MONITOR AUDIO
MR 4

Gdybym nie wiedział, nigdy bym nie odgadł, że firma Monitor Audio nazwą Monitor Reference ochrzci nie najlepszą, a wręcz przeciwnie... najtańszą serię. Nazwa Reference najwyraźniej zdewaluowała się już tak bardzo, że jedyny użytek, jaki można z niej zrobić, jest właśnie taki - dowartościować produkty niskobudżetowe, którym na pewno to nie zaszkodzi, a może ktoś się na to nabierze... 

Nasza ocena
Wykonanie
Zaawansowany układ dwuipółdrożny z daleko posuniętą specjalizacją poszczególnych sekcji.
Laboratorium
Wzmocniony i nisko sięgający bas, zakres średnio-wysokotonowy dobrze ułożony. Efektywność 86 dB przy impedancji 6 omów.
Brzmienie
Podgrzane, soczyste, plastyczne, spontaniczne, ze wzmocnionym pierwszym planem i wyraźnym rysowaniem źródeł na scenie.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Ta kąśliwa, ale niegroźna uwaga nie odnosi się w ogóle do samej jakości najnowszej propozycji Monitor Audio, choć jest ona również dlatego zaskakująca, że uzupełnia ofertę firmy o serię pozycjonowaną jeszcze niżej od - przez wiele lat najtańszej - serii Bronze. W ciągu kilku lat MA wymieniło wszystkie znane od dawna linie - Bronze, Silver i Gold - wprowadzając też najlepszą Platinum.

Ponieważ seria Bronze w ostatnim wydaniu bardzo awansowała pod względem technicznym i estetycznym, zrobiło się miejsce dla konstrukcji tańszych w produkcji. W gruncie rzeczy, kiedy wypakowałem Minitor Audio MR4, przypomniała mi się poprzednia seria Bronze. Potem lektura katalogu potwierdziła te skojarzenia - producent odwołuje się do starej konstrukcji BR4 (aktualna seria Bronze oznaczana jest BX), których MR4 ma być spadkobiercą.

W takim razie warto też wspomnieć trochę młodsze, choć też już nieprodukowane BR5, również podobne do MR4. Obydwa wspomniane "BR-y" kosztowały - i to kilka lat temu - ponad 2000 zł za parę, a nowe Monitor Audio MR4 wyceniono niżej, a nie wydaje się, aby w czymkolwiek im ustępowały.

Obudowa

Obudowa kolumn Monitor Audio MR4 jest dość prozaiczna, nie posmakujemy luksusu pięknie wykonanych, droższych MA, wszystkie ścianki wykończono okleiną drewnopodobną, dostępną w wersjach czarnej i orzechowej; zapowiedzi producenta, że trudno ją odróżnić od naturalnego forniru są przesadzone, lecz za takie pieniądze wstydu też nie ma.

"Drożność" Monitorów

W całej grupie pięciu testowanych konstrukcji tylko Monitor Audio MR4 są układem dwuipółdrożnym w pełnej krasie (chociaż na pierwszy rzut oka zadatki miały na to również A250 i C5). Tutaj mamy nie tylko definiujące dwuipółdrożność różne filtrowanie niskotonowego i nisko-średniotonowego, ale też ich zróżnicowane konstrukcje (choć przy takiej samej średnicy), w sposób skądinąd znany z wielu innych układów dwuipółdrożnych - głośnik niskotonowy ma membranę usztywnioną dużą nakładką, głośnik nisko-średniotonowy - w centrum nieruchomy korektor fazy, a więc przy okazji membranę nieco lżejszą. Membrany obydwu przetworników wykonano z materiału MMP, który można najprościej przedstawić jako "podmetalizowany" polipropylen; bardziej zaawansowany materiał C-CAM (mamy tutaj tylko w głośniku wysokotonowym.

Charakterystyczne dla Monitor Audio jest uruchomienie podwójnego systemu bas-refleks z dwoma komorami, niezależnymi dla niskotonowego i nisko-średniotonowego. W dodatku komory te różnią się wielkością - górna zabiera ok. 1/3 całkowitej objętości obudowy, dolna (niskotonowa) - pozostałą część.

W serii MR jest jeszcze druga, większa konstrukcja wolnostojąca MR6 (2200 zł), będąca wciąż układem dwuipółdrożnym, tyle że już z dwoma niskotonowymi, dwa podstawkowce MR1 i MR2, centralny MRcentre i subwoofer MRW-10.

Odsłuch

Mimo zapowiedzi producenta o nadzwyczajnych walorach estetycznych nowej serii, tym razem nie mogę rozpływać się nad wyglądem Monitor Audio. Kolumny są małe i mają dość pospolite proporcje, nie są nawet intrygująco wąskie - po prostu zupełnie zwyczajne. W maskownicach prezentują się kompletnie nieatrakcyjne, ale po zdjęciu ich robi się trochę ciekawiej... tym bardziej, gdy rozpoznamy dość skomplikowaną konstrukcję MR4, a co dopiero, gdy ich posłuchamy!

Zaskoczenie może być duże, zwłaszcza jeśli nie zna się innych dokonań firmy. Najmniejsze (w każdym razie najniższe) w tej grupie Monitor Audio MR4 grają, jeśli nie najżywiej, to co najmniej równie żywo jak KEF-y C5, dając wraz z nimi dowód na to, że kolumny wcale nie muszą być olbrzymie, aby emitować soczyste, harmonijne i sugestywne brzmienie. Nie są przy tym łamane żadne prawa fi zyki ani też prawa ekonomii.

Monitor Audio MR4 nie grają więc jak kolumny dwa razy większe czy dwa razy droższe. Quantum Magnata pozostają ze swoim potencjałem basu i dynamiki w tym teście niedoścignione, tyle że nie jest to prosta odpowiedź na pytanie, które kolumny demonstrują większą subiektywną swobodę, radość grania, które bardziej wciągają w muzyczne emocje.

Nie chcę dryfować mimowolnie w stronę wniosków, że nawet minimonitorki potrafi ą grać pięknie i radośnie, nawet gdy ich bas i skala dźwięku są miniaturowe - Monitor Audio MR4 grają kompletnym dźwiękiem, szerokim pasmem i dysponują przyzwoitą dynamiką; zakres ich kompetencji nie pozwoli dosłownie nagłośnić dużych pomieszczeń i tym samym zorganizować imprez masowych (bez względu na to, czy mamy na myśli masę ludzi, czy masę alkoholu), lecz w normalnych domowych warunkach, z domową muzyką i tylko z domownikami - spokojnie sobie poradzą, grając w "normalnym" słuchaniu nawet z większą dawką energii, ciepłem, entuzjazmem, niż niejedna większa kolumna. A że droższe mogą być bardziej precyzyjne, rozdzielcze, neutralne... ta sama sytuacja i te same wnioski.

Monitor Audio MR4 są podbarwione, głównie przez podgrzanie, i nie starają się o mistrzostwo w neutralności czy analityczności. Wystarczy, że są mniej więcej zrównoważone. Ich charakter brzmienia łączy to co najlepsze ze stylów Bostona A250 i KEF-a C5. Z pierwszymi dzielą powabne, ale nieprzesadzone ocieplenie, z drugimi - chyba jeszcze więcej: właśnie dynamikę i żywość, tyle że teraz mniej uderzeniową, a bardziej plastyczną.

Ta plastyczność nie jest jednak synonimem rozmazującej miękkości, lecz wyśmienitej trójwymiarowości, wyrazistości pozornych źródeł dźwięku. Są one wyodrębniane swobodnie i w różnych planach, choć szczególnie często zaznacza się plan pierwszy, w lubiany przez wielu (choć trochę "ponadnaturalny", czyli nienaturalny...) sposób, wychodzący do przodu - oczywiście najchętniej z wokalem.

Mocny średni i górny bas podnosi temperaturę, lecz nie dudni i nie muli, dźwięk jest żywy w całym pasmie, a nie tylko na dole. Wysokie tony są dobrze wplecione i jednocześnie dostatecznie wyraziste, nie one prowadzą brzmienie, nie demonstrują też fi nezji, lecz są na swoim miejscu, tak jak wszystko w tej układance - dopiero jako całość pokazującej swoją siłę. Szczerze - moim zdaniem kolumny te są brzydkie i w maskownicy i bez niej, ale brzmienie mają porywające. I tym różnią się od droższych kolumn MA, które pięknie grają i pięknie wyglądają.

Andrzej Kisiel

Parametry
MONITOR AUDIO MR 4
Produkowany Tak
Moc wzmacniacza [W] 30-120
Wymiary [cm] 85 x 18,5 x 25,5
Rodzaj głośników W
Efektywność [dB] 86
Impedancja (Ω) 4
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Monitor Audio MR 4

Charakterystyka przetwarzania MR4 przypomina w ogólnych proporcjach tę, którą poznaliśmy w teście modelu BX5 (z nowej serii Bronze). Wskazuje to na pracę tego samego zespołu konstrukcyjnego, który spokojnie realizuje przyjęte założenia, mając pełną kontrolę nad sytuacją - to też przesłanka do wystawienia wysokiej noty samej firmie, która dostarcza konstrukcje w różnych cenach, ale przygotowane wedle określonej koncepcji - również brzmieniowej.

Widzimy więc wzmocniony bas, potem delikatne osłabienie przy ok. 500 kHz, a powyżej 1 kHz już równo prowadzoną charakterystykę, tylko z minimalnym eksponowaniem wysokich tonów i bardzo dobrą zbieżnością pomiarów dla różnych osi - nawet dla skrajnych 30O odbiega ona mniej niż w innych kolumnach.

Chcąc jednak słyszeć trochę więcej środka pasma, lepiej usiąść niżej (u nas kąt -7O), a mniej - wyżej. Maskownica wprowadza dwa widoczne, lecz w sumie niegroźne, bo wąskopasmowe osłabienia na przełomie średnich i wysokich tonów. Wracając jeszcze do basu: spadek -6 dB względem poziomu średniego pojawia się bardzo nisko - przy 33 Hz. Czułość to 86 dB, całkiem dobrze przy impedancji znamionowej 6 omów, którą podaje producent, a my ją z pewną dawką życzliwości potwierdzamy (minimum przy 150 Hz to 4,5 oma, w dodatku zmienność charakterystyki impedancji jest niewielka), MR4 to w sumie też "życzliwe" dla wzmacniaczy obciążenie.

MONITOR AUDIO testy
MP 3100HV / PA 3100 HV
T+A
MP 3100HV / PA 3100 HV
Odtwarzacz CD + wzmacniacz

W 2013 roku prezentowaliśmy system złożony z odtwarzacza MP3000HV i wzmacniacza zintegrowanego PA3000HV. Były to wówczas referencyjne urządzenia T+A i pierwsze zaprojektowane w koncepcji HV (High Voltage). Od tamtego czasu wiele się zmieniło, wspomniane wyżej modele zastąpiono przez nowsze wersje - MP3100HV i PA3000HV - którymi zaraz się zajmiemy, ale wspomnijmy też o pozostałych. Otóż pojawiły się jeszcze dwa źródła strumieniowe (SD3100HV, SDV3100HV), transport (PDT3100HV), odtwarzacz płyt (PDP3000HV), dwie końcówki mocy (A3000HV, M40HV), przedwzmacniacz (P3000HV), a nawet zasilacz (PS3000HV). Rodzinka pod wysokim napięciem.

SA/PM KI Ruby
MARANTZ
SA/PM KI Ruby
Odtwarzacz CD + wzmacniacz

Celebrowanie jubileuszy, wykorzystywanie ich do promocji własnej marki i produktów stało się w branży audio powszechne. Nasza wrażliwość i podatność na sugestię, że mamy do czynienia z czymś wyjątkowym, jest więc mniejsza niż kiedyś. Ale wciąż pojawiają się urządzenia i okoliczności, które poruszają naszą wyobraźnię. Takim autorytetom, jak Marantz i Ken Ishiwata, trudno odmówić prawa do edycji urządzeń specjalnych, tym bardziej, że wcale go nie nadużywają.

MP1000E / PA1000E
T+A
MP1000E / PA1000E
Odtwarzacz CD + wzmacniacz

Firma T+A nigdy nie startowała w sektorze niskobudżetowym, a seria E to jej relatywnie tańsze propozycje w zakresie "elektroniki". Seria ta obchodzi w tym roku swoje 10-lecie, a przy tej okazji dokonano jej odświeżenia, czego efektem są trzy najnowsze produkty.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu