YAMAHA RX-A730

YAMAHA RX-A730
Z soczystym basem 

W tegorocznej odsłonie linia Aventage liczy już aż siedem modeli, podczas gdy tych tańszych ("zwykłych") jest w katalogu "tylko"pięć. Rety, to w sumie dwanaście! Czy na tym polega kryzys? Co może być specjalnego w serii Aventage, skoro wszyscy producenci amplitunerów przyzwyczaili nas do tego, że nawet tanie urządzenia są dzisiaj wyposażone po zęby?

W modelach Aventage postawiono na jakość konstrukcji mechanicznej i układów audio. Total Purity Concept składa się z szeregu rozwiązań. Amplitunery mają sobie dobrze radzić z różnorodnymi obciążeniami, w tym z obsługą 4-omowych impedancji.

Wzmacniacze są podłączone do niezależnych gałęzi zasilacza, który dba także o separację układów analogowych oraz cyfrowych. Tłumienie drgań wewnątrz przeniesiono na poziom radiatorów końcówek mocy, a wszystko to ma służyć osiągnięciu jak najlepszej jakości dźwięku.

Wejście podręczne ma nowoczesną formę, z gniazdem USB i HDMI na czele. Te ostatnie wyposażono także w protokół MHL dla wybranych smartfonów, pozwalający na transfer dźwięku, obrazu i sygnałów sterujących. USB współpracuje nie tylko ze zwykłymi nośnikami pamięci, ale również sprzętem Apple (iPod, iPad, iPhone).

Trzecie gniazdko w panelu podręcznym - RCA - przesyła analogowy obraz w formacie kompozyt. Podobne złącze znajdziemy u Pioneera, identyczna jest także stojąca za obydwoma rozwiązaniami koncepcja - chodzi o uzupełnienie o obraz transmisji ze sprzętu Apple.

Yamaha RX-A730 ma w sumie siedem gniazd HDMI (w tym jedno z przodu) - sześć wejść oraz jedno wyjście, a także kilka komponentów i kompozytów. W sekcji audio do dyspozycji oddano cztery wejścia RCA oraz jedną pętlę dla rejestratora; obszar cyfrowy audio zawiera po dwa wejścia optyczne i współosiowe.

Dowolność w operowaniu sygnałami wideo zapewnia wbudowany konwerter formatów, przetwornik analogowo-cyfrowy oraz skaler obrazu do wyjściowego formatu 4K. Yamaha ma aż dziewięć par terminali głośnikowych, dodatkowe pozwolą obsłużyć drugą strefę lub zrealizować promowaną przez producenta konfi gurację przestrzenną z wykorzystaniem dodatkowych głośników efektowych Presence. Z wyjściami głośnikowymi są powiązane dwa wyjścia dla aktywnych subwooferów.

Obsługa strefowa została ograniczona do sygnałów audio (brak wyjść dla obrazu); możemy albo przekierować sygnał z końcówek mocy, albo skorzystać z niskopoziomowej pary RCA.

Yamaha RX-A730 ma jednak coś, czego konkurenci mogą jej tylko pozazdrościć - mianowicie układ selektora impedancji, umożliwiający oficjalne podłączanie kolumn 4-omowych; wprawdzie tylko do zacisków przednich, ale jednak.

Dla posiadaczy sprzętu Apple przygotowano AirPlay. Moduł sieciowy ma również wbudowaną aplikację dla radia internetowego oraz możliwości odtwarzacza strumieniowego. Za nim oraz za wejściem USB kryje się obsługa szeregu plików - od MP3 poprzez WMA, AAC aż po Flac 24/192.

Odsłuch

Największą zaletą i elementem wyróżniającym brzmienie Yamahy jest połączenie dynamiki z charyzmatycznością. Muzyka jest zawsze żywa, często spontaniczna, zróżnicowana i wciągająca. Te cechy nie wiążą się jednak tym razem - co odróżnia Yamahę od konkurentów - z akcentowaniem wysokich częstotliwości i zajadłym podkreślaniem detalu. Wręcz przeciwnie: dominuje harmonia, płynność, pasmo wydaje się idealnie wyrównane, wszystkie rejestry proporcjonalnie uczestniczą w akcji, tworzą spójną całość, ale właśnie - jest i akcja, to nie jest brzmienie "statyczne".

Yamaha RX-A730 osiąga efekt zaangażowania przez neutralność, szybkość i przejrzystość. Nie naśladuje wysokotonowej ekspresji Pioneera, jednak w ogólnym ujęciu brzmi czysto i żywo. Góra pasma jest rozdzielcza, lecz często gładka, z jedwabistym połyskiem, nie dąży do stuprocentowej dosłowności.

Z tej grupy trzech amplitunerów Yamaha RX-A730 ma średnicę o najbogatszych barwach, z lekkim ociepleniem, co może przyciągnąć wielu słuchaczy, chcących uciec jak najdalej od suchości, chropowatości i ostrości. Bas jest uniwersalny, potrafi zadowolić zarówno niskimi zejściami, jak i dobrym rytmem.

Yamaha RX-A730w równym stopniu angażuje i relaksuje, emocjami chętnie obdziela zarówno materiał muzyczny jak i kinowe ścieżki dźwiękowe, trzymając jednak nerwy na wodzy.

YAMAHA RX-A730

  • Produkowany Tak
  • Ilość końcówek 7
  • Moc8 [W] 153
  • Moc4 [W] 156
  • Skaler 4K
  • Dekodery surround DD-True HD,DTS HD MA,DD,DD Plus,DD EX,DTS,DTS ES,DPL IIz,DTS Neo:6

Laboratorium

Yamaha zaskakuje potężną mocą zainstalowanych wzmacniaczy, 153 W przy 8 omach to jeszcze więcej niż oferuje Pioneer. W trybie dwukanałowym mamy 2 x 122 W, ale przy pięciu kanałach widać już kres wydajności wzmacniacza, i moc 5 x 48 W.

W RX-A730 producent zastosował selektor impedancji, którego zasługą jest możliwość pracy z 4-omowymi kolumnami. Wówczas otrzymujemy 2 x 124 W. Obciążenie 4-omowe można stosować tylko w kanałach przednich, stąd tylko dla nich wykonałem stosowne pomiary.

Czułość jest minimalnie niższa od standardu i wynosi 0,25 V. Szum sięga -82 dB, ale dzięki wysokiej mocy dynamika wynosi 104 dB. Pasmo przenoszenia (rys.1) jest jednym z lepszych, jakie można spotkać w amplitunerach, przy 10 Hz poziom wynosi -0,2 dB, a przy 100 kHz spadek nie przekracza -1 dB, niezależnie od obciążenia.

Najmocniejszym akcentem w spektrum zniekształceń (rys. 2) jest trzecia harmoniczna, osiągająca poziom -80 dB, druga leży przy -87 dB, a kolejne już znacznie poniżej -90 dB.

 
 

Testy porównawcze Audio

Podstawowe dane

  • 3 000 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: (Najtańszy) przedstawiciel serii Aventage, gdzie obok zaawansowanych funkcji położono nacisk na rozwiązania służące jakości dźwięku - niezależne zasilanie dla sekcji analogowej i cyfrowej, elementy tłumiące wibracje, okazała sekcja pięciu dwukanałowych przetworników DAC (32 bity/384 kHz).
  • Laboratorium: Dziewięć zacisków głośnikowych pozwala na różne konfiguracje siedmiu końcówek mocy - drugą strefę lub np. firmowy system DSP Presence. Autokalibracja, dekodery HD, konwerter formatów wizyjnych, skaler 4K. Dodatki sieciowe, w tym moduł odtwarzacza strumieniowego, aplikacja sterująca dla smartfonów, AirPlay. Odtwarza pliki Flac 24bity/192kHz. Selektor impedancji (pozwala podłączyć 4 omy) dla kanałów przednich.
  • Brzmienie: Płynne, gęste, dynamiczne, z wyrafinowaną górą i soczystym basem.
MONITOR AUDIO Platinum PL500 II

MONITOR AUDIO
Platinum PL500 II

Kiedy siedem lat temu firma Monitor Audio wprowadziła pierwszą generację serii Platinum, była to tyleż sensacja, co ruch...

YAMAHA RX-V681

YAMAHA
RX-V681

Cena: 3 000 zł

DENON AVR-X2300W

DENON
AVR-X2300W

Cena: 3 200 zł

YAMAHA RX-A2050

YAMAHA
RX-A2050

Cena: 7 000 zł

MARANTZ SR7010

MARANTZ
SR7010

Cena: 7 000 zł

Audio - październik 2016

Strefa Magazynu

Audio 10/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio