YAMAHA RX-V463

YAMAHA RX-V463
Tanio, taniej, wcale nie najgorzej

Cztery niskobudżetowe amplitunery Yamahy zajęły przedział od 900 do 2 200 zł, ale schematyczne myślenie, że im drożej tym lepiej, nie musi się sprawdzić w odniesieniu do tegorocznej oferty.

W cenie oscylującej wokół 2000 zł ciężko upakować komplet najnowszych układów. Przesłanie najdroższego (z podstawowej grupy) RX-V663 jest czytelne - jako jedyny ma dekodery HD. Jeśli jednak dźwięk wysokiej gęstości i płyty Blu-ray nas (przynajmniej na razie) nie interesują, można spokojnie sięgnąć po tańsze modele RX-V563 oraz RX-V463, które mają przewagę nad droższym kuzynem w postaci portu USB.

I także w tym przypadku zróżnicowanie funkcjonalne obydwu modeli stanowi cenną podpowiedź: do mniejszych instalacji i pomieszczeń (czyli przecież niemal w każdej sytuacji) zupełnie wystarczy tańszy RX-V463, gdyż reprezentuje on format 5.1 i dedykowany mu pakiet dekoderów.

Ważnym punktem programu są przyciski funkcyjne Scene, które ułatwiają obsługę całego systemu, wywołując szereg zaprogramowanych wcześniej komend - stosownie do sytuacji i upodobań użytkownika. Nie trzeba nawet przystępować do mozolnej konfiguracji, amplituner wyjeżdża z fabryki z domyślnie przygotowanymi wzorcami na uniwersalne okazje.

Przedni panel, oprócz dość klasycznej klawiszologii (może z wyjątkiem sekwencyjnego wyboru źródeł za pomocą dwóch przycisków) ma wyjście słuchawkowe oraz panelik podręczny ze wspomnianym już USB oraz klasycznym zestawem A/V (RCA stereo oraz kompozyt).

Yamaha RX-V463 jest amplitunerem 5.1, ale dostajemy siedem par terminali głośnikowych (podwójne dla kolumn przednich), wszystkie z porządnymi, zakręcanymi końcówkami. Porty HDMI występują w proporcjach 2/1 i w towarzystwie bardziej rozbudowanego (trzy wejścia i jedno wyjście) komponentu. Zrezygnowano zupełnie z S-Video, ale jest kompozyt. Liczba gniazd analogowych audio zadowoli każdego.

Producent nie zapomniał również o cyfrowych koaksjalnym i dwóch optycznych, będą jednak rzadko używane, gdyż Yamaha potrafi pobrać sygnały audio z portu HDMI i podać je wprost na wewnętrzne dekodery surround - z takiej oczywistej możliwości skorzysta zapewne większość użytkowników, którzy nie chcą zawracać sobie głowy eksperymentami.

Wielopinowe złącze nazwane jest Dock, co sugeruje możliwość podłączenia stacji dokującej, jakże by inaczej, dla iPoda, ale to nie jedyna jego umiejętność. Dock (poprzez zewnętrzne przystawki, np. Bluetooth) potrafi przyjąć muzykę np. z telefonów komórkowych.

Zestaw dekoderów surround odpowiada pięciokanałowej konfiguracji końcówek mocy, obejmuje Dolby Digital, DTS oraz Dolby ProLogic II, z którymi współpracuje szereg procesorów DSP tworzących efekty w ramach firmowej rodziny Cinema DSP.

Odsłuch

Słuchając pierwszych taktów muzyki płynącej z Yamahy, trudno doznać objawienia czy nawet lekkiego oczarowania. Niestety, tak to już jednak bywa z urządzeniami, które aspirują do miana neutralnych. Akurat w przypadku tak taniego amplitunera nie może być oczywiście mowy o zachowaniu wzorowym, ale już brak skłonności do eksponowania poszczególnych podzakresów zasługuje na uwagę.

Aby to docenić, trzeba się do brzmienia prezentowanego przez Yamahę przyzwyczaić, a w zasadzie odzwyczaić od brzmienia wielu innych, bardziej spektakularnych niskobudżetowych urządzeń i systemów kina domowego. Yamaha też nabiera werwy - właśnie w seansach wielokanałowych. Do atutów RX-V463 należy zaliczyć również udaną perspektywę przestrzenną, nie nachalny, lecz dokładny rysunek źródeł oraz miękko wtapiające się w całość tony najwyższe.

Neutralność Yamahy nie jest oczywiście posunięta do tego stopnia, by bezwzględnie "karać" gorsze realizacje, dlatego warto na chwilę zatrzymać się także przy formacie MP3, który jest z racji obecności portu USB wyjątkowo łakomą propozycją. Dźwięk z poprawnie zakodowanych i nie zduszonych niską przepływnością plików jest żywy i wystarczająco przejrzysty.

Rozszerzenie uniwersalne

Źródłem sygnału dla współczesnych amplitunerów i całych systemów kina domowego stają się coraz częściej, obok obowiązkowego odtwarzacza DVD lub Blu-ray, przeróżnej maści odtwarzacze przenośne, telefony komórkowe, palmtopy czy komputery. Do niedawna za szczyt możliwości w tej dziedzinie uznawane były złącza dla stacji dokującej do iPoda oraz porty USB dla innych typów przenośnych grajków. Wszystko to wymuszało podłączenie odtwarzacza do samego amplitunera lub umieszczenie go w specjalnej podstawce.

Coraz większą popularność zdobywają jednak bezprzewodowe metody transmisji. Interfejsy Wi-Fi pojawiają się w droższych amplitunerach, ale nie mogą z marszu trafić do sprzętu tańszego. Stąd uniwersalne rozwiązania, widoczne choćby w testowanych amplitunerach Sony i Yamaha, polegające na zainstalowaniu jednego portu komunikacyjnego, który obsługuje kilka różnych przystawek. Trzeba je dokupić oddzielnie, wybierając np. moduł Bluetooth kompatybilny z każdym muzycznym telefonem komórkowym czy adapter dla iPoda lub innego, specyficznego odtwarzacza.

Otworem stoi również droga do komunikacji z komputerem czy bezpośrednio z siecią Internet. Nowoczesny amplituner zaczyna przypominać komputer domowy z niezliczoną ilością żyjących własnym życiem dodatków.

Radosław Łabanowski

YAMAHA RX-V463

  • Produkowany Tak
  • Ilość końcówek 5
  • Moc8 [W] 97
  • Wejścia / wyjścia video komp/HDMI
  • Skaler nie
  • Dekodery surround DD, DTS, DPLII

Laboratorium

Wyrównanie charakterystyki przenoszenia jest fenomenalne, przy granicznych 100 kHz poziom odbiega od referencyjnego o zaledwie 0,1 dB!

Moc wyjściowa zmienia się w zakresie 97 W do 43 W w zależności od konfiguracji podłączonych obciążeń. W stereo otrzymujemy dobre 2 x 80 W. Czułość wejść analogowych jest modelowa, wynosi 0,26 V. Szumy nie są rekordowo niskie, ale wstydu nie ma, są więksi słabeusze. Dynamika przekroczyła 100 dB, a zniekształcenia harmoniczne są minimalne.

Na rys.1 można zauważyć drugą przy -88 dB i doszukać się trzeciej przy -90 dB, dalej jest czysto. Można to podsumować najlepszym wśród testowanych urządzeń wynikiem THD+N (dla 1 W 0,056 %), który byłby jeszcze lepszy przy niższym poziomie szumów. Wysoki (czyli korzystny) jest też współczynnik tłumienia, wartość 50 jest rzadko przekraczana przez amplitunery wielokanałowe - nawet znacznie droższe.

 
 

Podstawowe dane

  • 1 250 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Nowoczesne, ale jednocześnie firmowe wzornictwo. Podobnie jak w droższych modelach dekodery Analog Devices, scalone końcówki mocy.
  • Laboratorium: Uniwersalny port rozszerzeń, złącze USB, wygodna funkcja Scene, pobieranie i dekodowanie dźwięku z HDMI.
  • Brzmienie: Neutralne, wyrównane, więcej emocji i werwy w kinie domowym, wszystko w porę i na swoim miejscu.
DENON AVR-X2300W

DENON
AVR-X2300W

Denon rozpoczął już tegoroczną wymianę amplitunerów, wprowadzając do sprzedaży trzy modele: AVR-X3300W, AVR-X2300W oraz...

PIONEER VSX-831

PIONEER
VSX-831

Cena: 2 500 zł

ARCAM AVR550

ARCAM
AVR550

Cena: 14 000 zł

ANTHEM MRX-720

ANTHEM
MRX-720

Cena: 13 800 zł

YAMAHA RX-V681

YAMAHA
RX-V681

Cena: 3 000 zł

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio