PIONEER VSX-830

PIONEER VSX-830

W ofercie Pioneera od modelu VSX-830 rozpoczyna się szaleństwo komunikacji sieciowej, a wraz z całą resztą układów wyłania się obraz urządzenia nowoczesnego, kompleksowo wyposażonego.

Pioneer VSX-830 swoje waży i wygląda poważnie. Firma pozostaje przy formule wysokiej przedniej ścianki z dwoma dużymi pokrętłami (oczywiście regulacji głośności i wyboru źródeł) oraz szeregiem mniejszych przycisków (przypisanych głównie obsłudze tunera oraz trybom surround). Oprócz klasycznego sterownika, Pioneer udostępnia wciąż rozwijaną aplikację dla urządzeń z ekranami dotykowymi (Apple iOS oraz Android).

Na froncie jest wyjście słuchawkowe, wejście dla mikrofonu kalibracyjnego oraz pojedyncze złącze USB (typ-A) do obsługi sprzętu Apple oraz nośników pamięci. Amplituner jest nafaszerowany funkcjami odtwarzacza strumieniowego; na liście znalazły się standardy skompresowane (MP3, WMA, AAC), ale większą uwagę przyciągają oczywiście te bezstratne (opis w ramce obok). Pliki audio możemy dostarczyć na nośnikach pamięci USB lub przesłać domową siecią. Pioneer VSX-830 jest zgodny z najpopularniejszym protokołem DLNA, ma też AirPlay i system Spotify Connect.

Komunikację, oprócz LAN, możemy powierzyć także bezprzewodowemu standardowi Wi-Fi (w tym również w odmianie Wi-Fi Direct) i uniwersalnemu Bluetooth.

Wygląd tylnej ścianki uświadamia, jak duże są obecnie kontrasty pomiędzy sferą funkcjonalną i przyłączeniową amplitunerów. Ta pierwsza rozwija się w imponującym tempie, druga - równie szybko zwija. Z tyłu nie ma więc tłoku, z wejść analogowych zostały jedynie dwa stereofoniczne wejścia RCA i dwa kompozytowe wejścia wideo (z jednym wyjściem tego typu). Dominują gniazda HDMI.

Pioneer VSX-830 ma sześć wejść i jedno wyjście tego typu. W materiałach producenta odnajdziemy informacje o wsparciu dla formatu zabezpieczeń HDCP 2.2 i sygnałów 4K60p, choć takie umiejętności mają trzy z sześciu wejść (oraz oczywiście wyjście). Wśród pozostałych HDMI nie ma już HDCP2.2, za to jedno takie złącze ma mobilny standard MHL.

Trzeba uznać dominację dwójki HDMI oraz LAN; być może niebawem będą one miały wyłączność. Trzy z sześciu wejść HDMI są zgodne z protokołem HDCP 2.2, jedno ma dodatek MHL.

Trzeba uznać dominację dwójki HDMI oraz LAN; być może niebawem będą one miały wyłączność. Trzy z sześciu wejść HDMI są zgodne z protokołem HDCP 2.2, jedno ma dodatek MHL.

Obsługa obrazu 4K oznacza przełączanie takich sygnałów, nie ma skalera ani konwertera analogowo-cyfrowego, źródła kompozytowe muszą poruszać się we własnym, analogowym świecie.

Są jeszcze wejścia cyfrowe audio - jedno współosiowe i jedno optyczne. Gdyby ktoś zrezygnował z systemu 5.1 na rzecz 3.1 albo stereofonii, może przekierować parę końcówek do bi-ampingu kanałów przednich, lewego i prawego.

Każdy z dwóch systemów bezprzewodowych ma dedykowaną, zewnętrzną antenę, co jest konieczne przy metalowej obudowie amplitunera. Pioneer skondensował na niewielkiej powierzchni obudowy płytkę z układami cyfrowymi. Podobnie jak w wielu modelach poprzedniej generacji, dekodowanie sygnałów surround powierzono procesorowi DSP Texas Instruments.

Przetworniki audio zmieściły się w jednym układzie AKM4588, w którym jest nie tylko osiem konwerterów cyfrowo-analogowych (24/192), ale także dwa analogowo-cyfrowe (24/96). Niezależny, niewielki moduł zajmuje się komunikacją bezprzewodową Wi-Fi oraz Bluetooth; jest to niemal ten sam układ (kosmetyczne różnice w oznaczeniach), jaki wykorzystuje także Denon.

Pliki wysokiej rozdzielczości Hi-Res to nie tylko domena wejścia USB, ale także modułu odtwarzacza sieciowego.

Odsłuch

Podobnie jak Denon, ale i z zauważalnymi różnicami, Pioneer stawia na ekspansywne, swobodne, zróżnicowane brzmienie. Jego gra jest często żywiołowa, atakująca, lecz potrafi też wprowadzić nastrój radosny i sporo luzu. Pioneer sypie detalami, otwiera szeroką scenę, komunikuje się z nami bezpośrednio, nie będzie żadnej zasłony i mgiełki, ale nie będzie też jednostajnego wyostrzenia. Wyrafinowanie i precyzja nie są tu najważniejsze, ale nie można zarzucać VSX-830 prymitywizmu.

Spontaniczność wygrywa z cyzelowaniem szczegółów, lecz nie zniekształca, nie odbiera naturalności. W porównaniu z Denonem, Pioneer VSX-830 bardziej koloryzuje, podczas gdy konkurent gra bardziej jednoznacznie i konturowo. Jednocześnie to jednak Pioneer ma wyraźniej wyeksponowaną górę pasma, stąd wypływa sporo metaliczności, doprawiającej wiele dźwięków w sposób dość prawdziwy, chociaż nie zawsze uprzejmy. Bas jest zwarty, krótki, nie wylewa się ani nie atakuje z przytupem, oczywiście wprowadzenie do akcji subwoofera może wiele zmienić.

Końcówki mocy: 5
Dekodery: Dolby TrueHD, DTS HD MA, DD EX, DTS ES, DPL IIz
Konwerter wideo: nie
Skaler obrazu: nie
Wejścia wideo: 6 x HDMI, 2 x kompozyt,
Wyjścia wideo: 1 x HDMI, 1 x kompozyt,
Wej./wyj. analogowe audio: 2 x RCA /-
Wej. podręczne: USB
LAN/WI-FI/BT tak/tak/tak
USB: 1 x przód
Wej. gramofonowe: nie
Wyj. na subwoofer: 2 x
Wej. wielokanałowe: nie
Wyj. wielokanałowe: nie
Wej. cyfrowe: 1 x coax, 1 x opt
Wyj. cyfrowe: nie
Wyj. słuchawkowe: tak
iPOD/iPhone/iPad: USB, AirPlay
Funkcje strumieniowe: DLNA, Spotify Connect
Flac: 24/192
DSD: DSD128
Obsługa II strefy: nie

Analogowe, oparte na elementach dyskretnych wzmacniacze oraz liniowy zasilacz wymagają dużej przestrzeni oraz efektywnego chłodzenia, w tym ostatnim pomagają wycięte w dolnej płycie, pod końcówkami mocy "okienka". Płytka cyfrowa, choć rozbudowana i zawierająca także moduły komunikacji sieciowej, zajmuje w porównaniu z sekcją analogową, znacznie mniej miejsca.

Analogowe, oparte na elementach dyskretnych wzmacniacze oraz liniowy zasilacz wymagają dużej przestrzeni oraz efektywnego chłodzenia, w tym ostatnim pomagają wycięte w dolnej płycie, pod końcówkami mocy "okienka". Płytka cyfrowa, choć rozbudowana i zawierająca także moduły komunikacji sieciowej, zajmuje w porównaniu z sekcją analogową, znacznie mniej miejsca.

Pliki górą

To już nie pierwsza generacja amplitunerów wielokanałowych, która tak mocno stawia na umiejętności w zakresie odtwarzania plików audio. Urządzenia, które wyrosły na gruncie dźwięku surround i sygnałów wideo, coraz częściej wyznaczają nowe ścieżki rozwoju urządzeń audio – w zakresie strumieniowania, dekodowania plików audio i nowoczesnej komunikacji bezprzewodowej.

Pioneer VSX-830, chociaż kosztuje mniej niż wiele dedykowanych odtwarzaczy strumieniowych, radzi sobie świetnie. Pracuje z plikami FLAC, ALAC i AiFF, w każdym przypadku w rozdzielczości do 24 bitów i częstotliwości próbkowania do 192 kHz. Do tego dochodzi jeszcze DSD w odmianach 2,8224 i 5,6448 MHz. Szkoda tylko, że cięcia w zakresie wyjść praktycznie uniemożliwiają podłączanie wzmacniaczy stereo lub, co byłoby najbardziej emocjonujące, zewnętrznych przetworników DAC.

Andrzej Kisiel

PIONEER VSX-830

  • Rodzaj Amplitunery
  • Moc8 [W] 115
  • Moc4 [W] -

Laboratorium

Pioneer przygotował końcówki mocy, z których każda jest w stanie dostarczyć aż 128 W przy 8 Ω, o ile sama korzysta z pracy wspólnego zasilacza. W trybie dwukanałowym mamy wciąż bardzo wysokie 2 x 115 W, natomiast przy jednoczesnym obciążeniu wszystkich (pięciu) kanałów, dostajemy 5 x 59 W. Niestety, przynajmniej oficjalnie, amplituner nie pracuje z impedancją 4 Ω. W testowanej grupie VSX-830 można pochwalić za najlepszy odstęp od szumu (- 84 dB), co razem z wysoką mocą pozwala mu osiągnąć dyn amikę 105 dB.

Charakterystyka przenoszenia (rys.1) nie ujawnia problemów, przy 100 kHz spadek wynosi -2,4 dB. W spektrum zniekształceń (rys. 2) jedyną widoczną harmoniczną jest druga, również o niskim poziomie -87 dB. Pozostałe nie przebijają się już ponad -90 dB.

Już przy niskich wartościach mocy wyjściowej (od 0,7 W) zniekształcenia THD+N nie przekraczają 0,1% (rys. 3). Wyżej jest coraz lepiej, a w obszar przesterowania wzmacniacz wchodzi wyjątkowo łagodnie.

 
 

Podstawowe dane

  • 2 000 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Niedrogi, ale porządny amplituner, konwencjonalne końcówki mocy, mocny zasilacz, zaawansowana sekcja cyfrowa.
  • Funkcjonalność: Format 5.1, komunikacja Wi-Fi, LAN oraz Bluetooth, AirPlay plus DLNA i Spotify Connect, odczyt plików 24/192 i DSD128 tworzy świetny odtwarzacz strumieniowy. Część złącz HDMI z obsługą sygnałów 4K60p.
  • Laboratorium: Wysoka moc wyjściowa (2 x 115 W, 5 x 59 W), niski poziom szumów i zniekształceń.
  • Brzmienie: Błyszczące, detaliczne, otwarte, z energią i emocjami przesuniętymi w kierunku wyższych rejestrów
MONITOR AUDIO Platinum PL500 II

MONITOR AUDIO
Platinum PL500 II

Kiedy siedem lat temu firma Monitor Audio wprowadziła pierwszą generację serii Platinum, była to tyleż sensacja, co ruch...

YAMAHA RX-V681

YAMAHA
RX-V681

Cena: 3 000 zł

DENON AVR-X2300W

DENON
AVR-X2300W

Cena: 3 200 zł

YAMAHA RX-A2050

YAMAHA
RX-A2050

Cena: 7 000 zł

MARANTZ SR7010

MARANTZ
SR7010

Cena: 7 000 zł

Audio - październik 2016

Strefa Magazynu

Audio 10/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio