PARADIGM
Mini Monitor v7

Siódemka jest szczęśliwą cyfrą, ale szczęściu trzeba pomóc i sprzyja ono lepszym. Paradigm postarał się, aby tej okazji nie przegapić - siódma wersja serii Monitor, w tym jej przebojowy Mini Monitor, prezentuje się wyśmienicie.

Nasza ocena
Wykonanie
Minimalistyczny, elegancki projekt wzorniczy, solidna konstrukcja z dobrymi przetwornikami.
Laboratorium
Łatwe i wydajne – czułość 86 dB przy impedancji 6 omów. Dobrze zrównoważona charakterystyka z lekkim "fizjologicznym" wyprofilowaniem.
Brzmienie
Bogate, soczyste, lekko ocieplone, bliskie i naturalne.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

"Mini Monitor" może się kojarzyć z całą kategorią - zarówno małych, podstawkowych zespołów głośnikowych, jak też z pozycją znaną od wielu lat z oferty Paradigma.

Co ciekawe, kanadyjski Mini Monitor wcale nie jest reprezentatywny dla wspomnianej kategorii, bowiem takiej wielkości podstawkowiec jest nazywany potocznie (przynajmniej w polskich kręgach audiofi lskich) raczej "monitorem", a "minimonitor" to konstrukcja jeszcze mniejsza, np. taka, jak Lektor 2 firmy Dali.

Ale skoro wszystkie kolumny, również największe, najpopularniejszej serii Paradigma dzielą wspólną nazwę Monitor, to dodatek "Mini" dla konstrukcji podstawkowej jest zrozumiały. Jednak uwaga - w serii Monitor jest jeszcze mniejszy model nazwany Atom Monitor.

W zeszłym roku doczekaliśmy się już siódmej generacji Monitorów, a wraz z nią wręcz rewolucyjnych zmian wzorniczych. Tym razem rewolucja nie przyniosła katastrofy, a zdecydowaną poprawę sytuacji. Poprzednie Monitory wyglądały dość siermiężnie, nowe są bardzo nowoczesne i eleganckie. Minimalistyczna forma odnosi się zarówno do kształtu, jak i do wykonania przedniej ścianki wraz z wyglądem samych przetworników.

Skrzyneczka jest prosta, bez żadnych ścięć i zaokrągleń, front zaaranżowano tak, że wszystkie punkty mocowania głośników są zamaskowane. Tradycyjne kołki maskownicy zastąpiono uchwytami magnetycznymi, wreszcie same głośniki mają jednorodne membrany, obydwie aluminiowe; nisko-średniotonowa ma kształt "miski", a wysokotonowa - klasycznej kopułki, chronionej przez metalową siateczkę.

Odsłuch

Od pierwszych dźwięków doskonale słychać, o co chodzi Paradigmowi. W przypadku Dali dźwięk był trudny do szybkiego zinterpretowania; trochę zmieniał swoje oblicze z nagrania na nagranie, nie chciał się "skrystalizować"; Canton co prawda od początku grał jednoznacznie, przewidywalnie, ale "zwyczajnie", bo neutralnie, osiągając wysoki poziom neutralności i detaliczności - aż tyle i tylko tyle... KEF poszedł jeszcze bardziej w dynamikę i detaliczność.

Za to Paradigm Monitor v7- wreszcie! - gra pełnym, soczystym, ciepłym, żywym, bardzo przekonującym brzmieniem, w którym ważne jest wszystko, ale najważniejszy - środek pasma. Nie oznacza to jego wyeksponowania, lecz "dowartościowanie", pojawia się wewnętrzna siła oraz plastyczności tego zakresu, dzięki któremu wokale mogą być nie tyle głośniejsze i zdecydowanie bliższe, co kształtniejsze i bardzie realistyczne.

Może wystarczyło troszeczkę tu dodać, a tam ująć - tak czy inaczej rozkwitła piękna średnica. Dzięki niej brzmienie jest nie tylko zrównoważone (bo wciąż takie jest), ale też spójne, nie tak dobitne i doprecyzowane na skrajach pasma jak z KEF-a, za to płynne, bliskie, "obecne", zaangażowane.

Góra jest zasadniczo selektywna i niczym nie irytuje, bas ciepło mruczy, lecz nie muli - przypomniało mi się brzmienie starszych Mini Monitorów, testowanych piętnaście lat temu, pochodzących z tamtych czasów Eposów ES11, a nawet jeszcze starszego Musicala Fidelity A1... Sentymentalizm nie ma tu nic do rzeczy - Mini Monitory grają świetnie tu i teraz, nawet bez żadnych skojarzeń.

Andrzej Kisiel

Parametry
PARADIGM Mini Monitor v7
Produkowany Tak
Moc wzmacniacza [W] 80
Wymiary [cm] 34,5 x 19,5 x 26,6
Rodzaj głośników P
Efektywność [dB] 86
Impedancja (Ω) 4
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Paradigm Mini Monitor v7

Chociaż trudno kwestionować elegancję charakterystyk Cantona i KEF-a, które najbliższe są liniowości w całym przetwarzanym pasmie, to nieco dalsza od niej charakterystyka Paradigma wygląda w oczach doświadczonego recenzenta nie mniej atrakcyjnie. Jest "podrasowana" umiejętnie i subtelnie.

Lekko wzmocniony i nisko sięgający bas (-6 dB względem poziomu średniego przy ok. 45 Hz), podobnie góra pasma, gdzie charakterystyka powoli i systematycznie wznosi się, począwszy od lekkiego obniżenia przy 3 kHz (właśnie tutaj nasz słuch ma największą czułość, więc woli raczej mniej, niż więcej). Natomiast sam środek pasma znów jest w dobrej kondycji - ta charakterystyka prezentuje się bardzo zgrabnie, jest też bardzo stabilna dla różnych osi, Mini Monitor nie wymaga precyzyjnego ustawiania, jednak będzie dobrze zdjąć maskownicę, która wprowadza dość wyraźne i niekorzystne zmiany.

Czułość wynosi 86 dB - to bardzo dobry wynik dla dwudrożnej konstrukcji o 6-omowej impedancji znamionowej; minimum przy ok. 20 Hz ma wartość 4,5 oma, zmienność w całym pasmie jest na średnim poziomie, żaden wzmacniacz nie powinien mieć tu kłopotów. Od strony parametrycznej bardzo uniwersalne, łatwe do wysterowania, dobrze zestrojone zespoły głośnikowe.

PARADIGM testy
4307
JBL
4307
Zespoły głośnikowe

W symbolu zmienia się tylko ostatnia cyfra, licznik przeskakuje z 6 na 7, ale konstrukcja jest wyraźnie większa i pod wieloma względami zupełnie inna. Z 4306 wciąż łączy ją kilka charakterystycznych, firmowych elementów, jednak wpisanie obydwu do jednej serii możliwe było tylko w ramach tych specyficznych założeń, jakie przyświecały tworzeniu całej rodziny "tradycyjnych" monitorów JBL-a.

4306
JBL
4306
Zespoły głośnikowe

Najmniejsza z testowanych konstrukcji, i jednocześnie w całej kategorii "bookshelf" JBL-a, ma swoją specyfikę, zarazem bardzo wyraźnie nawiązującą do ważnego punktu technicznego programu firmy. Tym elementem jest tutaj przetwornik "kompresyjny".

101-Xtreme
MBL
101-Xtreme
Zespoły głośnikowe

Na nikim nie zrobi wrażenia zdanie, że oto w teście pojawiają się kolumny wyjątkowe, niezwykłe, inne od wszystkich pozostałych... Tyle razy już to pisaliśmy, że tego rodzaju obietnice dawno się zdewaluowały.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu