AKG K701

AKG  K701
Białasy Bałysa

AKG to chyba najsłynniejsza firma austriacka w branży audio – nie tylko domowego, ale i profesjonalnego. Logo AKG zauważymy na słuchawkach noszonych przez muzyków, na mikrofonach, ostatnio również na głowach młodych ludzi słuchających muzyki w metrze, na rowerze i gdziekolwiek, gdzie da się też zabrać empetrójkę.

Słuchawki AKG gościły na łamach "Audio" wielokrotnie, lecz w ciągu ostatnich lat zajmowaliśmy się głównie modelami tańszymi, które wraz z rosnącą popularnością przenośnych grajków stały się daniem głównym również w katalogach renomowanych producentów. Nie chodzi jednak o produkty z najniższej półki, ale o dobre słuchawki za kilkaset złotych, które wystarczą, żeby swoim brzmieniem zdeklasować badziewie, jakie zwykle jest w wyposażeniu sprzętu przenośnego.

W ofercie AKG najlepiej rozwinięta jest średniobudżetowa seria 500, w której ulokowano słuchawki przeznaczone do najróżniejszych zastosowań, jednak pozycje referencyjne zajmują dwa modele – K601 i K701, z których te drugie są nie tylko "Reference", ale nawet "Reference Premium". Można tak sobie nazywać, co się chce, lecz już sam wygląd AKG K701 uświadamia, iż mamy do czynienia z czymś wyjątkowym. Nie jest to jednak doznanie konwencjonalnego luksusu i przepychu, jak w przypadku słuchawek Denona; czy profesjonalnej powagi, jak w AT.

AKG K701 – awangarda w natarciu

AKG K701, jak na produkt referencyjny, są bardzo awangardowe, o czym decyduje głównie nowoczesna kolorystyka. Dominuje "designerska" błyszczącą biel, której towarzyszy szarość poduszek, paska od strony głowy i prętów pałąka. Przebijają się też połyskujące elementy metalowe; na takim tle naturalna brązowa skóra zewnętrznej części paska nadaje całości nie tyle klasyczny, co właśnie ekstrawagancki styl. Kabelek jest jasnoszary i wychodzi tylko z lewej muszli (bez obaw – prawa też zagra).

Odważny i konsekwentny projekt, który łatwo zostanie zauważony i doceniony; inni producenci ozdabiają swoje najlepsze słuchawki egzotycznym drewnem, a AKG idzie w zupełnie inną stronę. Wykonanie dużych drewnianych muszli nie wchodziło tu w grę również z powodów akustycznych – AKG K701, podobnie jak tańsze AKG K601, to modele otwarte, w których fala od tylnej strony membrany nie jest wytłumiana wewnątrz muszli, lecz ucieka na zewnątrz poprzez drobne perforacje w obudowie; wykonanie takiego ustroju akustycznego w drewnianych częściach byłoby bardzo trudne.

Słuchawki otwarte, w porównaniu z zamkniętymi, mają swoje plusy i minusy – abstrahując od cech brzmieniowych, są bardziej "długodystansowe" (nie odczuwa się zmęczenia nawet przy dłuższym słuchaniu), za to znacznie słabiej izolują słuchacza od dźwięków otoczenia, a same emitują dźwięk na zewnątrz, czym mogą zakłócać spokój przewrażliwionym domownikom W tym braku separacji jest jednak pewna szczególna zaleta: możemy na przykład podłączyć słuchawki do elektronicznej perkusji, a podkład przez zewnętrzne głośniki, i doskonale wszystko słyszymy. Na komfort długiego noszenia wpływ będzie mieć też bardzo umiarkowana masa – 235 g to wyraźnie mniej niż w przypadku "drewniaków" AT i Denona, mniej nawet niż u bardziej zwartego Sennheisera (260 g).

I uszy odetchną

Pasek dociskający głowę wykonano ze skóry, ale poduszki na muszlach nie są skórzane, jak u konkurentów, lecz welurowe (to opcja może mniej ekskluzywna, ale ani trochę mniej wygodna, zwłaszcza przy dłuższych odsłuchach – pozwala uszom swobodniej oddychać). Poduszki są okrągłe, grube i "napakowane", zdecydowanie dystansują ucho od przetworników, zupełnie inaczej niż w nietypowych pod tym względem słuchawkach AT.
 

System dopasowania do wielkości i kształtu głowy jest dość skomplikowany, lecz w pełni "zautomatyzowany". Skórzany pasek połączono z plastikowymi przedłużeniami za pośrednictwem płaskich zawiasów, umożliwiających pewną ruchomość; na końcu tych elementów znajdują się "łapki" przesuwające się po pałąkach; do uchwytów tych przymocowano też linki, ściągane przez sprężyny ukryte w zewnętrznych, wystających częściach muszli. Do nich za pomocą mechanizmów działających jak zawias kulowy (zapewnia dużą ruchomość), mocowane są zasadnicze muszle słuchawkowe. Dwa główne osiągnięcia AKG z zakresu techniki samych przetworników to dwuwarstwowa membrana Varimotion (sztywna w centrum i zwiększająca swoją podatność ku krawędzi) a także płaski drut uzwojenia cewki drgającej, zapewniający lepsze wypełnienie szczeliny i zmniejszenie zniekształceń.

Odsłuch

Zakładając słuchawki i naciskając głową na pasek, wyciągamy linki i napinamy ukryte sprężyny. Głowę mam tęgą, powodowałem więc maksymalne wysunięcie linek i napięcie całego systemu, wskutek czego odczuwałem lekkie "ciągnięcie" muszli i uszu do góry, a ponieważ pasek nagłowny też jest dość twardy, generalnie było mi w K701 trochę ciasno, w przeciwieństwie do AT, które były z kolei zbyt luźne – nawet na moim dużym globusie. Biorąc pod uwagę statystyczną wielkość głowy, można jednak podejrzewać, że AKG K701 gwarantują optymalny docisk i bardzo dobre ułożenie, a ich poduszki są tak czy inaczej bardzo przyjemne w dotyku.

Zaskakująco umiarkowana jest ich moc, deklarowana przez producenta – tylko 200 mW w porównaniu z ok. 2000 mW AT i Denona (Sennheiser w ogóle nie podaje wartości tego parametru). Dane dotyczące mocy znamionowych bywają naciągane, ale w przypadku różnicy dziesięciokrotnej coś musi być na rzeczy (chyba że jest to po prostu błąd). Niską moc może rekompensować wyższa efektywność, jednak jest ona we wszystkich przypadkach podobna – waha się od 102 dB/mW (AT), poprzez 103 dB/ mW (Sennheiser), do 106 dB/mW (Denon), AKG notuje 105 dB/mW. Mimo to w próbach odsłuchowych nie odczuwałem ograniczenia w natężeniu dźwięku, który jest swobodny, dynamiczny, nieskompresowany.  Jego charakter jest bardzo bezpośredni, komunikatywny, szczegółowy a przy tym spójny, szczególnie kompletny i kompetentny w zakresie średniowysokotonowym.

Bas jest trochę niedoważony, przez co brzmienie jest dość lekkie, jednak nie rozjaśnione ani zminiaturyzowane. Jest w nim życie i wybitne bogactwo faktur. Góra pasma - rozdzielcza i wyrafinowana, wyraźna, pierwszoplanowa, ale nie jednostajna, nie wypolerowana, potrafi ujawnić chropawość jednych nagrań, jak też pokazać delikatność i subtelność innych. Podobnie średnica - neutralna i klarowna (nie higienicznie czyściutka – bardzo naturalistyczna), nie uprzyjemniona ociepleniem. Świetne do "monitorowania" – dają doskonały wgląd zarówno w muzyczno-aranżacyjną strukturę samych nagrań, jak też różnicują jakość ich realizacji. Nie dla fanów soczystego basu.

AKG K701

  • Produkowany Tak
  • Typ Otwarte
  • Poduszka Nauszne
  • Masa 235
  • Impedancja (Ω)* 62
  • Pasmo przenoszenia 10 - 39 800
  • Ergonomia Bardzo przyjemne poduszki, optymalny docisk, trochę ciągną do góry, ale w długim użytkowaniu nie męczą.
  • * W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona
 
 

Podstawowe dane

  • 1 600 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Oryginalny, nowoczesny, efektowny, niemal ekstrawagancki wygląd; doskonałe materiały i wykończenie.
  • Brzmienie: Bogate, rozdzielcze, swobodne i doskonale czytelne; dokładny, ale szczupły bas.
ULTRASONE Edition M

ULTRASONE
Edition M

Cena: 3 600 zł

GRADO RS1e

GRADO
RS1e

Cena: 3 400 zł

AUDIO-TECHNICA ATH-W1000Z

AUDIO-TECHNICA
ATH-W1000Z

Cena: 3 200 zł

SENNHEISER Orpheus HE-1

SENNHEISER
Orpheus HE-1

Cena: 250 000 zł

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio