GRADO PS500e

GRADO PS500e

Ostatnio wokół słuchawek dzieje się chyba najwięcej w całej ich historii. Dla nowojorczyków czas z Grado płynie wolniej... Amerykańskie słuchawki wyglądają, jakby ktoś wyniósł je z wojskowej radiostacji. Nie każdemu to jednak przeszkadza, wielu lubi taki styl, który kojarzy się z solidnością i czasami, gdy nie było tych wszystkich "gadżetów".

Podstawowa i najzasobniejsza seria Grado - Prestige - często gości w naszych testach. Z kolei gama Professional, do której należą Grado PS500e, jest znacznie krótsza, ale "pięćsetki" to gorąca nowość. PS500e wyrosły z modelu PS1000, prawie dwa razy droższego. Jeżeli spojrzeć szerzej - jest to swoista hybryda łącząca różne elementy modeli SR (choćby 325e) z PS1000. Z tych pierwszych przejęto kształt i kompaktowe rozmiary muszli, z Reference oraz PS1000 - niektóre materiały, determinujące przeznaczenie i specyfikę brzmieniową słuchawek.

O tym, że to Grado, przekonujemy się biorąc do ręki już samo opakowanie - niewielkie, zrobione z cienkiej tektury (i tak względem modeli sprzed 2-3 lat dokonał się tu wielki postęp, choćby w jakości nadruków), które po kilku otwarciach będzie miało już dość... obowiązku utrzymywania swojego pierwotnego kształtu. Wewnątrz również, jak zwykle, mieści się tylko gąbka okalająca słuchawki, jedna kartka ulotki informacyjnej oraz złocona przejściówka ze standardu 3,5 mm na 6,3 mm.

W konstrukcji też nikt specjalnie nie kombinował. Pałąk wygięto z płaskiego kawałka metalu i obszyto skórą. Zamiast wymyślnych mechanizmów są plastikowe kostki, w ich szczelinach poruszają się stalowe trzpienie mocujące "widelce", a za pomocą przegubów - muszle. Konstrukcja okazuje się być jednak bardzo skuteczna, bo nie tylko pozwala na zmianę obszerności pałąka, ale także na swobodne obracanie muszli.

Poduszki to oddzielna, ale krótka historia, i nie byłoby wiele przesady w określeniu, że są nimi wycięte kawałki gąbki. Od przetwornika ucho oddziela płytka dyfuzyjna i drobna tekstylna siateczka. Pałąk naciska na głowę dość mocno, Grado nie tylko wyglądają, ale i zachowują się jak słuchawki dla twardzieli. PS500e można jednak oswoić. Na pałąk jest prosta rada, wystarczy (umiejętnie) go rozgiąć, dopasowując w ten sposób do kształtu i rozmiarów głowy.

Wprawdzie pałąk może mocno ścisnąć głowę, ale można sobie z tym łatwo poradzić - delikatnie go rozginając. Gniotsa, nie łamiotsa.

Wprawdzie pałąk może mocno ścisnąć głowę, ale można sobie z tym łatwo poradzić - delikatnie go rozginając. Gniotsa, nie łamiotsa.

Zewnętrzne (tylne) części muszli są pokryte w większości metalową siatką, Grado PS500e to kolejna konstrukcja otwarta Grado. Obudowy muszli są warstwowe; wewnętrzny korpus, tworzący odgrodę dla przetworników, jest wykonany z drewna mahoniowego (tak jak w modelach Reference). Tylko zewnętrzne, widoczne części są aluminiowe, polakierowane proszkowo. Taka konstrukcja ma na celu uzyskanie brzmienia neutralnego, wręcz chłodnego i sterylnego (zapowiada to sam producent), ale w zamian w zakresie precyzji, wierności i detaliczności PS500e mają się stać wzorcem.

Konstrukcja w zakresie przetworników elektroakustycznych jest typowa, w każdym kanale pracuje przetwornik o średnicy 44 mm Zamocowany na stałe do obydwu muszli kabel sygnałowy przypomina o męskim charakterze nowych PS500e. Przewody są grube, łączą się w jedną wiązkę pod brodą niczym w lekarskim stetoskopie. Kabel składa się z ośmiu niezależnych żył, ma długość 150 cm, jest zakończony złoconym, 3,5-mm wtykiem.

Mimo specyficznych cech projektu, Grado PS500e bardzo dobrze leżą na głowie, a - co najważniejsze - niemal w ogóle nie męczą. Wynika to przede wszystkim z konstrukcji otwartej oraz niskiej masy (180 g).

Grado bez problemu mogą pracować ze sprzętem przenośnym, a zachęca do tego nie tylko 32-omowa impedancja, ale także wysoka czułość (100 dB/1 mW).

Odsłuch

Kompaktowe narzędzie monitorujące - takie określenie w stosunku do Grado PS500e stosuje sam producent. Trzeba przyznać, że trafia ono w sedno, chociaż nie dla każdego będzie to czystej wody rekomendacja. PS500e zapewniają wyjątkowy stopień przejrzystości nagrań. Sprawa wykracza daleko poza typową detaliczność. Słuchawki te śledzą nie tylko każdy dźwięk, zaplanowany jak i spontaniczny, skrzypienie krzeseł, dźwięki ślizgającej się ręki po gryfie... to zaledwie wstęp. Wydaje się, że moglibyśmy dostrzec najmniejszy pyłek i miejsce, gdzie spadnie.

Komorę znajdującą się tuż za przetwornikiem wykonano z drewna mahoniowego.

Komorę znajdującą się tuż za przetwornikiem wykonano z drewna mahoniowego.

Już tylko z tego powodu są one niezwykłe. Ale cała frajda z ich słuchania nie kończy się na "monitorowaniu". Góra pasma jest żywa, dźwięczna i zróżnicowana. Połączenie ze średnicą jest płynne, a nawet zdecydowane. W ten zakres wdziera się sporo emocji, i nie j est to jeszcze agresywność, ale na uprzejmość i dyskrecję nie ma co liczyć - Grado niczego nie zatają. Grają bezkompromisowo bezpośrednio, instrumenty perkusyjne i dęte błyszczą i smagają, podziw budzi niezachwiana czystość, ale nie jest to delikatność.

Grado nie oszczędzą słabiej zrealizowanych nagrań. Zwarty i dynamiczny bas jest częścią "ekstrawertycznego" charakteru Grado. Walory przestrzenne skupiają się na swobodzie, lekkości i precyzyjnym ustawianiu źródeł, bez wciskania wszystkiego w sam środek głowy.

Radosław Łabanowski

GRADO PS500e

  • Produkowany Tak
  • Typ Otwarte
  • Poduszka Wokółuszne
  • Masa 235
  • Impedancja (Ω)* 32
  • Pasmo przenoszenia 14-29 000
  • Sterowanie (podst./MFI/Android) nie/nie/nie
  • * W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona
 
 

Podstawowe dane

  • 3 000 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Klasyka, która na tle innych słuchawek wydaje się dzisiaj surowa. Na pozór niewyszukane materiały tworzą jednak bardzo dobrą konstrukcję. Słuchawki otwarte.
  • Funkcjonalność: Bez żadnych dodatków użytkowych i funkcjonalnych, ale dzięki uniwersalnym parametrom elektrycznym mogą pracować zarówno ze sprzętem stacjonarnym, jak i przenośnym. Zaskakująco lekkie, a przez to wy
  • Brzmienie: Bezkompromisowo bezpośrednie, dokładne i szczegółowe, aktywne w całym pasmie. Słychać więcej niż z innych słuchawek.
FOCAL Utopia

FOCAL
Utopia

Cena: 18 000 zł

ULTRASONE Edition M

ULTRASONE
Edition M

Cena: 3 600 zł

GRADO RS1e

GRADO
RS1e

Cena: 3 400 zł

AUDIO-TECHNICA ATH-W1000Z

AUDIO-TECHNICA
ATH-W1000Z

Cena: 3 200 zł

Audio - grudzień 2016

Strefa Magazynu

Audio 12/2016

Rynek audio zmienia się szybko i podąża w różnych kierunkach. Zmiany te czasami zaskakują nawet ekspertów i najbardziej doświadczone firmy, dlatego nie chcąc zostać w tyle, coraz częściej reagują one jak najszybciej.

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio