SENNHEISER HD 600

SENNHEISER HD 600

Słuchawki Sennheiser należą w Polsce do najpopularniejszych. Ale chyba na całym świecie produkty tej niemieckiej firmy są dobrze znane. Sprzyja temu ogromny ich wybór − w ofercie znajduje się ponad dwadzieścia modeli, od dość tanich do... kosztującego ponad trzysta milionów “starych” złotych Orfeusza − elektrostatycznych słuchawek z własnym lampowym wzmacniaczem. Sennheiser demonstruje więc zarówno swoje najwyższe umiejętności, jak i niskimi cenami zdecydowanej większości modeli dba o szeroki rynek urządzeń popularnych.

 

Pozycja HD600 w asortymencie Sennheisera jest szczególna. Według najnowszego katalogu firmy, zostały one przez producenta zakwalifikowane do wąskiej grupy Hi−End, w której obok nich znajdują się tylko Orfeusz i HE60 − podobne do Orfeusza słuchawki elektrostatyczne, ale współpracujące ze wzmacniaczem tranzystorowym (HEV70), a nie lampowym. HD 600 nie mają już nic konstrukcyjnie wspólnego z tymi dwoma modelami słuchawek elektrostatycznych, są bowiem udoskonaloną wersją dobrze znanych słuchawek HD580 Precision. Te ostatnie z kolei stanowią uwieńczenie licznej serii słuchawek serii “500”.

Widoczne z zewnątrz różnice w budowie HD600 i HD 580 to zastosowanie metalowej siatki zabezpieczającej tylne strony słuchawek, zamiast ażurowej obudowy plastykowej, a także luksusowe wykończenie elementów wykonanych z tworzyw sztucznych − błyszcząca, “marmurkowa” powierzchnia dowodzi, że Sennheiser HD600 traktowane są przez Sennheisera jako produkt bardzo prestiżowy.

W podstawowych, katalogowych danych technicznych nie widać żadnej różnicy między HD580 i HD600, ale według zapewnień firmy, HD600 wykorzystują tylko specjalnie wyselekcjonowane, a następnie parowane przetworniki. Tak jak HD580, również HD600 obiecują wysoki komfort użytkowania, dzięki zastosowaniu miękkich poduszek dookołausznych o delikatnej, aksamitnej powierzchni.

Odsłuch

Jedną z istotnych funkcjonalnych zalet HD600 jest ich wygoda − pozwala na długotrwałe noszenie; krótkie, kilkudziesięciosekundowe przerwy wystarczały mi między kilkunastominutowymi “sesjami” odsłuchowymi. HD600 to najbardziej neutralne brzmieniowo słuchawki tego testu. Od pierwszych do ostatnich chwil ich przesłuchań nic mnie nie zaskoczyło − nie pojawił się żaden niepotrzebny rezonans, nigdy nie odbierałem dźwięku jako ani o odrobinę zbyt ciemnego (jak w przypadku AKG), ani zbyt jasnego (jak w przypadku Jecklin Float Elektrostat).

Sennheiser HD600 są niemal wzorcowe pod względem ogólnej równowagi tonalnej. Bardzo dobra jest rozdzielczość, niuanse brzmienia zostają odkryte niemal tak jak w droższych Jecklin Float. Wysokie tony dodają brzmieniu odrobinę polotu i blasku − a niemal krystalicznie czyste, są przy tym w sposób pożyteczny dla całości brzmienia kreatywne − nie zostały w stu procentach podporządkowane częstotliwościom średnim, ale i nie są od nich oderwane. Prawdopodobnie uzyskany tutaj bardzo dobry kompromis wpływa na łatwy odbiór wielu szczegółów muzyki. Bas nie jest tak silny i wszechogarniający jak w przypadku AKG, ale trudno mu zarzucić słabość.

Sennheiser HD600 słucha się bardzo komfortowo − niemal w ogóle nie występuje zjawisko kumulowania się zbyt dużej energii w środku panoramy stereofonicznej, a więc niestety − w przypadku słuchawek − w środku głowy, co jest dla mnie jednym z przykrzejszych doznań przy eksploatacji większości tańszych i popularniejszych modeli.

W testowanej grupie słuchawek zjawisko to nie występowało z dużym nasileniem, ale HD600 najlepiej uwolniły się spod jego wpływu. Dzięki temu wokale w przetwarzaniu HD600 brzmią bardzo szarmancko, są lekkie, zachowują “dystans”. Czy HD600 są więc słuchawkami idealnymi? Sennheisery brzmią nieco zbyt nieśmiało, powściągliwie, sucho.

HD600 nie powinny w niczym ustępować ich tańszym protoplastom, HD580. Spojrzałem więc do zeszłorocznego numeru Audio (3/96), gdzie mój redakcyjny kolega przedstawił test HD580. Doceniając neutralność tych słuchawek, napisał również o pełnokrwistym, soczystym ich dźwięku. Może i ja scharakteryzowałbym tak HD600, gdyby nie udział w teście słuchawek Grado 325, które właśnie pod względem soczystości brzmienia wyprzedziły całą konkurencję. Jednak w brzmieniu HD600 jest aż nadto cech, godnych podziwu, cech którymi HD600 przewyższają Grado 325. HD600 zostały wyważone w doskonały sposób, są niemal przezroczyste akustycznie, wolne od wszelkich podbarwień.

Sennheiser HD600 to słuchawki o niezwykle eleganckim, wytrawnym brzmieniu, unikające jakichkolwiek pułapek i niespodzianek. Bardzo dobrze ułożone, “cnotliwe”. Ale “325” Grado kuszą większą swobodą obyczajów...

SENNHEISER HD 600

  • Produkowany Tak
  • Typ Otwarte
  • Poduszka Wokółuszne
  • Masa 260
  • Impedancja (Ω)* 300
  • Pasmo przenoszenia 12 - 38 000
  • Ergonomia Miękkie, aksamitne poduszki gwarantują wysoki komfort użytkowania.
  • * W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona
 
 

Podstawowe dane

  • 1 350 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Luksusowe wykończenie obudów, parowane przetworniki.
  • Brzmienie: Wzorcowa równowaga tonalna, rozdzielczość, soczystość brzmienia.

Galeria zdjęć

FOCAL Utopia

FOCAL
Utopia

Wiele (chociaż nie wszystkie) firm głośnikowych, na fali rosnącej popularności słuchawek, zajęło się również tą działką....

ULTRASONE Editon 12

ULTRASONE
Editon 12

Cena: 5 600 zł

SENNHEISER HD800S

SENNHEISER
HD800S

Cena: 6 500 zł

OPPO PM-2

OPPO
PM-2

Cena: 5 000 zł

HI-FI MAN HE-6

HI-FI MAN
HE-6

Cena: 5 700 zł

Audio - styczeń 2017

Strefa Magazynu

Audio 1/2017

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio