DYNAUDIO
Audience 42

Wprowadzając ponad dwa lata temu na rynek odnowioną i rozszerzoną aż do 5 modeli serię Audience, Dynaudio jednoznacznie określiło swoje zamiary i pokazało konkurencji muskuły przestała to być firma zamykająca się tylko w najambitniejszych projektach dla audiofilów o najzasobniejszych portfelach, ale stanęła do walki o znacznie większy rynek.

Nasza ocena
Wykonanie
Małe, ale najprawdziwsze Dynaudio. Doskonałe przetworniki, skromna, ale solidna obudowa.
Laboratorium
Umiarkowana efektywność przy 4 omach, skutecznie strojony bas, niewielkie nierównomierności zakresu średnio-wysokotonowego.
Brzmienie
Żywe, plastyczne, jednocześnie spójne i dokładne, z odrobiną słodyczy.
Możesz pobrać ten artykuł w formacie

I odniosła od razy spektakularny sukces najmniejszy model, a więc potencjalnie najlepiej sprzedawalny, Audience 40, zdobył nagrodę EISA na sezon 1999/2000. Rok temu w symbolach wszystkich modeli serii Audience pojawiły się na końcu dwójki otrzymaliśmy więc nowe lub przynajmniej odnowione konstrukcje. Większość wygląda bardzo podobnie do poprzednich, znacząca różnica dotyczy tylko największych Audience 62 i 82 (test w Audio 5/ 2000), natomiast Dynaudio Audience 42 są z zewnątrz powtórką Audience 40.

Nikt znający realia nie oczekuje od firm głośnikowych corocznych rewolucyjnych zmian, tutaj produkty starzeją się znaczenie wolniej niż w przypadku elektroniki zwłaszcza te najbardziej udane, dopracowane, więc może to tylko pomysł na psychologiczne odświeżenie oferty i nawiązanie do marketingowej tradycji firm japońskich, będących niejako w obowiązku permanentnie zmieniać jeśli nie istotnie same urządzenia, to choćby kosmetycznie ich wygląd, czy choćby oznaczenia? Może to jednak procentuje zwiększeniem sprzedaży również zespołów głośnikowych czemu nie?

Takie podejrzenia o czysto komercyjne motywy działania i porównania z producentami "masówki" są hańbiące dla znamienitej audiofilskiej firmy, więc aby uniknąć kłopotów, czym prędzej je wycofuję i deklaruję, że wierzę w daleko idące udoskonalenia, w pełni uzasadniające objawienie się nowej serii. Jednak w tym przypadku producent przyznaje, że nie było wiele do usprawnienia w konstrukcji Audience 40. Obudowa ma mieć solidniejszą konstrukcję, a zwrotnica być unowocześniona.

Porównanie charakterystyk impedancji obydwu modeli wskazuje, że zasadniczo nie zmieniono niczego w podstawowych wartościach elementów zwrotnicy, choć zmianie ulec mógł ich gatunek. Charakterystyki przetawarzania są w zasadzie identyczne.

Dynaudio Audience 42 - głośniki

Dynaudio Audience 42 są małe, mają niby prostą formę, żadnych wzorniczych ekscesów, a jednak poznacie je z daleka oczywiście dzięki charakterystycznym głośnikom, a zwłaszcza przetwornikowi nisko-średniotonowemu, który na skutek użycia w nim cewki o średnicy aż 75 mm, ma tak dużą centralną część membrany, że jej wierzchołek wystaje aż przed powierzchnię frontu! 15W75 zawsze będzie atrakcyjny, i choć ma już wiele lat, zawsze będzie wyglądał nowocześnie czasami takie rzeczy się udają.

Głośnik ten ma ciekawie zbilansowane cechy konstrukcyjne określające moc z jednej strony cewka o bardzo dużej powierzchni jest w stanie przyjąć bardzo dużą ilość ciepła, z drugiej układ drgający nie jest przystosowany do nadzwyczajnych amplitud, więc w zakresie najniższych tonów głośnik "skończy się" tak szybko, jak większość innych tej wielkości. Inaczej mówiąc, zdąży się kilka razy "wypluć", niż raz spalić, ale to też ma sens utrzymywanie niskiej temperatury cewki zmniejsza zniekształcenia.

Głośnik wysokotonowy to 28-mm kopułka o znanym symbolu D28/2, i tu może nastąpiła jakaś zmiana w stosunku do poprzenika, ale to też nie jest pewne (producent nic o tym nie wspomina) w Audience 40 głośnik wysokotonowy nosił symbol D260, czyli symbol wyższego w hierarchii Dynaudio Esoteca, ale miał z zewnątrz konstrukcję taką samą jak teraz, a więc bardziej przypominającą D28/2. Od kiedy Dynaudio przestało sprzedawać same głośniki hobbystom i innym producentom, może sobie już pisać na nich, co chce.

Dynaudio Audience 42 - obudowa i zwrotnica

Obudowa to w większości płyta wiórowa, oklejana folią winylową (czarna lub w kolorze czereśni), tylko front przygotowano z MDF-u, co pozwoliło wykończyć go poprzez lakierowanie. Wytłumienie obudowy to zarówno gąbka (na ściankach), jak też niewielka ilość waty za głośnikiem nisko-średniotonowym.

Zwrotnica jest prosta (choć nie aż tak, jak w Eposie) dolnoprzepustowy filtr 1. rzędu i górnoprzepustowy 2. rzędu (Dynaudio deklaruje parę filtrów 1. rzędu). Gniazdo konsekwentnie pojedyncze to tradycja Dynaudio, więc żeby zażegnać podejrzenia o oszczędność, element ten jest wyborowej klasy pochodzi od WBT. Na tylnej ściance jest proporcjonalny do wielkości głośnika tunel bass-reflex z wyprofilowaniem.

Odsłuch

Brzmienie Dynaudio Audience 42 niby nie powinno być dla mnie wielką niewiadomą przecież testowałem ich poprzednika, Audience 40, a obydwie konstrukcje wyglądają bardzo podobnie. Po półtora roku, jakie minęły od testu "40", przy innym sprzęcie współpracującym, można jednak ulec złudzeniu, że nowy głośnik gra inaczej. To nieunikniony czynnik niepewności.

Najważniejsze jest jednak, jak "42" wypada na tle obecnej konkurencji, a to mogłem stwierdzić z pewnością. Doskonale to pierwsza notatka. O ile wiele innych konstrukcji w tym zakresie ceny musi uciekać się do mniej lub bardziej poważnych odstępstw od neutralności, aby zdobyć odrobinę wigoru i żywiołowości (nie mówiąc o tym, że niektóre grają fałszywie i zarazem nieciekawie), Audience zdobywa wspaniałą swobodę, dźwięczność, otwarcie, wcale niewielkim kosztem wiernego przetwarzania.

Nie jest to jeszcze ostatnie słowo w dziedzinie precyzji drugi duński głośnik pokazał pod tym względem jeszcze wyższą klasę, ale Dynaudio ma przewagę nad Avancem w umiejętności tworzenia miękkiej, lekko osłodzonej harmonii w zakresie średnich tonów przy tym absolutnie niezamulonych, którym towarzyszy bas wcale nie nazbyt zaokrąglony, ale zwinny, sprężysty, a także bogata, mocno zaznaczona góra pasma.

Mamy bardzo dobrą spójność wszystkich zakresów, może się wydawać, że średnica trochę prowadzi ale jest często doprawdy urzekająca i wcale nie zachowuje się samolubnie, pozwalając wyraźnie odegrać swoje partie krańcom pasma.

Dźwięk ma doskonałe proporcje, choć bas nie sięga niesłychanie nisko, to jego charakter, pełen wigoru i dynamiki, w istotnym stopniu współtworzy wrażenie dźwięku o dużej skali. Z kolei kultura wysokich tonów, mocnych i równocześnie delikatnych, daje poczucie sporego wyrafinowania. Dużo naturalnie podanej muzyki, żadnej mechaniczności, nic suchości. Bardzo dobre wyważenie między plastycznością a analitycznością, spójnością i rozdzielczością. Wewnętrzna harmonia wszystkich elementów, duża przyjemność słuchania.

Wiem, że ten opis jest znacznie bardziej entuzjastyczny, niż półtora roku temu dla Audience 40 dlatego poczyniłem wstęp. Ale to żaden powód do zmartwień również dla właścicieli poprzedniego modelu wystarczy przyjąć, że wówczas byłem w gorszej dyspozycji, a głośniki są dokładnie takie same...

Parametry
DYNAUDIO Audience 42
Produkowany Tak
Moc wzmacniacza [W] 150
Wymiary [cm] 28x17x25
Typ obudowy br-t
Rodzaj głośników P
Efektywność [dB] 85
Impedancja (Ω) 4
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Dynaudio AUDIENCE 42

Laboratorium Dynaudio Audience 42

Tym razem nasze laboratorium spełni jeszcze dodatkową rolę zweryfikuje, przynajmniej pod pewnymi względami, czy Audience 42 rzeczywiście różnią się od Audience 40. Poprzedni model poddaliśmy tym samym pomiarom, a można je obejrzeć w Audio 2/2000. Wnioski z tych porównań przedstawiono w głównym opisie.

4-omowe minimum przy ok. 230 Hz czyni z Audience 42 zespół znamionowo 4-omowy (rys. 1). Mimo niskiej impedancji, efektywność jest raczej umiarkowana 85dB. Nie ma się jednak co dziwić, to konstrukcja mała i takie wyniki są usprawiedliwione.

Bass-reflex dostrojono dokładnie do 60Hz, ale dzięki ustaleniu dość wysokiej częstotliwości rezonansowej, otwór pracuje w jej zakresie bardzo efektywnie, a charakterystyka wypadkowa ma spadek 6dB przy niskich jak na tę wielkość konstrukcji 50Hz. Z tunelu wydostają się tylko lekkie pasożytnicze rezonanse w zakresie 1-1,5kHz.

Na rys. 3 widzimy, że na osi głównej w zakresie średnio-wysokotonowym nie uzyskamy tolerancji +/-3dB, na skutek lokalnego osłabienia przy 500Hz i wzmocnienia wysokich tonów, mamy też lekkie podbicie przy 2,5kHz, rekomendowane jest minimalne (w granicach 15°) skręcenie Audience 42, aby uzyskać możliwie najlepiej zrównoważoną charakterystykę.

Patrząc na rys. 4 wydaje się, że Audience będą grać z lekkim rozjaśnieniem, ale też żywością w zakresie średnich tonów.

DYNAUDIO testy
MP 3100HV / PA 3100 HV
T+A
MP 3100HV / PA 3100 HV
Odtwarzacz CD + wzmacniacz

W 2013 roku prezentowaliśmy system złożony z odtwarzacza MP3000HV i wzmacniacza zintegrowanego PA3000HV. Były to wówczas referencyjne urządzenia T+A i pierwsze zaprojektowane w koncepcji HV (High Voltage). Od tamtego czasu wiele się zmieniło, wspomniane wyżej modele zastąpiono przez nowsze wersje - MP3100HV i PA3000HV - którymi zaraz się zajmiemy, ale wspomnijmy też o pozostałych. Otóż pojawiły się jeszcze dwa źródła strumieniowe (SD3100HV, SDV3100HV), transport (PDT3100HV), odtwarzacz płyt (PDP3000HV), dwie końcówki mocy (A3000HV, M40HV), przedwzmacniacz (P3000HV), a nawet zasilacz (PS3000HV). Rodzinka pod wysokim napięciem.

SA/PM KI Ruby
MARANTZ
SA/PM KI Ruby
Odtwarzacz CD + wzmacniacz

Celebrowanie jubileuszy, wykorzystywanie ich do promocji własnej marki i produktów stało się w branży audio powszechne. Nasza wrażliwość i podatność na sugestię, że mamy do czynienia z czymś wyjątkowym, jest więc mniejsza niż kiedyś. Ale wciąż pojawiają się urządzenia i okoliczności, które poruszają naszą wyobraźnię. Takim autorytetom, jak Marantz i Ken Ishiwata, trudno odmówić prawa do edycji urządzeń specjalnych, tym bardziej, że wcale go nie nadużywają.

MP1000E / PA1000E
T+A
MP1000E / PA1000E
Odtwarzacz CD + wzmacniacz

Firma T+A nigdy nie startowała w sektorze niskobudżetowym, a seria E to jej relatywnie tańsze propozycje w zakresie "elektroniki". Seria ta obchodzi w tym roku swoje 10-lecie, a przy tej okazji dokonano jej odświeżenia, czego efektem są trzy najnowsze produkty.

Live Sound & Installation wrzesień 2019

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta wrzesień 2019

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista wrzesień 2019

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio wrzesień 2019

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio wrzesień 2019

Audio

Polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu