monitory w cenie przynajmniej tysiąca kilkuset złotych, jakimi będziemy zajmować się dalej. 'Prawdziwe' monitory mają swoich zwolenników głównie wśród audiofilów, a ci z pewnością gotowi są na swoich małych, ale dziarskich faworytów wydać zdecydowanie więcej niż tysiąc złoty za parę.

Testy porównawcze
AINGEL 3201
Q ACOUSTICS
Q1020
Nasza ocena
Wykonanie
Miniaturowa, ale "napakowana" konstrukcja, ładna z każdej strony - z zewnątrz i od wewnątrz.
Laboratorium
Charakterystyka w polu +/-2,5dB, spadek -6dB w okolicach 60Hz. Impedancja nietrudna - znamionowo 6-omowa, bardzo niska efektywność - 82dB.
Brzmienie
Zaskakująco pełne, nasycone, homogeniczne, "poważne", chociaż ograniczone zarówno w dynamice, jak i detaliczności.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Taki drobiazg jak tutaj przedstawiany raczej nie leży w obszarze ich zainteresowań, więc też nieczęsto zostanie uhonorowany postawieniem na solidnych podstawkach i pracą w systemie muzyczno-stereofonicznym. Głośniki takie mogłyby co prawda być częścią tanich minisystemów, pewnie byłyby zdolne podnieść ich jakość, zastępując podobne wielkością, ale zwykle słabsze głośniki systemowe, jednak mało kto inwestuje w 'upgrade' miniwież. Dla tych sierot znalazło się miejsce na naszych bezcennych stronach, ale gdzie jest dla nich miejsce na rynku?

Głośniki te pochodzą ze sfery kinowodomowej, są intencjonalnie częścią systemów wielokanałowych- chociaż nie tylko w miejscu kanałów efektownych, ale również przednich. Nie są jednak satelitami całkowicie pozbawionymi zdolności przetwarzania niskich tonów, nie wymagają bezwzględnie wsparcia subwoofera- chociaż w systemie kina domowego, jego obecność jest w zasadzie obowiązkowa.

Ostatecznie podział kompetencji między rasowymi audiofilskimi monitorami a tego typu małymi głośnikami nie jest ścisły- teoretycznie możemy i jedne, i drugie stosować w różnych systemach, zarówno stereofonicznych, jak i wielokanałowych.

Obydwie konstrukcje mieszczą się w tak przedstawionej konwencji, jednak i w ramach niej nieco się różnią. Aingel 3201 to zupełne maleństwo- już na granicy... no nie śmieszności, ale przekwalifikowania do kategorii satelitów, których nie wypada używać i testować bez subwoofera. To najmniejsza konstrukcja w rodzince Aingel (zawierającej wszystkie głośnikowe komponenty kina domowego). Natomiast Q1020 jest ciut poważniejszy (bo w ofercie firmy Q-Acoustic jest coś jeszcze drobniejszego - model Q1010).

Obydwie firmy debiutują w naszych testach - skąd pochodzą? Firmy czy ich produkty? Highland ponoć z Francji, a Q-Acoustic z Wielkiej Brytanii. Jak wskazuje sam test odsłuchowy, przygotowano tam projekty i dostrojenie. Ale wykonanie i cena nasuwają podejrzenia graniczące z pewnością, że wyprodukowano je jeszcze gdzie indziej. I dzięki takiej kombinacji, czy to się komuś podoba, czy nie, możemy tak tanie głośniki komplementować nie tylko za to, że w ogóle istnieją, ale i za to, że naprawdę grają i do tego ładnie wyglądają.

Mały Aingel może się pochwalić aluminiowymi membranami obydwu głośników, jak na ich wielkość (nisko-średniotonowy 10-cm) solidnymi układami magnetycznymi, i ciekawie rozłożonymi akcentami wzorniczymi... Z przodu Aingel wygląda normalnie- estetycznie, starannie, i już. Może nie aż tak ładne, ale podobnie wyglądające monitorki zdarza się spotkać w tanich minisystemach.

Kiedy jednak spojrzymy na tylną ściankę takich (supermarketowych) głośników, zobaczymy najtańsze gniazdko (zdarza się sprężynkowe), a nawet ślady surowej płyty wiórowej- w tym sektorze nie ma środków na ładne wykończenie tego, czego klient nie widzi na pierwszy rzut oka. A teraz spójrzmy na tył Aingela... toż to hi-end.

Q1020, chociaż w innym stylu, też może się podobać. Minęły czasy niskobudżetowej siermięgi. Zaokrąglone wszystkie poziome krawędzie, front wyprofilowany dużym łukiem, zasłonięte kosze głośników. Głośniki bardzo przyzwoite- nisko-średniotonowy ma membranę celulozową (powlekaną) i 8-cm układ magnetyczny, wysokotonowy to pełnowartościowa, 25-mm kopułka tekstylna z magnesem neodymowym.

Ciekawe są proporcje Q1020- głębokość jest większa niż wysokość, ale z bas-refleksem wyprowadzonym z przodu nie wywołuje to żadnych kłopotów z ustawieniem, a wygląda bardzo poważnie.

Obudowy wykończone są folią drewnopodobną (za mniej niż 1000zł można kupić obudowy w naturalnym fornirze- same obudowy...), Aingel występuje w wersji dębowej i czarnej, a Q1020 (jak też wszystkie modele tej serii) w buku, czereśni i grafitowym.

Odsłuch

W obydwu przypadkach słychać, że konstruktorzy starali się przekroczyć pewne ograniczenie najczęściej ewidentne dla brzmienia głośników tej wielkości, udowodnić sobie, a przede wszystkim klientom, że małe- a potrafi. Chodzi oczywiście o bas, o jego strojenie, a także o takie ukształtowanie całej charakterystyki, aby jego zakres był po prostu dobrze słyszalny.

Praw fizyki się nie zmieni, ale jest też psychoakustyka. Małe głośniki, i do tego tanie głośniki, nie są w stanie przepompować takiej masy powietrza, aby wytworzyć wysokie ciśnienia w zakresie najniższych częstotliwości, można jednak przez prostą zmianę proporcji- czyli tłumienie zakresu średnio-wysokotonowego- spowodować, że bas 'wypłynie na wierzch'. Nie można z tego korzystać bez umiaru, ale przy niskiej głośności brzmienie może być bardzo przekonujące, szerokopasmowe, sugestywne.

Ale wcale nie wszyscy tak stroją swoje monitory- np. testowany dalej Usher MiniS520 nie boi się brzmienia lekko rozjaśnionego, czyli takiego, jakiego w gruncie rzeczy spodziewamy się po minimonitorach, oczekując na przestrzeń, detal, itp. Aingel 3201 i Q1020 grają inaczej- zaskakująco poważnie, z wypełnieniem.

Q-Acoustic bardzo zgrabnie szarżuje basem, pod tym względem wcale nie odstając od wielu droższych, większych monitorków. Są i znamiona mocy, i do tego dobra kontrola- dla podkręcenia basu wcale nie poświęcono jego dokładności. Zejście nie jest bardzo niskie, ale przy dobrej wyrazistości i plastyczności, wszystko to razem brzmi bardzo proporcjonalnie. I przyjemnie.

Wokale są trochę nosowe, skupione nieco niżej na skali, ale dobrze lokalizowane na scenie. Przestrzeń ma wyraźnie zaznaczoną głębię. Góra jest trochę zapiaszczona i mocno 'dosypuje', ale da się przeżyć, a całość polubić- czego główną zasługą jest kapitalny bas. No, może basik.

Highland stosuje trochę inną receptę- dodaje sobie powagi nie samym basem, ale też mocnym środkiem, przy wycofaniu góry, która pełni rolę uzupełniającą, nigdy nie wyskoczy do przodu. Niskie tony są wzmocnione w średnim-wyższym podzakresie, nie damy się oszukać, że Aingel 3201 daje 'prawdziwy' bas, ale ogólne wyważenie wywołuje efekt dobrego umocowania, masy, kompletności. Pojawia się więcej plastyczności, ciepła, zaokrąglenia, a mniej detali- to w dużej mierze na skutek skromności wysokich tonów.

Ale nie jest to rażące, ani tym bardziej męczące. Balans tonalny i basowe ambicyjki wskazują, że głośniki te zostały i pomyślane, i skutecznie dostrojone do występów w roli samodzielnych monitorów, a nie tylko satelitów systemów wielokanałowych. No cóż, gdyby było inaczej, to prawdę mówiąc, w ogóle by się tu nie pojawiły...

Andrzej Kisiel

Parametry
HIGHLAND AUDIO AINGEL 3201
Produkowany Tak
Moc wzmacniacza [W] 10-50
Wymiary [cm] 23x13x21
Rodzaj głośników W
Efektywność [dB] 82
Impedancja (Ω) 6
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Highland AINGEL 3201

Takie maleństwo, w dodatku próbujące wyciągnąć na powierzchnię bas, nie może mieć wysokiej efektywności- Aingel 3201 osiąga poziom 82dB, na pocieszenie impedancja jest niewymagająca, z minimum na poziomie 5 omów (przy 250Hz) możemy uznać 6-omową impedancję znamionową - co zresztą deklaruje producent.

Już z charakterystyki impedancji można też odczytać, że to konstrukcja basrefleks, strojona do ok. 70Hz (minimum między dwoma wierzchołkami), więc pewnie gdzieś w tych okolicach- o ile strojenie jest poprawne - pojawi się spadek pomiędzy 3 a 6dB.

Potwierdza to też charakterystyka przetwarzania, lekko uwypuklona powyżej 100Hz, poniżej opadająca, ale i tak spadek-6dB mamy w okolicach 60Hz- jak przystało na minimonitor.

Wyżej widać wzmocnienie zakresu 1-2kHz, zmiany pod kątami w płaszczyźnie pionowej są niewielkie, a w płaszczyźnie poziomej- w normie, jednak pewien deficyt wysokich tonów sugeruje skierowanie osi Aingelów wprost na miejsce odsłuchowe- szkoda każdego decybela. Podobnie ma się rzecz z maskownicą, która powoduje osłabienie przy 5-6kHz, i wzmacnia i tak już wyeksponowany środek.

HIGHLAND AUDIO testy
Viso HP70
NAD
Viso HP70
Słuchawki

Viso HP70 to pierwsze słuchawki bezprzewodowe NAD-a, w sumie dopiero drugie w ofercie firmy, dodane do wprowadzonych 5 lat temu (i wciąż pozostających w sprzedaży) Viso HP50. NAD porusza się w tej dziedzinie ostrożnie, jednak można liczyć na to, że to, co zrobi, będzie bardzo dobre, skoro nie realizuje swoich projektów "na wyścigi".

Space One Wireless
KEF
Space One Wireless
Słuchawki

Najświeższe i najbardziej luksusowe propozycje słuchawkowe KEF-a zostały wyróżnione w specjalny sposób - znakiem Porsche Design Sound. Tak, to ten Porsche, którego studio projektowe daje wsparcie różnym "inicjatywom" - torebki, zegarki, smartfony... Pod szyldem PD KEF oferuje obecnie trzy modele: douszne Motion One, nauszne Space One i ich wersję bezprzewodową Space One Wireless.

H8i
B&O PLAY
H8i
Słuchawki

B&O Play ma w ofercie trzy modele nauszne i bezprzewodowe - H4, H8i i H9i. Najnowsze są te ostatnie, ale H8i, którymi się zajmujemy, też trafiły do sprzedaży niedawno. Pod pewnymi względami są nawet bardziej atrakcyjne od H9i, bowiem czas ich pracy na jednym ładowaniu sięga aż 45 godzin.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu