ARCAM rPack

ARCAM rPack
Kieszonkowiec 

Po podpięciu przetwornika rPAC do laptopa HP Pavilion dv7, driver "daka" został automatycznie załadowany i w okienku dialogowym pojawiła się informacja "Arcam USB Audio 1.0", co mówi o tym urządzeniu naprawdę sporo - to bowiem DAC z pojedynczym wejściem USB 24/96. Dodatkowo wbudowano wzmacniacz słuchawkowy, a konieczna w takiej sytuacji regulacja wzmocnienia działa również na wyjściu liniowym.

Kiedy po raz pierwszy zobaczyłem przetwornik Arcam rPAC, westchnąłem z zachwytu. Jest maleńki, ale ma fantastycznie zaprojektowaną obudowę z aluminiowych elementów. Pod spodem znajduje się gumowa "stopa", która nie pozwala się temu maleństwu ślizgać (podobnie jak w rDAC-u). W komplecie otrzymujemy "saszetkę", w której możemy go nosić nawet w kieszeni.

Arcam rPAC jest zasilany z łącza USB napięciem 5 V DC. Gniazdo znalazło się na krótszej, tylnej ściance, razem z parą gniazd RCA - stereofonicznym wyjściem analogowym.

Z "przodu" mamy z kolei gniazdo słuchawkowe mini-jack (3,5 mm). Na górnej ściance są dwa małe przyciski, którymi regulujemy siłę głosu. Przednią krawędź przecina pionowo okienko diody LED. To dioda wielobarwna - kolor zielony sygnalizuje synchronizację z nadajnikiem (komputerem), czerwona - jej brak, a pomarańczowa - tryb "mute".

Arcam rPAC to urządzenie "plug-n`play", tj. niewymagające instalacji żadnych sterowników, niczego - po prostu podłączamy go do komputera, a sterownik instaluje się automatycznie. I chyba to była główna przyczyna ograniczenia częstotliwości próbkowania sygnału wejściowego do 96 kHz. Dla 192 kHz trzeba by bowiem zainstalować osobny driver. A wielu ludzi nie chce mieć z tym nic wspólnego.

Wnętrze pokazuje, że wyjątkowa uwaga, jaką Arcam poświęcił wyglądowi urządzenia, dotyczy również układu. Na wejściu USB pracuje duży procesor DSP XMOS, stosowany w wielu high-endowych "dakach", zdolny zdekodować sygnał do 32 bitów i 384 kHz, w zależności od oprogramowania. Tutaj to wejście asynchroniczne 24/96, układ ma własny zegar taktujący.

Zdekodowany sygnał przesyłany jest w postaci I2S do kości C/A - Burr Browna PCM5102. To nowoczesny układ "all-in-one" o dynamice 112 dB i częstotliwości próbkowania od 8 do 384 kHz (do 32 bitów). Ma zintegrowany układ wyjściowy, wraz z DC-serwo, dlatego sygnał z niego jest podawany bezpośrednio na wyjście.

Bardzo dobrze rozwiązano sprawę jego taktowania - choć w środku "zaszyto" służącą do tego pętlę PLL, to jednak inżynierowie Arcama postawili na znacznie lepsze rozwiązanie - dwa osobne zegary dla rodzin 44,1 i 48 kHz. Wyjście słuchawkowe jest zasilane osobnym, małym scalakiem.

Odsłuch

Jego wymiary oraz stojąca za nim filozofia "plug-n`play" w połączeniu z trendami rynkowymi podpowiadają, że jedną z głównych dziedzin, w których Arcam rPAC znajdzie zastosowanie, będzie dekodowanie sygnału z komputera i odsłuch przez słuchawki (skoro już oferuje taką opcję za tak niewielkie pieniądze). Zatem zacznę od nich.

Podłączając słuchawki o wysokiej impedancji od razu dowiemy się, że nie tędy droga - wzmacniacz słuchawkowy w przetworniku Arcam rPAC był optymalizowany po kątem niskich impedancji, bowiem takie właśnie słuchawki robi się po to, aby dobrze współpracowały z urządzeniami przenośnymi. Dlatego podłączenie K701 AKG przeniosło nas w inne rejony.

Dźwięk był głębszy i zrównoważony, choć przeciętna selektywność wskazuje ostatecznie na niewysoką cenę urządzenia. Najważniejszą zaletą jest spójność i koherencja. Nic w tym dźwięku nie drażni, nie ciąży, nie "przycina" - jest po prostu przyjemnie. Góra pasma zaokrąglana nie jest superprecyzyjna, ale nie wadzi.

Podobnie jest na wyjściu liniowym. Zakładam, że będzie wykorzystywane z aktywnymi głośniczkami postawionymi na biurku czy stoliku z komputerem, i to od razu zdejmuje z Arcama rPAC wiele zobowiązań. W takim otoczeniu brytyjski przetwornik będzie po prostu na swoim miejscu.

ARCAM rPack

  • Produkowany Tak
  • Regulacja wyjścia Tak
  • Wejście cyfrowe USB
  • Bity / częstotliwość 24/96
  • Słuchawki Tak
  • Wyjścia analogowe RCA
 
 

Podstawowe dane

  • 800 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Piękne maleństwo - elegancki wygląd i nowoczesny układ.
  • Funkcjonalność: Tylko jedno wejście - USB 24/96, ale jest też wzmacniacz słuchawkowy i regulacja poziomu (również na wyjściu liniowym).
  • Brzmienie: Gęste, plastyczne, bez wyostrzeń.
MONITOR AUDIO Platinum PL500 II

MONITOR AUDIO
Platinum PL500 II

Kiedy siedem lat temu firma Monitor Audio wprowadziła pierwszą generację serii Platinum, była to tyleż sensacja, co ruch...

WADIA di322

WADIA
di322

Cena: 12 900 zł

CARY DAC 100

CARY
DAC 100

Cena: 11 000 zł

CHORD ELECTRONICS Mojo

CHORD ELECTRONICS
Mojo

Cena: 2 500 zł

Audio - październik 2016

Strefa Magazynu

Audio 10/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio