Na czym polega niesfazowanie kolumn i jaki jest tego wpływ na charakter brzmienia?

Na czym polega niesfazowanie kolumn i jaki jest tego wpływ na charakter brzmienia?

Akustyka

Pomyłka przy podłączaniu jednej z kolumn, polegająca na zamianie plusa z minusem (czy to przy gniazdach we wzmacniaczu, czy w kolumnie) powoduje, że kolumny pracują w tzw. przeciwfazie. Jakie są tego konsekwencje akustyczne?

Wyobraźmy sobie, że dostarczamy sygnał monofoniczny, czyli taki sam dla obydwu kanałów. W przypadku odwrócenia fazy jednej kolumny, kiedy sygnał ten powoduje ruch membrany głośnika w lewej kolumnie do przodu, membrana w kolumnie prawej rusza do tyłu. Dodatnie i ujemne ciśnienia teoretycznie zniosą się w miejscu odsłuchowym, o ile znajduje się ono w takiej samej odległości od obydwu kolumn.

W praktyce krótkie fale wysokich częstotliwości nie zniosą się, ale dotrą w mocno przesuniętych fazach, co zaburzy lokalizację pozornego źródła dźwięku, które w przypadku sygnału monofonicznego powinno powstać dokładnie pomiędzy kolumnami; skutecznie znosić się będą ciśnienia w zakresie niskich częstotliwości, co spowoduje poważne osłabienie basu.

W przypadku nagrań stereofonicznych basu też najczęściej będzie brakować, bo zwykle jest on rejestrowany w podobnym natężeniu i fazie w obydwu kanałach; wprawne ucho też szybko wychwyci zakłócenia w odtworzeniu sceny stereofonicznej, która będzie rozbita, chociaż na pierwszy rzut ucha... bardziej efektowna.

Równoczesne odwrócenie fazy w obydwu kanałach, nazywane odwróceniem fazy absolutnej, nie przynosi takich negatywnych efektów - membrany obydwu głośników znowu poruszają się synchronicznie, właściwie ze sobą współpracując. To, że zamiast np. ruchu do przodu, wykonują razem ruch do tyłu, wprowadza pewną zmianę w brzmieniu, ale uchwytną już tylko dla bardzo wprawnych uszu.

Pozostałe zagadnienia z tego tematu

Czym różni się "ciśnienie akustyczne" od "głośności"?

Dlaczego słuchawki, nawet mając bardzo niewielkie wymiary, potrafią przetwarzać najniższe częstotliwości, a kolumny głośnikowe mają z tym problem?

Czy jakość brzmienia słuchawek bezprzewodowych jest niższa od tych "na kablu"?

Co to są krzywe izofoniczne i charakterystyka "fizjologiczna"?

Dlaczego postuluje się, aby charakterystyka przetwarzania urządzeń była płaska, skoro charakterystyka czułości ucha ludzkiego płaska wcale nie jest?

Dlaczego w sprzęcie wysokiej klasy nie są stosowane korektory graficzne?

Jakie jest optymalne wytłumienie pomieszczenia odsłuchowego?

Jaka jest optymalna odległość kolumn od ścian pomieszczenia?

Jak należy ustawić zespoły głośnikowe względem miejsca odsłuchowego?

Jaki jest związek między wielkością zespołów głośnikowych a wielkością odpowiedniego dla nich pomieszczenia?

Jakie są podstawowe techniki nagraniowe i jakie są słyszalne rezultaty ich stosowania?

Co to jest kompresja - w studiu i w sprzęcie domowym - i czym się objawia?

Leksykon

Felietony

Reportaże i wywiady

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio