PIONEER BDP-LX88

PIONEER BDP-LX88

BDP-LX88 wyposażony jest w dwa fi zyczne wyjścia HDMI, oznaczone jako Main oraz Sub. Wraz z rozbudowanymi możliwościami konfiguracji i dystrybucji sygnałów tworzą one ciekawe narzędzie pozwalające na zoptymalizowanie pracy całego systemu.

Pioneer oferuje cztery modele odtwarzaczy BD. Testowany BDP-LX88 jest najlepszy. Pomimo typowych gabarytów jest nadspodziewanie ciężki – 13,4 kg. Całą obudowę wykonano z metalu.

Przedni panel Pioneer BDP-LX88 ma delikatnie szczotkowaną powierzchnię. Kilka przycisków odpowiada za najważniejsze funkcje mechanizmu, z podręcznych wejść jest tylko gniazdo USB. Rozmiary niebieskiego wyświetlacza są umiarkowane. Kieszeń pracuje bardzo powoli, dostojnie, z kolei mechanizm odczytu płyt - szybko i cicho.

Wyjścia analogowe są zarówno w standardzie RCA, jak i XLR; te drugie mają swoje ustawienie w menu, związane z wyborem polaryzacji. Urządzenie ma dwa wyjścia HDMI – "main" i "sub" - a menu pozwala na przesyłanie nimi różnych sygnałów. Na przykład w podstawowej opcji na obydwu wyjściach jest kompletny sygnał audio-wideo, ale już w ustawieniu "separate" na jednym jest tylko wideo, na drugim tylko audio. Ciekawa jest możliwość "pure audio", gdy na "main" nie mamy nic, a na "sub" tylko dźwięk.

Przygotowano całą gamę wejść, ale nie przewidziano podłączania konwencjonalnych zewnętrznych źródeł - poza sieciowymi i USB.

Przygotowano całą gamę wejść, ale nie przewidziano podłączania konwencjonalnych zewnętrznych źródeł - poza sieciowymi i USB.

W związku z HDMI została wykorzystana jeszcze jedna technika Pioneera - PQLS (Precision Quartz Lock System). Układ ma minimalizować jitter poprzez kontrolowanie zestawu BD-amplituner (obydwa urządzenia marki Pioneer) przez jeden zegar (ten w amplitunerze); PQLS działa poprzez łącze HDMI. Wyjścia cyfrowe, port szeregowy RS232 do sterowania, gniazdo USB oraz LAN można uznać za standardowe elementy wyposażenia.

Ciekawostką jest złącze "zero signal" na zwykłym RCA, o którym w instrukcjach piszą, że służy do poprawy jakości dźwięku; łączy się je z kompatybilnym gniazdem w amplitunerach Pioneera - to najprawdopodobniej dodatkowe gniazdo uziemiające. Sieciowość jest w miarę prosta do ogarnięcia: połączenie LAN z komputerami i serwerami (DLNA). Włączenie do internetu pozwala również na skorzystanie z serwisów Youtube i Picassa, w tym zakresie BDP-LX88 działa jak wyszukiwarka. WLAN uruchomimy za pomocą adaptera wpiętego do USB.

Pioneer BDP-LX88 jest odtwarzaczem uniwersalnym, oprócz płyt BD (także 3D i serwisu BD-Live) czyta SACD i DVD-A; jedynymi „niestrawnymi” dla niego krążkami są HD DVD oraz DVD-RAM. Na pokładzie Pioneera jest bardzo wiele dookólnych dekoderów dźwięku, zarówno Dolby Digital, jak i DTS. Może następować konwertowanie tych formatów i zamienianie na sygnał analogowy - dwukanałowy. By w pełni wykorzystać umiejętność czytania płyt w tych standardach, zaleca się użycie amplitunera AV i wykorzystanie połączenia HDMI (zalecenie nie moje, ale producenta).

Dwa wyjścia HDMI mogą pracować w różnych trybach. W najbardziej ekstremalnym na wyjściu "main" nie będzie nic, a na "sub" tylko sygnał audio.

Dwa wyjścia HDMI mogą pracować w różnych trybach. W najbardziej ekstremalnym na wyjściu "main" nie będzie nic, a na "sub" tylko sygnał audio.

Pioneer BDP-LX88 odczytuje pliki w bardzo szerokiej gamie formatów, w wysokich rozdzielczościach - możliwości są w tym zakresie fascynujące. Obudowa jest naprawdę pancerna. Chassis to metalowe koryto, do którego został przykręcony gruby, przedni panel. Dolna płyta oraz dwie boczne (aluminiowe) to osobne elementy, dodane do chassis jak cegła elewacyjna do ściany. W poprzek górnej części obudowy biegną dwie metalowe szyny, a do nich, oraz do boków szkieletu, jest przykręcona płyta górna.

Odsłuch

Wystarczy wpiąć wtyczkę, by Pioneer się nagrzał. Nawet nieuruchomiony trzyma temperaturę ponad 36 stopni. Jednak ciepełko bijące z odtwarzacza nie kojarzy się z jego charakterem brzmienia.

Pioneer BDP-LX88 gra dynamicznie, przejrzyście, ale bezlitośnie dla słabszych realizacji. Wyciąga z nagrań wszystkie smaczki i niedociągnięcia, niemalże przewraca je na drugą stronę pozwalając dostrzec to, co dotąd pozostawało ukryte.

Analityczność była porażająca. Słyszałem nie tylko najbardziej wyrafinowane i najcichsze szczegóły, ale również konsekwencje, jakie powodowały w obrazie całości.

Cambridge gra dość jasno, ale na tle Pioneera delikatniej; tutaj mamy mocny, dobitny przekaz w całym pasmie. Bas jest żwawy, uderza szybko i znika. Sprawdziany z dużymi składami oraz nagraniami koncertowymi przynosiły doskonałe rezultaty; w zasadzie im materiał był trudniejszy (byle dobrze nagrany), tym łatwiej Pioneer pokazywał swoją klasę. Będzie jednak w tym brzmieniu powiew chłodu, tym bardziej nieprzyjemny, im słabsze włączymy płyty (słabości nagrań nie są przykrywane i owijanie w bawełnę).

Wnętrze obudowy Pioneera jest podzielone na trzy sekcje. Większość bloków znajduje się pod metalowymi ekranami. W środkowej części, nad puszką transportu, ulokowano sekcję cyfrowych procesorów. Lewy segment zajmuje zasilacz. Puszka bliżej przedniego panelu kryje transformator, w drugiej są pozostałe elementy zasilacza. Blok audio jest po prawej stronie napędu, tylko dla tej płytki nie zastosowano ekranu.

Wnętrze obudowy Pioneera jest podzielone na trzy sekcje. Większość bloków znajduje się pod metalowymi ekranami. W środkowej części, nad puszką transportu, ulokowano sekcję cyfrowych procesorów. Lewy segment zajmuje zasilacz. Puszka bliżej przedniego panelu kryje transformator, w drugiej są pozostałe elementy zasilacza. Blok audio jest po prawej stronie napędu, tylko dla tej płytki nie zastosowano ekranu.

Skompresowane pliki MP3 brzmiały fatalnie, jakby Pioneer chciał dać do zrozumienia, że sam nie cierpi takich sytuacji. Przez wyjście cyfrowe wyciągnąłem muzyczne sygnały wielokanałowe (głównie FLAC, ale także CD-DTS). Znów się okazało, że wolę realizacje w stereo. Za to w przypadku filmów (BD) przestrzeń była znakomita, bez utraty plastyczności i dokładności.

No i obraz – wgniótł mnie w fotel. Pioneer BDP-LX88 najlepiej połączył wysoki kontrast, głęboką czerń i żywe, nasycone barwy. Na początku próbowałem z przyzwoitym projektorem ze średniej półki. Później przełączyłem się na tani (2 tys. zł) projektor full HD - nie do wiary, ale obraz był nadal dosłownie świetny.

- Odtwarzane formaty płyt BD, BD 3D, BD-R/RE, BD-ROM, DVD-A stereo, DVD-A Multichannel, DVD-V, DVD+R/RW, DVD-R/RW, DVD-ROM, SACD stereo, SACD Multichannel, CD, CD-R/RW, CD-ROM, AVCHD
- Wyj. audio: 1 x stereo RCA analogowe, 1 x stereo XLR analogowe, 1 x cyfrowe optyczne, 1 x cyfrowe koaksjalne
- Wej. audio: -
- Wyj. wideo: 2 x HDMI
- Wej. wideo: 2 x HDMI
- USB: 2 x
- MHL: –
- BD-Live: tak
- Dekodery surround Dolby TrueHD, Dolby Digital, Dolby Digital Plus, DTS HD Master Audio, DTS HD Hi-Res Audio, DTS Digital Surround
- Upskalowanie audio: b.d.
- Upskalowanie wideo: 4K/60p/4:4:4/24 bit
- Obsługa 3D: tak
- Możliwości pracy w sieci: LAN, WLAN, serwery, DLNA (dyski NAS)
- Gniazda systemowe: RS-232, zero signal
- Odtwarzane pliki muzyczne: WAV 24bit/192 kHz, FLAC 24 bit/192 kHz, DSD 2,8, AIFF 24 bit/192 kHz, ALAC 24 bit/192 kHz
- Blutooth: –

Dwa HDMI w czterech odsłonach

Punktem wyjścia dla koncepcji zdublowania wyjść HDMI w odtwarzaczach BD było przede wszystkim wyjście naprzeciw potrzebom tych użytkowników, którzy z różnych powodów chcą do niego podłączyć równocześnie dwa wyświetlacze (np. projektor i telewizor), albo jeden wyświetlacz i amplituner.

Nie wymaga to żadnego różnicowania sygnału, który pojawia się na obydwu wyjściach, każdy odbiornik bierze z niego to, co jest mu potrzebne, wyświetlacz wykorzystuje oczywiście tylko sygnał wideo, amplituner - cały zestaw sygnałów audio i wideo, obrabiając go i przesyłając dalej na różne sposoby, zależne od jego możliwości i konfi guracji systemu. Taka też była pierwotna idea transmisji HDMI - stworzenie nowoczesnego, uniwersalnego, cyfrowego standardu, który nie będzie wymagał od użytkownika zastanawiania się nad skomplikowanymi ustawieniami, tylko połączenia jednym kablem dwóch urządzeń, wyposażonych w stosowne gniazdka.

W taki prosty i bezpieczny sposób może też działać BDP-LX88, w podstawowym ustawieniu (tryb Dual), takie same sygnały audio / wideo kierowane są do obydwu wyjść HDMI, chociaż tylko jedno z nich obsługuje strumień danych kontrolnych. Producent rekomenduje takie ustawienie w sytuacjach, gdy podłączamy np. zarówno projektor jak i telewizor lub gdy budujemy prosty system multiroom (a amplituner w naszym systemie stosownych funkcji nie ma).

Chociaż w specyfikacji HDMI zostały zapisane maksymalne wartości przepustowości dla dźwięku i obrazu jako niezależnych strumieni, w ramach których system ma działać stuprocentowo poprawnie, to Pioneer przekonuje, a przemawia za tym również doświadczenie, że ich rozdzielenie ma sens i pozytywny wpływ zarówno na dźwięk, jak i na obraz.

Separacja jest możliwa w ramach funkcjonowania tych samych wyjść HDMI, konieczne jest tylko przygotowanie układów przełączających odpowiednie obwody wewnątrz urządzenia. W ustawieniu Separate sygnał wideo (obraz) wysyłany jest do głównego wyjścia (Main), a sygnał audio (dźwięk), oraz sygnały kontrolne, do wyjścia dodatkowego (Sub).

Trzecim trybem jest ustawienie Pure Audio, dedykowane wyłącznie dla dźwięku. W takiej konfi guracji wszystkie układy generujące obraz (dla HDMI) zostają w odtwarzaczu wyłączone, razem z wyjściem Main, aktywne pozostaje tylko wyjście Sub, na którym, podobnie jak w trybie Separate, dostaniemy sygnał audio oraz sygnału kontrolne.

Korzyść z tego rozwiązania jest taka, że wyłączone w odtwarzaczu cyfrowe obwody wideo przestają generować zakłócenia, które zawsze w jakimś stopniu wpływają na obwodu audio. Ten tryb przyda się szczególnie przy okazji płyt Blu-Ray Pure Audio Wreszcie BDP-LX88 może pracowac jako klasyczny odtwarzacz z jednym wyjściem HDMI - taki scenariusz realizuje funkcja Single.

Grzegorz Rogóż

PIONEER BDP-LX88

  • Rodzaj Blu-ray
  • Obsługiwane formaty BD, BD 3D, BD-R/RE, BD-ROM, DVD-A stereo, DVD-A Multichannel, DVD-V, DVD+R/RW, DVD-R/RW, DVD-ROM, SACD stereo, SACD Multichannel, CD, CD-R/RW, CD-ROM, AVCHD
  • Wyjścia wideo 2 x HDMI
  • Dekodery surround Dolby TrueHD, Dolby Digital, Dolby Digital Plus, DTS HD Master Audio, DTS HD Hi-Res Audio, DTS Digital Surround
 
 

Testy porównawcze Audio

Podstawowe dane

  • 7 000 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Konstrukcja piękna i pancerna, wewnętrzny szkielet obudowany stalowo-aluminiową elewacją, włącznie z płytą dolną; poszczególne sekcje popakowane w ekranujące puszki (z wyjątkiem jednej płytki). Elegancki wyświetlacz, precyzyjny, cichy mechanizm. Solidne wszystkie gniazda. Wyśmienita elektronika z chipem Sabre 32 Reference na czele.
  • Funkcjonalność: Czyta praktycznie wszystkie płyty dostępne na rynku. Zaawansowane opcje ustawień HDMI. Dobry zestaw wyjść. Bardzo szybki mechanizm. Obsługa szerokiej gamy plików przez DLNA, LAN lub USB.
  • Brzmienie: Wnikliwe, dokładne, analitycznie, z powiewem profesjonalnego chłodu i dystansu. Efektowne i przyjemne przy dobrych nagraniach; męczące przy słabych realizacjach. Znakomita przestrzeń w kinie wielokanałowym, a towarzyszy jej obraz o wysokim kontraście i bardzo żywych, lecz nieprzejaskrawionych barwach.
TEAC PD-301+AI-301DA

TEAC
PD-301+AI-301DA

Teac koncentruje się na nowoczesnych formach i funkcjach, czego dobrym przykładem jest seria Reference, złożona wyłączni...

CAMBRIDGE AUDIO CXU

CAMBRIDGE AUDIO
CXU

Cena: 5 290 zł

ARCAM UDP41

ARCAM
UDP41

Cena: 5 990 zł

MARANTZ UD7007

MARANTZ
UD7007

Cena: 4 000 zł

CAMBRIDGE AUDIO 752BD

CAMBRIDGE AUDIO
752BD

Cena: 5 400 zł

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio