DENON AVR-1908

DENON AVR-1908
Czwórka do kinowego brydża

Denon każdego roku wprowadza serię nowych amplitunerów i natychmiast reaguje na wszystkie nowinki, jakie pojawiają się w tej dziedzinie. Wraz z generacją 08 przyszedł też czas na zmianę wzornictwa.

Przedni panel stał się bardziej obły za sprawą "wygięcia" w górnej części, zwiększyło się okno wyświetlacza, na który przerzucono rządek kilkunastu małych przycisków. W ten sposób udało się oczyścić dolną część frontu, chociaż słabo widoczne podpisy pod przyciskami nie ułatwiają orientacji, który do czego służy.

Wśród sygnałów wizyjnych Denon czuje się jak ryba w wodzie. Zestaw gniazd jest typowy, dwa wejścia HDMI i jedno wyjście, komponenty w stosunku 3 do 1, nie licząc już kompozytów i S-Video. Poprzez analogowe komponenty możemy doprowadzić dowolny sygnał aż do 1080i, w ramach wejść HDMI bez problemu obsłużymy nawet 1080p.

Największą zaletą tej konstrukcji są jednak wbudowane konwertery analogowo-cyfrowe (dla obrazu), dzięki którym sygnały z wejść analogowych zostaną wysłane do monitora przewodem HDMI. Rozdzielczość pozostaje jednak oryginalna (maksymalnie 1080i z komponentu), co oznacza, że AVR-1908 nie posiada skalera obrazu. HDMI to świeżutka wersja v1.3a, cechująca się wysoką przepływnością oraz teoretyczną obsługą SACD i DVD-Audio, w AVR-1908 uruchomiono tę drugą opcję.

Pakiet dekoderów surround jest standardowy, otrzymujemy wszystko, co już znamy, oprócz najnowszych inkarnacji DTS HD i Dolby TrueHD, przypisanych źródłom Blu-ray i HD-DVD. Budując system 5.1, wówczas nieużywaną parę końcówek można zaprząc do zasilania kolumn przednich w bi-ampingu.

Do celów automatycznej kalibracji Denon od lat stosuje moduł marki Audyssey, także firmowy system podłączeń obowiązuje w ramach stacji dokującej dla iPoda. Nie przewidziano obsługi drugiej strefy ani żadnych portów komunikacyjnych - redaktor instalator Rogóż byłby niepocieszony.

Znakomicie wygląda nadajnik zdalnego sterowania, w pierwszej chwili można nawet pomyśleć, że zaszła pomyłka i do skomplikowanego amplitunera dorzucono pilocik ze wzmacniacza stereo. Dowcip polega na ulokowaniu przycisków z obydwu stron (pod spodem jest specjalna klapka) i na codziennym widoku zostają tylko najpraktyczniejsze klawisze. Takie rozwiązanie rzeczywiście sprawdza się znakomicie.

Świetnym pomysłem konstrukcyjnym jest zintegrowanie wszystkich układów cyfrowych w ramach jednej płytki, tym razem jest to druk, na którym znajdują się gniazda HDMI. Sygnały audio dostarczane są za pomocą płytki-zwory, ulokowanej tuż obok. W górnej części widoczne są głównie scalaki wideo, obwody wejść i wyjść marki Silicon Image oraz procesor sterujący Altera MaxII, jak również również odpowiedzialny za konwersję audio (cyfrowo-analogową i analogowo- cyfrową) układ Analog Devices ADAU1328 (24 bit/192 kHz). Dekoder surround, wlutowany od spodu, to stosowany przez Denona procesor Sharc, także firmy Analog Devices.

Radiator to ładny, odlewany element z grubymi żeberkami, na którym rozplanowano czternaście tranzystorów (komplet Sanken 2SB1560/2SD2390 w każdym kanale).

Odsłuch

Denon jest chyba największym indywidualistą w zgromadzonej stawce, co jednak nie przeszkodzi mu w zdobyciu wielbicieli. W brzmieniu na pierwszy plan wysuwa się średnica, wcale nie ulepiona z miękkiej gliny, lecz konkretna, a czasami pełna żaru. Bez nieśmiałego głaskania, pełną parą, czasem ocierając się o metaliczność, Denon ciosa kolejne mocne dźwięki. Ekspresja, wybuchowość, ale do tego też dobra przejrzystość. W wersji wielokanałowej wszystko wydaje się bliskie, namacalne, przy odpowiednim poziomie głośności tylko chwile i centymetry dzielą nas od pędzącej po ekranie lokomotywy.

Jednocześnie optymalnie wyważony balans przestrzeni sprawia, że kanały efektowe nie absorbują zbyt mocno uwagi. Wysokie tony też nie są przesadzone; choć ich charakter jest zbliżony do średnicy, ofensywny i raczej jasny, to sam poziom jest w naturalnych proporcjach do pozostałej części pasma.

Z ćwiczeń stereo AVR-1908 wyszedł chyba z jeszcze lepszymi rezultatami, zadziorność i chwilowa porywczość średnicy wypada świetnie w kontraście z lekko przygaszoną - ale tylko na jej tle - górą, prezentując szybkie, konturowe, nasycone i do tego rozdzielcze brzmienie. Nie brak w nim podkreślonych instrumentów prowadzących, wokal nigdy nie chowa się w cień.

Bas jest elementem uzupełniającym, działa szybko i sprawnie, jakby pod dyktando średnicy, a nie odwrotnie. Dominuje wrażenie dużej dynamiki, z kolei niełatwo będzie Denona skłonić do okazania subtelności, ciepła i miękkości, dopiero wyraźnie rozmemłane nagrania uspokoją jego ruchy.

Radosław Łabanowski

DENON AVR-1908

  • Produkowany Tak
  • Ilość końcówek 7
  • Moc8 [W] 120
  • Wejścia / wyjścia video komp/HDMI
  • Skaler nie
  • Dekodery surround DD, DD EX, DPLIIx, DTS, DTS ES, DTS NEO:6, DTS 96/24

Laboratorium

Chociaż AVR-1908 4 omów (oficjalnie) nie obsługuje, to z 6 omami sobie radzi, produkując w takich warunkach więcej watów niż na 8 omach. W firmowej specyfikacji AVR-1908 powinien 120 W dostarczyć właśnie przy 6 omach, a przy 8 omach "jedynie" 85 W.

Jednak okazuje się, że Denon już przy 8 omach produkuje aż 128 W, oddając 2 x 110 W w konfiguracji stereofonicznej, chociaż już oczywiście mniej, bo 5 x 60 W przy wysterowaniu pięciu kanałów.

Poziom szumów nie zachwyca (S/N wynosi równe 83 dB), ale to wynik typowy dla tej klasy urządzeń, a dzięki wysokiej mocy wyjściowej dynamika osiąga 104 dB.

Pasmo przenoszenia (rys. 1) sięga niemal bez spadku (-0,2 dB) do 10 Hz, przy 100 kHz widać niecałe -3 dB.

Dominującym czynnikiem w rozkładzie harmonicznych z rys. 2 jest trzecia przy -79 dB, druga leży przy -86 dB, następne już poniżej -90 dB. Z rys. 3 odczytujemy, że przedział mocy z THD+N poniżej 0,1%, rozciąga się od 1 W do ponad 100 W.

 
 

Podstawowe dane

  • 2 400 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Atrakcyjny design, staranne rozplanowanie komponentów cyfrowych, gruby radiator dla końcówek opartych na dobrych Sankenach.
  • Laboratorium: Świeża specyfikacja HDMI 1.3a, konwertowanie wizyjnych sygnałów analogowych na cyfrowe - ale bez upskalingu, obsługa iPoda, dobra autokalibracja, bardzo wygodny pilot, brak drugiej strefy.
  • Brzmienie: Dominująca, ale i dobrze uporządkowana średnica. Duża dynamika, gęsta przestrzeń.
MONITOR AUDIO Platinum PL500 II

MONITOR AUDIO
Platinum PL500 II

Kiedy siedem lat temu firma Monitor Audio wprowadziła pierwszą generację serii Platinum, była to tyleż sensacja, co ruch...

YAMAHA RX-V681

YAMAHA
RX-V681

Cena: 3 000 zł

DENON AVR-X2300W

DENON
AVR-X2300W

Cena: 3 200 zł

YAMAHA RX-A2050

YAMAHA
RX-A2050

Cena: 7 000 zł

MARANTZ SR7010

MARANTZ
SR7010

Cena: 7 000 zł

Audio - październik 2016

Strefa Magazynu

Audio 10/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio