PIONEER
VSX-830

W ofercie Pioneera od modelu VSX-830 rozpoczyna się szaleństwo komunikacji sieciowej, a wraz z całą resztą układów wyłania się obraz urządzenia nowoczesnego, kompleksowo wyposażonego.

Nasza ocena

Wykonanie
Niedrogi, ale porządny amplituner, konwencjonalne końcówki mocy, mocny zasilacz, zaawansowana sekcja cyfrowa.
Funkcjonalność
Format 5.1, komunikacja Wi-Fi, LAN oraz Bluetooth, AirPlay plus DLNA i Spotify Connect, odczyt plików 24/192 i DSD128 tworzy świetny odtwarzacz strumieniowy. Część złącz HDMI z obsługą sygnałów 4K60p.
Laboratorium
Wysoka moc wyjściowa (2 x 115 W, 5 x 59 W), niski poziom szumów i zniekształceń.
Brzmienie
Błyszczące, detaliczne, otwarte, z energią i emocjami przesuniętymi w kierunku wyższych rejestrów
Artykuł pochodzi z Audio

Pioneer VSX-830 swoje waży i wygląda poważnie. Firma pozostaje przy formule wysokiej przedniej ścianki z dwoma dużymi pokrętłami (oczywiście regulacji głośności i wyboru źródeł) oraz szeregiem mniejszych przycisków (przypisanych głównie obsłudze tunera oraz trybom surround). Oprócz klasycznego sterownika, Pioneer udostępnia wciąż rozwijaną aplikację dla urządzeń z ekranami dotykowymi (Apple iOS oraz Android).

Na froncie jest wyjście słuchawkowe, wejście dla mikrofonu kalibracyjnego oraz pojedyncze złącze USB (typ-A) do obsługi sprzętu Apple oraz nośników pamięci. Amplituner jest nafaszerowany funkcjami odtwarzacza strumieniowego; na liście znalazły się standardy skompresowane (MP3, WMA, AAC), ale większą uwagę przyciągają oczywiście te bezstratne (opis w ramce obok).

Pliki audio możemy dostarczyć na nośnikach pamięci USB lub przesłać domową siecią. Pioneer VSX-830 jest zgodny z najpopularniejszym protokołem DLNA, ma też AirPlay i system Spotify Connect.

Komunikację, oprócz LAN, możemy powierzyć także bezprzewodowemu standardowi Wi-Fi (w tym również w odmianie Wi-Fi Direct) i uniwersalnemu Bluetooth.

Wygląd tylnej ścianki uświadamia, jak duże są obecnie kontrasty pomiędzy sferą funkcjonalną i przyłączeniową amplitunerów. Ta pierwsza rozwija się w imponującym tempie, druga - równie szybko zwija. Z tyłu nie ma więc tłoku, z wejść analogowych zostały jedynie dwa stereofoniczne wejścia RCA i dwa kompozytowe wejścia wideo (z jednym wyjściem tego typu). Dominują gniazda HDMI.

Pioneer VSX-830 ma sześć wejść i jedno wyjście tego typu. W materiałach producenta odnajdziemy informacje o wsparciu dla formatu zabezpieczeń HDCP 2.2 i sygnałów 4K60p, choć takie umiejętności mają trzy z sześciu wejść (oraz oczywiście wyjście). Wśród pozostałych HDMI nie ma już HDCP2.2, za to jedno takie złącze ma mobilny standard MHL.

Trzeba uznać dominację dwójki HDMI oraz LAN; być może niebawem będą one miały wyłączność. Trzy z sześciu wejść HDMI są zgodne z protokołem HDCP 2.2, jedno ma dodatek MHL.

Trzeba uznać dominację dwójki HDMI oraz LAN; być może niebawem będą one miały wyłączność. Trzy z sześciu wejść HDMI są zgodne z protokołem HDCP 2.2, jedno ma dodatek MHL.

Obsługa obrazu 4K oznacza przełączanie takich sygnałów, nie ma skalera ani konwertera analogowo-cyfrowego, źródła kompozytowe muszą poruszać się we własnym, analogowym świecie.

Są jeszcze wejścia cyfrowe audio - jedno współosiowe i jedno optyczne. Gdyby ktoś zrezygnował z systemu 5.1 na rzecz 3.1 albo stereofonii, może przekierować parę końcówek do bi-ampingu kanałów przednich, lewego i prawego.

Każdy z dwóch systemów bezprzewodowych ma dedykowaną, zewnętrzną antenę, co jest konieczne przy metalowej obudowie amplitunera. Pioneer skondensował na niewielkiej powierzchni obudowy płytkę z układami cyfrowymi. Podobnie jak w wielu modelach poprzedniej generacji, dekodowanie sygnałów surround powierzono procesorowi DSP Texas Instruments.

Przetworniki audio zmieściły się w jednym układzie AKM4588, w którym jest nie tylko osiem konwerterów cyfrowo-analogowych (24/192), ale także dwa analogowo-cyfrowe (24/96). Niezależny, niewielki moduł zajmuje się komunikacją bezprzewodową Wi-Fi oraz Bluetooth; jest to niemal ten sam układ (kosmetyczne różnice w oznaczeniach), jaki wykorzystuje także Denon.

Pliki wysokiej rozdzielczości Hi-Res to nie tylko domena wejścia USB, ale także modułu odtwarzacza sieciowego.

Odsłuch

Podobnie jak Denon, ale i z zauważalnymi różnicami, Pioneer stawia na ekspansywne, swobodne, zróżnicowane brzmienie. Jego gra jest często żywiołowa, atakująca, lecz potrafi też wprowadzić nastrój radosny i sporo luzu.

Pioneer sypie detalami, otwiera szeroką scenę, komunikuje się z nami bezpośrednio, nie będzie żadnej zasłony i mgiełki, ale nie będzie też jednostajnego wyostrzenia. Wyrafinowanie i precyzja nie są tu najważniejsze, ale nie można zarzucać VSX-830 prymitywizmu.

Spontaniczność wygrywa z cyzelowaniem szczegółów, lecz nie zniekształca, nie odbiera naturalności. W porównaniu z Denonem, Pioneer VSX-830 bardziej koloryzuje, podczas gdy konkurent gra bardziej jednoznacznie i konturowo. Jednocześnie to jednak

Pioneer ma wyraźniej wyeksponowaną górę pasma, stąd wypływa sporo metaliczności, doprawiającej wiele dźwięków w sposób dość prawdziwy, chociaż nie zawsze uprzejmy. Bas jest zwarty, krótki, nie wylewa się ani nie atakuje z przytupem, oczywiście wprowadzenie do akcji subwoofera może wiele zmienić.

Końcówki mocy: 5
Dekodery: Dolby TrueHD, DTS HD MA, DD EX, DTS ES, DPL IIz
Konwerter wideo: nie
Skaler obrazu: nie
Wejścia wideo: 6 x HDMI, 2 x kompozyt,
Wyjścia wideo: 1 x HDMI, 1 x kompozyt,
Wej./wyj. analogowe audio: 2 x RCA /-
Wej. podręczne: USB
LAN/WI-FI/BT tak/tak/tak
USB: 1 x przód
Wej. gramofonowe: nie
Wyj. na subwoofer: 2 x
Wej. wielokanałowe: nie
Wyj. wielokanałowe: nie
Wej. cyfrowe: 1 x coax, 1 x opt
Wyj. cyfrowe: nie
Wyj. słuchawkowe: tak
iPOD/iPhone/iPad: USB, AirPlay
Funkcje strumieniowe: DLNA, Spotify Connect
Flac: 24/192
DSD: DSD128
Obsługa II strefy: nie

Analogowe, oparte na elementach dyskretnych wzmacniacze oraz liniowy zasilacz wymagają dużej przestrzeni oraz efektywnego chłodzenia, w tym ostatnim pomagają wycięte w dolnej płycie, pod końcówkami mocy "okienka". Płytka cyfrowa, choć rozbudowana i zawierająca także moduły komunikacji sieciowej, zajmuje w porównaniu z sekcją analogową, znacznie mniej miejsca.

Analogowe, oparte na elementach dyskretnych wzmacniacze oraz liniowy zasilacz wymagają dużej przestrzeni oraz efektywnego chłodzenia, w tym ostatnim pomagają wycięte w dolnej płycie, pod końcówkami mocy "okienka". Płytka cyfrowa, choć rozbudowana i zawierająca także moduły komunikacji sieciowej, zajmuje w porównaniu z sekcją analogową, znacznie mniej miejsca.

Pliki górą

To już nie pierwsza generacja amplitunerów wielokanałowych, która tak mocno stawia na umiejętności w zakresie odtwarzania plików audio. Urządzenia, które wyrosły na gruncie dźwięku surround i sygnałów wideo, coraz częściej wyznaczają nowe ścieżki rozwoju urządzeń audio – w zakresie strumieniowania, dekodowania plików audio i nowoczesnej komunikacji bezprzewodowej.

Pioneer VSX-830, chociaż kosztuje mniej niż wiele dedykowanych odtwarzaczy strumieniowych, radzi sobie świetnie. Pracuje z plikami FLAC, ALAC i AiFF, w każdym przypadku w rozdzielczości do 24 bitów i częstotliwości próbkowania do 192 kHz.

Do tego dochodzi jeszcze DSD w odmianach 2,8224 i 5,6448 MHz. Szkoda tylko, że cięcia w zakresie wyjść praktycznie uniemożliwiają podłączanie wzmacniaczy stereo lub, co byłoby najbardziej emocjonujące, zewnętrznych przetworników DAC.

Andrzej Kisiel

Specyfikacja techniczna

PIONEER VSX-830
Rodzaj Amplitunery
Moc 8 [Ω] (1% THD+N, 1 kHz) [W] 2K 115
Moc 4 [Ω] (1% THD+N, 1 kHz) [W] 2K -
Wymiary: wys./szer./gł., W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona.
Laboratorium
Pioneer VSX-830 - pasmo przenoszenia.
Pioneer VSX-830 - pasmo przenoszenia.
VSX-830

Pioneer przygotował końcówki mocy, z których każda jest w stanie dostarczyć aż 128 W przy 8 Ω, o ile sama korzysta z pracy wspólnego zasilacza. W trybie dwukanałowym mamy wciąż bardzo wysokie 2 x 115 W, natomiast przy jednoczesnym obciążeniu wszystkich (pięciu) kanałów, dostajemy 5 x 59 W. Niestety, przynajmniej oficjalnie, amplituner nie pracuje z impedancją 4 Ω. W testowanej grupie VSX-830 można pochwalić za najlepszy odstęp od szumu (- 84 dB), co razem z wysoką mocą pozwala mu osiągnąć dyn amikę 105 dB.

Charakterystyka przenoszenia (rys.1) nie ujawnia problemów, przy 100 kHz spadek wynosi -2,4 dB. W spektrum zniekształceń (rys. 2) jedyną widoczną harmoniczną jest druga, również o niskim poziomie -87 dB. Pozostałe nie przebijają się już ponad -90 dB.

Już przy niskich wartościach mocy wyjściowej (od 0,7 W) zniekształcenia THD+N nie przekraczają 0,1% (rys. 3). Wyżej jest coraz lepiej, a w obszar przesterowania wzmacniacz wchodzi wyjątkowo łagodnie.

PIONEER testy
Live Sound & Installation kwiecień - maj 2020

Live Sound & Installation

Magazyn techniki estradowej

Gitarzysta kwiecień 2024

Gitarzysta

Magazyn fanów gitary

Perkusista styczeń 2022

Perkusista

Magazyn fanów perkusji

Estrada i Studio czerwiec 2021

Estrada i Studio

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Estrada i Studio Plus listopad 2016 - styczeń 2017

Estrada i Studio Plus

Magazyn muzyków i realizatorów dźwięku

Audio kwiecień 2024

Audio

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Domowe Studio - Przewodnik 2016

Domowe Studio - Przewodnik

Najlepsza droga do nagrywania muzyki w domu