PSB
Imagine X1T
Wyobraź sobie...

Imagine i Image - dwie najważniejsze serie PSB łączy tak wiele, jak podobne są same ich nazwy. Jednak mogą one być ze sobą mylone, mamy więc okazję wyjaśnić, co jest co. Tym bardziej, że wraz z wprowadzeniem nowych modeli "X" sytuacja jeszcze bardziej się komplikuje...

Nasza ocena
Wykonanie
Delikatna konstrukcja dwuipółdrożna, schludna, miła i skromna
Laboratorium
Lekkie wzmocnienie i świetne rozciągnięcie niskich częstotliwości (-6 dB przy 35 Hz), obniżenie poziomu wysokich tonów, środek pasma wyrównany. Impedancja 4 omy, czułość 86 dB.
Brzmienie
Niski, żywy bas połączony z delikatnym zakresem średnio-wysokotonowym; staranne różnicowanie planów, bez wychodzenia do przodu. Czyste i nieprzejaskrawione, najlepsze do umiarkowanych poziomów głośności.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie
Artykuł pochodzi z Audio

Nawet jeżeli nie jest to produkt rewolucyjny, to na pewno bardzo świeży - wprowadzony do sprzedaży na początku lata. Wszedł więc do testu rzutem na taśmę, ale nie na doczepkę - wymienił inny model PSB, chociaż ten był już kompletnie opisany.

Seria Imagine X, składająca się dwóch modeli wolnostojących: X1T i X2T (te drugie są większe), ponadto podstawkowego XB i centralnego XC, w stosunku do funkcjonującej już od dawna serii Imagine jest pozycjonowana nieco niżej - pomiędzy Imagine a wyraźnie od nich tańszymi Image. Nowe "X-y" nie wnoszą wyraźnie nowych treści, a są raczej nową kombinacją dotychczasowych - z obudowami standardu Image (a więc tymi tańszymi) połączono przetworniki z półki Imagine (a więc te lepsze).

Ponieważ wyższa klasa obudów Imagine wyraża się przede wszystkim w ich bardziej wysublimowanych kształtach i luksusowym wykończeniu, zatem koncepcję serii Imagine X łatwo podsumować: maksimum dźwięku, minimum bajeru. Albo: najlepsza relacja jakości (dźwięku) do ceny. W każdym razie lepsza niż dotychczas. Ale nawet przy takim założeniu kolumny serii X wyglądają ciekawie, bo i obudowy serii Image, której tutaj "ściągnięto", nie są ordynarnymi skrzynkami. Chociaż z daleka i na zdjęciach wyglądają dość "plastikowo", to z bliska jest lepiej - jakość materiałów i dokładność wykonania nie rodzą zastrzeżeń, z pewnością trzymają poziom tego zakresu cenowego.

Dostępna jest tylko wersja czarna, w sytuacji braku wyboru z pewnością najlepsza, tym bardziej przy żółtym kolorze membran. PSB Imagine X1T to układ dwuipółdrożny, analogiczny do Focala Chorus 714, z parą 14-cm przetworników tego samego typu, działających we wspólnej komorze wentylowanej do przodu.

Odsłuch

Silna grupa północnoamerykańska nie gra na jedną nutę; za wspólny mianownik trudno nawet uznać silny, wyeksponowany bas, ponieważ przypisywanie tego kolumnom BP6B byłoby naciągane, a poza tym nieamerykańskie kolumny tego testu, Dali i Focal, zwłaszcza te drugie, też lubią sobie pograć basem...

PSB Imagine X1T włączają się do tego peletonu, w którym wszyscy się na siebie oglądają, żeby z basem nie odpuścić i prędzej dać go odrobinę za dużo, niż odrobinę za mało. X1T dobrze reprezentują ten trend, jak też ilustrują zjawisko, które zawsze warto mieć na uwadze: nawet niewielkie, szczupłe kolumienki mogą zagrać odważnym basem, niekoniecznie bardzo niskim i dojrzałym, ale znacznie mocniejszym, niż wielu się tego spodziewa.

Ten medal ma jednak dwie strony, ponieważ niektórzy ignorują takie kolumny jako podejrzane o basową impotencję, a inni szukają właśnie takich, myśląc że to gwarancja basowej powściągliwości, optymalnej do małych pomieszczeń; w dodatku konstrukcja ma bas-refleks z przodu, co tym bardziej skłoni wielu klientów do zastosowania jej w małych pomieszczeniach, blisko ściany. Tymczasem PSB Imagine X1T zagrały żywym, pobudzonym basem nawet w naszym dużym pomieszczeniu testowym, odsunięte od ściany na ok. półtora metra. Nie było to brzmienie dosłownie potężne, ani też - na szczęście - poluzowane czy tłuste, ale sposób strojenia bas-refleksu, przy umiarkowanym wytłumieniu obudowy, wysunął niskie tony na pierwszy plan.

Drugi skraj pasma nie jest aktywny w takim samym stopniu, więc cała charakterystyka nie została "wykonturowana". Zakres średnio-wysokotonowy jest delikatny, unika bliskiego kontaktu, powiększania źródeł i eksponowania detalu. Tanie kolumny o "mechanicznie" wyrównanej charakterystyce czasami tak kończą... Natomiast PSB Imagine X1T grają spokojnie (abstrahując od basu) i nienatarczywie, nie "przydzwaniają", nie podkreślają sybilantów.

Wokale są gładkie, lekkie, instrumenty dęte błyszczą bardzo delikatnie, pierwszy plan nie jest wypychany, a wszelkie źródła dźwięków nie są powiększane; prezentacja nie jest intensywna i gęsta, lecz przejrzysta i dostatecznie soczysta - bez suchości i schłodzenia, z lekkim ociepleniem i zaokrągleniem. Nawet muzyka symfoniczna jest odtwarzana z potrzebną jej klarownością i różnicowaniem, chociaż z ograniczeniami dynamicznymi.

PSB Imagine X1T nie są to kolumny do głośnego, drapieżnego grania, a ich wzmocniony bas przydaje się bardziej przy niskich poziomach głośności, wychodząc naprzeciw obniżeniu czułości naszego słuchu w tym zakresie. Ponadto dobre charakterystyki kierunkowe nie tylko w teorii, ale i praktyce pozwalają słyszeć dobry dźwięk na dużym obszarze - nie tylko wtedy, gdy siedzimy w audiofilskim fotelu.

Andrzej Kisiel

Parametry
PSB Imagine X1T
Produkowany Tak
Moc wzmacniacza [W] 250
Wymiary [cm] 87,5 x 21 x 39,5
Rodzaj głośników W
Efektywność [dB] 86
Impedancja (Ω) 4
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
PSB Imagine X1T

Charakterystyka przetwarzania Monitora 9 v.7 jest podobna do tej zaprezentowanej przez Dali Zensor 7 - tego typu kształt, w ogólnym zarysie, nie jest więc niczym dziwnym, mimo że wyraźnie odchodzi od teoretycznej liniowości.

Obniżenie poziomu pojawia się tam, gdzie czułość słuchu jest największa (2-4 kHz), a wzmocnieniu podlegają skraje pasma. Jeżeli usiądziemy niżej (oś -7 st.), poziom średnich tonów będzie o 2-3 dB wyższy, niż wtedy, gdy usiądziemy wyżej (oś +7 st.).

Mimo że obydwie konstrukcje mają różne konfi guracje głośnikowe, nawet w zakresie niskich częstotliwości widać zbieżność - począwszy od częstotliwości rezonansowej bas-refl eksu (ok. 40 Hz, widocznej jako minimum na charakterystyce impedancji) do kształtu zbocza i dolnej częstotliwości granicznej, wyznaczonej przy spadku -6 dB, wynoszącej 35 Hz. Bardzo dobry rezultat, pokazujący, że zastosowanie relatywnie niewielkich przetworników niskotonowych również może przynieść bas mocny i nisko rozciągnięty.

Średni poziom czułości dla całego przetwarzanego pasma wynosi ok. 86 dB. Charakterystyka impedancji ma minimum w zakresie niskich częstotliwości na poziomie ok. 4 ohm. Tak też powinna zostać zadeklarowana impedancja znamionowa, ale nie należy w tym wypadku straszyć "trudnym obciążeniem".

PSB testy
PIONEER UDP-LX800
UDP-LX800

Pod koniec ubiegłego roku Pioneer zaprezentował dwa odtwarzacze UHD BD - UDP-LX500 oraz UDP-LX800. To obecnie jedne z nielicznych "ambitnych" źródeł Ultra HD Blu-ray, więc Pioneer nie ma w tym zakresie wielkiej konkurencji. Dla tańszego modelu UDP-LX500 rywal jest właściwie jeden - Cambridge Audio CXUHD - ale topowy UDP-LX800 to już samotny lider. To prestiż, ale i wyzwanie. Umiejętność czytania płyt UHD BD nie jest może czymś nadzwyczajnym, lecz tutaj chodzi o coś więcej - o topowe źródło A/V, a więc również o odtwarzacz muzyki, który spełni wymagania audiofilów. Taka uniwersalność jest od zawsze pożądana, chociaż trudna do osiągnięcia. Po płytach SACD i DVD-Audio przyszedł czas na wydawnictwa muzyczne Blu-ray audio (również z mixami 5.1). Dla tych, którzy chcieliby mieć dobre źródło i na taką okazję, UDP-LX800 wydaje się idealnym rozwiązaniem.

OPPO UDP-205
UDP-205

Pomijając początkowe perypetie związane z rywalizacją formatów HD DVD i Blu-ray, ten drugi, zwycięski, jest z nami już od dekady. Nie zdobył on jednak tak mocnej, wręcz monopolistycznej pozycji, jak w swoim czasie DVD. Pomysłem na jego rewitalizację jest "ucieczka do przodu", która de facto oznacza wprowadzenie kolejnego standardu - Ultra HD Blu-ray.

PIONEER BDP-LX88
BDP-LX88

BDP-LX88 wyposażony jest w dwa fi zyczne wyjścia HDMI, oznaczone jako Main oraz Sub. Wraz z rozbudowanymi możliwościami konfiguracji i dystrybucji sygnałów tworzą one ciekawe narzędzie pozwalające na zoptymalizowanie pracy całego systemu.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu