AMPHION
Helium 510

Wiedząc już wszystko o Heliumach 510 (czego tylko mogłem się dowiedzieć na temat ich techniki, parametrów i brzmienia) zdradzę na samym wstępie puentę: Jeżeli szukacie monitorków o możliwie najszerszym pasmie, z wyraźnym basem i swobodną górą pasma, to - mówiąc politycznie - najprawdopodobniej nie wybierzecie małych Amphionów (a prawdę mówiąc, na pewno ich nie wybierzecie). Jeżeli jednak zależy wam na energetycznym obrazie średnich tonów, precyzyjnej scenie, a przede wszystkim… szukacie czegoś niebanalnego pod względem technicznym i estetycznym, robiącego wrażenie samym wyglądem, wykonaniem, a przy tym sprawiającego wyjątkową przyjemność, gdy rzecz weźmie się do ręki - to trudno o coś bardziej stylowego i wyrafinowanego.

Nasza ocena
Wykonanie
W bardzo nowoczesnym, minimalistycznym, ale i oryginalnym stylu, w chłodnym i czystym, skandynawskim klimacie. Układ dwudrożny z 14-cm nisko-średniotonowym i 25-mm kopułką umieszczoną w tubowym wyprofilowaniu. Sześć wersji kolorystycznych – trzy lakierowane i trzy fornirowane.
Laboratorium
Charakterystyka dobrze zrównoważona, ale w szczegółach trochę specyficzna (zaznaczona kierunkowość już powyżej 1 kHz), skraje pasma trochę „obcięte”, wysoka impedancja 8 Ω oznacza, że czułość 83 dB to całkiem dobry wynik.
Brzmienie
Przy dobrym ustawieniu (względem słuchacza) pojawia się skupiony, energetyczny dźwięk, tworzący plastyczne i bliskie lokalizacje pozornych źródeł. Bas nie odgrywa dużej roli, ale wraz z oszczędną górą uchwycona jest ogólna równowaga.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

W wersji dostarczonej do testu obudowa monitorów Amphion Helium 510 sprawia wrażenie, jakby była odlana z betonu, na co wpływa minimalistyczne, ale i modne obecnie wykończenie półmatowym, białym lakierem, jak i spora masa przy umiarkowanych gabarytach.

Faktycznie obudowa jest wykonana z mdf-u w sześciu wersjach kolorystycznych - w teście widzimy białą z czarną tubą wysokotonową i czarną maskownicą nisko-średniotonowego. Jest też całkowicie biała, całkowicie czarna i trzy fornirowane - brzoza, czereśnia i orzech (tuba i maskownica są wtedy czarne). Konstrukcja ma smukłe kształty (o ile monitor może być smukły), jest dość wąska, za to głęboka.

Pozwalam sobie nazywać wyprofilowanie utworzone przed wysokotonowym "tubą", chociaż do prawdziwego głośnika tubowego jest daleko, ale tym razem odejście od płaskiego frontu jest wyjątkowo wyraźne i oczywiście nieprzypadkowe, wiąże się ze specjalnymi założeniami akustycznymi, przyjętymi nie tylko dla tej konstrukcji, a nawet nie tylko dla całej serii Helium, lecz dla chyba wszystkich modeli Amphiona.

Na tylnej ściance zainstalowano gwinty do montażu naściennego; teoretycznie w takiej sytuacji otwór bas-refleks należałoby zamknąć, ale przypadek Heliumów jest szczególny.

Na tylnej ściance zainstalowano gwinty do montażu naściennego; teoretycznie w takiej sytuacji otwór bas-refleks należałoby zamknąć, ale przypadek Heliumów jest szczególny.

Ideą jest uporządkowanie charakterystyk kierunkowych w jak najszerszym zakresie częstotliwości, a nie jak najszersze rozpraszanie "gdzie się tylko da", co w stosunku do charakterystyk uzyskiwanych z typowych układów dwudrożnych wymaga zawężenia rozpraszania w zakresie kilku kHz, a do tego właśnie prowadzi zastosowane wyprofilowanie przed wysokotonową kopułką.

Aby z kolei uzyskać dobrą stabilność w płaszczyźnie pionowej, ustalono niską częstotliwość podziału. "Kontrolowane", a więc stabilne w funkcji częstotliwości, choć ograniczone rozpraszanie, przyczynia się do uzyskania lepiej zbilansowanego "power response" (całkowitej mocy wypromieniowanej, która dociera do słuchacza zarówno bezpośrednio, jak i po odbiciach), poprzez zredukowanie odbić w tym zakresie, w którym jest ich za dużo, a występuje zwłaszcza w nowoczesnych, słabo wytłumionych pomieszczeniach.

Nie jest to koncepcja, pod którą podpiszą się wszyscy producenci. Do jej zalet Amphion dopisuje też większą swobodę, jaką mamy mieć w wyborze miejsca odsłuchowego, czyli mniejszą zmienność charakteru brzmienia od ustawienia głośników względem słuchacza, ale nad tym stwierdzeniem już bym się zastanowił… Węższe rozpraszanie w zakresie średnio- -wysokotonowym, przy wciąż dookólnym promieniowaniu niskich częstotliwości będzie wymagało większej, a nie mniejszej staranności w ustawieniu w celu uzyskania najlepszej charakterystyki. Potwierdzają to zresztą nasze pomiary i próby odsłuchowe.

Odsłuch

U Hitchcocka najpierw jest trzęsienie ziemi, a potem napięcie rośnie. U nas na samym początku trzęsienia ziemi na pewno nie będzie, bo monitory Amphion Helium 510 w ogóle niczym nie zatrzęsły, chociaż zagrały z animuszem.

Nie będziemy obiecywać gruszek na wierzbie - niskiego ani potężnego basu Amphion Helium 510 nie emitują. To niby oczywiste, jednak czasami wspomina się o wyjątkowym basie z niewielkich monitorów. Czasami jest w tym dużo przesady, a niekiedy sporo prawdy… jak w przypadku CM1.

Tym razem nie ma co zawracać sobie głowy nadziejami na sprężysty, soczysty, a tym bardziej niski bas. Stawiam sprawę jasno, więc uwierzcie również w to, że brak "prawdziwego" basu z Helium 510 da się wytrzymać - dzięki zręcznemu ułożeniu całej charakterystyki, zapobiegającemu rozjaśnieniu i zbytniej lekkości.

Amphion Helium 510

Amphion Helium 510.

Byłem nawet zdziwiony widząc wyniki naszych pomiarów, które ujawniają obniżenie już poniżej 600 Hz - w odsłuchu wcale nie odebrałem "odchudzenia" średnicy ani tym bardziej krzykliwości. Wręcz przeciwnie - chwilami wokale wydawały się trochę przyciemnione i nosowe, zbyt skupione i "zamknięte", co wiąże się pewnie z oszczędnym dawkowaniem wysokich tonów.

Tak czy inaczej, całe brzmienie trzyma się mocno średnich tonów. Spójne, rytmiczne, dobrze nasycone. Tym sposobem łapie dobrą ogólną równowagę i względną naturalność, nie kapitulując przed zadaniem pracy samodzielnej, chociaż przychodzi tu oczywiście na myśl dołożenie subwoofera.

Daje się odczuć kierunkowość wysokotonowej tuby, która pracuje również w zakresie średnich tonów - jeżeli skręcimy Heliumy 510 wprost na miejsce odsłuchowe, podniesie się nie tylko poziom wysokich tonów, ale "wzrośnie" również średnica (tutaj wrażenia odsłuchowe w pełni pokrywają się z pomiarami), cały dźwięk staje się bliższy i bardziej komunikatywny, co jest głównym atutem tych monitorów. Lepiej też usiąść dość nisko (nie widzieć górnej ścianki) - tym bardziej poprawia się plastyczność. Góra nigdy nie sprawia problemów z jej nadmiarem czy podbarwieniami, ale też nie fascynuje - jest skromna i wtopiona w średnicę, blachami nie błyszczy.

Andrzej Kisiel

Parametry
AMPHION Helium 510
Produkowany Tak
Moc wzmacniacza [W] 20-100
Wymiary [cm] 31,5 x 16 x 26,5
Typ obudowy br-t
Rodzaj głośników P
Efektywność [dB] 83
Impedancja (Ω) 8
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Amphion Helium 510

8-omowa impedancja małej konstrukcji jest racjonalnym wyborem, nawet nie ze względu na "bezpieczeństwo" wzmacniacza (z którym kojarzy impedancję wielu użytkowników) - skromny układ z 14-cm nisko-średniotonowym i tak nie przyjmie dużej mocy, kilkadziesiąt watów dostarczy zdecydowana większość wzmacniaczy już przy 8 omach, a wzrost mocy przy 4 omach prawie zawsze jest okupiony wyższym poziomem THD+N.

Bas-refleks dostrojono do ok. 50 Hz, co wcale nie znaczy, że charakterystykę przetwarzania udało się doprowadzić tutaj na wysokim poziomie, ale opada ona do tej częstotliwości z umiarkowanym nachyleniem ok. 6 dB/okt. Producent deklaruje pasmo 47 Hz – 30 kHz bez podania tolerancji decybelowej. Wedle naszych pomiarów w polu +/-3 dB można zmieścić charakterystykę od 55 Hz.

Po zamknięciu bas-refleksu (w komplecie są zatyczki, więc nie jest to eksperyment naszego laboratorium) spadek -6 dB (względem poziomu średniego) przesuwa się z 50 Hz aż do 75 Hz - rozwiązanie takie wydaje się niepraktyczne aż do momentu, gdy zaplanujemy współpracę z subwooferem.

Ponadto w zakresie 70 Hz - 16 kHz charakterystykę można zmieścić w +/-2 dB, co wystawia Heliumom świadectwo dobrego zrównoważenia, chociaż widać dołek przy 550 Hz (wyraźne zwłaszcza dla malutkich obudów zjawisko "baffle step").

Już powyżej 1 kHz charakterystyki mierzone pod różnymi kątami lekko się rozchodzą na skutek kierunkowego promieniowania wysokotonowej tuby, pod kątem 15O w płaszczyźnie poziomej przebieg wygląda wyjątkowo ładnie, ale na samym górnym skraju pasma mamy już wyraźny spadek nawet na osi głównej. Czułość wynosi 83 dB; dla małej i 8-omowej konstrukcji to dobry wynik.

Videotesty
Amplituner stereo Yamaha R-N803D
Video test Amplituner stereo Yamaha R-N803D
Yamaha R-N803D ma na pokładzie tuner radiowy, wyjście słuchawkowe,...
3:07
AMPHION testy
Focus SE
LEGACY AUDIO
Focus SE
Zespoły głośnikowe

Wobec wielu hi-endowych firm, które pojawiły się w ostatniej dekadzie, Legacy to już marka o znacznie dłuższym stażu, chociaż nie należy do ligi najstarszych weteranów. Powstała 35 lat temu, jest wciąż kierowana przez swojego założyciela - Billa Dudlestona. Jego konstrukcje zmieniają się, ale pozostają dość charakterystyczne. Wyrażają konsekwentne przekonanie, że kolumny wysokiej klasy muszą być duże, wielodrożne, z sekcją niskotonową opartą na poważnych przetwornikach.

Citation Tower (kolumna sieciowa)
HARMAN/KARDON
Citation Tower (kolumna sieciowa)
Zespoły głośnikowe

Już w zeszłym roku producenci zapowiedzieli tornado urządzeń z wbudowaną funkcją sterowania głosowego. Wprawdzie takie rozwiązania znane były wcześniej (głównie z ofert firm związanych ze sprzętem mobilnym), ale teraz na dobre rozwiązał się worek najróżniejszych propozycji. Otóż padła główna bariera, która hamowała rozwój asystentów głosowych: jeden z głównych graczy, Google, wyposażył swojego asystenta w obsługę języka polskiego.

LSX
KEF
LSX
Zespoły głośnikowe

Jeden z najnowszych produktów KEF-a może zostać przez wielu klientów zlekceważony, przeoczony, a przez innych uznany za fenomenalny i przełomowy, biorąc pod uwagę zespół cech brzmieniowych i funkcjonalnych, oczywiście w odniesieniu do ceny.

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu