CANTON
GLE403

Najtańszemu w tej grupie cenowej GLE403 przypadł zaszczyt otwarcia testu. Rola zobowiązująca, chociaż nie oczekujemy wielkiego hitu - za 1400 zł sukcesem będzie już dobra relacja jakości do ceny, przy świadomości, że daleko idące kompromisy są wpisane w naturę tak tanich głośników.

Nasza ocena

Wykonanie
Czysto, schludnie, nowocześnie, z solidną obudową i przyzwoitymi przetwornikami.
Laboratorium
Charakterystyka ładnie ułożona, z lekkim wzmocnieniem skrajów pasma. Akustycznie neutralna maskownica. Dobra efektywność.
Brzmienie
Lekko rozjaśnione, otwarte, z wyraźnym basem - uniwersalne i bezproblemowe.
Artykuł pochodzi z Audio

Są oczywiście jeszcze tańsze, zgodnie z powiedzeniem, że nigdy nie jest tak źle, żeby nie mogło być gorzej. Ale GLE403 wstydu nie przynoszą ani sobie, ani tej klasie monitorów. Pochodzą od zbyt poważnego producenta, aby mogła tu się zdarzyć ewidentna wpadka. A znając styl i technikę Cantona, nie będziemy niczym zaskoczeni.

Zwłaszcza, że wiosną testowaliśmy już największą konstrukcję serii GLE - wolnostojące GLE409 - czyli wtedy, kiedy seria ta dopiero wchodziła na rynek. Tamto spotkanie było więc bardziej emocjonujące, również dlatego, że cena 2600 zł za parę potężnych (trójdrożnych, czterogłośnikowych!) GLE409 wydawała się nadzwyczaj atrakcyjna, podczas gdy 1400 zł za GLE403 już tak nie zwala z nóg.

Ale również tutaj wypada zwrócić uwagę, że Canton wprowadza aluminiowe membrany, które wcześniej lokował tylko w droższych konstrukcjach, do serii niskobudżetowej. Jednak światowej, ani nawet niemieckiej rewolucji technicznej to nie oznacza, bo już dziesięć lat temu zrobił to w tej samej klasie cenowej inny niemiecki producent - nieodżałowany ALR (pamiętacie serię Entry M?).

Kosz 18-cm głośnika nisko-średniotonowego jest wykonany z tworzywa, magnes ma średnicę 9cm - tu nie dzieje się nic specjalnego, podobnie jak w głośniku wysokotonowym - to typowa 25-mm kopułka tekstylna, bez puszki wytłumiającej za układem magnetycznym.

Takie uwagi nie mają jednak na celu zdeprecjonowania i zniesławienia taniego Cantona, ale ukazanie proporcji - GLE 403 nie wywołuje zachwytów, jednak zasługuje na uznanie za konstrukcyjną racjonalność.

Ma solidną obudowę - zwłaszcza front o grubości 22mm wcale nie będzie nieustannie spotykany, nawet w droższych modelach, o czym wkrótce się przekonacie. Gniazdo przyłączeniowe jest pojedyncze, ale pytając szczerze, aczkolwiek chyba retorycznie - czy w praktyce ktoś stosuje bi-wiring przy głośnikach tej klasy?

Większość nie stosuje nawet ze znacznie lepszymi kolumnami, a czy ta większość ma w tym przypadku rację, czy nie, pozostawmy kwestią otwartą.

Otwór systemu bas-refleks umieszczono na tylnej ściance - trochę to zaniepokoi tych, którzy planują wstawić małe głośniki do regału, więc chyba nie do takiej roli GLE403 zostały zaprojektowane, ale do ustawienia na podstawkach, które zresztą chce nam sprzedać sam Canton - mają one symbole LS600 i LS650, wskazujące na wysokość.

Przygotowano niezły wybór wersji kolorystycznych. Buk, czereśnia i orzech to okleiny drewnopodobne, jest też imitacja drewna barwionego na czarno, a ponadto wykończenie w kolorze srebrnym.

W każdym przypadku mamy typową dla Cantona, metalową ażurową maskownicę, mocowaną w szczelinach przedniej ścianki - w dużym stopniu określa ona - niezależnie od koloru okleiny - nowoczesną estetykę, jest także dość neutralna akustycznie.

GLE403 jest jednym z dwóch monitorów serii GLE - tym większym, a mniejszy, z 16-cm głośnikiem nisko-średniotonowym, ma symbol GLE402.

Odsłuch

Nowoczesne niemieckie brzmienie w wersji niskobudżetowej. Priorytetem jest neutralność, trzymanie się blisko liniowej charakterystyki, z ewentualnym lekkim wyeksponowaniem skrajów pasma, jednak daleko od wyostrzenia i 'wykonturowania'.

Szczupły, prowadzony równo, niepodgrzany w żadnym podzakresie środek dostarczy komplet podstawowych informacji, choć mniej emocji i nastroju. O pół kroku do przodu są wysokie tony, trochę szeleszczące, rozjaśniające cały obraz, chociaż bas też się nie zgubił i stoi na straży właściwej całkowitej równowagi.

Dobra organizacja, bez błędów, chociaż i bez wyrafinowania - ale to nie ten zakres cenowy, aby odczuć bogatą tkankę, organiczne nasycenie, subtelne klimaty.

Dynamiką nazwijmy tutaj zdolność do dość głośnego grania bez ewidentnych objawów zniekształceń, jednak czy głośniej, czy ciszej dźwięk nie nabiera głębi, jak też szybkości.

Wszystkie te ograniczenia pozostają jednak w normie dla głośnika tej klasy, a jeżeli innym udaje się gdzieś wybić, to zwykle dzieje się to kosztem wyraźnych niedoskonałości w innej dziedzinie. GLE403 nie manipulują tonacją i przestrzenią, grają 'na zimno', miarowo, rzetelnie i czytelnie. Ceniąc takie cechy, trudno będzie w tym zakresie ceny znaleźć coś lepiej ułożonego.

Specyfikacja techniczna

CANTON GLE403
Moc wzmacniacza [W] 90
Wymiary [cm] 36x19x27
Typ obudowy br-t
Rodzaj głośników W
Efektywność [dB] 86
Impedancja (Ω) 4
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Canton GLE403

Charakterystyka na osi głównej mieści się w granicach +/-2,5dB w szerokim pasmie od 55Hz wzwyż. Również pod kątami 15° i 30° w płaszczyźnie poziomej utrzymuje się w tych ryzach - co jest szczególnie godne uwagi dla dużego przecież kąta 30°, a jest zasługą bardzo dobrego rozpraszania głośnika wysokotonowego w najwyższej oktawie.

GLE403 trochę bardziej kaprysi, gdy zmieniamy wysokość, a więc kąt w płaszczyźnie pionowej, i to w zakresie +/-7° - czyli znacznie mniejszym niż wcześniej w płaszczyźnie poziomej; gdy znajdujemy się poniżej osi głównej, wcześniej lekkie osłabienie w zakresie 2-4kHz pogłębia się, a gdy idziemy niżej, w zakresie tym charakterystyka co prawda wyrównuje się, ale towarzyszy temu lekkie podbicie przy ok. 6kHz, które może być źródłem pewnej szklistości brzmienia.

Wysokość ustalona dla osi głównej wydaje się więc najlepsza. Wpływ maskownicy jest wyjątkowo mały - to oczywiście dobra wiadomość.

Charakterystyka impedancji ma swoje minimum o wartości 4 omów przy 200Hz, mamy więc do czynienia z konstrukcją znamionowo 4-omową, ale nie najtrudniejszą w tym gatunku. Efektywność to dobre dla średniej wielkości monitora 86dB.

CANTON testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta marzec 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio marzec 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu