TAGA HARMONY HTA-25

TAGA HARMONY HTA-25
Swing, swing...

Znana doskonale z niskobudżetowych kolumn Taga wzięła się niedawno za produkowanie wzmacniaczy - oczywiście w podobnym zakresie cenowym. Testowaliśmy już model HTA-700B, który doczekał się dwóch nowych wersji, w ofercie są też inne konstrukcje hybrydowe, a także w pełni tranzystorowe. W założonym zakresie poniżej 1000 zł nietrudno było znaleźć odpowiedniego zawodnika, problem polegał raczej na wyborze... bo licząc różne wersje, producent ma aż cztery propozycje.

Taga Harmony HTA-25 zaskakuje od samego początku, wygląda bowiem nie jak wzmacniacz hybrydowy, ale jak rasowy lampowiec.

Obudowa ma obniżoną przednią część, na której zainstalowano lampy, oraz charakterystyczną, wysoką "nadbudówkę" z tyłu. Można się łatwo pomylić, stawiając w ciemno, że to przestrzeń dla kompletu transformatorów - głośnikowych i sieciowego. W rzeczywistości mieści się tam tylko ten ostatni i wcale nie wypełnia tej przestrzeni, a jedynie delikatnie wystaje ponad sąsiadujące powierzchnie.

Taga Harmony HTA-25 ma jeszcze kilka innych efektownych cech, jedną z ważniejszych jest na pewno "oko" wskaźnika VU Metter, obrazującego poziom napięcia. Nieco na siłę, w ograniczoną powierzchnię frontu wtłoczono pokrętła regulacji niskich i wysokich tonów. Myślę, że wzmacniacz wyglądałby subtelniej bez nich, zwłaszcza że atrakcji w HTA-25 i tak nie brakuje. Nie zapomniano o wyjściu słuchawkowym (6,3 mm).

Nietypową postać maleńkiego przełącznika hebelkowego ma selektor wejść, a przesunięte na prawy skraj pokrętło głośności jest już klasyczne. Lampy zabezpieczono metalowymi koszyczkami, w związku z tym nie trzeba było budować dużej, ażurowej osłony, która zbyt mocno dociążyłaby (wizualnie) niewielki przecież wzmacniacz.

Srebrny front kontrastuje z lakierowanymi na czarno (wysoki połysk) boczkami i górną płytą. W firmie produkującej kolumny, stolarnia pracuje na pełnych obrotach, stąd niektóre elementy, jak np. górna ozdobna płyta nad pokrywą transformatora, są wykonane z MDF-u.

Tył wygląda skromnie - dwa komplety wejść RCA (dlatego do wyboru wystarczy dwupozycyjny hebelek) i jedna para zakręcanych wyjść głośnikowych.

Układ elektroniczny wzmacniacza Taga Harmony HTA-25 jest mieszanką technik tranzystorowych i lampowych. Całą końcówkę mocy zbudowano z półprzewodników, instalując na niewielkim radiatorze w okolicach środka skrzynki - dwie pary tranzystorów. Obwód push-pull wykorzystuje (dla każdego kanału) komplet popularnych elementów TIP41C/TIP42C.

Ścieżka sygnału rozpoczyna się jednak od maleńkiej płytki tuż przy gniazdach RCA, skąd napięcie jest przesyłane do przodu. Przedwzmacniacz jest "mieszanką" scalonych wzmacniaczy operacyjnych, które wykorzystano między innymi do budowy układów regulacji barwy, oraz lamp. Zastosowano lampy 6N1 (prawdopodobnie produkcji chińskiej) oraz rosyjskie 6P15 - pentody o konstrukcji bardzo zbliżonej do popularnych EL84.

Okazja, aby wejść w świat lamp z budżetem poniżej tysiąca złotych, nie trafi a się często, a jeżeli już, to tylko za sprawą Tagi. Choćby to była tylko przygoda "hybrydowa", cieszy i przyciąga uwagę.

Odsłuch

Wraz ze świadomą decyzją zakupu lampowca podąża zwykle akceptacja, czy wręcz zamiłowanie do charakterystycznego dźwięku konkretnego urządzenia. Tutaj nie musi rządzić moc, neutralność i dokładność, ale barwa, muzykalność i inne "wartości wyższe", tak jak je słyszą i rozumieją miłośnicy techniki lampowej. Czy jednak jest to możliwe w przypadku urządzenia tak taniego? I w dodatku hybrydowego, w którym lampy przedwzmacniacza "coś tam" od siebie dodają, ale zasadniczą charakterystykę kształtują tranzystory końcówki mocy?

Owszem, brzmienie wzmacniacza Taga Harmony HTA-25 prowadzą średnie tony, jednak kojarzyć je z "lampowością" byłoby już nieporozumieniem. Dźwięk jest wyrazisty, z wyraźnymi konturami i artykulacją; potrafi być chrapliwy, dobitny. Nie musi takimi elementami drażnić, raczej podkreśla wybrane wątki naturalności, choć nie są one uwypuklane w lampowym stereotypie.

Twardy dźwięk nie jest "wieczorowo-nastrojowy" i relaksujący, może być raczej pobudką albo substytutem mocnej, gorzkiej kawy. Więcej miękkości usłyszymy w zakresie niskotonowym, gdzie dyscyplina i dynamika są wyraźnie ograniczone, jednak poluzowany bas ma przyjemny charakter.

Podkręcanie rytmu i konturowość są zupełnie nie w jego stylu, co tworzy ciekawy kontrapunkt dla ofensywnego charakteru średnich tonów. W sumie dźwięk ma w sobie sporo energii i "swingu", jest jak najdalszy od nijakości, nudy i smutku, każda płyta zabrzmiała w nowy, specjalny sposób.

Szukanie tutaj jakiegokolwiek wzorca czy konotacji mija się z celem. Ani neutralność, ani lampowość, ani żadna inna jednoznaczna kategoria nie jest kluczem do brzmienia Tagi, która ma pomysł, jak grać po swojemu. Prawdę mówiąc, za sześćset złotych ma prawo grać, jak chce.

Radek Łabanowski

TAGA HARMONY HTA-25

  • Produkowany Tak
  • Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 8 ohm, 2x 16
  • Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 4 ohm, 2x 17
  • Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 1x 0,57
  • Stosunek sygnał / szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 72
  • Dynamika [dB] 84
  • Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 ohm) 30

Laboratorium

Moc jest tutaj niewysoka, ale niemal identyczna dla różnych wariantów obciążeń. Przy 8 omach Taga oferuje 16 W, a przy 4 omach zaledwie o 1 W więcej, i jest utrzymywana na tym samym poziomie przy obydwu kanałach wysterowanych jednocześnie.

Co ciekawe, czułość (0,57 V) jest znacznie niższa niż standardowo, ale i tak źródła liniowe będą w stanie dobrze współpracować z tą niewielką integrą. Poziom szumów jest najwyższy w całej grupie (-72 dB), można podejrzewać, że to kwestia stopnia lampowego.

Taga ma również niewielkie problemy w zakresie pasma przenoszenia (rys.1), być może kalibracja układów korekcji tonalnej nie jest idealna, stąd spadek w rejonie niskich i lekkie podbicie w obszarze wysokich rejestrów. Spadki -3 dB możemy wyznaczyć przy ok. 16 Hz i 30 kHz.

Zniekształcenia są wysokie, ich rozkład prezentuje rys. 2. Zdecydowanie najsilniejsza jest druga przy wysokich -53 dB, powyżej dominują już nieparzyste, widoczne od trzeciej aż do dziewiętnastej. Nadziei na zejście poniżej poziomu 0,1% z THD+N nie daje nam, niestety, wykres z rys. 3., na którym kumulują się wysokie szumy i zniekształcenia.

 
 

Podstawowe dane

  • 600 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Przyjemna kompozycja stali, szkła i mdf-u, konstrukcja hybrydowa z lampowo-scalonym przedwzmacniaczem i dyskretnymi końcówkami mocy.
  • Laboratorium: Niska moc (2 x 16 W), wysokie szumy i zniekształcenia, ograniczone pasmo.
  • Brzmienie: Mimo umiarkowanej dynamiki a także częściowo lampowej konstrukcji, lubi grać odważnie, twardym środkiem, bez subtelności.
TEAC NT-503

TEAC
NT-503

Japońska firma oferuje zarówno klasycznie wyglądający sprzęt Hi-Fi, jak i urządzenia nawiązujące do form studyjno- profe...

NAD D7050

NAD
D7050

Cena: 4 400 zł

MARANTZ HD-AMP1

MARANTZ
HD-AMP1

Cena: 5 000 zł

DENON DRA-100

DENON
DRA-100

Cena: 4 400 zł

WADIA Intuition 01

WADIA
Intuition 01

Cena: 30 000 zł

Audio - październik 2016

Strefa Magazynu

Audio 09/2016

Bez dwóch zdań - w numerze październikowym najważniejszy jest test duetów odtwarzacz CD / wzmacniacz, w cenie ok. 5000 zł za komplet. Klasyczne, ale i nowoczesne -...

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio