TRIANGLE Meteor 0.5

TRIANGLE Meteor 0.5

Wraz z ostatnim subwooferem tego testu nie spotykamy jeszcze większych zestawów regulacji i generalnie  bardziej skomplikowanej konstrukcji. Wręcz przeciwnie - jest ona pod pewnym względem najbardziej  konwencjonalna, co ostatecznie wyróżnia Meteora 0.5 na tle całej konkurencji -tylko subwoofer Triangle  bazuje na obudowie bas-refleks.

Francuskie firmy, w tym Triangle, słyną z brzmienia dynamicznego, którego ważnym składnikiem jest bas. Jego słabość to ostatnia rzecz, jaką można im zarzucić. A mocny subwoofer to dla basowych możliwości w  kinie domowym rzecz zasadnicza. Stąd dziwne jest, że w rozbudowanej i logicznie uporządkowanej ofercie  Triangle, subwoofery traktowane są po macoszemu.

Subwoofer Triangle Meteor 0.5 pokazywany jest w prospekcie producenta wraz z parą podstawkowych Trio - do nich,  jak również do Duetto z serii Magellan, Triangle Meteor 0.5 wydaje się optymalny; da radę jeszcze w towarzystwie kolumn serii Esprit, jakoś wyrobi się obok Quartetów z serii Genese, ale już nie przy większych Lyrrach czy jakichkolwiek wolnostojących konstrukcjach serii Magellan. Jeżeli firma chce konsekwentnie lokować wszystkie subwoofery w serii Meteor, to powinna uzupełnić ją o  większą, najbardziej luksusową konstrukcję.

Powyższe uwagi nie są najmniejszą krytyką testowanego modelu. Tym bardziej że wskazana grupa głośników,  z którą może współpracować, jest całkiem liczna, a wcale nie wyczerpuje tematu - dzięki swojej  wzorniczej niezależności, umiarkowanym rozmiarom, prostej formie bez żadnych charakterystycznych  dodatków, ale modnemu lakierowaniu na "piano black", Triangle Meteor 0.5 jest pod względem estetycznym  bardzo uniwersalny i zdolny do współpracy z kolumnami innych firm.

W trybie testowym

Okrągła maskownica to dobry pomysł, czyni wygląd ciekawszym, a jednocześnie pozostawia zupełnie  neutralnym. Tylko logo na froncie jest z natury rzeczy firmowe, ale i ono nie jest nachalne, nawet gdy  zaświeci się w nim mała dioda LED. W opisie producenta ma ona zmieniać kolor w zależności od trybu  pracy - czerwony przy stand-by, pomarańczowy przy transmisji bezprzewodowej, zielony przy transmisji  przewodowej. A w naszym teście świeciła na niebiesko… Być może urządzenie ma ukryty tryb "testowy",  uruchamiany automatycznie w obecności testujących.

Zestaw regulacji nie jest rozbudowany i nie wymaga długiego szkolenia, jak w przypadku innych, (za) bardzo ambitnych konstrukcji. Wzmocnienie i częstotliwość filtrowania przestraja się płynnie (funkcje  te dostępne są i na panelu wzmacniacza, i na pilocie), fazę skokowo (0-180°). Wejścia w pełnym składzie  - głośnikowe i RCA, a te drugie niezależne dla stereo i dla kanału LFE (tam dostarczony sygnał nie  będzie filtrowany przez subwoofer).

Pełny zestaw terminali w standardzie głośnikowym - stereofoniczne wejścia i wyjścia - może wydawać się  trochę staroświecki, jest jednak bardzo praktyczny; wyjścia głośnikowe odsyłają sygnał bez żadnej ingerencji, co pozwala poprowadzić tylko jeden komplet przewodów do subwoofera, a dopiero stąd rozejść  się do głośników głównych, co w niektórych instalacjach może być znacznie wygodniejsze, niż prowadzenie  niezależnego okablowania ze wzmacniacza. Triangle Meteor 0.5 kusi jednak przede wszystkim zdalnym sterowaniem i  bezprzewodowym podłączeniem do systemu, producent chwali się, że to pierwszy tak zaawansowany produkt  europejski.

Średnica kosza

Głośnik ma średnicę (kosza) 28-cm - plasuje się więc pomiędzy popularnymi kategoriami 10 i 12 cali.  Układ magnetyczny o średnicy 12 cm (nie jest to wynik wstydliwy) składa się z dwóch pierścieni, które  zapewniają też więcej miejsca długiej cewce. Dane producenta na ten temat są niespójne - kiedy  klikniemy na Triangle Meteor 0.5 w okienku "Products", to z krótkiej tabelki dowiemy się, że  zastosowano głośnik typu T28DE120c, który prezentowany we własnym okienku ma 15-cm magnes, ale z  pojedynczym pierścieniem; kiedy klikniemy w okienku "Product sheets", to za opisem, w którym ponownie  pojawia się obietnica 15 cm, zobaczymy na zdjęciu taki głośnik, jaki my zobaczyliśmy w teście.

Być może parametry obydwu wersji są bardzo podobne. Membrana reprezentuje technikę znaną z serii Genese  i Magellan - jest sandwiczem z włókna szklanego i papierowego "plastra miodu", nigdzie jednak nie  osiąga takiej średnicy jak w subwooferze Triangle Meteor 0.5, kończąc na 7 calach w Genese i 8 calach w  Magellanach. Być może przygotowanie jeszcze większego głośnika niż 11-calowy jest warunkiem zaprojektowania subwoofera odpowiednio potężnego dla serii Magellan. Prawdę mówiąc, widziałem już prototyp tego urządzenia podczas wizyty w Triangle jesienią zeszłego roku, ale niedługo potem fabryka  poszła z dymem.

TRIANGLE Meteor 0.5

  • Produkowany Tak
  • Dolna częstotliwość graniczna 28
  • Górna częstotliwość graniczna 70-150
  • Wymiary* 43 X 38 X 42
  • * Wymiary: wys./szer./gł.

Laboratorium

Triangle Meteor 0.5 to konstrukcja bas-refleks; ok. 40-litrowa obudowa strojona jest za pomocą tunelu o średnicy 6 cm i długości 20 cm - co ustaliło częstotliwość rezonansową przy 30 Hz. To ważne, bo ma swój bezpośredni wpływ na pasmo przenoszenia. 30 Hz przy objętości 40 litrów i głośniku 10-calowym to w gruncie rzeczy całkiem niskie strojenie, które w przypadku tej wielkości kolumn biernych, pełnopasmowych, prowadzi zwykle do bardzo satysfakcjonującego przetwarzania niskich częstotliwości. Subwoofery są jednak urządzeniami wyspecjalizowanymi do przetwarzania tylko najniższych tonów i stąd też wymagania w tym zakresie są oczywiście większe.

Strojenie do 30 Hz powoduje konieczność zastosowania filtrowania subsonicznego zaraz poniżej tej częstotliwości; nie jest możliwe efektywne i byłoby też niebezpieczne dla głośnika korygowanie charakterystyki "w górę" w celu obniżania częstotliwości granicznej, na co do pewnego stopnia mogą sobie pozwolić konstrukcje z obudową zamkniętą. W rezultacie: chociaż do 30 Hz charakterystyka trzyma wysoki poziom, to poniżej tej częstotliwości spadek jest bardzo szybki, zbocze dąży do nachylenia ponad 30 dB/okt., a -6 dB mamy w okolicach 28 Hz, zresztą zgodnie z deklaracjami producenta, który nie obiecuje gruszek na wierzbie.

Mówiąc mało dyplomatycznie, 28 Hz to najsłabszy wynik w tym teście, ale w gruncie rzeczy wcale nie jest to wynik słaby nawet dla subwoofera. Z pewnością z takimi możliwościami Meteor 0.5 rozszerzy pasmo przetwarzane przez wszystkie małe i średniej wielkości kolumny, a do tego zrobi to z gotowością do wejścia na bardzo wysokie poziomy głośności - jego maksymalny SPL to 123 dB, a więc rekord testu! Można powiedzieć, że "odbił sobie" i jednocześnie obronił honor wszystkich bas-refleksów. Było to możliwe właśnie dlatego, że moc wzmacniacza nie idzie w korygowanie charakterystyki, a przy częstotliwości, przy której mierzymy ten parametr (50 Hz), wciąż bardzo efektywnie pracuje układ rezonansowy obudowy.

Regulacja górnej częstotliwości granicznej jest dostępna w zakresie 70 - 150 Hz (spadek -6 dB na górnym zboczu), co ponownie wskazuje, że pod znakiem zapytania stoi tylko współpraca z bardzo dużymi kolumnami, które sugerowałyby podział niższy niż 70 Hz. Jeżeli jednak wykorzystamy wejście LFE, sposób filtrowania określi zewnętrzny procesor; wejście LFE występuje w Meteorze, podobnie jak M.A. GSW12, w wersji "pure" - sygnał tu dochodzący nie jest w ogóle filtrowany przez układy subwoofera, widać "naturalny" rezonans membrany przy 670 Hz, który oczywiście zostanie daleko poza zakresem pracy.

 
 

Podstawowe dane

  • 4 750 zł

Nasza ocena

  • Wykonanie: Uniwersalna forma, modne i staranne wykończenie, solidny głośnik i mocny wzmacniacz – wszystko na swoim miejscu.
  • Laboratorium: Zdalne i bezprzewodowe sterowanie – wyjątkowa wygoda ustawienia, podłączenia i obsługi. Podstawowe regulacje, wejścia RCA i głośnikowe.
  • Brzmienie: Dolna częstotliwość graniczna nie leży w zakresie ultrasonicznym, ale 28 Hz to i tak bardzo dobrze. Rekordowy w tym teście poziom maksymalny – 123 dB.
SUMIKO S.0, S.5, S.9

SUMIKO
S.0, S.5, S.9

Cena: 8 700 zł

REL T/5i, T/7i, T/9i

REL
T/5i, T/7i, T/9i

Cena: 10 800 zł

PARADIGM Prestige 2000 SW

PARADIGM
Prestige 2000 SW

Cena: 20 000 zł

Audio - kwiecień 2017

Strefa Magazynu

Audio 3/2017

Wreszcie tanie kolumny. Dobre i niedrogie. Tak, to możliwe. Nie obiecujemy i nie raportujemy żadnych rekordów i najwyższego wyrafinowania, ale każda z pięciu...

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
OPERA LOUDSPEAKERS Quinta SE

OPERA LOUDSPEAKERS
Quinta SE

Wśród wszystkich konstrukcji tego testu Opera Quinta SE wcale nie jest "naj" pod żadnym oczywistym względem. Nie jest na...

Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio