MICROMEGA CD-20 + IA-100

MICROMEGA CD-20 + IA-100

W odróżnieniu od Exposure i wielu innych specjalistycznych audiofilskich producentów, Micromega zdobyła renomę nie dzięki wzmacniaczom, ale odtwarzaczom CD - serii Stage, wprowadzonej na początku lat 90. Na przełomie stuleci o francuskiej marce nieco ucichło, ale kilka lat temu odnowiono wizerunek firmy, w którym pojawił się symbol HD. Chociaż kojarzy się on przede wszystkim z obrazem, to określenie High Definition można przecież stosować w odniesieniu do każdego sprzętu i wykorzystać zachwyty nad obrazem nowej generacji. Za rok zobaczymy może 3D Audio…

CD-20

Oferta Micromegi składa się z trzech zestawów odtwarzaczy i wzmacniaczy stereo. Dołączył do nich także wielokanałowy amplituner (paradoksalnie bez dekoderów HD) oraz, całkiem niedawno, odtwarzacz plików. Niskie obudowy urządzeń wykonywane są w całości z aluminium, górna pokrywa (zespolona z bokami) jest anodyzowana, front ma "drapaną" powierzchnię.

Micromega CD-20 to model środkowy, pozycjonowany pomiędzy najtańszym CD-10 a topowym CD-30. Niebieski, przyjemny dla oka, wyświetlacz zdradza także możliwości urządzenia w ramach wyświetlania informacji CD-Text. Przedni układ elementów jest klasyczny, z szufladą z jednej oraz matrycą i przyciskami z drugiej strony.

Mimo to całość prezentuje się nowocześnie i subtelnie, co jest głównie zasługą cienkiej, udającej wręcz mechanizm szczelinowy szuflady - z wąskiego zagłębienia wyjeżdża jednak tacka napędu. W testowanym już w "Audio" odtwarzaczu CD-10 było sporo niewykorzystanej przestrzeni. Tym razem farszu w obudowie Micromega CD-20 jest więcej, choć wciąż nie ma tłoku.

W Micromega CD-20 zastosowano dedykowany napęd CD (mechanika oraz optyka Sony), elektronikę kupiono od Philipsa, a program sterujący i korygujący błędy odczytu to autorskie opracowanie Micromegi. Prawdziwą metamorfozę względem tańszego CD-10 przeszedł zasilacz - układ jest bardzo rozbudowany, zawiera aż dwa transformatory (jeden z nich przyporządkowano sekcji cyfrowej - z rdzeniem typu R-Core) i baterię wysokiej jakości kondensatorów filtrujących Wima.

Komplet układów cyfrowych oraz wyjść analogowych znalazł się na pojedynczej płytce za transportem. W roli przetwornika cyfrowo-analogowego występuje, podobnie jak w tańszym modelu CD-10, układ Analog Devices AD1853 - wielobitowy konwerter o rozdzielczości 24 bitów i próbkowaniu 192 kHz. Co ciekawe, ma on zintegrowany algorytm upsamplujący oraz regulację poziomu głośności.

Niestety, z tej ostatniej funkcji konstruktor odtwarzacza Micromega CD-20 nie skorzystał. Za konwersję I/U oraz wzmocnienie i buforowanie wyjść analogowych odpowiadają wzmacniacze operacyjne wykonane w technice SMD. Filtr dolnoprzepustowy 3. rzędu pracuje przy wysokich 75 kHz.

IA-100

Trzy wzmacniacze zintegrowane Micromegi są z zewnątrz podobne do siebie jak trzy krople wody. Tak jak w przypadku odtwarzaczy, najłatwiej rozróżnić je odczytując symbole. Schemat obejmuje niewielkie pokrętło głośności, niebieski wyświetlacz oraz sześć małych przycisków. Nie ma tu klasycznego potencjometru, wskazania głośności sygnalizowane są przez wyświetlacz, który informuje także o symbolu wybranego źródła.

Przedni panel Micromega IA-100 zawiera wyjście słuchawkowe i wejście dla sprzętu podręcznego. Wyjścia głośnikowe wykonano na eleganckich zaciskach, podobnych do WBT. Wśród pięciu wejść RCA mamy jedno gramofonowe - z korekcją dla wkładek MM. Sekcję wejść uzupełniono pętlą rejestratora. Jest też wyjście z przedwzmacniacza i wejście na końcówki mocy - obydwa w niezwykłej formie 2.1.

Oznacza to możliwość daleko idącej integracji Micromegi IA-100 z systemami wielokanałowymi, współpracę z procesorem surround także z uwzględnieniem sygnałów LFE. Ich transfer przez wzmacniacz jest uzasadniony: jeśli słuchamy muzyki w stereo, a więc nie korzystamy z opcji pobierania sygnałów z zewnętrznego procesora, Micromega potrafi wykorzystać istniejące połączenie z subwooferem, zasilając go sygnałem z dowolnego wejścia, np. odtwarzacza CD.

Sterowanie mikroprocesorowe otwiera drogę do niemal dowolnej konfiguracji wejść liniowych i zmian w ich nazwach. IA-100 może również sterować iPodem podłączonym przez zewnętrzną stację dokującą, w tym celu wzmacniacz wyposażono w gniazdo RS-232, które spełnia także rolę portu dla systemów sterowania. Najmniejsza integra IA-60 ma moc 60 W, testowany Micromega IA-100 - 100 W, a topowy IA-180 - aż 180 W.

W przypadku tego ostatniego sposobem osiągnięcia tak wysokiej mocy wyjściowej są cyfrowe końcówki mocy, jednak dwa tańsze wzmacniacze opierają się na klasycznych modułach analogowych. Szeroki radiator jest tu miejscem montażu scalonych układów National Semiconductor LM3886T. W integrze IA-60 każdy kanał obsługiwany jest przez jeden układ LM3886T, podczas gdy w Micromega IA-100 posłużono się dwoma takimi elementami.

Końcówki mocy wraz z elementami zasilacza zajmują jedną drukowaną płytkę, obok której zmieścił się duży transformator toroidalny, dostarczający energię tylko do stopni końcowych. Drugi transformator (z rdzeniem R-Core) zasila pozostałe układy. Moduł przedwzmacniacza oddzielono od końcówek i przysunięto do tylnej ścianki, dzięki czemu gniazda wejściowe wlutowano bezpośrednio na płytkę z przekaźnikami. Miejsce klasycznego potencjometru głośności zajął układ scalony - zintegrowana drabinka rezystorowa Cirrus Logic CS3310.

ODSŁUCH

Chociaż w pomiarach wzmacniacz Micromegi IA-100 wcale nie generuje szerokiego i wysokiego spektrum harmonicznych, to system gra w sposób ożywiony, bezpośredni i nasycony - nawiązujący do tego, co można usłyszeć z wielu urządzeń lampowych. Dobrych i nie tanich. Z drugiej strony możliwości Micromegi są na tyle oryginalne, że ciężko byłoby chyba znaleźć tu lampowego konkurenta (z krwi i kości), który zapewniłby nie tylko tak ładną barwę, ale też swobodę w wymiarze natężenia (kosztując przy tym tyle co IA-100).

Francuski system potrafi wykazać się dobrą szybkością, dokładnością, a przy tym nie robi tego mechanicznie - tchnie życie do wielu nagrań. W porównaniu z Exposure nie jest tak skoncentrowany i energetyczny, ale potrafi być delikatniejszy i zniuansowany; nie ma tu "neutralnej potęgi" Denona, jednak pozostaje dobra dynamika, większe zaangażowanie.

Średnica Micromegi jest lekko wypchnięta do przodu, nie ma tu asekurowania się ani dostojeństwa, nie pojawia się jednak ani natarczywość, ani spłaszczenie, bo jest dobra plastyczność i lekkość z odrobiną miękkości - której nie chciał lub nie umiał okazać nam Exposure, budując emocje na bazie mocnych, twardych dźwięków. Zestaw Micromega CD-20 + IA-100 trochę czaruje w wyrafinowany, inteligentny sposób, dając jednocześnie solidny kawał naturalnego dźwięku.

Góra pasma bywa lekko wycofana, ale dobrą selektywnością i bogactwem najdrobniejszych detali spokojnie to nadrabia i nigdy nie tonie w otchłani grubszych dźwięków nisko-średniotonowych (o ile samo nagranie jest "normalne"). W kwestii dynamiki i precyzji można by chcieć jeszcze więcej, lecz poruszamy się cały czas w zakresie kompromisu.

Nie tracimy szczegółów, a zyskujemy delikatność, odfiltrowanie najostrzejszych szpilek. Nie jest to brzmienie "dosłowne", przez co łatwiej przychodzi mu absorbowanie niedoskonałości niektórych gorszych nagrań tak, aby wyciągnąć znich przede wszystkim walory czysto muzyczne. Podobnie bas - nie bije rekordów, lecz wpisuje się w brzmienie spójne i zwinne.

MICROMEGA CD-20 + IA-100

  • Produkowany Tak

Laboratorium

W symbolu wzmacniacza producent zakodował jego moc wyjściową przy obciążeniu 4 omów, kiedy to z IA-100 powinno popłynąć 100 W - i tak właśnie się dzieje, w naszych pomiarach wzmacniacz uzyskuje 103 W. Moc dla 8 omów jest znacznie niższa i kształtuje się na poziomie 58 W. Chociaż nie jest to, tak jak u Denona czy Pioneera, układ dual-mono, to Micromega całkiem sprawnie radzi sobie przy dwóch obciążonych kanałach, kiedy to moc sięga 2 x 53 W przy 8 omach oraz 2 x 94 W przy 4 omach. 

Czułość urządzenia wynosi wzorcowe 0,2 V, szumy są - niestety - wysokie (-79 dB), więc przy nie najwyższej mocy wyjściowej dynamika też nie poraża - sięga 97 dB. 

IA-100 szczyci się natomiast jednym z najbardziej liniowych wykresów pasma przenoszenia (rys. 1), spadki mają wartość zaledwie -0,2 dB przy 10 Hz i -0,3 dB przy 100 kHz. Równie imponująco przedstawia się wynik pomiaru zawartości zniekształceń harmonicznych (rys. 2). Swoją obecność nieśmiało zaznacza tutaj w zasadzie wyłącznie trzecia harmoniczna, którą dojrzymy ponad poziomem szumów, przy wciąż niskich -92 dB. 

THD+N (rys. 3) poniżej 0,1 % utrzymywane są w zakresie 0,7 W - 49 W dla 8 omów oraz 1,3 W - 91 W dla 4 omów.

 
 

Podstawowe dane

  • 4 000 zł Odtwarzacz CD
  • 4 000 zł Wzmacniacz Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie:

    Odtwarzacz: Oryginalny, nowoczesny projekt, dedykowany mechanizm, rozbudowany zasilacz, niezła sekcja cyfrowa.

    Wzmacniacz: Końcówki mocy na układach scalonych, oddzielny wzmacniacz dla wyjścia słuchawkowego, zaawansowana regulacja głośności. Nowocześnie i elegancko.

  • Laboratorium:

    Odtwarzacz: Lekkie, czyste, bez przerysowań i zamglenia, lekko zaokrąglone.

    Wzmacniacz: Bez twardej dynamiki, kulturalnie zaangażowane, zróżnicowane i przejrzyste, z ważną rolą plastycznej, lekko zmiękczonej średnicy. Umiarkowana moc wyjściowa przy 8 omach, prawie dwa razy wyższa przy 4 omach, niskie zniekształcenia, wyższy szum.

  • Brzmienie:

    Odtwarzacz: CD-text, pilot... jest.

    Wzmacniacz: Nowoczesny układ sterowania, wejście dla odtwarzacza przenośnego, stacji dokującej dla iPoda, wejścia i wyjścia subwooferowe z funkcją integrującą wzmacniacz z systemem wielokanałowym.

MARANTZ CD6006 + PM6006

MARANTZ
CD6006 + PM6006

Szóstka jest dla Marantza szczęśliwa. Nie tylko urządzenia z serii 6000, ale także wiele starszych projektów, jak choćby...

VINCENT CD-400 + SV-400

VINCENT
CD-400 + SV-400

Cena: 5 300 zł

YAMAHA CD-N301 + A-S701

YAMAHA
CD-N301 + A-S701

Cena: 4 600 zł

VELA AUDIO CD+AMP

VELA AUDIO
CD+AMP

Cena: 5 000 zł

TEAC PD-301+AI-301DA

TEAC
PD-301+AI-301DA

Cena: 5 000 zł

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio