CREATIVE WP-450

CREATIVE WP-450
Słuchawki wszechstronne 

Słuchawek Creative WP-450 używałem zarówno do komputera, jak i do smartfona -  tym drugim przypadku są niezastąpione (mam tu na myśli bardziej koncepcję urządzenia wyposażonego w Bluetooth niż konkretny model), ale samochodu z tymi słuchawkami na głowie, w charakterze zestawu bezprzewodowego, raczej nie odważyłbym się prowadzić – za bardzo izolują od otoczenia.

W kartonie, poza samymi słuchawkami i instrukcją, był miękki woreczek i kabel USB do ładowania wbudowanego akumulatora. To wszystko. Mimo to Creative WP-450 są słuchawkami wszechstronnymi, pracują w środowisku Apple (iPod/iPhone/ iPad), Androida (testowane np. z Samsungiem Galaxy S2), Creative (ZEN M300), z laptopami i komputerami stacjonarnymi Mac i PC.

Za jakość streamingowanej muzyki odpowiada opisywany obok kodek apt-X, który potrafi więcej niż są w stanie przenieść przetworniki. W połączeniu ze smartfonem sprawdzają się znakomicie - przychodzące połączenia telefoniczne wyciszają płynnie muzykę i pauzują jej odtwarzanie.

Gdy decydujemy się na odebranie połączenia, wystarczy delikatnie nacisnąć dolną część obudowy - tak samo się rozłączamy. Nasz głos zbiera wbudowany, niemal niewidoczny mikrofon. Obsługę plików skupiono na górnej i bocznej części obudowy (play, pauza, kolejny/ poprzedni utwór), jest też oczywiście regulacja głośności.

Wystarczy kilka sekund, żeby słuchawki wyjąć jedną ręką z kieszeni, rozłożyć, założyć na głowę i odebrać połączenie. Ładowanie odbywa się przez micro-USB, pasuje tutaj większość współczesnych ładowarek telefonicznych. Jeżeli posiadamy starszy komputer, łatwo można go "odświeżyć" dokupując opcjonalny nadajnik BT-W1 pod USB.

Creative WP-450 to najwyższy model w ofercie Creative i musi sobie radzić również z... muzyką. Brzmieniu brakuje nieco szczegółowości i otwartości, ale to, co słyszymy, jest całkiem znośne i proporcjonalne. Nie ma sensu długo się rozpisywać – to nie są słuchawki audiofilskie i wyczynowe, ale na szczęście nie popadają w tanie efekciarstwo. Zasięg mógłby być lepszy – wycieczka do toalety (nawet najbliższej) będzie się wiązała z chwilową (chwila może być dłuższa, zależy to od naszych planów) utratą sygnału.

Apt-X

Za czasów pierwszych headsetów wystarczyło mono, i jakość empetrójki - by rozumieć rozmówcę w jednym uchu. Apetyt jednak rośnie w miarę jedzenia, więc pojawiło się stereo, jakość rosła i pojawił się kodek SBC (Sub-Band Codec). W chwili obecnej szczyt wyznacza kodeka apt-X.

Pomysł na algorytm jest dość leciwy - powstał 1980 jako element pracy doktorskiej Stephena Smytha, Irlandczyka pracującego na Queen’s University w Belfaście. Oryginalność jego pomysłu w przeciwieństwie do prac z Instytutu Fraunhofera polegała na unikaniu maskowania psychoakustycznego, w co „poszło” MP3.

Kodowanie apt-X najpierw znalazło klientów w branży radiowej, gdzie przyczyniło się do tworzenia zautomatyzowanych playlist - to właśnie dzięki apt-X rozpoczęło się zgrywanie na masową skalę na dyski twarde albumów o jakości CD. Nieustannie rozwijany od 1990 roku, stał się przemysłowym standardem w telewizji, stacjach radiowych, w produkcji i postprodukcji filmowej (nam się wydaje, że taki Spielberg, Lucas czy Cameron to używa bóg wie jakiego profesjonalnego sprzętu przewodowego by nic nie uronić z nagrania, a tam większość zabawek to wygodne bezprzewodówki...).

Niedawno apt-X zawędrował na rynek wymagającego sprzętu konsumenckiego. Powyższą informację dedykuję malkontentom, którym sama myśl o bezprzewodowości wyrywa wnętrzności - spora część tego, czym się zachwycacie na swoim luksusowym sprzęcie, w trakcie powstawania przeleciała się powietrzem chociażby z mikrofonu na rejestrator cyfrowy lub do komputera. Na dzień dzisiejszy rodzina kodeka składa się z czterech linii rozwojowych: apt-X, apt-X Enhanced, apt-X Live z 2007 roku i najnowszy apt-X Lossless, czyli skalowalny i zarazem bezstratny kodek z 2009 roku.

apt-X Enhanced - materiał kodowany może mieć rozdzielczość od 16 do 24 bit i format od 1 do 5.1+2 (te 2 to stereo) kanałów. Dla 16-bitowego sygnału stereofonicznego przepływność wynosi 384 kbit/s, a dla 5.1 kanałów 1024 kbit/s. Firma APTX odpowiedzialna za komercyjny rozwój produktu stoi na stanowisku, iż już przy przepływności 56 kbit/s jakość osiąga standard CD.

apt-X Live w zasadzie dotyczy mikrofonów i osprzętu towarzyszącego imprezom scenicznym – 24 bitowy sygnał przy kompresji 8:1 zachowuje dynamikę na poziomie 120 dB przy znikomych opóźnieniach i dużą odporność na zrywanie transmisji, gdy odbywa się ona w środowisku sprzyjającemu pojawianiu się błędów przesyłu.

apt-X Lossless wspiera kodowanie materiału do 24 bity/96 kHz, dopuszczając tzw. tryb hybrydowy dla sytuacji, gdy pojawiają się limity w możliwościach przesyłu i wtedy w krótkich odcinkach czasu koduje on „prawie bezstratnie”, zachowując nadal dynamikę na poziomie 120 dB przy paśmie do 20 kHz. Dzisiaj stosunkowo niewiele jest źródeł wspierających apt-X, co niechybnie zmieni się jeszcze w tym roku za sprawą takich firm jak: Apple, Arcam, Creative, Motorola, Nokia, Samsung, Sennheiser...

Waldemar (Pegaz) Nowak

CREATIVE WP-450

  • Produkowany Tak
  • Typ Otwarte
  • Poduszka Nauszne
  • Masa 114
  • Impedancja (Ω)* 132
  • Pasmo przenoszenia 5-31 000
  • Ergonomia Otwierają się jak nóż sprężynowy. Wygodne słuchawki do codziennego użytku w podróży i w pracy, znakomite do prowadzenia długich rozmów telefonicznych. Ograniczony zasięg (w porównaniu z konkurentami).
  • * W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona
 
 

Podstawowe dane

  • 450 zł Cena
  • Dystrybutor Creative Polska

Nasza ocena

  • Wykonanie: Oryginalna konstrukcja, nowoczesny wygląd i dobre materiały.
  • Brzmienie: Nienatarczywe, mało szczegółowe, ale przyzwoicie zrównoważone.
ULTRASONE Edition M

ULTRASONE
Edition M

Cena: 3 600 zł

GRADO RS1e

GRADO
RS1e

Cena: 3 400 zł

AUDIO-TECHNICA ATH-W1000Z

AUDIO-TECHNICA
ATH-W1000Z

Cena: 3 200 zł

SENNHEISER Orpheus HE-1

SENNHEISER
Orpheus HE-1

Cena: 250 000 zł

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio