Q ACOUSTICS
1050i

Z kolumnami Q-Acoustic spotykamy się dopiero po raz drugi, co chyba nie jest naszym zaniedbaniem, bo firma ma ofertę niewielką i generalnie jest mało znana. Katalog zawiera tylko jedną linię produktów – "1000" – w której występują: dwa modele wolnostojące, dwa podstawkowe (a raczej półkowo-naścienne), centralny i subwoofer. Koniec.

Nasza ocena
Wykonanie
Na pierwszy rzut oka eleganckie i nowoczesne, na drugi - można je podejrzewać o "masowość", ale na trzeci - solidne i mądrze zaprojektowane.
Laboratorium
Bardzo ładne wyrównanie zakresu średnio-wysokotonowego z lekkim wzmocnieniem niskich ęstotliwości. Efektywność 86 dB przy 6-omowej impedancji.
Brzmienie
Pełne, spójne, szeroko rozciągnięte, dobra plastyczność i niezła detaliczność. Wszystko na swoim miejscu, a do tego jeszcze dynamika!
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

To program minimum, pozwalający obsłużyć zarówno stereo, jak i kino, ale nie dający wielkiego wyboru, szczególnie na skali cenowej – bowiem wszystko kończy się właśnie na modelu Q-Acoustic 1050i. Jest to pułap, od którego wielu producentów dopiero zaczyna, a jeżeli kończy, to tylko swoją najtańszą, niskobudżetową serię. Parafrazując słowa premierapoety możemy dopowiedzieć: nie po tym się firmę poznaje, jak zaczyna ofertę, nawet nie po tym, jak ją kończy, ale po tym, jak kończy test.

Kolumny Q-Acoustic 1050i wyglądają nowocześnie, może trochę "lajfstajlowo", zbyt okrąglutko - jak na gusta ortodoksyjnych audiofilów - ale jak już można się domyślać po rodzaju całej oferty, firma nie skupia się na gustach najbardziej wymagających, lecz chce dotrzeć przystępnymi cenami i kilkoma podstawowymi, atrakcyjnymi modelami do "mas", nie odmawiając im przy tym estetycznego gustu – przecież różnica między aparycją 1050i a Supreme Monitor 2000 jest dramatyczna… Które z tych kolumn wolałbym widzieć u siebie w domu, a także u swoich znajomych – chyba nie muszę wyjaśniać. Nawet niezależnie od ich brzmienia! Dobra nowina jest taka, i zdradzę ją już tutaj, że 1050i grają nie gorzej niż wyglądają.

Mądra, ładna i solidna

Kolumny Q-Acoustic mają całkiem niezłe przetworniki – membrany niskośredniotonowe wyglądają na polipropylenowe, faktycznie są celulozowe, tylko mocno powlekane. Kopułka wysokotonowa - tekstylna; w tym przypadku jej mały neodymowy magnes pełni szczególną rolę - pozwala zbliżyć do siebie głośniki niskośredniotonowe, co w układach symetrycznych ma szczególnie duże znaczenie w uzyskiwaniu dobrych charakterystyk kierunkowych.

Konstrukcja mądra, ładna i solidna. Obudowa może pochwalić się nie tylko zaokrąglonymi krawędziami, ale też grubą przednią ścianką i wieloma wzmocnieniami w środku, z których dwa służą też jako oparcie dla układów magnetycznych głośników niskośredniotonowych; na dole znajduje się ustawiona pod kątem przegroda, która może trochę poprzeszkadzać falom stojącym.

Głośnik wysokotonowy, podobnie jak w Mission, przymocowany jest do zewnętrznego panelu, a nie do płyty mdf, do której przykręcono głośniki niskośredniotonowe. Bryłę odważnie "oderwano" od cokołu za pomocą nogi o wysokości kilku centymetrów.

Odsłuch

Na tym polu nowi producenci muszą solidnie zapracować na renomę, aby znaleźć sobie miejsce na rynku już dobrze zagospodarowanym, w tym przez firmy wysoko notowane. Nawet bardzo dobre brzmienie Q-Acoustic 1050i i świadectwo temu dane w tym teście nie wystarczą, aby ta marka nagle znalazła się na świeczniku i pokonała w rankingach popularności takich tuzów jak… choćby Cantona, żeby pozostać na podwórku jednego dystrybutora. Cantony GLE470 są bardzo porządne, ale ja na własny użytek na pewno wolałbym 1050i. Ich brzmienie da się określić jednym słowem – kompletne.

Rozwijając ten wątek, można wyrecytować długą listę zalet. Przede wszystkim: zrównoważenie i spójność, szerokie pasmo określane przez niski, zróżnicowany bas i bogate w subtelne wybrzmienia wysokie tony, dobra skala dźwięku i dynamika, przyzwoita rozdzielczość, naturalna, spokojna barwa… wszystko co potrzebne, jest na swoim miejscu. Czy "wszystko" umownie, na tym pułapie cenowym?

Oczywiście od kolumn kilka razy droższych można wymagać więcej, ale niewiele modeli poniżej 2000 zł oferuje taki zestaw, jak Q-Acoustic 1050i. Żadna cecha ich charakteru nie staje się nadmiernie dominująca; ich kultura i spokój nie oznaczają nudziarstwa i lenistwa.

Środek pasma jest jednocześnie ciepły i troszeczkę suchy, ale suchością szlachetną, z dobrą fakturą. Niskie i wysokie są dostatecznie aktywne, aby współtworzyć dźwięk rozciągnięty i swobodny, nawet efektowny, a jednocześnie naturalny i uporządkowany. Równa, czysta góra pasma potrafi oddać uderzenie i detal, choć raczej w ramach tego, czego się spodziewamy, niż przez zaskoczenie. Bas jest soczysty, trochę zaokrąglony, dostatecznie zwinny i w porę schodzący ze sceny, ma też swoje chwile chwały – na samym dole potrafi "napęcznieć", ale gdyby działo się to permanentnie, byłoby niepokojące, a od czasu do czasu jest całkiem przyjemne. W całym pasmie pojawia się niewiele podbarwień, a tym bardziej elementów drażniących. Nie ma też trendu do zaokrąglania i maskowania, nadmiernego sklejania dźwięków w papu bez smaku.

Brzmienia kolumn Q-Acoustic 1050i nie trzeba ani "oswajać", ani "odkrywać", jego zalety są słyszalne natychmiast. Lekkostrawne, pożywne i urozmaicone. Dobrze przyprawione, chociaż nie na ostro. Zatem zdrowe, ale co tu ma zdrowie do rzeczy - przede wszystkim smaczne. I apetycznie podane.

Andrzej Kisiel

Parametry
Q ACOUSTICS 1050i
Produkowany Tak
Moc wzmacniacza [W] 20-100
Wymiary [cm] 91 x 16,5 x 24
Typ obudowy br-d
Rodzaj głośników P
Efektywność [dB] 63
Impedancja (Ω) 4
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Q-Acoustic 1050i

Wzmocniony zakres niskich częstotliwości i bardzo ładnie wyrównany średnio-wysokotonowy -tak ostatecznie można by jednym zdaniem opisać charakterystykę przetwarzania 1050i. Podobnie jak w przypadku Cantona GLE470, oś główną pomiaru określiliśmy na standardowej wysokości 90 cm, ustalonej jako przeciętna dla normalnych warunków odsłuchu; ponieważ głośnik wysokotonowy, będący centralnym punktem symetrycznego układu 1050i znajduje się nieco niżej, dlatego pod kątem

Q ACOUSTICS testy
Focus SE
LEGACY AUDIO
Focus SE
Zespoły głośnikowe

Wobec wielu hi-endowych firm, które pojawiły się w ostatniej dekadzie, Legacy to już marka o znacznie dłuższym stażu, chociaż nie należy do ligi najstarszych weteranów. Powstała 35 lat temu, jest wciąż kierowana przez swojego założyciela - Billa Dudlestona. Jego konstrukcje zmieniają się, ale pozostają dość charakterystyczne. Wyrażają konsekwentne przekonanie, że kolumny wysokiej klasy muszą być duże, wielodrożne, z sekcją niskotonową opartą na poważnych przetwornikach.

Citation Tower (kolumna sieciowa)
HARMAN/KARDON
Citation Tower (kolumna sieciowa)
Zespoły głośnikowe

Już w zeszłym roku producenci zapowiedzieli tornado urządzeń z wbudowaną funkcją sterowania głosowego. Wprawdzie takie rozwiązania znane były wcześniej (głównie z ofert firm związanych ze sprzętem mobilnym), ale teraz na dobre rozwiązał się worek najróżniejszych propozycji. Otóż padła główna bariera, która hamowała rozwój asystentów głosowych: jeden z głównych graczy, Google, wyposażył swojego asystenta w obsługę języka polskiego.

LSX
KEF
LSX
Zespoły głośnikowe

Jeden z najnowszych produktów KEF-a może zostać przez wielu klientów zlekceważony, przeoczony, a przez innych uznany za fenomenalny i przełomowy, biorąc pod uwagę zespół cech brzmieniowych i funkcjonalnych, oczywiście w odniesieniu do ceny.

Live Sound & Installation październik 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu