product

JBL
Studio 130

Niezwykle awangardowe wzornictwo serii Studio 1 robi największe wrażenie na dużych modelach wolnostojących (Studio 180 i Studio 190 - które już testowaliśmy), ale i takie maleństwo jak Studio 130 będzie wyróżniało się wśród innych podstawkowców. Szczególny krój frontu i maskownicy, podzielonej na dwa elementy ze zwornikiem w postaci firmowego logo, zawsze i wszędzie będzie zwracał uwagę.

Nasza ocena
Wykonanie
Awangardowe wzornictwo serii Studio 1, 12-cm niskośredniotonowy i "utubiona" kopułka wysokotonowa.
Laboratorium
Wysoka, 8-omowa impedancja, niska czułość 81 dB. Dobra ogólna równowaga, nieźle rozciągnięty bas.
Brzmienie
Dość łagodne, ale zróżnicowane, plastyczne i przestrzenne, z dawką ciepła, a nawet słodyczy.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

To tylko i aż pomysł designera, nie kryje się za tym jakaś akustyczna koncepcja, forma nie podąża posłusznie za treścią; raczej przeciwnie - rozsunięcie przetworników w układzie dwudrożnym teoretycznie nie jest pożądane, a tutaj, jak się wydaje, zostało wymuszone właśnie przez dodatkowe, dekoracyjne elementy frontu.

Przy odpowiednim filtrowaniu (niski podział, większe nachylenie zboczy) ewentualne akustyczne koszty (problemy z charakterystyką kierunkową) powinny zostać zminimalizowane. Maskownicę można zdjąć, ale nie jest to wcale takie łatwe, wyglądu nie poprawia, brzmienia specjalnie też - podobnie jak w przypadku Mission, maskownicę zaprojektowano tak, aby nie robiła szkody, zostawmy ją założoną.

Głośniczek nisko-średniotonowy to "12-tka", z membraną typu Poly- Plas (raczej celuloza niż polipropylen), wysokotonowy to ceramiczno-metalowa (CMMD) kopułka, przed którą - firmowym zwyczajem - uformowano krótki, ale wyraźny tubowy profil - nawet najtańsze i najmniejsze JBL-e mają nosić ślady techniki, która określa pozycję firmy na rynku sprzętu profesjonalnego. W takim wydaniu nie będzie ona determinować jakichś nadzwyczajnych i szczególnych właściwości brzmieniowych, ale w końcu diabeł tkwi w szczegółach...

Oprócz frontu pokrytego pospołu tworzywem sztucznym i tkaniną maskownicy, reszta skrzyneczki została wykończona okleiną drewnopodobną - w kolorze czereśniowym lub czarnym. Wybór nie jest więc duży, ale do takiego projektu plastycznego i tak zdecydowanie najlepiej pasuje kolor czarny.

Producent rekomenduje JBL Studio 130 do samodzielnego zastosowania w małych systemach muzycznych, jak też w roli satelitów (a więc z subwooferem) w systemach kina domowego. Mogą też oczywiście, jako głośniki surroundowe, współpracować z większymi, wolnostojącymi modelami serii Studio. W serii tej znajdziemy też centralny (Studio 120 C) oraz dwa subwoofery (Studio 140 P i Studio 150 P).

Odsłuch

Zapowiedź firmowego brzmienia w przypadku JBL-a rodzi zamierzone przecież przez producenta skojarzenie z nagłośnieniem koncertów, potężnymi instalacjami kinowymi itp. Mały monitor z 12-cm nisko-średniotonowym nie spełni oczywiście nazbyt wygórowanych oczekiwań, ale może przekaże chociaż część charakterystycznej dynamiki, może w konfrontacji z innymi podobnej wielkości monitorami wybije się ponad przeciętność...

Z drugiej strony nie wszyscy potrzebują takiego właśnie dźwięku, wielu preferuje raczej płynność i plastyczność niż uderzenie i analityczność, i właśnie oni mogą być z małych JBL Studio 130 najbardziej zadowoleni. Ich brzmienie jest dobrze zrównoważone, nieobciążone ani twardym basem, ani ostrą czy jasną górą.

Dobrze zorganizowana przestrzeń z łatwą do odczytania lokalizacją pozornych źródeł też nie forsuje szczególnie bliskiego pierwszego planu, który ani przez moment nie stanie się natarczywy, jednocześnie ładne ukształtowanie nasyconych dźwięków daje im naturalność i obecność. Wszystko odbywa się w skali właściwej dla minimonitorów, ale w dobrych proporcjach, przyjemnie dla ucha. Góra pasma wydaje się nawet lekko osłodzona, a basik zmiękczony - soczysty i rozciągnięty.

Andrzej Kisiel

Parametry
JBL Studio 130
Produkowany Tak
Moc wzmacniacza [W] 60
Wymiary [cm] 35 x 16,5 x 21
Rodzaj głośników P
Efektywność [dB] 85
Impedancja (Ω) 8
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
JBL Studio 130

Studio 130, zgodnie z fi rmowymi danymi, prezentują impedancję znamionową 8 omów (minimum przy 250 Hz ma wartość 6 omów), co w przypadku tak małych konstrukcji w usprawiedliwiony sposób łączy się z bardzo niską czułością - średni poziom w przetwarzanym pasmie wynosi 81 dB.

Charakterystyka jest ogólnie dobrze zrównoważona, chociaż widać pewien bałagan w okolicach częstotliwości podziału, wywołany rozsunięciem przetworników.

JBL podaje, że podział przeprowadzono przy 3 kHz, ale osłabienie, jakie widzimy przy 4,5 kHz, sugeruje, że ma on miejsce właśnie tutaj. Zapadłość ta, ze względu na wąskopasmowy charakter niekoniecznie będzie groźna odsłuchowo, a ponadto znika na innych osiach - zarówno pod kątem +7O, jak i -7O. Spadek -6 dB w zakresie niskich częstotliwości pojawia się w okolicach 50 Hz - całkiem, całkiem.

JBL testy
Focus SE
LEGACY AUDIO
Focus SE
Zespoły głośnikowe

Wobec wielu hi-endowych firm, które pojawiły się w ostatniej dekadzie, Legacy to już marka o znacznie dłuższym stażu, chociaż nie należy do ligi najstarszych weteranów. Powstała 35 lat temu, jest wciąż kierowana przez swojego założyciela - Billa Dudlestona. Jego konstrukcje zmieniają się, ale pozostają dość charakterystyczne. Wyrażają konsekwentne przekonanie, że kolumny wysokiej klasy muszą być duże, wielodrożne, z sekcją niskotonową opartą na poważnych przetwornikach.

Citation Tower (kolumna sieciowa)
HARMAN/KARDON
Citation Tower (kolumna sieciowa)
Zespoły głośnikowe

Już w zeszłym roku producenci zapowiedzieli tornado urządzeń z wbudowaną funkcją sterowania głosowego. Wprawdzie takie rozwiązania znane były wcześniej (głównie z ofert firm związanych ze sprzętem mobilnym), ale teraz na dobre rozwiązał się worek najróżniejszych propozycji. Otóż padła główna bariera, która hamowała rozwój asystentów głosowych: jeden z głównych graczy, Google, wyposażył swojego asystenta w obsługę języka polskiego.

LSX
KEF
LSX
Zespoły głośnikowe

Jeden z najnowszych produktów KEF-a może zostać przez wielu klientów zlekceważony, przeoczony, a przez innych uznany za fenomenalny i przełomowy, biorąc pod uwagę zespół cech brzmieniowych i funkcjonalnych, oczywiście w odniesieniu do ceny.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta październik 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista październik 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio październik 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio październik 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu