PROSON
REALITY 63MKII

Oto kolumna, która zrobi wrażenie - ma w sobie zarówno znamiona fizycznej siły, jak i ślady wyrafinowania. Głośników sporo, ale w konfiguracji choć trochę nietypowej. Obudowa duża, jednak też trochę fikuśna. A sam głośnik wysokotonowy to już wisienka na torcie.

Nasza ocena

Wykonanie
Bardzo efektowna i dostatecznie solidna konstrukcja. Przyzwoite przetworniki nisko-średniotonowe, wstęgowy wysokotonowy.
Laboratorium
Charakterystyka mocno pofalowana, ale w sposób "fizjologiczny". Dobra efektywność.
Brzmienie
Swobodny bas, lekko odchudzona średnica, wysokie tony wyraźne, barwowo trochę ujednolicone, ale też aksamitne w charakterze. Dobra dynamika i zdolność głośenego grania.
Artykuł pochodzi z Audio

Kiedyś już chyba testowaliśmy kolumny firmy Proson... ale kiedy to było? Spójrzmy na firmę i jej ofertę świeżym okiem, bo katalog produktów jest z pewnością całkiem nowy.

Ale nie wszystko się zmieniło - tak jak dawniej, Proson zajmuje się sektorem niskobudżetowym, i zajmuje się nim z dużym rozmachem. Samych kolumn wolnostojących naliczyłem tuzin, a Proson Reality 63mk2 okazuje się być wśród nich... flagowcem!

Kto chce wydać do dwóch tysięcy złotych za parę, ma w czym wybierać. Firma mieni się być szwedzką, i jest przedstawiana w skandynawskiej prasie na pełnych prawach, chwaląc się nawet zwycięstwami z takimi konkurentami, jak... no nie, do tego się nie posunę.

Jak w rejonie, gdzie koszty pracy są najwyższe w Europie, można produkować tak okazałe i tanie kolumny? Źle postawione pytanie. W tym rejonie się nie produkuje, tylko projektuje i zarządza produkcją, a to oznacza już trochę co innego.

Najlepszy przykład to IKEA - oglądając metki, rzadko spotykamy napis “Made in Sweden”. Taka to też i głośnikowa IKEA występuje pod nazwą Proson - dostarczając kolumny gustowne i niedrogie, o dobrej relacji jakości do ceny. Tyle tytułem prezentacji firmy, co się jej przecież należało.

Teraz Czytelnikom należy się rzeczowy opis samych kolumn. Zastosowanie trzech jednakowych głośników (oczywiście nie licząc wysokotonowego) mocno sugeruje, że jest to układ dwuipółdrożny.

Fakt, że to jednak układ trójdrożny jest pewnym zaskoczeniem, ale jeszcze nie tak dużym jak kolejne odkrycie, że wszystkie głośniki zainstalowano w jednej, wspólnej komorze - w sytuacji układu trójdrożnego to dość niezwykłe, żeby nie powiedzieć brawurowe uproszczenie obudowy.

Membrany przygotowano z plecionki, wedle informacji producenta - kewlarowej. I nie byłoby powodu w to wątpić, bo kewlar dawno przestał być materiałem “kosmicznym”, i wcale nie musi pozostawać w naturalnym żółtym kolorze, tyle że oglądają membranę od tyłu, widać powierzchnię jakby celulozową... czyżby połączono dwie warstwy, wcale się tym nie chwaląc?

Układy magnetyczne mają średnicę 9-cm - zupełnie przyzwoicie, kosze są plastikowe - na tym pułapie cenowym to też rzecz często spotykana.

Nieczęsto jest natomiast spotykany wstęgowy głośnik wysokotonowy, który Proson stosuje w kilku konstrukcjach najlepszej serii Reality (nota bene, ciekawa nazwa jak na najwyższą serię, pasowałaby jak ulał do serii najtańszej, może z dodatkiem “szara”).

Obudowa Proson Reality 63mk2 jest duża i całkiem solidna, bo chociaż wzmocnienie znajdujemy tylko jedno (poniżej głośników), to front ma grubość 25mm. Właściwościom akustyczno-mechanicznym, a także walorom estetycznym, posłużą wygięte boczne ścianki - i na to jeszcze starczyło budżetu!

Jest też podwójne gniazdo przyłączeniowe. W końcu jednak pieniądze musiały się skończyć, i w dolnej ściance nie stwierdziłem obsad na kolce.

Osłuch

Arsenał głośników jakimi dysponuje Proson Reality 63mk2 budzi respekt. Trzy osiemnastki, jakkolwiek skonfigurowane, nie powinny pozostawić niedosytu co do najogólniej pojętej swobody basu, ale to nie jest sytuacja zupełnie wyjątkowa na tym pułapie cenowym - w pierwszej części testu, czyli miesiąc temu, mieliśmy kilka równie solidnie wyposażonych konstrukcji.

Ale z audiofilskiego punktu widzenia największy apetyt wywołuje głośnik wysokotonowy Prosonów - przetwornik wstęgowy to rzecz bardzo przez niektórych lubiana, a przez niektórych spośród niektórych wręcz ubóstwiana.

I można też dodać, że to rzecz nieczęsto spotykana na tych pułapach cenowych, ale warto pamiętać, że można się na nią natknąć w miniwieżach Philipsa... To już zupełnie inna historia, chociaż może wcale nie tak zupełnie inna - głośniki wstęgowe, mimo że rzadsze od konwencjonalnych kopułek, podobnie jak one są tańsze i droższe, lepsze i gorsze.

Tak czy inaczej, chyba każdy świadomy tego konstrukcyjnego faktu, słuchając Prosonów skieruje uwagę na wysokie tony. Rzeczywiście jest czego posłuchać - góra pasma ma swój charakter. Doskonale sprawdza się przy odtwarzaniu wokali, a także wszelkich szmerów i szelestów; sybilanty są delikatne, aksamitne, przy tym wyraźne i plastyczne, ładnie ulokowane w przestrzeni.

Ale wcale nie zawsze są takie grzeczne - potrafią dosłownie zaskoczyć energią, nie tylko stając na wysokości zadania dyktowanego przez muzykę bogatą w blachy, lecz nawet dodając od siebie coś ekstra.

To coś nie jest więc dowodem na stuprocentową neutralność, i jeżeli będziemy mieli pecha, dostarczając do Prosonów muzykę wciąż pobudzającą ich tweeter, to może to nas zaniepokoić, i na dłuższą metę znudzić. Wytchniemy i odprężymy się przy muzyce mniej naładowanej energią wysokich tonów.

Bas pracuje ze swadą, swobodnie i bez wielkich starań o precyzję, jakby na luzie, ale nie traci motoryczności, drętwo nie przydudnia i nie gubi się w otchłaniach. średnie tony są cofnięte - na tyle, aby to stwierdzić bez ogródek, ale nie tak, aby utracić z pola słyszenia podstawowe informacje.

Na placu boju nie pozostaje tylko bas i wysokie, choć trzymają one środek pasma w mocnym uścisku. Rozmach, odrobina szaleństwa, duży niskotonowy tort ozdobiony wisienką - wstęgowym tweeterem.

Specyfikacja techniczna

PROSON REALITY 63MKII
Moc wzmacniacza [W] 250
Wymiary [cm] 110x24x43
Typ obudowy br- t
Rodzaj głośników W
Efektywność [dB] 88
Impedancja (Ω) 4
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Proson REALITY 63MKII

Laboratorium Proson Reality 63mk2

W zakresie wysokich tonów, a dokładnie przy 10kHz występuje spadek impedancji do poziomu ok. 3 omów (rys. 1), ale ze względu na niewielki pobór mocy w tym zakresie, nie będzie to żadne wyzwanie dla wzmacniacza. W bardziej prądożernym zakresie nisko-średniotonowym charakterystyka nie spada poniżej 4 omów. Znamionowo 4-omowe, ale bezpieczne kolumny, można podłączać do każdego amplitunera.

Mimo że w trakcie oględzin stwierdziliśmy funkcjonowanie jednej komory bas-refleks, to charakterystyka impedancji w zakresie niskich częstotliwości sugeruje działanie bardziej skomplikowanego układu - zamiast dwóch wyraźnych wierzchołków typowych dla obudowy z otworem, widać trzy mniejsze. To efekt wprowadzenia do układu rezonansowego nisko filtrowanego głośnika średniotonowego.

Charakterystyka przetwarzania (rys. 2) wymyka się z pola +/-3dB, eksponując skraje pasma i osłabiając okolice 400Hz i 3kHz, sam “środek środka” jest w lepszej kondycji. Taki kształt może się obronić w próbach odsłuchowych, jest bowiem dość “fizjologiczny”.

Schodzenie z osi głównej powoduje osłabianie wysokich tonów, ale i pogłębianie zapadłości przy 3-4kHz (rys. 3). Co da lepsze efekty brzmieniowe, trudno przesądzać, czyli trzeba poeksperymentować.

Maskownica ma niewielki wpływ na przebieg charakterystyki, zupełnie nieistotny na tle jej “naturalnego” pofalowania (rys. 4).

Rys. 5 jest trochę zabałaganiony, przedstawiono na nim cztery krzywe - zsumowaną charakterystykę głośników niskotonowych (to ta z lekkim dołkiem przy 26Hz), charakterystykę głośnika średniotonowego (najniższa), ciśnienia z otworu (dwugarbna - garby przy 25Hz i 50Hz) i wypadkową całego układu, która nas skutek nietypowej konfiguracji głośników (“zakłócenia” wprowadza filtrowany średniotonowy), ma “kolano” przy ok. 25Hz. Wskutek tego spadek -6dB wyznaczamy nieco powyżej 40Hz, ale przy 25kHz mamy dopiero -10dB - Prosony od czasu do czasu zaskoczą bardzo niskim pomrukiem. Ciekawa konstrukcja, tak pogiętych charakterystyk z tak pozornie prostego układu jeszcze nie widzieliśmy, ale wystarczy jeden z głośników podłączyć przez prosty filtr górnoprzepustowy 1. rzędu, i są efekty...

PROSON testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu