Q ACOUSTICS 1050i

Q ACOUSTICS 1050i
Dobry wykop z jednej nogi

Z kolumnami Q-Acoustic spotykamy się dopiero po raz drugi, co chyba nie jest naszym zaniedbaniem, bo firma ma ofertę niewielką i generalnie jest mało znana. Katalog zawiera tylko jedną linię produktów – "1000" – w której występują: dwa modele wolnostojące, dwa podstawkowe (a raczej półkowo-naścienne), centralny i subwoofer. Koniec.

To program minimum, pozwalający obsłużyć zarówno stereo, jak i kino, ale nie dający wielkiego wyboru, szczególnie na skali cenowej – bowiem wszystko kończy się właśnie na modelu Q-Acoustic 1050i. Jest to pułap, od którego wielu producentów dopiero zaczyna, a jeżeli kończy, to tylko swoją najtańszą, niskobudżetową serię. Parafrazując słowa premierapoety możemy dopowiedzieć: nie po tym się firmę poznaje, jak zaczyna ofertę, nawet nie po tym, jak ją kończy, ale po tym, jak kończy test.

Kolumny Q-Acoustic 1050i wyglądają nowocześnie, może trochę "lajfstajlowo", zbyt okrąglutko - jak na gusta ortodoksyjnych audiofilów - ale jak już można się domyślać po rodzaju całej oferty, firma nie skupia się na gustach najbardziej wymagających, lecz chce dotrzeć przystępnymi cenami i kilkoma podstawowymi, atrakcyjnymi modelami do "mas", nie odmawiając im przy tym estetycznego gustu – przecież różnica między aparycją 1050i a Supreme Monitor 2000 jest dramatyczna… Które z tych kolumn wolałbym widzieć u siebie w domu, a także u swoich znajomych – chyba nie muszę wyjaśniać. Nawet niezależnie od ich brzmienia! Dobra nowina jest taka, i zdradzę ją już tutaj, że 1050i grają nie gorzej niż wyglądają.

Mądra, ładna i solidna

Kolumny Q-Acoustic mają całkiem niezłe przetworniki – membrany niskośredniotonowe wyglądają na polipropylenowe, faktycznie są celulozowe, tylko mocno powlekane. Kopułka wysokotonowa - tekstylna; w tym przypadku jej mały neodymowy magnes pełni szczególną rolę - pozwala zbliżyć do siebie głośniki niskośredniotonowe, co w układach symetrycznych ma szczególnie duże znaczenie w uzyskiwaniu dobrych charakterystyk kierunkowych.

Konstrukcja mądra, ładna i solidna. Obudowa może pochwalić się nie tylko zaokrąglonymi krawędziami, ale też grubą przednią ścianką i wieloma wzmocnieniami w środku, z których dwa służą też jako oparcie dla układów magnetycznych głośników niskośredniotonowych; na dole znajduje się ustawiona pod kątem przegroda, która może trochę poprzeszkadzać falom stojącym.

Głośnik wysokotonowy, podobnie jak w Mission, przymocowany jest do zewnętrznego panelu, a nie do płyty mdf, do której przykręcono głośniki niskośredniotonowe. Bryłę odważnie "oderwano" od cokołu za pomocą nogi o wysokości kilku centymetrów.

Odsłuch

Na tym polu nowi producenci muszą solidnie zapracować na renomę, aby znaleźć sobie miejsce na rynku już dobrze zagospodarowanym, w tym przez firmy wysoko notowane. Nawet bardzo dobre brzmienie Q-Acoustic 1050i i świadectwo temu dane w tym teście nie wystarczą, aby ta marka nagle znalazła się na świeczniku i pokonała w rankingach popularności takich tuzów jak… choćby Cantona, żeby pozostać na podwórku jednego dystrybutora. Cantony GLE470 są bardzo porządne, ale ja na własny użytek na pewno wolałbym 1050i. Ich brzmienie da się określić jednym słowem – kompletne.

Rozwijając ten wątek, można wyrecytować długą listę zalet. Przede wszystkim: zrównoważenie i spójność, szerokie pasmo określane przez niski, zróżnicowany bas i bogate w subtelne wybrzmienia wysokie tony, dobra skala dźwięku i dynamika, przyzwoita rozdzielczość, naturalna, spokojna barwa… wszystko co potrzebne, jest na swoim miejscu. Czy "wszystko" umownie, na tym pułapie cenowym?

Oczywiście od kolumn kilka razy droższych można wymagać więcej, ale niewiele modeli poniżej 2000 zł oferuje taki zestaw, jak Q-Acoustic 1050i. Żadna cecha ich charakteru nie staje się nadmiernie dominująca; ich kultura i spokój nie oznaczają nudziarstwa i lenistwa.

Środek pasma jest jednocześnie ciepły i troszeczkę suchy, ale suchością szlachetną, z dobrą fakturą. Niskie i wysokie są dostatecznie aktywne, aby współtworzyć dźwięk rozciągnięty i swobodny, nawet efektowny, a jednocześnie naturalny i uporządkowany. Równa, czysta góra pasma potrafi oddać uderzenie i detal, choć raczej w ramach tego, czego się spodziewamy, niż przez zaskoczenie. Bas jest soczysty, trochę zaokrąglony, dostatecznie zwinny i w porę schodzący ze sceny, ma też swoje chwile chwały – na samym dole potrafi "napęcznieć", ale gdyby działo się to permanentnie, byłoby niepokojące, a od czasu do czasu jest całkiem przyjemne. W całym pasmie pojawia się niewiele podbarwień, a tym bardziej elementów drażniących. Nie ma też trendu do zaokrąglania i maskowania, nadmiernego sklejania dźwięków w papu bez smaku.

Brzmienia kolumn Q-Acoustic 1050i nie trzeba ani "oswajać", ani "odkrywać", jego zalety są słyszalne natychmiast. Lekkostrawne, pożywne i urozmaicone. Dobrze przyprawione, chociaż nie na ostro. Zatem zdrowe, ale co tu ma zdrowie do rzeczy - przede wszystkim smaczne. I apetycznie podane.

Andrzej Kisiel

Q ACOUSTICS 1050i

  • Produkowany Tak
  • Moc [W] 20-100
  • Wymiary [cm]* 91 x 16,5 x 24
  • Typ obudowy br-d
  • Rodzaj głośników P
  • Efektywność [dB] 63
  • Impedancja (Ohm)** 4
  • * Wymiary: wys./szer./gł.
  • ** W przypadku urządzeń testowanych w AUDIO wartość mierzona

Laboratorium

Wzmocniony zakres niskich częstotliwości i bardzo ładnie wyrównany średnio-wysokotonowy -tak ostatecznie można by jednym zdaniem opisać charakterystykę przetwarzania 1050i. Podobnie jak w przypadku Cantona GLE470, oś główną pomiaru określiliśmy na standardowej wysokości 90 cm, ustalonej jako przeciętna dla normalnych warunków odsłuchu; ponieważ głośnik wysokotonowy, będący centralnym punktem symetrycznego układu 1050i znajduje się nieco niżej, dlatego pod kątem

 
 

Podstawowe dane

  • 1 700 zł Cena

Nasza ocena

  • Wykonanie: Na pierwszy rzut oka eleganckie i nowoczesne, na drugi - można je podejrzewać o "masowość", ale na trzeci - solidne i mądrze zaprojektowane.
  • Laboratorium: Bardzo ładne wyrównanie zakresu średnio-wysokotonowego z lekkim wzmocnieniem niskich ęstotliwości. Efektywność 86 dB przy 6-omowej impedancji.
  • Brzmienie: Pełne, spójne, szeroko rozciągnięte, dobra plastyczność i niezła detaliczność. Wszystko na swoim miejscu, a do tego jeszcze dynamika!
TEAC NT-503

TEAC
NT-503

Japońska firma oferuje zarówno klasycznie wyglądający sprzęt Hi-Fi, jak i urządzenia nawiązujące do form studyjno- profe...

SONUS FABER Chameleon T

SONUS FABER
Chameleon T

Cena: 10 000 zł

PROAC Studio 148

PROAC
Studio 148

Cena: 10 000 zł

KEF R500

KEF
R500

Cena: 8 160 zł

Audio - październik 2016

Strefa Magazynu

Audio 09/2016

Bez dwóch zdań - w numerze październikowym najważniejszy jest test duetów odtwarzacz CD / wzmacniacz, w cenie ok. 5000 zł za komplet. Klasyczne, ale i nowoczesne -...

Odbierz prezent

Zamów prenumeratę miesięcznika
Audio, a otrzymasz wybraną
przez siebie płytę z naszej kolekcji!
Newsletter
zapisz się i zyskaj
Zamów newsletter, a co tydzień otrzymasz porcję
wyselekcjonowanych wiadomości ze świata
audio-video i muzyki.
Teraz przy zapisaniu się na
newsletter otrzymasz bieżące
e-wydanie magazynu AUDIO
Okładka Audio