CREATIVE WP-450

CREATIVE WP-450
Słuchawki wszechstronne 

Słuchawek Creative WP-450 używałem zarówno do komputera, jak i do smartfona -  tym drugim przypadku są niezastąpione (mam tu na myśli bardziej koncepcję urządzenia wyposażonego w Bluetooth niż konkretny model), ale samochodu z tymi słuchawkami na głowie, w charakterze zestawu bezprzewodowego, raczej nie odważyłbym się prowadzić – za bardzo izolują od otoczenia.

W kartonie, poza samymi słuchawkami i instrukcją, był miękki woreczek i kabel USB do ładowania wbudowanego akumulatora. To wszystko. Mimo to Creative WP-450 są słuchawkami wszechstronnymi, pracują w środowisku Apple (iPod/iPhone/ iPad), Androida (testowane np. z Samsungiem Galaxy S2), Creative (ZEN M300), z laptopami i komputerami stacjonarnymi Mac i PC.

Za jakość streamingowanej muzyki odpowiada opisywany obok kodek apt-X, który potrafi więcej niż są w stanie przenieść przetworniki. W połączeniu ze smartfonem sprawdzają się znakomicie - przychodzące połączenia telefoniczne wyciszają płynnie muzykę i pauzują jej odtwarzanie.

Gdy decydujemy się na odebranie połączenia, wystarczy delikatnie nacisnąć dolną część obudowy - tak samo się rozłączamy. Nasz głos zbiera wbudowany, niemal niewidoczny mikrofon. Obsługę plików skupiono na górnej i bocznej części obudowy (play, pauza, kolejny/ poprzedni utwór), jest też oczywiście regulacja głośności.

Wystarczy kilka sekund, żeby słuchawki wyjąć jedną ręką z kieszeni, rozłożyć, założyć na głowę i odebrać połączenie. Ładowanie odbywa się przez micro-USB, pasuje tutaj większość współczesnych ładowarek telefonicznych. Jeżeli posiadamy starszy komputer, łatwo można go "odświeżyć" dokupując opcjonalny nadajnik BT-W1 pod USB.

Creative WP-450 to najwyższy model w ofercie Creative i musi sobie radzić również z... muzyką. Brzmieniu brakuje nieco szczegółowości i otwartości, ale to, co słyszymy, jest całkiem znośne i proporcjonalne. Nie ma sensu długo się rozpisywać – to nie są słuchawki audiofilskie i wyczynowe, ale na szczęście nie popadają w tanie efekciarstwo. Zasięg mógłby być lepszy – wycieczka do toalety (nawet najbliższej) będzie się wiązała z chwilową (chwila może być dłuższa, zależy to od naszych planów) utratą sygnału.

Apt-X

Za czasów pierwszych headsetów wystarczyło mono, i jakość empetrójki - by rozumieć rozmówcę w jednym uchu. Apetyt jednak rośnie w miarę jedzenia, więc pojawiło się stereo, jakość rosła i pojawił się kodek SBC (Sub-Band Codec). W chwili obecnej szczyt wyznacza kodeka apt-X.

Pomysł na algorytm jest dość leciwy - powstał 1980 jako element pracy doktorskiej Stephena Smytha, Irlandczyka pracującego na Queen’s University w Belfaście. Oryginalność jego pomysłu w przeciwieństwie do prac z Instytutu Fraunhofera polegała na unikaniu maskowania psychoakustycznego, w co „poszło” MP3.

Kodowanie apt-X najpierw znalazło klientów w branży radiowej, gdzie przyczyniło się do tworzenia zautomatyzowanych playlist - to właśnie dzięki apt-X rozpoczęło się zgrywanie na masową skalę na dyski twarde albumów o jakości CD. Nieustannie rozwijany od 1990 roku, stał się przemysłowym standardem w telewizji, stacjach radiowych, w produkcji i postprodukcji filmowej (nam się wydaje, że taki Spielberg, Lucas czy Cameron to używa bóg wie jakiego profesjonalnego sprzętu przewodowego by nic nie uronić z nagrania, a tam większość zabawek to wygodne bezprzewodówki...).

Niedawno apt-X zawędrował na rynek wymagającego sprzętu konsumenckiego. Powyższą informację dedykuję malkontentom, którym sama myśl o bezprzewodowości wyrywa wnętrzności - spora część tego, czym się zachwycacie na swoim luksusowym sprzęcie, w trakcie powstawania przeleciała się powietrzem chociażby z mikrofonu na rejestrator cyfrowy lub do komputera. Na dzień dzisiejszy rodzina kodeka składa się z czterech linii rozwojowych: apt-X, apt-X Enhanced, apt-X Live z 2007 roku i najnowszy apt-X Lossless, czyli skalowalny i zarazem bezstratny kodek z 2009 roku.

apt-X Enhanced - materiał kodowany może mieć rozdzielczość od 16 do 24 bit i format od 1 do 5.1+2 (te 2 to stereo) kanałów. Dla 16-bitowego sygnału stereofonicznego przepływność wynosi 384 kbit/s, a dla 5.1 kanałów 1024 kbit/s. Firma APTX odpowiedzialna za komercyjny rozwój produktu stoi na stanowisku, iż już przy przepływności 56 kbit/s jakość osiąga standard CD.

apt-X Live w zasadzie dotyczy mikrofonów i osprzętu towarzyszącego imprezom scenicznym – 24 bitowy sygnał przy kompresji 8:1 zachowuje dynamikę na poziomie 120 dB przy znikomych opóźnieniach i dużą odporność na zrywanie transmisji, gdy odbywa się ona w środowisku sprzyjającemu pojawianiu się błędów przesyłu.

apt-X Lossless wspiera kodowanie materiału do 24 bity/96 kHz, dopuszczając tzw. tryb hybrydowy dla sytuacji, gdy pojawiają się limity w możliwościach przesyłu i wtedy w krótkich odcinkach czasu koduje on „prawie bezstratnie”, zachowując nadal dynamikę na poziomie 120 dB przy paśmie do 20 kHz. Dzisiaj stosunkowo niewiele jest źródeł wspierających apt-X, co niechybnie zmieni się jeszcze w tym roku za sprawą takich firm jak: Apple, Arcam, Creative, Motorola, Nokia, Samsung, Sennheiser...

Waldemar (Pegaz) Nowak

CREATIVE WP-450

  • Produkowany Tak
  • Typ Otwarte
  • Poduszka Nauszne
  • Masa 114
  • Impedancja (Ω)* 132
  • Pasmo przenoszenia 5-31 000
  • Ergonomia Otwierają się jak nóż sprężynowy. Wygodne słuchawki do codziennego użytku w podróży i w pracy, znakomite do prowadzenia długich rozmów telefonicznych. Ograniczony zasięg (w porównaniu z konkurentami).
  • * W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona
 
 

Podstawowe dane

  • 450 zł Cena
  • Dystrybutor Creative Polska

Nasza ocena

  • Wykonanie: Oryginalna konstrukcja, nowoczesny wygląd i dobre materiały.
  • Brzmienie: Nienatarczywe, mało szczegółowe, ale przyzwoicie zrównoważone.
FOCAL Utopia

FOCAL
Utopia

Wiele (chociaż nie wszystkie) firm głośnikowych, na fali rosnącej popularności słuchawek, zajęło się również tą działką....

ULTRASONE Editon 12

ULTRASONE
Editon 12

Cena: 5 600 zł

SENNHEISER HD800S

SENNHEISER
HD800S

Cena: 6 500 zł

OPPO PM-2

OPPO
PM-2

Cena: 5 000 zł

HI-FI MAN HE-6

HI-FI MAN
HE-6

Cena: 5 700 zł

Audio - styczeń 2017

Strefa Magazynu

Audio 1/2017

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio