DENON AVR-1509

DENON AVR-1509
Tanio, taniej, wcale nie najgorzej

Amplituner wielokanałowy Denona w pobliżu 1000 zł jeszcze niedawno wydawał się rzeczą nierealną - kilka lat temu za podstawowy model Denona trzeba było zapłacić ponad 2000 zł. Poczekajmy jeszcze rok, a może pęknie i granica 1000 zł... Jednak, po co czekać?

AVR-1509, AVR-1709 i AVR-1909 tworzą niskobudżetowy fundament nowej oferty Denona. Łatwo się zorientować, że nowości mają dziewiątkę na końcu symbolu. Chociaż AVR-1509 jest w tym gronie najtańszy, to również on pozwala docenić pracę projektantów. Dużą część frontu zajmuje czarny panel udający ogromny wyświetlacz, oczywiście sama matryca jest już mniejsza, jednak sąsiednią powierzchnię wypełniają efektowne dodatki w postaci dyskretnych kontrolek i symboli przeróżnych systemów.

Przednia ścianka nie jest prostym płatem metalu, falująca powierzchnia prezentuje się nowocześnie. Jest tu sporo przycisków, ale całość wygląda subtelnie, bowiem udało się zamaskować dużą ich część na linii przejścia między obudową a pleksą wyświetlacza. Pozostałe przeniesiono w dół, gdzie znajduje się też wyjście słuchawkowe, podręczne wejście A/V (analogowe audio oraz kompozyt) oraz wejście dla mikrofonu kalibracyjnego. Współpracuje on z wykorzystywanym przez Denona systemem Audyssey MultEQ.

Firma ta dostarczyła jeszcze inny system, wyrównujący poziomy głośności z poszczególnych wejść. Zaciski głośnikowe mają solidną konstrukcję z zakręcanymi pierścieniami. Wyjść jest siedem, ale wynika to ze zdublowanej pary dla kanałów przednich, amplituner obsługuje format 5.1.

W takiej też postaci dostępne jest wielokanałowe wejście analogowe. Uzupełnia je pojedyncze wyjście dla subwoofera oraz aż sześć kompletów stereofonicznych (cztery wejścia, dwa wyjścia). Od strony cyfrowej także z rozmachem - aż cztery wejścia (po dwa koaksjalne i optyczne) oraz HDMI - dwa wejścia i jedno wyjście. HDMI akceptują wizję 1080p wraz z rozszerzoną paletą Deep Colour, ale dźwięk należy doprowadzić niezależnymi przewodami cyfrowym lub analogowym.

Jak wynika z instrukcji, AVR-1509 potrafi współpracować ze stacją dokującą dla iPoda, jednak połączenie należy wykonać klasycznymi przewodami analogowymi (obraz i dźwięk), dodając też specjalny kabelek sterujący i dopiero wtedy zyskując pełną funkcjonalność.

Ponieważ AVR-1509 jest amplitunerem 5.1, nie należy spodziewać się rewelacji w dziedzinie dekoderów surround, jednak praktyczny komplet Dolby Digital, DTS uzupełniony o Dolby ProLogic II oraz DTS 96/24 i DTS Neo: 6 na pewno wystarczy w większości sytuacji.

Wszystkie przetworniki cyfrowo-analogowe pracują z maksymalnymi parametrami 24bit/192kHz.

Odsłuch

W największym skrócie: jest dobrze, ale ostro. Denon nie głaszcze, nie lubi miękkich dźwięków i romantycznych klimatów. Niezależnie od przyjętego trybu - stereofonicznego czy kinowego - z urządzenia wyjeżdża nieskrępowana, przyprawiona solidną porcją chilli strawa. W ustawieniu dwukanałowym szybko staje się zrozumiałe, że za taki styl przede wszystkim odpowiada średnica, a nie sama góra pasma. Środek w wydaniu Denon stanowi przeciwieństwo dla Pioneera.

Przy takiej ekspresji, idącej w parze z szybkością i dynamiką, nie obyło się bez potknięć. Chwilami AVR-1509 jest nadpobudliwy, spłaszczając dźwięki, do których przedziera się metaliczność. Wszystko jednak toczy się w takim tempie, że i takie efekty można uznać za sprzyjające tworzeniu rytmicznego spektaklu. Na nadmiar basu nie będziemy narzekać, ale możemy docenić jego zwartość i dokładność. Zdecydowanie odważniej gra góra, wyszukująca detale z zakamarków nagrań i dodająca im świetlistości. Trudno powiedzieć, że wysokie tony są krystaliczne czyste, ale na pewno robią wrażenie obfitych.

Klimat nie ulega wielkiej transformacji w kinie domowym. O ile lubimy wybuchowość, dramaturgię, niepewność każdego kolejnego ruchu czy sceny, wówczas nie można chyba lepiej trafić. Denon zabiera się do wystrzałowych dźwięków z werwą, a próbki spokojniejszego materiału muzycznego czy filmowego przyjmuje, a raczej oddaje z pewną nerwowością.

Coś z niczego - metody poprawy MP3

W Denon AVR-1509, dla źródeł sygnału skompresowanego, np. z plików MP3, przygotowano układ "odzyskiwacza", który ma restaurować utracone informacje. MP3 oznacza utratę części danych z oryginału, można je jednak, przynajmniej częściowo, odzyskać. Są różne rozwiązania, niektóre, tak jak Sound Retriever, posługują się pełną automatyką, wystarczy włączyć układ a on już zrobi swoje. System nazwany Restorer, będący autorstwem Denona, wydaje się najbardziej rozbudowanym. Pozwala na optymalizację pracy w trzech trybach. Pierwszy służy do nagrań z utraconą górą pasma, drugi zajmuje się przywracaniem do dobrej kondycji obydwu skrajnych zakresów, trzeci, nazwany HQ, wkracza do akcji, gdy wydaje się zachwiana cała równowaga tonalna.

W przypadku Yamahy wykorzystano firmowy pakiet Cinema DSP, jeden z jego trybów zaprojektowano dla plików MP3, wyodrębniając klasyczne ustawienie dwukanałowe oraz wielokanałowe, w którym dźwięk nie tylko jest poprawiany, ale też uprzestrzenniany.

Akrobacji na skompresowanych plikach nie zabrakło także w amplitunerze Sony, gdzie wykorzystano również sekcję procesorów DSP, dokładając tryb Portable.

Radosław Łabanowski

DENON AVR-1509

  • Produkowany Tak
  • Ilość końcówek 5
  • Moc8 [W] 100
  • Wejścia / wyjścia video komp/HDMI
  • Skaler nie
  • Dekodery surround DD, DTS, DTS 96/24, DPLII

Laboratorium

Przy 8 omach producent gwarantuje moc 75 W a 100 W ma zostać osiągnięte przy obciążeniu 6 omowym. Oficjalnie AVR-1509 nie pracuje z impedancją 4 omową. W rzeczywistości Denon dostarcza równe 100 W do 8 omów, przy sterowaniu dwóch kanałów dobre 2 x 90 W albo (wyśmienite w tym teście i w tym zakresie cenowym) 5 x 56 W. Zawdzięczamy to mocnemu zasilaczowi.

Czułość to niemal klasyczne 0,26 V, pod względem poziomu szumów wynik 84 dB nie rozczarowuje. Wyznaczony dla mocy 1 W poziom zniekształceń THD+N wynosi dobre 0,071%, żadnych uwag nie można też mieć do charakterystyki przetwarzania, pokrywającej cały zakres 10 Hz do 100 kHz z tolerancją +/-3 dB.

W spektrum harmonicznych (rys.1) widać jedynie drugą i trzecią, których poziom to wciąż umiarkowane -81 dB oraz -82 dB.

 
 

Podstawowe dane

  • 1 200 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Bardzo ładne urządzenie, solidne zaciski głośnikowe, wydajny zasilacz, wytłumiona obudowa, końcówki na elementach dyskretnych.
  • Laboratorium: Format 5.1. Port dla stacji dokującej iPoda z układem poprawiającym dźwięk z MP3, rozbudowana sekcja podłączeń analogowych i cyfrowych, automatyczna kalibracja, bardzo wygodny pilot.
  • Brzmienie: Zawsze mocne, zdecydowane, choć czasami nerwowe i popadające w metaliczność. Dużo adrenaliny.
TEAC NT-503

TEAC
NT-503

Japońska firma oferuje zarówno klasycznie wyglądający sprzęt Hi-Fi, jak i urządzenia nawiązujące do form studyjno- profe...

YAMAHA RX-V681

YAMAHA
RX-V681

Cena: 3 000 zł

DENON AVR-X2300W

DENON
AVR-X2300W

Cena: 3 200 zł

YAMAHA RX-A2050

YAMAHA
RX-A2050

Cena: 7 000 zł

MARANTZ SR7010

MARANTZ
SR7010

Cena: 7 000 zł

Audio - wrzesień 2016

Strefa Magazynu

Audio 09/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio